Pagina 2 van 2 Eerste 12

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remake Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-part...-al-een-lening

Here ya go.

Voor de zekerheid mijn akte nog eens gelezen (mijn eerste woning daar geleend destijds), en staat nergens noppes in. Zelfs verkoop mag zonder boete of in 1x afbetalen zolang uw domicilie er blijft staan.
    Zoal Brecht al verduidelijkt: dat geldt wél voor een particuliere aankoop van een woning met een sociale lening, dat geldt niet voor de aankoop van een sociale koopwoning.

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Zoal Brecht al verduidelijkt: dat geldt wél voor een particuliere aankoop van een woning met een sociale lening, dat geldt niet voor de aankoop van een sociale koopwoning.
    Dacht dat je het had over je eigen situatie als lener op de particuliere markt.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remake Bekijk bericht
    Dacht dat je het had over je eigen situatie als lener op de particuliere markt.
    Uitgeklaard!

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pelckie Bekijk bericht

Enige extra info hierover? Als je de woning koopt, is ze toch van jou? Ik zie niet direct in welke strengere regels er kunnen zijn.
    Bv bij sociale bouwgronden zie ik ook dat ze mogen bouwen aan dezelfde afmetingen als de buren die geen sociale bouwgrond hebben, maar dat hun m³ een beperking opleggen. Uiteindelijk kunnen ze dus niet zo groot bouwen als de buren. Meestal kwam ik een beperking tot 550m³ tegen en de kelder wordt gehalveerd, maw als je een kelder steekt van 50m³, dan telt die maar als 25m³.

Mijn broer mag zijn woning niet verhuren.
    Naar verkoop toe is de regeling bij mijn broer het volgende, die heeft 2 keuzes. Heeft een nieuwbouw "casco" gekocht (keuken moest nog geplaatst worden, de vloeren moest nog gelegd worden, de woning moest nog geschilderd worden en nog wat frulletjes).

-Hij verkoopt het terug aan de maatschappij, deze nemen die over en betalen hem uit. Bedrag dat hij krijgt wordt dan berekend aan de aankoopprijs dat hij betaalde + alle facturen van de vloeren, verf, keuken,.. en dat bedrag wordt dan geïndexeerd. De opzet is dat hij gewoon al zijn geld terug krijgt en dat bedrag geïndexeerd.
    -Hij verkoopt de woning op de privé markt en dan moet hij een boete betalen, deze boete daalt elk jaar. Tot aan 20 jaar, dan vervalt de boete. Hij woont er nu 4 jaar en het is eigenlijk al een interessante optie om de woning te verkopen op de privé markt.

Mijn broer kan vertrekken wanneer hij wilt en heeft standaard al een verkoper achter de hand waarbij hij zijn geld terug krijgt.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 24 oktober 2019 om 10:17

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Bv bij sociale bouwgronden zie ik ook dat ze mogen bouwen aan dezelfde afmetingen als de buren die geen sociale bouwgrond hebben, maar dat hun m³ een beperking opleggen. Uiteindelijk kunnen ze dus niet zo groot bouwen als de buren. Meestal kwam ik een beperking tot 550m³ tegen en de kelder wordt gehalveerd, maw als je een kelder steekt van 50m³, dan telt die maar als 25m³.

Mijn broer mag zijn woning niet verhuren.
    Naar verkoop toe is de regeling bij mijn broer het volgende, die heeft 2 keuzes. Heeft een nieuwbouw "casco" gekocht (keuken moest nog geplaatst worden, de vloeren moest nog gelegd worden, de woning moest nog geschilderd worden en nog wat frulletjes).

-Hij verkoopt het terug aan de maatschappij, deze nemen die over en betalen hem uit. Bedrag dat hij krijgt wordt dan berekend aan de aankoopprijs dat hij betaalde + alle facturen van de vloeren, verf, keuken,.. en dat bedrag wordt dan geïndexeerd. De opzet is dat hij gewoon al zijn geld terug krijgt en dat bedrag geïndexeerd.
    -Hij verkoopt de woning op de privé markt en dan moet hij een boete betalen, deze boete daalt elk jaar. Tot aan 20 jaar, dan vervalt de boete. Hij woont er nu 4 jaar en het is eigenlijk al een interessante optie om de woning te verkopen op de privé markt.

Mijn broer kan vertrekken wanneer hij wilt en heeft standaard al een verkoper achter de hand waarbij hij zijn geld terug krijgt.
    Als ik zoiets lees dan stel ik mij toch vragen bij het systeem gezien de relatief hoge maximuminkomen grens.
    Zeker voor alleenstaanden lijkt me dit toch een interessant gegeven. De meeste mensen blijven doorgaans toch een 5 a 10 jaar in hetzelfde huis wonen.

iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Sociale woning/bouwgrond kopen

De lat ligt idd veeel te hoog. Niets ‘sociaal’ aan. Maar vrienden van mij hebben wel minstens 3j op een lijst gestaan. En ze moeten er nu ook minstens 20j wonen. Er zijn dus ook nadelen.

Maar ik snap het ook niet hoor. Er zijn genoeg alleenstaanden die €1250 netto verdienen, maar mensen met €2000 netto krijgen een sociale woning. Wat altijd (?) een splinternieuwe woning is. Schandalig vind ik dat. Zeker tov al die alleenstaanden die het echt moeilijk hebben. Die moeten dan maar een krot huren.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat er ondertussen een relatie is en dat de vriendin er ook woont en die verdient dan €2300 netto per maand. Met als resultaat dat daar soms ‘rijke’ koppels wonen. Allemaal goed en wel, maar noem het dan aub geen sociale woning.

Mijne maat heeft in zijn sociale woning een Oled van 8k en over zijn wagen zal ik maar zwijgen. Begrijpen wie begrijpen kan. En die huisjes zijn AF he. Afwerking top!

Ik ben totaal niet jaloers want ikzelf heb alles wat ik wil. Maar ik heb een paar vrijgezel vriendinnen die in een oud, vervallen huisje wonen van 160k. En dat was al de limiet. En dat is gewoon niet eerlijk tov hoe sommigen in zo’n sociale woning belanden.

Je kan idd later meer verdienen, flexi wordt niet bijgeteld, ... truukjes genoeg om dit systeem te misbruiken.
    Laatst gewijzigd door Fransz; 1 november 2019 om 23:18

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Regels voor berichten