iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Inkopen bij vriendin

Even de situatie schetsen.

Mijn vriendin heeft een huis dat ze nu aan het verbouwen is. In augustus gaan we er samen in wonen.

In eerste instantie was het de bedoeling dat dit als een overgangshuis ging dienen. Maar ondertussen zijn we er over uit dat het doel van dit huis, ons definitief huis wordt.

We zijn dan nu de opties aan het bekijken of ik mij eventueel zou kunnen inkopen. We zijn nu feitelijk samenwonend en hebben de komende 2 jaar geen plannen om te trouwen. Tenzij dit echt echt grote voordelen heeft op dit vlak.

Dus volgende vragen:
    - De prijs van inkopen kunnen we dit zelf bepalen of moet dit opnieuw geschat worden?
    - is het überhaupt mogelijk om op papier alles goed te regelen?
    - zal ik dan via deze weg nooit een fiscaal voordeel kunnen verkrijgen?
    woonbonus wordt vervangen door lagere registratie rechten. Maar hebben we registratie rechten?
    - zijn er nog valkuilen waarop we moeten letten?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

washikiki's schermafbeelding
    iTrader
    32 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat ik me herinner wat wij in de tijd hebben gedaan voor we getrouwd waren, was een schulderkenning bij een notaris.
    Hierin kan je een som bepalen of percentage en of dit al dan niet moet geïndexeerd worden aan de huidige marktwaarde of het puur om de "geïnvesteerde som" gaat.

Gedurende deze periode kan jij geen fiscaal voordeel ingeven, toch niet ten volle er van genieten aangezien het niet echt als je eigendom wordt beschouwd. Vriendin blijft eigenaar en vruchtgebruiker, ze moet jou gewoon een som geld... De "acquisitie" van de eigendom gebeurde reeds door je vriendin alleen. Ze kan dus op elk moment vragen dat je vertrekt.

Als je samen verbouwt (en er dus samen in werkt, niet alleen aannemers) en je komt nadien nog overeen, gewoon trouwen (dat is wat ik heb gedaan).
    Nuja bij trouwen heb je ook nog eens 3 stelsels (gemeenschap, gescheiden of moment van trouwen vanaf dan alles gemeenschappelijk).

Op notaris.be kan je al deze informatie terugvinden .

PS: Wij hadden vanaf begin een gemeenschappelijke rekening waar we steeds de kosten op storten (met steeds een communicatie over wat het ging). Bij belfius kan je makkelijk zo een Excel-bestand laten uitkomen. Kan je alles naast elkaar zetten en tonen hoeveel er wanneer werd betaald en door wie. Is geen officieel bewijs maar kan helpen om je "inleg" te bewijzen, moest het ooit foutlopen. Nuja, is en blijft ook een vertrouwenskwestie...

washikiki's schermafbeelding
    iTrader
    32 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ow en normaal is eerste consultatie bij een notaris gratis (was toch bij ons zo).
    Door de rush met woonbonus dat wegvalt, zal je wel moeilijk een afspraak te pakken krijgen...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Om toch al één vraag te beantwoorden: Je kan de prijs van inkopen zelf bepalen, maar ik zou dit laten beschrijven bij een notaris. Of je nu 10 000 euro of 100 000 euro erin wilt pompen maakt niet uit, zolang het maar beschreven staat.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Best even met een notaris bespreken. Mocht je je nog kunnen inkopen én een hypothecaire lening afsluiten voor de woning (waardoor je vriendin haar lening kan aflossen), kan je nog van de woonbonus genieten. Ik vermoed dat dit alles echter evenlang zal duren als (ver)kopen tussen vreemden, dus nu te laat om die woonbonus nog te regelen.

Schuldbekentenis etc lijkt me écht geen goed idee als jullie al lang samen zouden zijn, want dan wordt die woning nooit echt van jou. En de bank heeft sowieso voorrang bij verkoop van de woning, dus is die schuldbekentenis mogelijks een probleem als jij bvb 100k geeft aan je vriendin om je zogezegt in te kopen met schuldbekentenis.

En ja, als je zal kopen, zal je registratierechten moeten betalen. Je vriendin kan mogelijks nog wat terugkrijgen als ze de woning nog geen 2 jaar geleden aangekocht heeft, zie: Kan ik registratierechten terugkrijgen na verkoop woning?

maar opnieuw: ga naar een notaris. De oplossing zal deels afhangen van jouw vermogen, je leeftijd, jullie toekomstplannen, wens om te trouwen/wettelijk samen te wonen/feitelijk samenwonend te blijven.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door radical03 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dus volgende vragen:
    alles hangt van jullie toekomstplannen en huidige financiële draagkracht af. Er zijn een paar opties maar da's voor een notaris om te bekijken en de beste eruit te pikken voor jullie

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de info allen. Bij deze ga ik dus een afspraak maken bij de notaris!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Xeo Pablo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je kan wel geen vermindering genieten van registratierechten in dit geval. Je moet dus eigenlijk 10% betalen op de helft van de waarde van de woning.

Dit moet de werkelijke waarde zijn, anders ben je schuldig aan prijsbewimpeling en kan de fiscus bijkomende belasting vragen + 20% boete.

Veruit het goedkoopste is volgens mij om te trouwen en het in te bregen in het gemeenschappelijk vermogen. Dit zou rond de 1500 euro aan notariskosten meebrengen, en kan zonder dat er registratiebelasting verschuldigd is.
    Bij een verkoop en krediet zit je makkelijk aan 6000 euro kosten en dan nog eens 10% belasting.

Het is zelfs niet noodzakelijk dat je meteen de helft van de waarde van de woning aan je vriendin geeft.
    Je kan bijvoorbeeld een clausule voorzien waarin je vriendin de woning zou kunnen terugnemen bij een echtscheiding, en jij de door jou geinvesteerde gelden vergoed ziet.

Als je nog niet meteen wil trouwen zou ik werken met een onderhandse schulderkentenis. Hierin wordt bepaald hoeveel je in het huis geïnvesteerd hebt, en dat je dit terug krijgt bij verkoop/relatiebreuk/overlijden
    Laatst gewijzigd door Xeo Pablo; 8 november 2019 om 08:59

Regels voor berichten