Pagina 1 van 7 12345 ... Laatste

Discussie: Domotica Topic

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Domotica Topic

Vertel over je domoticasysteem!

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De vraag is wat je erover wilt weten
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De vraag is wat je erover wilt weten
    Er is inderdaad wel héél veel over te vertellen Zonder specifieke thema's wordt het moeilijk.

Korte samenvatting: Loxone met bekabeling in ster en een beetje zelf geknutsel.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Geen...
    Ik heb elektronische afstandsschakelaars (dimmers), GPS-klok- timers,... van eltako gecombineerd met Bticino drukknoppen en eveneens bekabeld in ster.
    Ik kan er dus nog altijd een domotica systeem van maken, al is dat enkel voor verlichting en een paar geschakelde stopcontacten.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat ik 'echte' domotica zou noemen, aka zelflerende systemen is toch nog altijd een beetje ofwel TE duur ofwel te veel gepruts om dat werkende te krijgen.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier gaat het Niko Home Control worden, zou ook mogelijk zijn met Eltako's, maar qua beheerbaarheid lijkt me NHC toch nog iets gemakkelijker en aanpasbaar.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Wat ik 'echte' domotica zou noemen, aka zelflerende systemen is toch nog altijd een beetje ofwel TE duur ofwel te veel gepruts om dat werkende te krijgen.
    Wat bedoel je met "zelflerend"? Lijkt me alsof er nog maar heel weinig systemen zijn die dat kunnen?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Wat bedoel je met "zelflerend"? Lijkt me alsof er nog maar heel weinig systemen zijn die dat kunnen?
    Simpel voorbeeld zou zijn dat ik niet moet zeggen dat ik elke dag om 5 uur thuiskom behalve op vrijdag, het moet dat zelf oppikken. ( mss zelfs afleiden van het verkeer) Of dat als ik naar de slaapkamer ga om 22:00 dat dat betekent dat ik ga slapen op een weekdag en dat mijn leeslamp dus aan mag gaan.

Dat zou voor mij nuttige domotica zijn. Dus niet voor elk nieuw toestel alles moeten zitten instellen.

Andere ( maar dure) zaken bestaan al zoals grasmaaiers die rijden gebaseerd op het weer, maar zelfs die merken nog niet wanneer de weer service fout was en het toch regent.

Google maps doet zulke dingen al tot op zekere hoogte, maar hoe simpel is het om dat te doen spreken met eg philips hue lichten. En om dan te zorgen dat het verstandig genoeg is om te beseffen dat mijn lichten aa ndoen als ik op 500m van thuis ben niet relevant is wanneer mijn vriendin al thuis is, etc

Veel van die zaken zijn al mogelijk maar zijn veel werk en/of kosten veel.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Simpel voorbeeld zou zijn dat ik niet moet zeggen dat ik elke dag om 5 uur thuiskom behalve op vrijdag, het moet dat zelf oppikken. ( mss zelfs afleiden van het verkeer) Of dat als ik naar de slaapkamer ga om 22:00 dat dat betekent dat ik ga slapen op een weekdag en dat mijn leeslamp dus aan mag gaan.

Dat zou voor mij nuttige domotica zijn. Dus niet voor elk nieuw toestel alles moeten zitten instellen.

Andere ( maar dure) zaken bestaan al zoals grasmaaiers die rijden gebaseerd op het weer, maar zelfs die merken nog niet wanneer de weer service fout was en het toch regent.

Google maps doet zulke dingen al tot op zekere hoogte, maar hoe simpel is het om dat te doen spreken met eg philips hue lichten. En om dan te zorgen dat het verstandig genoeg is om te beseffen dat mijn lichten aa ndoen als ik op 500m van thuis ben niet relevant is wanneer mijn vriendin al thuis is, etc

Veel van die zaken zijn al mogelijk maar zijn veel werk en/of kosten veel.
    Dat zijn dingen die in de "normale" systemen nog te moeilijk zijn. Je zou als programmeur dat kunnen bouwen en dan uw "configuratie" kunnen automatiseren, maar dan kruipt er al meer tijd in uw ontwikkelwerk dan gwn uw configuratie elke keer aan te passen.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Dat zijn dingen die in de "normale" systemen nog te moeilijk zijn. Je zou als programmeur dat kunnen bouwen en dan uw "configuratie" kunnen automatiseren, maar dan kruipt er al meer tijd in uw ontwikkelwerk dan gwn uw configuratie elke keer aan te passen.
    Dat is mijn punt en waarom ik er dus nog vanaf blijf

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het is groen.

Zoals sandervdw zegt, er is heel veel over te vertellen, kan het hier vol typen als ik wil.

Bij mij is het gewoon afgestapt van het traditioneel: Op het knopje duwen en je bedient een bepaald lichtpunt. Nu is het je bedient sferen en dan zodanig dat het systeem weet welke sfeer er bedient moet worden, dat je niet op het knopje moet duwen. Zo gaat de sfeer in mijn woning anders zijn bij het betreden als ik van een nacht shift kom, dan als ik van een vroege afkom, of dat het wel moet opspringen als er voldoende licht binnen is. Of als ik s'morgens van de trap afkom en enkel de sfeerverlichting opspringt (indirect verlichting) en de gordijnen open gaan, terwijl ik andere momenten van de trap afgaat dat niet moet gebeuren.
    Afhankelijk van bepaalde parameters reageert het ook anders op zaken.

Dan heb je ook nog de zaken dat niet over lichtpunten gaan.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 21 oktober 2019 om 11:56

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij gaan hier werken met PLC's. Die kan je eigenlijk alles laten doen maar je moet het allemaal zelf programmeren. Dat heeft voordelen en nadelen maar voor ons overtreffen de voordelen de nadelen.

We hebben veel gekeken naar de beschikbare systemen. Loxone, Niki Home Control, of alles KNX. Voor de eerste twee is het de vendor lock-in die me tegen houdt en bij KNX is het de prijs.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hier is het Home Control. De prijs was relatief laag en ik wou niet veel meer dan een fatsoenlijke videofoon en ventilatiesturing kunnen doen.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Wij gaan hier werken met PLC's. Die kan je eigenlijk alles laten doen maar je moet het allemaal zelf programmeren. Dat heeft voordelen en nadelen maar voor ons overtreffen de voordelen de nadelen.

We hebben veel gekeken naar de beschikbare systemen. Loxone, Niki Home Control, of alles KNX. Voor de eerste twee is het de vendor lock-in die me tegen houdt en bij KNX is het de prijs.
    Loxone heeft geen vender lock-in, ze zijn gewoon de laatste jaren begonnen met een hoop eigen producten uit te brengen. Maar wij hebben bvb geen enkel Loxone-product in ons huis hangen. We hebben Niko-drukknoppen, Dimmers op basis van DMX, (bekabelde) rolgordijen van Somfy, buitenscreens van Renson, ... Loxone werkt in essentie hetzelfde als PLC's maar dan met een makkelijker programmeerbare front-end.

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Veel wat hier gezegd wordt kan toch ook in een klassiek systeem?

Ik heb zelf een klassiek systeem gelegd (8k in totaal aan elektriciteit kwijt) en ik heb:
    -Screens die automatisch om half 8 omhoog gaan
    --automatische lichten(gaan na x min uit mits geen aanwezigheid thuis, gaan aan als er iemand is)

Daarvoor hebde toch geen domotica nodig...
    Enige verschil is dat ik da nie kan aanpassen/dingen kan bijzetten.
    Laatst gewijzigd door nokeyboard; 21 oktober 2019 om 13:53

Pagina 1 van 7 12345 ... Laatste

Regels voor berichten