Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Ander huis kopen... via overbruggingskrediet

Dag allen,

Ik hoopte dat iemand hier uit parate kennis of hopelijk zelfs uit ervaring mij wat goede informatie kan geven ivm het volgende:

Mijn vrouw en ik hebben anderhalf jaar geleden een huis gekocht. Veel dieper in detail dan dat ga ik nu niet gaan, maar het komt er op neer dat we een vrij "goedkoop" huis gevonden hebben, voor 220.000 euro.

We hebben ondertussen ook gemerkt dat renoveren ons ding niet is, hoewel we al zo'n goeie 23.000 euro er extra ingepompt hebben (isolatie, vloer, leidingen, radiatoren, terras, ......).
    Omdat we eigenlijk samen vrij goed verdienen, dachten we gewoon om eventueel via een overbruggingskrediet een ander huis te kopen dat instapklaar is, en ons huidig huis te verkopen.

Uiteraard hebben we binnenkort een afspraak bij de bank, maar ik vroeg mij af of hier mensen in dezelfde situatie gezeten hebben en alvast hun ervaringen willen delen.
    Ik ben vooral benieuwd naar alle bijkomende kosten die mogelijks "vergeten" kunnen worden.

Ons nadeel is dat we al zoveel duizenden euros in renovaties gepompt hebben ipv het gespaard te hebben, om nu eenvoudiger de overstap naar een andere woning te kunnen maken. Ons spaargeld op dit moment is dus beperkt (<10k).
    Je zou kunnen zeggen om dan nog enkele maanden gewoon verder te sparen, mocht het niet lukken dat er toevallig een huis te koop staat dat 100% "ons ding" is.. We zijn al meerdere keren gaan kijken en zijn overtuigd dat we het willen.

Wat ik zelf al opgezocht had, qua extra kosten en dergelijke, is als volgt:

- Een schatting van ons huidig huis is nodig (~200 euro)
    - Intrest op overbruggingskrediet (~383 euro / maand dat het huis niet verkocht is)
    - 3 maanden interest op het openstaande bedrag van onze eerste lening als "boete" (geen idee van bedrag)
    - Notaris moet opnieuw betaald worden, registratierechten, ... (~23.000 euro) --> Dit zouden we betalen met het geld van de verkoop van ons eerste huis (ik vermoed 230 of 240k) - het openstaande krediet (205k)
    - Ik had gehoord iets van een schrapping van eigendom van ons eerste woning bij de notaris (~1000 euro)
    - Dossierkosten bij de bank (~500 euro)

Buiten deze kosten om had ik eigenlijk niet veel meer gevonden. Het moeilijkste is dus uiteraard de overbruggingsperiode goed "overleven". Gezien onze afbetaling een stuk hoger zal liggen voor die nieuwe woning, en daarbovenop dan nog eens 383 maandelijks erbij komt...

Heeft iemand ervaringen / tips die hij kan meedelen?

Als het blijkt dat er té veel kosten bij zullen komen dan gaan we uiteraard er niet mee doorgaan (we willen onszelf niet in de problemen werken), ondanks de bank al dan niet positief zal reageren...

Ik weet ook niet hoe zo'n overbrugging precies in elkaar zit, ik weet dat de bank je woning komt schatten, en daar dan een marge op neemt (zodat zij zekerheid hebben over het bedrag dat we er voor kunnen krijgen), ik weet alleen niet wat voor impact dat heeft. Loopt onze lening dan gewoon door en komt er een bijkomende lening voor het overige bedrag dat we nodig hebben voor het nieuwe huis (aan een andere rente?).

Alvast bedankt...

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Je hebt Meeneembaarheid van uw registratierechten he

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je hebt Meeneembaarheid van uw registratierechten he
    Edit: Net even opgezocht, en je hebt gelijk denk ik. We voldoen tevens ook aan alle voorwaarden hieraan verbonden (zoals 18 maanden gewoond te hebben in het eerste huis). Zou in ieder geval mooi zijn, een extraatje van enkele duizenden euro's meteen na de verkoop om terug toch wat geld opzij te hebben.
    Laatst gewijzigd door Xeonite; 12 december 2019 om 16:21

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zag nu trouwens ook net dat de notariskosten voor een 2e woning véél duurder zijn dan voor een 1e woning.
    In theorie kopen we een 2e woning alvorens de 1e verkocht is... Moeten wij dan echt dat hoger bedrag ophoesten?

Ging over 25k vs 35k .........

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Niet als je binnen het jaar verkoopt, dan krijg je meteen het 6% tarief. Dat gaat enkel over de belasting, de notariskosten zijn op basis van de prijs van de woning vastgesteld.

Je kan eventueel ook een pandwissel doen, dan kan je de huidige lening en hypotheek overzetten naar de nieuwe woning. Zo moet je geen schrappingskosten of nieuwe hypothecaire inschrijving betalen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xeo Pablo Bekijk bericht
    Niet als je binnen het jaar verkoopt, dan krijg je meteen het 6% tarief. Dat gaat enkel over de belasting, de notariskosten zijn op basis van de prijs van de woning vastgesteld.

Je kan eventueel ook een pandwissel doen, dan kan je de huidige lening en hypotheek overzetten naar de nieuwe woning. Zo moet je geen schrappingskosten of nieuwe hypothecaire inschrijving betalen.
    Aha ok goed om te weten... Ik vermoed dat het huis wel binnen het jaar zal verkocht zijn...

Pandwissel is enkel mogelijk als beide aktes (verkoop eerste huis, en aankoop tweede huis) samenvallen dacht ik?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja, maar je kan in principe op dezelfde dag verkopen en kopen. De gelden van de verkoop kunnen vanaf de handtekening direct worden doorgestort door de notaris. Je kan hierbij eventueel voorzien dat je nog enkele weken in je oude woning mag wonen.

Misschien wil je huidige bank je ook nog een extra lening geven in het kader van de reeds gevestigde hypotheek, of met een aanvullende hypothecaire volmacht. Dan heb je ook beperkte extra kosten.

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xeonite Bekijk bericht
    Edit: Net even opgezocht, en je hebt gelijk denk ik. We voldoen tevens ook aan alle voorwaarden hieraan verbonden (zoals 18 maanden gewoond te hebben in het eerste huis). Zou in ieder geval mooi zijn, een extraatje van enkele duizenden euro's meteen na de verkoop om terug toch wat geld opzij te hebben.
    Ik wacht momenteel nog steeds op mijn registratierechten. Kon tot 6 maand duren zei de notaris. (zal dus niet meteen ter beschikking zijn)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat is als je eerst aankoopt en daarna verkoopt. Als de volgorde eerst nieuwe aankoop en dan verkoop is, krijg je wel onmiddellijk de korting

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je zegt 2 keer het zelfde? ;-)
    Als je eerst kan verkopen heb je geen overbruggingskrediet nodig, en krijg je onmiddelijk korting.. Als je niet eerst kunt verkopen is het wachten op de registratierechten.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)

en heb je nog de woonbonus, wat wel eens de grootste besparing kan zijn.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Affinity's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tapijt Bekijk bericht
    Als je eerst kan verkopen heb je geen overbruggingskrediet nodig, en krijg je onmiddelijk korting.. Als je niet eerst kunt verkopen is het wachten op de registratierechten.
    Voor een pandwissel is dat blijkbaar nog niet beslist. Zelf ook gaan horen bij de bank voor iets gelijkaardig als OP.

Pandwissel is wel het voordeligste eigenlijk, omdat je je huidige lening overzet naar het andere huis. Dus geen wederbeleggingsvergoeding of hoe noemt het (intrest boete). En zelfde rente + ‘misschien’ behoud van woonbonus.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tapijt Bekijk bericht
    Woops ik bedoelde als je eerst verkoopt en dan aankoopt, mag je meteen je meeneembaar bedrag aftrekken van wat je bij de aankoop moet betalen aan registratierechten

Affinity's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Ander huis kopen... via overbruggingskrediet

Woops ik bedoelde als je eerst verkoopt en dan aankoopt, mag je meteen je meeneembaar bedrag aftrekken van wat je bij de aankoop moet betalen aan registratierechten
    Blijkbaar kan je dat vroeger claimen ook, dus ook al meteen na aankoop 2e huis en voor de verkoop van je eerste huis. Je bent dan wel verplicht je eerste huis te verkopen binnen het jaar. Als dat niet lukt betaal je een boete.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Denk dat je aan het verwarren bent met onmiddellijke toepassing van 7% tarief

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten