Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456
    RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als je geen aardgas aansluiting meer hebt, dan kan je dus enkel nog elektrisch verwarmen?
    Ik heb altijd geweten dat elektrisch verwarmen gigantisch duur is, of klopt dat de dag van vandaag niet meer?

Waarom spijt van? Mijn ouders hebben ook geen VVW in de slaapkamers en ze zouden zelfs geen VVW willen.
    Je zit toch enkel 's nachts in de kamers. Dus waarom de klok rond verwarmen dan?
    En in een nieuwbouw is het vaak nergens koud in je huis. Dus in de slaapkamers mag het al wat frisser zijn dan de rest, het is nog steeds warm genoeg.
    Spijt omdat het net iets te fris is om er bv. een bureau van te maken, ik denk dat de warmte richting zolder trekt, al is een elektrische verwarming ook wel een optie.
    En anderzijds om in de toekomst via een warmtepomp ook wat te kunnen koelen. De meerkost van die extra circuits had ook maar beperkt geweest.
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaj Bekijk bericht
    2 vraagjes :

-ik heb een woning met een epc dat rond de 230 lag met een ketel van eind de jaren 90. vorig jaar een nieuwe laten plaatsen die 30% zuiniger is +zonnepanelen voor 4000kwh, is het dan zo simpel om te zeggen dat mijn epc nu ook 30% lager ligt door die nieuwe ketel? ( er wordt niets electrisch verwarmd dus die zonnepanelen doen er niet echt toe)

-hoe hard moet uw huis geïsoleerd zijn om vloerverwarming te leggen? ik verrmoed dat na die ketel mijn epc ergens tussen de 150 en 200 zal liggen.. wat is de besparing tov klassieke radiatoren? wij zijn vlan plan om binnen enkele jaren de vloer eens open te gooien voor nieuwe tegels, kunnen er dan misschien meteen ook vloerverwarming inzwieren + isolatie. enige idee van de kostprijs? kleine 80m² ruimte die verwarmd mag worden. garage heeft niet veel nut veronderstel ik =)
    Afhankelijk van materiaal zal dat 10-15cm minimaal zijn dat je nodig hebt qua isolatie voor VVW (afgaande op mijn beperkte kennis)

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    @zaj:
    1) neen, ketel is niet enige cijfer dat telt voor epc dus gaat het hele getal ook niet automatisch evenredig zakken..

2) ipv met epc getallen te gooien zeg welke isolatiegraad je hebt in vloer, muren, dak & buitenzchrijnwerk. Ik kan morgen 20 zonnepanelen op een oud kot gooien en het epc daalt 200kWh maar daarom is de isolatiegraad niet verbeterd..

2bis) los van je antwoord zeg ik nu al ja: vvw is een afgiftesysteem dat veel meer oppervlakte heeft als radiatoren en bijgevolg met veel lagere temperatuur kan werken om eveneel warmte te kunnnen afgeven. Vergelijk het wat met radiatoren onderling: eentje van 1 plaat dik is minder krachtig als zo een dikke van 3 platen voor elkaar, simpelweg omdat die laatste meer afgifteopp heeft. De aanvoertemp is wel beperkt maar op een normale woning zal de stap naar vvw vooral gasbesparing betekenen (met correct ingestelde ketel). Doch ik zou het enkel aanraden met enige isolatiegraad, een radiator kan snel bijverwarmen indien het te koud blijkt, vvw blijft een traag systeem..

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Afhankelijk van materiaal zal dat 10-15cm minimaal zijn dat je nodig hebt qua isolatie voor VVW (afgaande op mijn beperkte kennis)
    Vloer? Dat gaat vanaf 2cm... ga je veel minder rendement hebben als bij 10cm? Ja.. aan te raden min 7cm, idealiter vandaag de dag 10-12cm (again: ik spreek nu over de vloerisolatie)

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Als je het zelf doet, laten leggen kost u al rap 1000 euro
    Besides wil je mss snel uw bureau even bijwarmen toch ipv constant en dan is VVW niet ideaal
    Als ik bv had gekozen voor radiotoren boven, zou het me meer kosten. Dan had ik een extra pompgroep, radiators, collectors, buizen moeten kopen en dan wil je ineens ook wat mooie radiotoren, wat ook weer wat geld kost. Terwijl ik nu wat extra plastieken buizen en grotere collectors heb moeten aanschaffen. Ik vind het dan ook vreemd waarom het een extra kost is bij SOD, als je beneden al vvw hebt liggen. Uiteindelijk meerkost dat hun dan hebben als mij is, dat ze 2 man 0,5 dag werkuren moeten betalen, vloerverwarming ligt er zo in bij die mannen. Als je dan die werkuren van radiotors aftrekt, spreek je misschien over 3 uur extra werk?

De bureau moet constant blijven, heeft geen zin om daar mee een tijdsprogramma te werken enkel nadelen. Het is ook maar marginaal aantal graden extra bij te warmen. Sinds ik de kring van bureau mee heb open gezet, zie ik zelfs nog geen extra verbruik van gas (het zal er uiteraard wel zijn ,maar dat is zo miniem).
    Als ik zou hebben gekozen voor een radiotor en wil zoals u apart kunnen regelen, moest ik ook zorgen voor extra stuurbare kringen. Als ik daar een radiator hangt en ik wil bv s'avonds extra bijwarmen, maar beneden is het al gewenst temperatuur, dan mag ik nog zoveel aan die thermostaat kraan draaien van de radiotor, er gaat niks opwarmen. Dus ga ik al met meerdere thermostaten en ventielen moeten werken, wat dan ook weer geld kost.

Zelfde met de slaapkamers ook gewoon vloerverwarming, vroeger hadden wij ook maar 1 thermostaat beneden hangen en kon ik dus de slaapkamer ook niet regelen met mijn thermostaat kraan op de radiator. Want als ik die s'avonds wou verhogen, dan stond de ketel meestal toch al af, omdat beneden het al op temperatuur was. Dus ik liet die meestal steeds op dezelfde temperatuur staan in mijn kamer. Ik studeerde daar en sliep daar, nooit last gehad eigenlijk.
    Nu kan ik nog kiezen om achteraf een proper elektrisch vuurtje te hangen en dat is elektriciteit dat dan komt van de zonnepanelen. Dan kun je u vvw afregelen op 19°c en de rest eventueel met elektrisch vuurtje, maar vraag me dan wel af of het snel genoeg terug afkoelt als je wilt slapen (nieuwbouw), dus denk dat het weinig zin heeft zo'n elektrisch vuurtje en je beter u vvw instelt. Want als ik een elektrisch vuurtje daar plaats en stel die in dat die om 18u moet verwarmen tot 20u, tot 21 graden. Dan denk ik niet dat het daar om 22:00 al terug afgekoeld is tot 19 graden, maar dat het heel misschien afgekoeld is tot 20,5 graden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 17 januari 2020 om 02:35

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Bimmer: als het koud genoeg is om een vuurke te doen branden, koelt het snel af als je een venster open zwiert hoor ;p

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Vloer? Dat gaat vanaf 2cm... ga je veel minder rendement hebben als bij 10cm? Ja.. aan te raden min 7cm, idealiter vandaag de dag 10-12cm (again: ik spreek nu over de vloerisolatie)
    Vloer uiteraard want je wilt dat uw warmte opwaarts gestuwd wordt

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Als ik bv had gekozen voor radiotoren boven, zou het me meer kosten. Dan had ik een extra pompgroep, radiators, collectors, buizen moeten kopen en dan wil je ineens ook wat mooie radiotoren, wat ook weer wat geld kost. Terwijl ik nu wat extra plastieken buizen en grotere collectors heb moeten aanschaffen. Ik vind het dan ook vreemd waarom het een extra kost is bij SOD, als je beneden al vvw hebt liggen. Uiteindelijk meerkost dat hun dan hebben als mij is, dat ze 2 man 0,5 dag werkuren moeten betalen, vloerverwarming ligt er zo in bij die mannen. Als je dan die werkuren van radiotors aftrekt, spreek je misschien over 3 uur extra werk?

De bureau moet constant blijven, heeft geen zin om daar mee een tijdsprogramma te werken enkel nadelen. Het is ook maar marginaal aantal graden extra bij te warmen. Sinds ik de kring van bureau mee heb open gezet, zie ik zelfs nog geen extra verbruik van gas (het zal er uiteraard wel zijn ,maar dat is zo miniem).
    Als ik zou hebben gekozen voor een radiotor en wil zoals u apart kunnen regelen, moest ik ook zorgen voor extra stuurbare kringen. Als ik daar een radiator hangt en ik wil bv s'avonds extra bijwarmen, maar beneden is het al gewenst temperatuur, dan mag ik nog zoveel aan die thermostaat kraan draaien van de radiotor, er gaat niks opwarmen. Dus ga ik al met meerdere thermostaten en ventielen moeten werken, wat dan ook weer geld kost.

Zelfde met de slaapkamers ook gewoon vloerverwarming, vroeger hadden wij ook maar 1 thermostaat beneden hangen en kon ik dus de slaapkamer ook niet regelen met mijn thermostaat kraan op de radiator. Want als ik die s'avonds wou verhogen, dan stond de ketel meestal toch al af, omdat beneden het al op temperatuur was. Dus ik liet die meestal steeds op dezelfde temperatuur staan in mijn kamer. Ik studeerde daar en sliep daar, nooit last gehad eigenlijk.
    Nu kan ik nog kiezen om achteraf een proper elektrisch vuurtje te hangen en dat is elektriciteit dat dan komt van de zonnepanelen. Dan kun je u vvw afregelen op 19°c en de rest eventueel met elektrisch vuurtje, maar vraag me dan wel af of het snel genoeg terug afkoelt als je wilt slapen (nieuwbouw), dus denk dat het weinig zin heeft zo'n elektrisch vuurtje en je beter u vvw instelt. Want als ik een elektrisch vuurtje daar plaats en stel die in dat die om 18u moet verwarmen tot 20u, tot 21 graden. Dan denk ik niet dat het daar om 22:00 al terug afgekoeld is tot 19 graden, maar dat het heel misschien afgekoeld is tot 20,5 graden.
    Zoals Mulan zegt: raam openen
    Heb nu een elektrisch verplaatsbaar vuurtje van 20 euro dat doet wat het moet doen

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Zoals Mulan zegt: raam openen
    Heb nu een elektrisch verplaatsbaar vuurtje van 20 euro dat doet wat het moet doen
    Dat kun je inderdaad doen, maar dat vond ik zo dom. Opwarmen om nadien te denken van, ik moet straks niet vergeten de raam open te doen om het terug te laten afkoelen en dan ook niet vergeten terug dicht te doen hé. Dan kies ik wel voor een constant temperatuur.

Zoals je ook zegt kost zo'n elektrisch vuurtje niet veel en kun je dat beter achteraf kopen als je eventueel toch behoefte aan hebt te kunnen regelen. Met de vvw zorg je dan dat u kamer bv wel steeds 19°c is, met het elektrisch vuurtje brengt het dan verder naar gewenst temperatuur. (met dan in achterhoofd dat je x aantal uur later u ramen mag open zwieren, dat je het terug laat afkoelen. )
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 17 januari 2020 om 12:47

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dat kun je inderdaad doen, maar dat vond ik zo dom. Opwarmen om nadien te denken van, ik moet straks niet vergeten de raam open te doen om het terug te laten afkoelen en dan ook niet vergeten terug dicht te doen hé. Dan kies ik wel voor een constant temperatuur.

Zoals je ook zegt kost zo'n elektrisch vuurtje niet veel en kun je dat beter achteraf kopen als je eventueel toch behoefte aan hebt te kunnen regelen. Met de vvw zorg je dan dat u kamer bv wel steeds 19°c is, met het elektrisch vuurtje brengt het dan verder naar gewenst temperatuur. (met dan in achterhoofd dat je x aantal uur later u ramen mag open zwieren, dat je het terug laat afkoelen. )
    Ik los dat probleem op door gewoon dan een extra bloes aan te doen. Geen zin in dat gedoe met vuurtjes en ramen openen en dichtdoen :d

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Ik los dat probleem op door gewoon dan een extra bloes aan te doen. Geen zin in dat gedoe met vuurtjes en ramen openen en dichtdoen :d
    In de praktijk gaat inderdaad quasi niemand zich daarmee bezig houden en zal die kamer toch op dezelfde temperatuur blijven met dat elektrisch vuurtje, kun je beter dus u vvw ineens instellen. (in een goed geïsoleerd huis)

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)

Zoals je ook zegt kost zo'n elektrisch vuurtje niet veel en kun je dat beter achteraf kopen als je eventueel toch behoefte aan hebt te kunnen regelen. Met de vvw zorg je dan dat u kamer bv wel steeds 19°c is, met het elektrisch vuurtje brengt het dan verder naar gewenst temperatuur. (met dan in achterhoofd dat je x aantal uur later u ramen mag open zwieren, dat je het terug laat afkoelen.)
    Zonder verwarming is het bij ons ook 18° ze (ventilatie met warmterecuperatie).
    Zelfs in garage is het warm, maar dat ligt aan mijn fietstraining op de rollen kan soms 3-4° opwarmen door mezelf

Verwarming is vooral handig als ik de was ga drogen
    Droogkast zorgt voor te snelle slijtage van kledij dus die gebruik ik enkel voor handdoeken ed.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaj Bekijk bericht
    2 vraagjes :

-ik heb een woning met een epc dat rond de 230 lag met een ketel van eind de jaren 90. vorig jaar een nieuwe laten plaatsen die 30% zuiniger is +zonnepanelen voor 4000kwh, is het dan zo simpel om te zeggen dat mijn epc nu ook 30% lager ligt door die nieuwe ketel? ( er wordt niets electrisch verwarmd dus die zonnepanelen doen er niet echt toe)

-hoe hard moet uw huis geïsoleerd zijn om vloerverwarming te leggen? ik verrmoed dat na die ketel mijn epc ergens tussen de 150 en 200 zal liggen.. wat is de besparing tov klassieke radiatoren? wij zijn vlan plan om binnen enkele jaren de vloer eens open te gooien voor nieuwe tegels, kunnen er dan misschien meteen ook vloerverwarming inzwieren + isolatie. enige idee van de kostprijs? kleine 80m² ruimte die verwarmd mag worden. garage heeft niet veel nut veronderstel ik =)
    Ik zou gezien de steeds strengere eis maken dat je voldoet aan de huidige eisen (je weet nooit wat toekomst brengt bij eventuele verkoop en dergelijke). Zeker als je spreekt om de volledige vloer uit te breken zou ik niet op een centimeter meer of min kijken. Als we met een gemiddelde lambda waarde van 0.030 rekenen moet je al richting 14 cm gaan om aan de huidige norm te voldoen.

Pagina 6 van 6 Eerste ... 23456

Regels voor berichten