Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Sociale woning/bouwgrond kopen

Hallo,

Toevallig kwam ik op een website ivm het aankopen van een sociale woning/bouwgrond door een familielid dat hier over nadacht gezien een laag inkomen.
    Wat mij nu echter opvalt, is dat de grens (bovenlimiet) redelijk hoog is: 39.962 euro op jaarbasis, een kleine 3300 euro bruto per maand (ik breng nu wel geen premies enz in rekening), wat toch neerkomt op +- 1900-2000 netto per maand. Dit is voor een alleenstaande zonder persoon ten laste.
    bron: https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-part...oor-de-aankoop

Nu stel ik mij hier toch vragen over: +- 2000 netto per maand is toch echt geen slecht inkomen?

Als je het topic hier leest waarin mensen hun loon/werk posten (in het werk en studie deel) dan kan je toch niet anders dan concluderen dat veel mensen in aanmerking komen voor een sociale koopwoning.

Er zijn toch veel mensen die maar 1400-1500 netto per maand verdienen. Als je dan spreekt over een bovenlimiet van 2000 stel ik mij vragen over hoe "sociaal" die woningen zijn en wie die kan kopen.

Zijn er hier mensen die zo'n huis/bouwgrond gekocht hebben? Ervaringen hierover hebben?
    Ik merk bij mijn vrienden/kennissen-groep weinig mensen dit systeem trouwens kennen.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Dankzij de werkbonus ligt het netto minimumloon momenteel net onder de 1600 euro netto. Dus neen, er zijn er niet veel die met 1400 moeten rondkomen als ze voltijds werken
    Het vmsw kijkt trouwens ook niet naar premies (bvb ploegen), 13de maand, extralegale voordelen,.. Ze kijken enkel naar je effectieve loon want ze moeten rekening houden met hoeveel je zal hebben in geval van ziekte/werkloosheid.

Hier wat verderop werden ongeveer 10j geleden een 10-tal sociale koopwoningen gebouwd, best wel mooie woningen, zonnepanelen, elk een eigen tuintje,... Stonden te koop vanaf 180k. Na 9 maanden was er nog maar 1 verkocht. Dus hebben ze de rest maar als sociale huurwoning gebruikt.
    En dat is het risico, als je goed verdient, heb je liever niet de stempel van in een sociale woning te wonen. Koop je je eigen huis, doe je ermee wat je wil en bij een sociale woning zijn de regels toch net nog iets strenger.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Weet niet hoe dat zit bij arbeiders maar bediende moet je maandloon * 13.92 doen (einde jaarpremie en dubbel vakantiegeld) dus zit je eerder aan 2800.

Nu goed dat is idd geen laag loon (zeker starters en extralegale voordelen tellen niet mee), maar aan sociale woningen zit ook een nadeel

Maar ze zouden dat beter eens herzien naar enkel verhuren bv

@mulan: in belastbaar inkomen zit volgens mij wel 13e maand en bruto premies hoor

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Mijn broer woont in een sociaal koopwoning en zoals je zegt heel veel mensen komen daar in aanmerking voor. De buren van mijn broer zijn dan ook dan de "de gewone werkmens".
    Eentje werk in de IT en de andere is een telenet installateur.

Het is 39.962 euro belastbaar inkomen, dus niet bruto. Maw u bruto loon ligt hoger dan dat jij voorstelt.
    Wat Mulan zegt is ook niet waar. Ze kijken naar u totaal belastbaar inkomen dus inclusief 13de maand, ploegen,... hun gaan beslissen dat je om die factor er door gaat of niet. Uiteindelijk kun je als je wilt ook bij kbc lenen, dus heeft niets te maken met hoeveel je per maand overhoud als je ziek valt.

Ik ben toen ook socialen bouwgronden tegengekom, maar ik stelde mij toen ook de vraag waarom ze dit aanbied aan mensen met een belastbaar inkomen van 39.000 euro. Dan ga je er niet op kunnen bouwen of je moet een mooie zak geld krijgen van thuis, maar waarom moet de staat die dan sponsoren. Ik ben eigenlijk al niet voor sociale koopwoningen, enkel voor sociale huurwoning.
    Trainer van mij woonde ook in zo'n sociale verkaveling, zijn veel ingenieurs door gaan wonen en 5 jaar later zaten die al een heel stuk boven de belastbare grens, maar ondertussen hebben ze wel dat huis spot goedkoop kunnen kopen en dan nog eens met absurde voorwaarden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 23 oktober 2019 om 09:59

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tjah, je hebt soms jonge starters met een modaal inkomen, die een sociale bouwgrond op de kop kunnen tikken. Om er dan een woning van 350K op te zetten met hulp van mama en papa. Dan schiet dat hele systeem zijn doel voorbij natuurlijk.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij hebben een bouwgrond gekocht die oorspronkelijk was ingetekend als eentje bestemd voor een sociale woning. In een verkaveling van x-aantal kavels (ik dacht vanaf 10) moet daar blijkbaar verplicht een aantal percent van dat soort woningen inzitten. De huisvestigingsmaatschappij kon daar niets mee doen dus wordt het gewoon particulier verkocht. De limitaties van een sociale kavel blijven echter wel geldig. Zo mogen wij maar maximum 550m3 aan bouwvolume hebben.
    Nu kan je daar wel een leuke woning op zetten als het ontwerp efficiënt is, maar om daar nu zoals stungunner zegt een woning van 350k op te zetten... Dan ga je wel een hele mooie afwerking kunnen doen want je botst dan eerder tegen het maximum volume aan dan tegen je budget.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Tjah, je hebt soms jonge starters met een modaal inkomen, die een sociale bouwgrond op de kop kunnen tikken. Om er dan een woning van 350K op te zetten met hulp van mama en papa. Dan schiet dat hele systeem zijn doel voorbij natuurlijk.
    Het is dat wat mij tegen de borst stoot: het kan toch niet de bedoeling zijn dat mensen die zich iets privaat kunnen veroorloven hier van profiteren.
    Nu begrijp ik meer en meer dat er zoveel gezeur is over misbruik van dit systeem.

Ik begrijp trouwens niet waarom de staat woningen/grond moet verkopen op deze manier. Huren snap ik, maar verkopen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Mijn broer woont in een sociaal koopwoning en zoals je zegt heel veel mensen komen daar in aanmerking voor. De buren van mijn broer zijn dan ook dan de "de gewone werkmens".
    Eentje werk in de IT en de andere is een telenet installateur.

Het is 39.962 euro belastbaar inkomen, dus niet bruto. Maw u bruto loon ligt hoger dan dat jij voorstelt.
    Wat Mulan zegt is ook niet waar. Ze kijken naar u totaal belastbaar inkomen dus inclusief 13de maand, ploegen,... hun gaan beslissen dat je om die factor er door gaat of niet. Uiteindelijk kun je als je wilt ook bij kbc lenen, dus heeft niets te maken met hoeveel je per maand overhoud als je ziek valt.

Ik ben toen ook socialen bouwgronden tegengekom, maar ik stelde mij toen ook de vraag waarom ze dit aanbied aan mensen met een belastbaar inkomen van 39.000 euro. Dan ga je er niet op kunnen bouwen of je moet een mooie zak geld krijgen van thuis, maar waarom moet de staat die dan sponsoren. Ik ben eigenlijk al niet voor sociale koopwoningen, enkel voor sociale huurwoning.
    Trainer van mij woonde ook in zo'n sociale verkaveling, zijn veel ingenieurs door gaan wonen en 5 jaar later zaten die al een heel stuk boven de belastbare grens, maar ondertussen hebben ze wel dat huis spot goedkoop kunnen kopen en dan nog eens met absurde voorwaarden.
    Welja, zoals je zelf zegt: dat systeem klopt niet echt.

Wat het bedrag betreft: ik vind de website(s) hierover nogal onduidelijk wat het bedrag nu juist is. Afhankelijk van website tot website vermelden ze ook andere bedragen/andere formulering van hoeveel het nu is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Weet niet hoe dat zit bij arbeiders maar bediende moet je maandloon * 13.92 doen (einde jaarpremie en dubbel vakantiegeld) dus zit je eerder aan 2800.

Nu goed dat is idd geen laag loon (zeker starters en extralegale voordelen tellen niet mee), maar aan sociale woningen zit ook een nadeel

Maar ze zouden dat beter eens herzien naar enkel verhuren bv

@mulan: in belastbaar inkomen zit volgens mij wel 13e maand en bruto premies hoor
    Inderdaad, ze zouden zich moeten focussen op het verhuren en mensen die een lager inkomen hebben helpen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Dankzij de werkbonus ligt het netto minimumloon momenteel net onder de 1600 euro netto. Dus neen, er zijn er niet veel die met 1400 moeten rondkomen als ze voltijds werken
    Het vmsw kijkt trouwens ook niet naar premies (bvb ploegen), 13de maand, extralegale voordelen,.. Ze kijken enkel naar je effectieve loon want ze moeten rekening houden met hoeveel je zal hebben in geval van ziekte/werkloosheid.

Hier wat verderop werden ongeveer 10j geleden een 10-tal sociale koopwoningen gebouwd, best wel mooie woningen, zonnepanelen, elk een eigen tuintje,... Stonden te koop vanaf 180k. Na 9 maanden was er nog maar 1 verkocht. Dus hebben ze de rest maar als sociale huurwoning gebruikt.
    En dat is het risico, als je goed verdient, heb je liever niet de stempel van in een sociale woning te wonen. Koop je je eigen huis, doe je ermee wat je wil en bij een sociale woning zijn de regels toch net nog iets strenger.
    Enige extra info hierover? Als je de woning koopt, is ze toch van jou? Ik zie niet direct in welke strengere regels er kunnen zijn.

En niet de stempel van in een sociale woning te wonen? Als je huurt kan ik dat nog begrijpen, maar kopen? Volgens mij valt dat niet altijd direct op + het is jouw eigendom uiteindelijk.

Er zijn veel mensen die niet fulltime kunnen werken hoor of die met verschillende jobs moeten combineren. Ik weet niet of die ook sowieso rond de 1550 netto hebben.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Wij hebben een bouwgrond gekocht die oorspronkelijk was ingetekend als eentje bestemd voor een sociale woning. In een verkaveling van x-aantal kavels (ik dacht vanaf 10) moet daar blijkbaar verplicht een aantal percent van dat soort woningen inzitten. De huisvestigingsmaatschappij kon daar niets mee doen dus wordt het gewoon particulier verkocht. De limitaties van een sociale kavel blijven echter wel geldig. Zo mogen wij maar maximum 550m3 aan bouwvolume hebben.
    Nu kan je daar wel een leuke woning op zetten als het ontwerp efficiënt is, maar om daar nu zoals stungunner zegt een woning van 350k op te zetten... Dan ga je wel een hele mooie afwerking kunnen doen want je botst dan eerder tegen het maximum volume aan dan tegen je budget.
    Als je een blokje zet met plat dak, halfopen, bv 7x14 op het glv en 7x12 op het verdiep, dan zit je binnen dat volume. Dan nog een mooie gelijmde gevelsteen, wat tectiva, trespa,, alucobond of houten latjes als extra gevelafwerking, alu buitenschrijnwerk, 12 of 16 PV panelen, een warmtepomp,... en dan binnen nog een mooie afwerking met parket, een z-trap, een steellook binnendeur, 2 badkamers, een keuken van 30K,... dan ga je los over die 350K inclusief kosten hoor.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Pelckie : je moet er 20j in wonen of je moet een soort boete betalen én het sociaal woonkantoor moet als eerste het recht tot kopen krijgen.

Ik heb een sociale lening en mijn belastbaar inkomen bepaalde de rentevoet waaraan ik leende, mijn loonfiches bepaalden het bedrag dat ik mocht lenen.
    Stel dat ik vorig jaar een vetbetaalde job had en dit jaar maar 50% werk, wordt er wel degelijk naar de loonfiches van nu gekeken.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Collega heeft sociale woning uit jaren 70 gekocht en die mag dat niet verhuren bv

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Pelckie : je moet er 20j in wonen of je moet een soort boete betalen én het sociaal woonkantoor moet als eerste het recht tot kopen krijgen.

Ik heb een sociale lening en mijn belastbaar inkomen bepaalde de rentevoet waaraan ik leende, mijn loonfiches bepaalden het bedrag dat ik mocht lenen.
    Stel dat ik vorig jaar een vetbetaalde job had en dit jaar maar 50% werk, wordt er wel degelijk naar de loonfiches van nu gekeken.
    Dat voorkooprecht is toch niet zo? Je kan bij verkoop van je woning gewoon de lening in 1x terugbetalen en klaar.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remake Bekijk bericht
    Dat voorkooprecht is toch niet zo? Je kan bij verkoop van je woning gewoon de lening in 1x terugbetalen en klaar.
    https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-part...-na-de-aankoop

Ik interpreteer dat toch anders?

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk dat je verwart met aangekochte sociale huurwoning, dit gaat niet over een gewone particuliere aangekochte woning met sociale lening.

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-part...-al-een-lening

Here ya go.

Voor de zekerheid mijn akte nog eens gelezen (mijn eerste woning daar geleend destijds), en staat nergens noppes in. Zelfs verkoop mag zonder boete of in 1x afbetalen zolang uw domicilie er blijft staan.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Ik denk dat je verwart met aangekochte sociale huurwoning, dit gaat niet over een gewone particuliere aangekochte woning met sociale lening.
    Dat weet ik, threadstarter had het over sociale koopwoningen en - koopgronden dus ik geef toch de juiste info voor Ts?

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten