Pagina 3 van 6 Eerste 123456 Laatste
    desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Om u een voorbeeld te geven

Investering zonnepanelen hier was ongeveer 7750 EUR BTW in.
    We moesten E-peil 50 en K-Peil 40 halen

Zonder zonnepanelen zaten we op E-peil 38. Niet slecht maar ook niet wauw. Jaarlijks verbruik voor enkel verwarming + sanitair zonder PV panelen: ongeveer 4000kWh aan ongeveer 24ct per kWh. Komt neer op 960 EUR

Met zonnepanelen E-peil 13. Premie van Fluvius van 2200 krijg je direct. Nettokost nog 5550 EUR

Stroomverbruik van de warmtepomp valt quasi weg, komt wel 360 EUR netvergoeding bij. Jaarlijks spaar je dus 600 EUR uit

5 jaar geen onroerende voorheffing betalen. laat ons zeggen dat dat 1000 EUR per jaar is. Elk jaar dus een besparing van stroom + belastingen van 1600 EUR

Na 3j zijn de zonnepanelen dus betaald.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Zonder zonnepanelen zaten we op E-peil 38. Niet slecht maar ook niet wauw. Jaarlijks verbruik voor enkel verwarming + sanitair zonder PV panelen: ongeveer 4000kWh aan ongeveer 24ct per kWh. Komt neer op 960 EUR

Met zonnepanelen E-peil 13. Premie van Fluvius van 2200 krijg je direct. Nettokost nog 5550 EUR

Stroomverbruik van de warmtepomp valt quasi weg, komt wel 360 EUR netvergoeding bij. Jaarlijks spaar je dus 600 EUR uit

5 jaar geen onroerende voorheffing betalen. laat ons zeggen dat dat 1000 EUR per jaar is. Elk jaar dus een besparing van stroom + belastingen van 1600 EUR

Is nu niet zo een schitterend voorbeeld/berekening hiervoor (vind ik), omdat je eigenlijk verplicht bent om zonnepanelen te leggen als je verwarmt met een warmtepomp.

Zoals je zelf aantoont is het enorm duur om te verwarmen met een warmtepomp, je hebt u zonnepanelen (met terugdraaiende teller) eigenlijk nodig om u verwarmingsprijs in te perken. Als je warmtepomp plaats, moet je gewoon zonnepalen leggen ongeacht of je nu premie', kortingen krijgt. Anders betaal je u eigen gewoon blauw aan elektriciteit.

Als je bv op gas zou verwarmd hebben, zou die investering niet nodig zijn geweest, omdat je verre van de €900 zou komen. Met de netvergoeding dat jij jaarlijks betaald, kan ik mijn gas jaarlijks mee betalen.

Het is zeker interessant om even de berekening te doen. Als je toch van plan bent om veel elektriciteit te verbruiken in de toekomst, kun je u eventueel al daarvoor voorzien en nu de korting opstrijken. Of dat je bv met 3 panelen extra net wel onder die E30 zakt, kun je ook beter voor 3 extra panelen gaan. enzo verder.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 9 januari 2020 om 17:00

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Vanaf 2016 moet je iets doen van hernieuwbare energie voor een nieuwbouwwoning, zonnepanelen zijn dan sowieso het interessantste omdat het een mega impact heeft op uw e-peil.
    Een gasketel plaatsen is dan net geen slimme zet, je zit stroom op te wekken maar gebruikt die gewoon nooit op. Daarbovenop zit je nog gas te stoken, wat alleen maar duurder gaat worden gezien ze van fossiele brandstoffen zoveel mogelijk vanaf willen.

PV + Lucht-water is zowat de meest logische keuze voor nieuwbouw nu. Geothermisch vind ik minder interessant door de hoge prijs van de boringen.

Daarnaast is verwarmen met een warmtepomp nu ook niet ZO duur he. Daar zit bij ons ook nog actief koelen in de zomer mee in ingerekend (vorig jaar mobiele airco, vanaf 2020 met vaste).
    Tis niet dat een gasketel geen verbruik heeft.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Vanaf 2016 moet je iets doen van hernieuwbare energie voor een nieuwbouwwoning, zonnepanelen zijn dan sowieso het interessantste omdat het een mega impact heeft op uw e-peil.
    Een gasketel plaatsen is dan net geen slimme zet, je zit stroom op te wekken maar gebruikt die gewoon nooit op. Daarbovenop zit je nog gas te stoken, wat alleen maar duurder gaat worden gezien ze van fossiele brandstoffen zoveel mogelijk vanaf willen.

PV + Lucht-water is zowat de meest logische keuze voor nieuwbouw nu. Geothermisch vind ik minder interessant door de hoge prijs van de boringen.

Daarnaast is verwarmen met een warmtepomp nu ook niet ZO duur he. Daar zit bij ons ook nog actief koelen in de zomer mee in ingerekend (vorig jaar mobiele airco, vanaf 2020 met vaste).
    Is natuurlijk iedereen zijn eigen mening, maar met de stelling "PV + Lucht-water is zowat de meest logische keuze voor nieuwbouw nu". ben ik zeker niet akkoord. en zeker op het woordje nu niet.

Er is op dit moment nog steeds niet de 100% zekerheid dat de 15 jarig teller blijft terug draaien, wat een enorm impact zal geven voor de personen die een warmtepomp hebben. Ze zijn ook al bezig met Capaciteitstarief, wat ook impact heeft op de personen die verwarmen me een warmtepomp. De VREG vind dit momenteel oneerlijk en hoe dat wij zullen moeten omgaan met energie zou ook aangepast moeten worden. Zou er ook niet van verschieten dat de terugdraaiende teller voor 15 jaar behouden blijft, dat ze u nog wel op een andere manier extra zullen belasten
    Ik vind het nu net allemaal veel te onduidelijk hoe de toekomst er nu gaat uitzien. Spijtig genoeg zitten wij hier niet in een land, dat eens deftig vooruit wilt zien.
    Dat je hernieuwbare energie moet voorzien, dat klopt, je kunt dan ook zonnepanelen plaatsen voor u elektriciteit verbruik. Hier in de wijk zijn er voorbeelden genoeg die gasketel hebben met zonnepanelen en <E30 halen. Heb je zodanig veel moeten leggen om aan u E-peil te moeten geraken, kun je eventueel zien of het dan interessant is om af te stappen van de terugdraaiende teller. Leg u opstelling west-oost en je kunt u omvormer dan verkleinen om u prosumententarief te verlagen.

Dat de gas duurder gaat worden, ongetwijfeld, maar wanneer zullen we zien en vooral hoeveel duurder (momenteel wordt de verhouding tussen gas en elektriciteit enkel maar groter in het voordeel van gas). Ik hoorde dat een paar jaar terug ook al en wat zien we nu, gasprijs is in dalende lijn. Ik denk dat dat gas nog nooit zo goedkoop is geweest als nu. Zelfde verhaal met de rente, 8 jaar terug zeiden ze ook dat deze niet verder konden dalen en ze zeker gaan stijgen, het tegendeel is bewijzen.
    Uiteindelijk gaat u verwarmingsinstallatie ook niet levenslang mee. Wat wel levenslang mee gaat is hoe je u warmteafgifte doet (, dus daar kun je beter wal wel deftig in investeren.)

Dat de koeling erbij zat had ik al wel een vermoeden, anders zou u rendement wel zeer laag liggen van u warmtepomp. Als ik met een L/W warmtepomp zou verwarmen zonder zonnepanelen en ik kijk hoeveel ik dan zou betalen, dan stijgt mijn energiefactuur toch ferm.

Wil het nog even benadrukken dat is iedereen zijn eigen mening en berekening uiteraard. Wil ook niet zeggen dat warmtepomp not-done is hé, een domme keuze is dat zeker niet.
    Ik heb uiteindelijk gekozen voor een gasketel (eerst was het een warmtepomp), maar ik heb wel gans mijn installatie zodanig voorzien dat alles werkt op lage temperatuur. Ik kan mijn gasketel weg nemen en makkelijk een warmtepomp op aan sluiten, heb zelfs voorzien dat alle toevoeren er zijn (zowel L/W als G/W). Uiteindelijk mijn gasketel heeft een beperkte levensduur, zoals een warmtepomp dus die gaat toch ooit vervangen moeten worden. Dan zal ik nog wel eens kijken wat interessant is of de prijs van gas moet zodanig hoog stijgen en er moet iets nieuw op de markt zijn dat beter presteert, kan ik ook makkelijk switchen. Uiteindelijk is de prijs van een gasketel niet veel, dus is geen grote kost om die vroegtijdig te vervangen door eventueel iets anders. Wie weet stook ik binnen 15 jaar wel op waterstof, biogas,...
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 9 januari 2020 om 19:07

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Net niet.
    Nu de terugdraaiende teller op de helling staat is het net totaal niet meer logisch om hier voor te gaan.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)

Die premie van fluvius bestaat nu al niet meer neem ik aan

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Die premie is idd weggevallen. Woog wel serieus door in de beslissing natuurlijk.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De premie bestaat op zich wel nog, maar enkel als je bouwvergunning van voor een bepaald jaar is.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Bouwvergunning van voor 31/12/2016 en uw EPB moet afgerond zijn voor 31/12/2019.

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier SOD nieuwbouw ( opgeleverd eind 2018):
    E peil: 24
    EPC: 45

Wij hebben wel een blowerdoortest en extra zonnepanelen laten leggen zodat we zeker onder E30 zaten. Hierdoor hebben we nu de komende 5 jaar 50% korting op de onroerende voorheffing ( wat de meerprijs zal neutraliseren van de zonnepanelen). Met die 2 zaken berekenden ze dat we op E29 gingen uitkomen, maar na de blowerdoortest was het dus nog een heel stukje lager.
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bouwvergunning van voor 31/12/2016 en uw EPB moet afgerond zijn voor 31/12/2019.
    De eerste klopt, maar die 2e voorwaarde staat hier niet: https://www.vlaanderen.be/e-peilprem...nige-nieuwbouw
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier SOD halfopen, oplevering september 2019, maar huis ligt 2 meter dichter tegen rooilijn dan dat van de buren dus niet 100% HOB: E-peil 27, EPC +/- 45, vermogen zonnepanelen 3,6 kwh.

Gasketel met vloerverwarming, behalve in slaapkamers (waar ik eigenlijk wel spijt van heb want zelf zo beslist).

Enkele praktische zaken die niet uit die theoretische cijfertjes blijken:
    - tocht langs voordeur die niet afsluit (wordt vervangen, procedure lopende), schuifraam (volgens mij probleem met tochtborstels maar moet nog door leverancier bevestigd worden), onder de deur tussen de keuken en inpandige garage want dit is gewone binnendeur zoals de andere. Ondanks dit was de doorblowertest wel voldoende met een luchtdoorlaatbaarheid van 4 bij 50Pa.
    - groot schuifraam gericht op ZW wat maakt dat de temperatuur vandaag midden in de winter zelfs met 2 graden stijgt als de zon schijnt, dus voor de zomer wil ik zeker een zonnewering hebben geïnstalleerd.
    Laatst gewijzigd door RB26DETT; 10 januari 2020 om 15:39
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De garagedeur moet verplicht open indien de garage bij het beschermd volume hoort.

Voor de praktijk van effectief in te leven is de kaltefeind en rubbers rondom rond wel nuttig..niet alleen naar warmte toe maar ook die vuile uitlaatgassen zoveel mogelijk afsluiten.

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    De garagedeur moet verplicht open indien de garage bij het beschermd volume hoort.

Voor de praktijk van effectief in te leven is de kaltefeind en rubbers rondom rond wel nuttig..niet alleen naar warmte toe maar ook die vuile uitlaatgassen zoveel mogelijk afsluiten.
    Dat lees ik hier toch niet: https://www.energiesparen.be/EPB-ped...ruimten/garage
    Er is ook geen aparte ventilatie voorzien voor de garage.
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    De eerste klopt, maar die 2e voorwaarde staat hier niet: https://www.vlaanderen.be/e-peilprem...nige-nieuwbouw
    Ik heb net mijn premie aangevraagd, ge kunt op de site van fluvius geen datum na 31/12/19 kiezen

Pagina 3 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten