NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    153 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

IP camera's voor een do-it-yourself 'baby-monitoring'?

Hallo,

Even mijn situatie schetsen: mijn dochter (2,5j) heeft een genetische afwijking met epilepsie als gevolg. Haar aanvallen komen bijna uitsluitend als ze slaapt maar omdat ze meestal niet beweegt (schokt) is typische apparatuur om een aanval mee te detecteren niet zo nuttig. Ze loopt wel het risico om te stoppen met ademen en dus hersenschade op te lopen, daarom dat we ze altijd goed in het oog moeten houden.

Het plan is om haar snachts op te volgen met een saturatiemeter boven op de babyfoon. Het probleem is dat zo'n babyfoon camera geen duidelijk beeld geeft en niet van elke kant te zien is (we moeten haar ogen kunnen zien).

Nu ben ik op zoek naar een beter alternatief. Ik dacht bijvoorbeeld aan een systeem met 2-3 camera's zodat elke hoek gedekt is waarbij we de verschillende beelden op 1 scherm (tablet) kunnen laten komen. Bij voorkeur:

• Goed beeld in het donker
    • Opnemen (automatisch?)
    • Reageren op geluid zoals babyfoon
    • Inzoom mogelijkheden
    • Makkelijk meerdere camera's te integreren op tablet
    • Geen abonnementskosten ofzoiets

Heeft iemand hier meer ervaring mee en kan iets aanraden?

Ik heb zelf al wat liggen rond zoeken maar zie door het bos de bomen niet en mijn vriendin wilt tegen dit weekend een oplossing dus ik moet mij haasten.
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Het is geen antwoord op je vraag maar... Heb je al gedacht aan wat er gebeurt indien de stroom uitvalt? Niet zo heel waarschijnlijk misschien, maar 's nachts ga je het allicht niet merken als de stroom plots uitvalt.

iTrader
    153 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mmm interessante opmerking, als de tablet verbinding kwijt is zou hij dan best een melding geven.
    Tablet & eventueel camera's kunnen wel op batterij maar de Wifi zal weg zijn om ze te verbinden, tenzij er bluetooth systemen zijn, dan zou het functioneel blijven.
    Geen idee voor de saturatiemeter...

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Denk dat je sowieso naar een DIY oplossing moet, omdat die vereisten niet particulier beschikbaar gaan zijn vrees ik. Kan je niet via de dokter/ziekenhuis een professionele oplossing aangeboden krijgen?
    Qua babyfoon met meerdere camera's etc (tot 4 geloof ik, infrarood voor 's nachts) zit je bij Alecto wel goed. Stroom uitvallen / verbinding verliezen gaat bij die toestellen altijd een melding geven. (je ontvanger is op batterij)
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb zelf twee nachtcamera's gemaakt voor in de slaapkamer van mijn kinderen.

Het systeem bestaat uit deze elementen:

1. Een Raspberry Pi
    2. Een gemodificeerde Logitech C920 webcam. De modificatie is het uitnemen van de infrarood filter. De webcam geeft beeld aan 1080p30
    3. Een zelfgemaakte infraroodlamp. Deze bestaat uit een 10-tal infraroodledjes gesoldeerd op een printplaat die werken op een gewone 12VDC voeding.

Op de Pi draait een lokale webserver die de beelden beschikbaar maakt via mijn wifi netwerk. Mobiele telefoon, tablet, computer, gewoon naar de lokale intranet site surfen en je hebt beeld.

In jouw geval zou ik dan twee of drie van de webcams opstellen zodat je langs alle kanten beeld hebt. Met voldoende leds is dat beeld net alsof het daglicht is in haar slaapkamer. Ik lees dat het kunnen zien van de ogen belangrijk is welnu het menselijk oog absorbeert heel veel infrarood als het open is. Dus als je dochter met de ogen open ligt zie je dat heel mooi - de ogen zien er dan echt gitzwart uit.

edit: Als je wil kan ik je gerust op de weg helpen om een dergelijk systeem zelf te maken.
    Laatst gewijzigd door Avilowca; 12 november 2019 om 15:58
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    153 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de info.

Lijkt mij een indrukwekkende setup maar wel wat buiten mijn huidige vaardigheden.
    Van waar de modificatie op de webcam en een aparte infrarood lamp?
    Ik zou ervan uitgaan dat er toch camera's zijn met wat deftig nacht zicht...

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    vreemde vraag misschien maar in de nacht slaap je toch? Of ga je de hele nacht naar een tablet zien? En als de babyfoon geluid meldt dan ga je naar de kamer?

Er moeten zeker wel camera systemen bestaan waar je meerdere camera’s kan aanhangen toch. En ook die op geluid reageren. Sound detection zit vermeld op deze site
    https://www.pcmag.com/roundup/331547...curity-cameras

Nu is het wel moeilijker om aan de specs te kunnen zien of de app het toelaat om 2x of 4x cameras gelijktijdig in beeld te brengen op een tablet. Dat moet je dan eigenlijk weer per camera bekijken.

Een simpelere oplossing is volgens mij daar 2 goedkope nachtcameras hangen, u laten wakkermaken door uw babyfoon, en dan gewoon naar het live beeld kijken via een laptop dat bijvoorbeeld continue daar staat (waarvan enkel het scherm in sleepmode gaat). Of is het perse nodig dat dit opgenomen wordt enkel als er geluid is ook?
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 15 november 2019 om 09:02

RunDevilRun's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij hebben een Luvion Prestige Touch 2, heel goed beeld, èn meerdere camera's aan te sluiten. Is dit niet veel eenvoudiger dan verschillende camera's en een tablet of laptop ? Er zit ook nog eens batterij in je ontvanger., voor je camera's en saturatiemeter zet je een ups zodat bij stroomuitval je steeds verbinding blijft hebben.
    nougabolle

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je kan inderdaad met ip camera's werken en een NVR om alles op te nemen. Via pc/tablet kan je alle beelden simultaan bekijken. Is op zich geen probleem. Enkel de reactie op geluid kan ik je wel niet meteen op antwoorden... Motion detect is geen probleem, maar geluid notification zal moeilijker zijn denk ik.
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bedankt voor de info.

Lijkt mij een indrukwekkende setup maar wel wat buiten mijn huidige vaardigheden.
    Van waar de modificatie op de webcam en een aparte infrarood lamp?
    Ik zou ervan uitgaan dat er toch camera's zijn met wat deftig nacht zicht...
    Mijn complete opstelling kost ongeveer 80 euro. Daar koop je nog geen camera met "nacht zicht" voor. Ik zet dat tussen quotes omdat elke camerasensor eigenlijk infraroodgevoelig is. In webcams zit een klein stukje glas dat dat infrarood licht moet filteren. Anders zou je beeld overdag altijd een rode gloed hebben. Wil je dat die webcam in het donker infrarood kan zien dan haal je gewoon de filter weg.

Als je een "nacht camera" koopt dan betaal je eigenlijk veel geld voor een sensor die vaak minderwaardig is aan een (relatief) goedkope maar goede webcam van bijvoorbeeld Logitech. Bij dergelijke all-in-one oplossingen is het ook altijd gissen naar hoe goed dat ding gaat praten met Linux. Terwijl je dat voor een kwalitatieve webcam zoals een logitech C920 heel snel online kan vinden.

Bewegingsmelding en geluidsdetectie zijn geen probleem. Toegegeven er is wel werk aan het systeem. Het is dan ook een hobby-oplossing. Maar je vroeg dan ook naar een do-it-yourself baby-monitor Van wat ik lees denk ik dat je in jouw geval beter af zal zijn met een, weliswaar dure, all-in-one.

iTrader
    153 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    True true, helaas ben ik niet zo handig met die dingen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    vreemde vraag misschien maar in de nacht slaap je toch? Of ga je de hele nacht naar een tablet zien? En als de babyfoon geluid meldt dan ga je naar de kamer?
    Bij echte problemen zal de saturatiemeter in alarm gaan en ons wakker maken. Het is natuurlijk handig als de app dan ineens opspringt van het lawaai, zodat we bij valse alarmen snel kunnen kijken en terug gaan slapen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Er moeten zeker wel camera systemen bestaan waar je meerdere camera’s kan aanhangen toch. En ook die op geluid reageren. Sound detection zit vermeld op deze site
    https://www.pcmag.com/roundup/331547...curity-cameras

Nu is het wel moeilijker om aan de specs te kunnen zien of de app het toelaat om 2x of 4x cameras gelijktijdig in beeld te brengen op een tablet. Dat moet je dan eigenlijk weer per camera bekijken.

Een simpelere oplossing is volgens mij daar 2 goedkope nachtcameras hangen, u laten wakkermaken door uw babyfoon, en dan gewoon naar het live beeld kijken via een laptop dat bijvoorbeeld continue daar staat (waarvan enkel het scherm in sleepmode gaat). Of is het perse nodig dat dit opgenomen wordt enkel als er geluid is ook?
    Er moet continu opgenomen worden. Zij kan in stilte een aanval krijgen maar zal daarna schreeuwen, dus we moeten de beelden terug kunnen checken.

Regels voor berichten