Pagina 2 van 6 Eerste 123456 Laatste
    SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kan je door extra isolatie te plaatsen en toekomstige nieuwe technieken je EPC waarde laten herkeuren? Of kan dit pas om de x-aantal jaar?
    een EPB certificaat is éénmalig, EPC kan meerdere keren

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Mijn punt was dat je als SOD firma die beter wilt doen dan de norm een beetje in uw eigen voet schiet. Door beter te doen moet je ook uw startprijs verhogen. Dus als SOD firma is alles wat je meer doet een extra kost, en dit moet betaald worden. Daarom dat je ziet dat de firma's huizen aanbieden die net aan de norm voldoen, maar ook niet meer.

Zo houd je uw posterprijzen laag.

En voor veel mensen is dat ideaal, want zij nemen voldoende met net voldoende. Waar niks mis mee is uiteraard. Maar dan krijg je natuurlijk wel dat je anno 2020 bouwt met de net voldoende van 2016 ofzo. En dat je anno 2020 moet zeggen dat het ruimschoots te kort schiet
    Allez de norm van 2016 was ook al streng hoor, in de praktijk gaat het verschil ook niet zo immens zijn natuurlijk.
    Er zijn idd weinig SOD firma's die standaard pakweg én een warmtepomp én PV-panelen én een zonneboiler in hun lastenboek voorzien, daar heb je gelijk in. Want idd, dan prijs je jezelf de markt uit (al doet bv Scheldimmo het wel, die voorzien standaard zelfs geothermie).

Maar veel SOD's werken ook gewoon à la carte, er is natuurlijk wel een bepaalde basis, maar daar wordt ook in offertefase al snel van afgeweken. Enfin, bij ons toch in elk geval. Ik overloop alvorens een offerte en lastenboek samen te stellen alle mogelijkheden op gebied van technieken en afwerking, geef uitleg bij de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden, geef de invloed op de prijs en energiepeil mee,... Op die manier is het lastenboek al in offertefase grotendeels op maat van de klant, en is hun prijs uiteraard al zo correct mogelijk.

Nu, ik verkoop houtskeletbouw, dus wij scoren sowieso al een pak beter, wij bouwen al een paar jaar niet meer boven de E30, zelfs met een hoogrendements aardgasketel.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Even ons EPC opgesnord: 16.36 kWh/m2.
    Hebben wel triple glas en VV maar de rest was standaard. Nu goed wij hebben klein HOB met plat dak dus dat is wel optimaal voor zo iets

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Even ons EPC opgesnord: 16.36 kWh/m2.
    Hebben wel triple glas en VV maar de rest was standaard. Nu goed wij hebben klein HOB met plat dak dus dat is wel optimaal voor zo iets
    Ik kan me herinner dat jij gasketel had hangen hé? Dat is dan wel een heel proper score, daarvoor.

Ik ga binnenkort mijn EPB laten osptellen (moet eerst nog een blowerdoortest gedaan worden), ben wel eens benieuwd wat het gaat geven. Maar uiteindelijk is het toch maar een theorisch cijferke.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Stel je verkoopt u nieuwbouw na 20 jaar en in die tijd heb je nog een grondige zaken aangepast, dan kun je u EPB niet meer laten aanpassen?

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    - EPB-verslag is noodzakelijk bij elke nieuwbouw of verbouwing van een woning waarvoor een stedenbouwkundige vergunning vereist is
    - EPC-certificaat is noodzakelijk bij elke verkoop of verhuur van een (bestaande) woning

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Al heb ik ook al radiatoren gezien bij een kwadraat-woning
    Of 12 zonnepanelen en dan een E-peil van 23 halen. Maak er 14 van en uw klanten betalen 5j geen onroerende voorheffing, maar dan komt het niet uit op een schoon rond bedrag
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Ik kan me herinner dat jij gasketel had hangen hé? Dat is dan wel een heel proper score, daarvoor.

.
    Klopt

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Of 12 zonnepanelen en dan een E-peil van 23 halen. Maak er 14 van en uw klanten betalen 5j geen onroerende voorheffing, maar dan komt het niet uit op een schoon rond bedrag
    staat het E-peil niet in het lastenboek? Ik zou denken dat iemand die een huis wil kopen deze dingen toch opzoekt en vraagt voor een E-peil van 20 dan?

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat wordt volgens mij niet vaak gedaan. Wij zijn 1 SOD firma tegen gekomen die een bepaald peil garandeerde (E30), die zouden dan de kosten op zich nemen moesten er extra aanpassingen nodig zijn om dit pijl te halen.

E-peil wordt pas berekend als de plannen en materialen vast liggen, en dat ligt vaak nog niet 100% vast bij het tekenen.

De SOD die wij uiteindelijk gekozen hebben vertelde ons wel dat het hun plicht is onder de norm te gaan, maar dat ze in de praktijk er wel nog wat verder onder zitten ook. "Wel wat verder" is natuurlijk heel vaag, wij hebben daarom van zo veel mogelijk "upgrades" voor een beter e-peil alvast de prijs gevraagd zodat we dat achteraf tegen eerlijke prijzen nog kunnen aanpassen.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor Bekijk bericht
    staat het E-peil niet in het lastenboek? Ik zou denken dat iemand die een huis wil kopen deze dingen toch opzoekt en vraagt voor een E-peil van 20 dan?
    Bij ons was er een basisberekening maar uiteindelijk zaten we nog lager (don't ask me why). Moesten onze buren (hob) nog niet begonnen zijn was ons e-peil hoger omdat die muur niet geïsoleerd is..

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Stel je verkoopt u nieuwbouw na 20 jaar en in die tijd heb je nog een grondige zaken aangepast, dan kun je u EPB niet meer laten aanpassen?
    ja en neen, uw EPB certificaat is 10 jaar geldig, verkoop je je vastgoed binnen die termijn (einddatum geldigheid staat vermeld op het certificaat btw) dan gebruik je dat.
    Verkoop je het vastgoed later, dan moet je een EPC laten opstellen waarbij natuurlijk het EPB als staving zal kunnen gebruikt worden om al veel in te geven maar waar je dan ook extra's kunt in laten opnemen.

Eén van de meest concrete: je installeert zonnepanelen pas na enkele jaren.

Het is daarom ook belangrijk voor de nieuwbouwers onder ons om de fiscale oefening te doen alvorens technische knopen door te hakken: indien de EPB simulatie op de rand van een grensgetal voor premies zit kan het interessant zijn toch nog net wat meer uit te geven om dan groot stuk te recuperen via EPB aangifte. Nu ik volg de premies niet meer zo sterk dus geen idee maar vroeger wel paar keer meegemaakt: mensen die na 6 maand klagen dat ze willen zonnepanelen leggen, want hun E-peil kan nog lager dan. Neen.. éénmaal ingediend is ingediend (binnen de 6 maand na verhuis verplicht) dus op voorhand de oefening doen!

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    - EPB-verslag is noodzakelijk bij elke nieuwbouw of verbouwing van een woning waarvoor een stedenbouwkundige vergunning vereist is
    - EPC-certificaat is noodzakelijk bij elke verkoop of verhuur van een (bestaande) woning
    inderdaad, indien je bedoelt dat een renovatie op een nieuwbouw een tweede EPB maakt op datzelfde gebouw, ja dat klopt... maar dat is wel gelinked aan een anders stedenbouwkundige vergunning en zal meestal ook na 10j zijn waardoor de EPB al vervallen was.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ja en neen, uw EPB certificaat is 10 jaar geldig, verkoop je je vastgoed binnen die termijn (einddatum geldigheid staat vermeld op het certificaat btw) dan gebruik je dat.
    Verkoop je het vastgoed later, dan moet je een EPC laten opstellen waarbij natuurlijk het EPB als staving zal kunnen gebruikt worden om al veel in te geven maar waar je dan ook extra's kunt in laten opnemen.

Eén van de meest concrete: je installeert zonnepanelen pas na enkele jaren.

Het is daarom ook belangrijk voor de nieuwbouwers onder ons om de fiscale oefening te doen alvorens technische knopen door te hakken: indien de EPB simulatie op de rand van een grensgetal voor premies zit kan het interessant zijn toch nog net wat meer uit te geven om dan groot stuk te recuperen via EPB aangifte. Nu ik volg de premies niet meer zo sterk dus geen idee maar vroeger wel paar keer meegemaakt: mensen die na 6 maand klagen dat ze willen zonnepanelen leggen, want hun E-peil kan nog lager dan. Neen.. éénmaal ingediend is ingediend (binnen de 6 maand na verhuis verplicht) dus op voorhand de oefening doen!
    Momenteel is het onder E30 dat je 50% korting op het KI krijgt voor 5 jaar, onder de E20 is 100% korting voor 5 jaar als ik het goed heb. Voor de rest zijn er amper premies voor nieuwbouw.

Helemaal akkoord met uw verhaal trouwens. Dat is waarom wij ook nog wat zaken open laten tot we een beter zicht hebben op de EPB berekening.
    PSN: Shaddix-be

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Probleem is echter dat EPB man geen garanties kan geven, waarde luchtdichtheid en ventilatiemetingen zijn metingen en kunnen dus enkel ingeschat worden. Enige manier om zeker te zijn van premie is er voldoende onder zitten om marge te hebben op grenswaarde voor premie.

Pagina 2 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten