Pagina 5 van 6 Eerste 123456 Laatste
    Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dr.led Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wij twijfelen ook nog tussen een gasketel aan een warmtepomp (l/w) bij onze totaalrenovatie.
    We neigen toch steeds meer naar de warmtepomp.

Als je ziet wat er allemaal aan de gang is in Nederland lijkt het me dat België vroeg of laat ook volgt:
    https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieu...ht/aardgas-af/
    Ik dacht dat er hier in België ook al zo'n maatregelen zijn? Ik dacht dat in 2021 bij grote verkavelingen geen aardgas meer zou kunnen nemen.

Heb ook al een paar artikels gelezen in Nederland wat ze dan van plan zijn met dat netwerk. Blijkbaar zijn er niet al teveel aanpassingen nodig om het aardgasnet om te schakelen naar waterstof of groen gas. Ze houden al rekening met nieuw aanleg of vervangen van delen.
    Evenals de ketels moeten blijkbaar niet veel aanpassingen nodig hebben. Ze waren al testen mee aan het doen en nemen dan gewoon een HR ketel en passen daar een aantal zaken aan. Daar hadden ze da gasklep vervangen, ventilator en de gaten van de brander moesten groter. Ze hebben al enkele ketels zo draaien om te testen.

Nuja we spreken hier ook over 2040, tegen dan is u ketel ook al eens aan vervanging toe, evenals u warmtepomp. België kende zal dat nog wel langer zijn.
    Ze kunnen het nu ook al waterstof bijmengen tot 20% in aardgas zonder bij de mensen en hun installatie aanpassingen vereist is. De wetgeving laat bij hun maar tot 0,5% toe, daar zal in de toekomst ook nog wel zaken in veranderen. In Ameland hebben ze die test gedaan. Daar had niemand problemen, maar ongetwijfeld zullen er nu nog enkele mensen zijn met een zeer oud ketel en die zullen eventueel wel last ondervinden, maar die gaan er met de jaren ook uit.
    Er is nog veel mogelijkheden in de toekomst.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 14 januari 2020 om 14:02

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    dat is ook iets wat uw SCOP ruineert. Tot ongeveer 50° kunt ge met enkel de warmtepomp voeden, daarboven moet de backup heater bijstoken. Zo een hoge temperaturen zijn ook echt funest voor het rendement van uw WP.
    In de voorbeelden dat ik poste, staan de boilers op 50°C. 1 keer per week warme ze dat harder op (naar 60°C) voor tegen de kiemen en bacteriën. Dat is aangeraden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 14 januari 2020 om 13:56

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Ik dacht dat er hier in België ook al zo'n maatregelen zijn? Ik dacht dat in 2021 bij grote verkavelingen geen aardgas meer zou kunnen nemen.

Heb ook al een paar artikels gelezen in Nederland wat ze dan van plan zijn met dat netwerk. Blijkbaar zijn er niet al teveel aanpassingen nodig om het aardgasnet om te schakelen naar waterstof of groen gas. Ze houden al rekening met nieuw aanleg of vervangen van delen.
    Evenals de ketels moeten blijkbaar niet veel aanpassingen nodig hebben. Ze waren al testen mee aan het doen en nemen dan gewoon een HR ketel en passen daar een aantal zaken aan. Daar hadden ze da gasklep vervangen, ventilator en de gaten van de brander moesten groter. Ze hebben al enkele ketels zo draaien om te testen.

Nuja we spreken hier ook over 2040, tegen dan is u ketel ook al eens aan vervanging toe, evenals u warmtepomp. België kende zal dat nog wel langer zijn.
    Ze kunnen het nu ook al waterstof bijmengen tot 20% in aardgas zonder bij de mensen en hun installatie aanpassingen vereist is. De wetgeving laat bij hun maar tot 0,5% toe, daar zal in de toekomst ook nog wel zaken in veranderen. In Ameland hebben ze die test gedaan. Daar had niemand problemen, maar ongetwijfeld zullen er nu nog enkele mensen zijn met een zeer oud ketel en die zullen eventueel wel last ondervinden, maar die gaan er met de jaren ook uit.
    Er is nog veel mogelijkheden in de toekomst.
    Klopt. Vanaf jaar x zal het onmogelijk zijn om een nieuwe gasaansluiting te verkrijgen in België. Weet wel niet vanbuiten vanaf welk jaar dat is.
    How much can you know about yourself if you've never been in a fight?

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nokeyboard Bekijk bericht
    Klopt. Vanaf jaar x zal het onmogelijk zijn om een nieuwe gasaansluiting te verkrijgen in België. Weet wel niet vanbuiten vanaf welk jaar dat is.
    Om dan de warmtepompen van stroom te voorzien met gascentrales

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Neem gewoon een condensatieketel.
    Zeer efficiënte verwarming voor een zeer scherpe prijs. Heeft zichzelf absoluut al bewezen. En je gaat hoedanook weinig verbruiken want het is een halfopen nieuwbouw. Hoe minder je verbruikt, hoe langer de terugverdientijd van duurdere alternatieven.
    De overige technieken zijn nog sterk aan het evolueren waar condensatie al jaren op punt staat.
    Na de levensduur van je ketel (10-15 jaar?) kan je opnieuw de keuze maken want tegen dan zijn de prijzen gezakt, staan de andere technieken op punt of is er alweer helemaal iets nieuw op de markt.
    Of erger nog, blijkt er toch iets verkeerd ingeschat zoals de daling van grondtemperatuur door jarenlang onttrekken van de warmtepomp, toch nog hoog electrisch verbruik ondanks combinatie met panelen, gaan ze sneller stuk dan gedacht, ...
    Koop jezelf wat tijd met de condensatieketel en zie dan waar we staan. Niemand kan dit nu inschatten, wie weet komt er zelf waterstof op het huidige gasnet, dat ligt er nu toch, en wordt er terug met elektriciteit gelachen. Je ziet waar we staan met de auto's, we weten het nog altijd niet.
    Laatst gewijzigd door Kenpachi; 14 januari 2020 om 16:33
    PSN: Rurouni1560

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nokeyboard Bekijk bericht
    in nieuwe verkavelingen wordt geen nieuwe aardgasdistributie meer voorzien, dat is wel iets anders als wat hierboven staat.. alweer een staatgesubsidieerde push naar de warmtepomp op elektriciteit waar we hier toch zoveel van overhebben. Ik ben blij da kat uit de boom te kunnen kijken, en zal nog rapper geneigd zijn eerst elektrisch te rijden als te verwarmen al verwacht ik ook daar andere technologien nog..

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je geen aardgas aansluiting meer hebt, dan kan je dus enkel nog elektrisch verwarmen?
    Ik heb altijd geweten dat elektrisch verwarmen gigantisch duur is, of klopt dat de dag van vandaag niet meer?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB26DETT Bekijk bericht
    Gasketel met vloerverwarming, behalve in slaapkamers (waar ik eigenlijk wel spijt van heb want zelf zo beslist).
    Waarom spijt van? Mijn ouders hebben ook geen VVW in de slaapkamers en ze zouden zelfs geen VVW willen.
    Je zit toch enkel 's nachts in de kamers. Dus waarom de klok rond verwarmen dan?
    En in een nieuwbouw is het vaak nergens koud in je huis. Dus in de slaapkamers mag het al wat frisser zijn dan de rest, het is nog steeds warm genoeg.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    [QUOTE]Als je geen aardgas aansluiting meer hebt, dan kan je dus enkel nog elektrisch verwarmen?

Ketels op biomassa waaronder pelletketel de bekendste is, is ook een waardig alternatief. Opnieuw weer de (veel) hogere kostprijs maar wel een fijn groen alternatief als er budget voor is.
    PSN: Rurouni1560

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Als je geen aardgas aansluiting meer hebt, dan kan je dus enkel nog elektrisch verwarmen?
    Ik heb altijd geweten dat elektrisch verwarmen gigantisch duur is, of klopt dat de dag van vandaag niet meer?

Waarom spijt van? Mijn ouders hebben ook geen VVW in de slaapkamers en ze zouden zelfs geen VVW willen.
    Je zit toch enkel 's nachts in de kamers. Dus waarom de klok rond verwarmen dan?
    En in een nieuwbouw is het vaak nergens koud in je huis. Dus in de slaapkamers mag het al wat frisser zijn dan de rest, het is nog steeds warm genoeg.
    Warmtepomp he

Wij hebben ook geen VVW maar zet toch soms een draagbaar elektrische radiator in slaapkamer waar de was droogt (en warmte spreid dan door huis via ventilatie). Voor te studeren mss net te fris maar voor te slapen idd niet nodig. Maar hangt ook van uw opp af, en boven garage kan het bv ook kouder zijn

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Mijn zus heeft gekozen voor beneden en enkel in de badkamer vvw. In de slaapkamers is geen verwarming.
    Ze gaan daar later lucht-lucht warmtepompen hangen, wat op zich geen slechte oplossing is, maar voor het geen de leiding kost snap ik niet dat ze niet heel hun bovenverdiep doen. De collector hangt er, de isolatie ligt er.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

dr.led's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lucht-lucht in de slaapkamers lijkt me handig(airco). In de badkamer lijkt me zo een "blazer" niet echt aangenaam.
    Hoe gaan ze op het gelijkvloers verwarmen?

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dr.led Bekijk bericht
    Lucht-lucht in de slaapkamers lijkt me handig(airco). In de badkamer lijkt me zo een "blazer" niet echt aangenaam.
    Hoe gaan ze op het gelijkvloers verwarmen?
    Er staat toch dat ze gelijksvloer en badkamer verwarmen met vvw en de slaapkamers lucht/lucht.

Over de vvw.
    Zelfde als desolation heb ik ook al overal vvw gelegd. De kostprijs is amper iets, collector moest er toch hangen, enkel koop je nu een iets grotere, want nu ook niet veel geld extra kost en voor de rest zijn dat wat extra plastieken buis.
    Je weet ook nooit wat je nog gaat doen met die ruimtes achteraf. Ik heb zelf op 1ste verdiep al van kamer geruild, de fitness <--> bureau . Als ik toen had beslist om de fitness geen vvw te steken (want dat is in princiepen niet nodig), dan had ik nu pech in de bureau of ik beperkte mij om steeds daar de fitness te behouden.

dr.led's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er staat toch dat ze gelijksvloer en badkamer verwarmen met vvw en de slaapkamers lucht/lucht.

.
    Klopt, maar hoe wordt die vloerverwarming beneden gestuurd? Indien dit ook met een warmtepomp is (lucht/water) dan heb je 2 buitenunits nodig(1 voor de lucht/lucht, 1 voor de lucht/water)? Tenzij ze
    voor beneden een gasketel gebruiken.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)

Over de vvw.
    Zelfde als desolation heb ik ook al overal vvw gelegd. De kostprijs is amper iets, collector moest er toch hangen, enkel koop je nu een iets grotere, want nu ook niet veel geld extra kost en voor de rest zijn dat wat extra plastieken buis.
    Je weet ook nooit wat je nog gaat doen met die ruimtes achteraf. Ik heb zelf op 1ste verdiep al van kamer geruild, de fitness <--> bureau . Als ik toen had beslist om de fitness geen vvw te steken (want dat is in princiepen niet nodig), dan had ik nu pech in de bureau of ik beperkte mij om steeds daar de fitness te behouden.
    Als je het zelf doet, laten leggen kost u al rap 1000 euro
    Besides wil je mss snel uw bureau even bijwarmen toch ipv constant en dan is VVW niet ideaal
    Laatst gewijzigd door SomeDude; 16 januari 2020 om 15:34

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    2 vraagjes :

-ik heb een woning met een epc dat rond de 230 lag met een ketel van eind de jaren 90. vorig jaar een nieuwe laten plaatsen die 30% zuiniger is +zonnepanelen voor 4000kwh, is het dan zo simpel om te zeggen dat mijn epc nu ook 30% lager ligt door die nieuwe ketel? ( er wordt niets electrisch verwarmd dus die zonnepanelen doen er niet echt toe)

-hoe hard moet uw huis geïsoleerd zijn om vloerverwarming te leggen? ik verrmoed dat na die ketel mijn epc ergens tussen de 150 en 200 zal liggen.. wat is de besparing tov klassieke radiatoren? wij zijn vlan plan om binnen enkele jaren de vloer eens open te gooien voor nieuwe tegels, kunnen er dan misschien meteen ook vloerverwarming inzwieren + isolatie. enige idee van de kostprijs? kleine 80m² ruimte die verwarmd mag worden. garage heeft niet veel nut veronderstel ik =)

Pagina 5 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten