Pagina 1 van 2 12 Laatste
    RuZ's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Zonnepanelen: dimmers stuk na elektriciteitswerken

We zitten hier met een probleempje en helaas ken ik zelf zo goed als niets van elektriciteit...

Enkele weken geleden zijn er hier zonnepanelen geplaatst.
    Omwille van het aantal en de omvormer hebben we onze elektriciteit moeten aanpassen van 220 naar 380 (3 fasen)

Er is ook een verzwaring van de elektriciteitskast moeten gebeuren, dat heeft dezelfde firma gedaan die ook de zonnepanelen heeft geplaatst.
    Verleden week is alles gekeurd en gisteren is fluvius de aanpassing naar 3 fasen komen doen.

Enkele uurjes later knippen we het licht aan in de woonkamer (dimbare wandverlichting).
    We horen een knal in de elektriciteitskast en de stroom viel onmiddellijk uit.
    Blijkbaar is er een dimmer 'ontploft'.

Uiteraard hebben we meteen contact opgenomen met de firma vd zonnepanelen.
    Nu krijg ik hier een offerte voor het vervangen van 5 dimmers.
    Klopt dat? Zijn die kosten voor ons? De verzwaring van de elektriciteitskast is mee opgenomen in de prijs vd zonnepanelen.
    Ik neem aan dat die dimmers dus ook verzwaard moesten worden?

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    We zitten hier met een probleempje en helaas ken ik zelf zo goed als niets van elektriciteit...

Enkele weken geleden zijn er hier zonnepanelen geplaatst.
    Omwille van het aantal en de omvormer hebben we onze elektriciteit moeten aanpassen van 220 naar 380 (3 fasen)

Er is ook een verzwaring van de elektriciteitskast moeten gebeuren, dat heeft dezelfde firma gedaan die ook de zonnepanelen heeft geplaatst.
    Verleden week is alles gekeurd en gisteren is fluvius de aanpassing naar 3 fasen komen doen.

Enkele uurjes later knippen we het licht aan in de woonkamer (dimbare wandverlichting).
    We horen een knal in de elektriciteitskast en de stroom viel onmiddellijk uit.
    Blijkbaar is er een dimmer 'ontploft'.

Uiteraard hebben we meteen contact opgenomen met de firma vd zonnepanelen.
    Nu krijg ik hier een offerte voor het vervangen van 5 dimmers.
    Klopt dat? Zijn die kosten voor ons? De verzwaring van de elektriciteitskast is mee opgenomen in de prijs vd zonnepanelen.
    Ik neem aan dat die dimmers dus ook verzwaard moesten worden?
    Mijn idee is dat ze 400V op u dimmer gezet hebben ipv 240V ...

RuZ's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    En wie heeft dat dan gedaan? Fluvius?

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Neen de installateur van u zonnepanelen...
    Welke dimmers zijn het trouwens? Misschien staat er iets in de manual...

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Al betaald?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Die hebben gewoon gemist in het aanpassen van de kast van 230 naar 400. Fout van de elektricien dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Maak ook foto's van hoe dat ding aangesloten is/was. Dan kan je achteraf eventueel aantonen dat ze dat verkeerd gedaan hebben.

RuZ's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nog niet alles is betaald.

Het gaat om deze dimmers:
    - 5 stuks ELIDIMM880
    - 1 stuk ELIDIMM1110

De elektricien geeft als uitleg dat het gewoon toeval is dat ze net nu stuk gaan.
    "Alles gaat ooit wel eens stuk." Bovendien zegt hij dat ze alles hebben verzwaard om naar 3 fasen te gaan en de dimmers op 1 fase zitten.
    De dimmers moesten dus niet verzwaard worden, dat blijven gewoon dezelfde.
    Ofwel zeggen ze dat er een stroomstoot (stroompiek of piekstroom?) geweest is enkele uren nadat fluvius de meterkast heeft aangepast.

Voorstel van elektricien:
    Ik (klant) moet de onderdelen betalen aan aankoopprijs (5 x 56,70 euro + 1 x 75,60 euro = 359,10 euro excl btw - ik weet niet of er nog 6 of 21% btw bijkomt).
    De elektricien zorgt dan voor de plaatsing. Levertijd dimmers is 15 dagen.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Schoon is dat, ze maken professionele fouten en gij moet dan maar de kosten dragen. Hier hadden ze aan de warmtepomp op 1 koppeling te weinig loctite gedaan. Na veel zagen en aandringend monteur gestuurd. Gast is hier 3u bezig geweest om dat terug uit mekaar te halen en terug te monteren.
    Diene rond de interventie af, heeft diene nog moeten foefelen om dat onder garantie te kunnen doen want het systeem staat er al een jaar en dan is dat geen garantie meer "in principe". Dat ging dus over een minuscuul lek dat enkel ontstond als de circulatiepomp draait (er zweette als het ware een druppel door de loctite).

Kameraden van ons hebben allemaal 24v inbouwstrips in hun trapwand zitten. Electricien komt daar de kast aansluiten, alles is netjes gelabeld. Diene maakt een fout en hangt die strips op 220V. Eerste reactie was meteen "gij hebt die verkeerd gelabeld, das ni mijn fout". Is nu fameuze discussie want dat is voor meer dan 1000 EUR aan lichtarmaturen die 100% doorgefikt zijn.

Is den electricien alles komen uitmeten met u erbij dat er netjes 230V op die contacten staat? Want anders zie ik ze dat nog raprap camoufleren terwijl ze die dimmers vervangen.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

RuZ's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De elektricien heeft volgens mij niets uitgemeten.
    Toen de keurder kwam na de verzwaring, bleek dat alle stopcontacten op de badkamer geen aarding hadden.
    De keurder heeft toen zelf de elektriciteitskast opengemaakt en er bleken aardingskabeltjes los te zitten. Die heeft 'm terug vastgezet en de aarding was in orde.
    Daarom vroeg de keurder aan mij of de elektricien dan geen controle gedaan had (zo een apparaatje met 3 lampjes in de stopcontacten steken).
    Antwoord van de elektricien: Het is niet de bedoeling om heel de stroom in het huis te controleren, ik heb enkel de verzwaring gedaan, aan die aarding ben ik niet geweest.

Bovendien is eergisteren, toen de stroom was uitgevallen en de dimmers stuk gegaan zijn, de elektricien al hier geweest en die is een hele tijd aan die kast bezig geweest.
    Stel dat hij toen al dingen heeft aangepast om z'n fout te camoufleren, zal ik dat nooit kunnen bewijzen.

Ik heb zin om een andere elektricien laten langs te komen om dit allemaal op te lossen en die z'n kosten van het openstaand saldo af te trekken.
    Maar dat zal wettelijk gezien niet mogen zeker?

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou toch een mail of aangetekend schrijven sturen dat ge niet akkoord zijt.
    Het stinkt toch een beetje dat ge ze ineens zo goedkoop krijgt

Wel spijtig dat de elektricien daarna zijn fouten is komen oplossen, anders had ge tenminste nog wat foto's kunnen nemen.
    Heeft hij niet gewoon de foute verdeelrail gebruikt?
    https://www.dmlights.be/diverse_fg_t10212f~02G7U

Of heb je echt niet gezien wat hij aan het doen was?

PS die stroompiek/spanningspiek is ook maar gezever. Tenzij al u buren kapotte toestellen hebben natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Je kan gewoon niet de kast op voorhand aanpassen naar 3 fase als je een mooie verdeling van het vermogen per fase wil. Normaal koppel je de kast af net voor de wijziging door fluvius en dan vervang je de verdeelrails in de kast. Pas als dit alles gebeurd is schakel je alles terug in. Voor mij is het toch overduidelijk dat je elektricien een fout gemaakt heeft.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Je kan gewoon niet de kast op voorhand aanpassen naar 3 fase als je een mooie verdeling van het vermogen per fase wil. Normaal koppel je de kast af net voor de wijziging door fluvius en dan vervang je de verdeelrails in de kast. Pas als dit alles gebeurd is schakel je alles terug in. Voor mij is het toch overduidelijk dat je elektricien een fout gemaakt heeft.

Je kan wel de kast al ombouwen op voorhand. Gewoon als fluvius geweest is de bruggen wegnemen op de fases.

Een kast ombouwen is ook niet zo makkelijk. Vaak is er geen plaats voor 4p differentielen en moet alles herschikt worden. Toch wel een jobke.

Maar dit is wel een typisch voorbeeld van een elektricien die een fout heeft gemaakt. Bij zo een ombouw meer je altijd de toekomende spanningen voor je u automaat opzet. Die dimmers is gewoon zuiver dat ze 400V hebben gehad en gewoon onmiddelijk de geest hebben gegeven. Zo herken je echt wel een prutser. Ook test je alles na zo een ombouw nog even, wat hij duidelijk niet heeft gedaan.

Het strafste is nog dat ze u die dimmers willen aanrekenen... Zijn dan nog eens dimmers van elimpo, wat allesbehalve kwaliteit is.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

RuZ's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het ombouwen is inderdaad enkele weken geleden al gebeurd.

Alles zou dus klaar geweest zijn. De elektricien heeft daarna ook geen bruggen weggenomen op de fases.
    Of doet de technieker van Fluvius dat? Ik heb van de elektricien wel twee kabels (een rode en een zwarte) aan de technieker van Fluvius moeten geven.
    Heeft dat er iets mee te maken?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Je kan wel de kast al ombouwen op voorhand. Gewoon als fluvius geweest is de bruggen wegnemen op de fases.

Een kast ombouwen is ook niet zo makkelijk. Vaak is er geen plaats voor 4p differentielen en moet alles herschikt worden. Toch wel een jobke.

Maar dit is wel een typisch voorbeeld van een elektricien die een fout heeft gemaakt. Bij zo een ombouw meer je altijd de toekomende spanningen voor je u automaat opzet. Die dimmers is gewoon zuiver dat ze 400V hebben gehad en gewoon onmiddelijk de geest hebben gegeven. Zo herken je echt wel een prutser. Ook test je alles na zo een ombouw nog even, wat hij duidelijk niet heeft gedaan.

Het strafste is nog dat ze u die dimmers willen aanrekenen... Zijn dan nog eens dimmers van elimpo, wat allesbehalve kwaliteit is.
    Je kan het op voorhand maar dan moet je nogmaals terug komen na dat fluvius langs geweest is. Ik doe zo'n zaken altijd net voor de afspraak met fluvius, dan ben ik sowieso aanwezig tijdens de wijziging en kan ik nogmaals alles uitmeten voor alles terug ingeschakeld wordt.

Die technieker van fluvius zal de bruggen niet wegnemen aangezien deze niets aan de huisinstallatie na de meterkast mag wijzigen.

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten