Pagina 7 van 10 Eerste ... 345678910 Laatste

Discussie: Domotica Topic

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Gewoon een 4-draads kabel. Komt in de plaats van de gewone 4-standen schakelaar. Onze unit is een Ubbink W400.
    Toestellen met een busconnectie kan hij ook bedienen (VASCO bv) maar daar heb ik geen ervaring mee.

De verwarmingsmodule is enkel interessant als je met zoneventielen werkt (maar dan kost het ook behoorlijk wat gezien een verwarmingsmodule maar 4 ventielen kan sturen, wij hebben er al 14 in huis). Je kan ze configureren als potentiaalvrije module om gewoon aan/uit te sturen maar in feite kan je dan beter gewoon uw ketelthermostaat hangen waar je hem wilt.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klopgeest Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wij hebben hier de afweging gemaakt tussen NHC2 en Loxone, en kwamen voor dezelfde setup uit op het volgende, NHC2 rond de 3K en Loxone rond de 4K. (Inclusief schakelaars in beide gevallen)
    Nu, als je systeem zo "goedkoop" is, zal je waarschijnlijk ook niet al te veel functionaliteit hebben. Dan is de kans sowieso al vrij groot dat NHC2 alle functionaliteit biedt die je wil.

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Als je OpenHAB installeert op die raspberry Pi, dan heb je wel ineens Google Home integratie. Ik heb dat destijds hier gedocumenteerd:
    https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

Loxberry gebruik ik voor google calendar integratie en voor de weatherservice.
    Zalig, merci!
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kan je 'makkelijk' van een oude installatie een 'slimme' maken?
    En op welke manier dan?

Is dat dan enkel met philips hue lichten, slimme toestanden van ikea,..
    Work like a Captain, play like a Pirate

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaartje Bekijk bericht
    En op welke manier dan?

Er zijn mogelijkheden, maar is het wel veel gedoe. Vaak met draadloze protocollen waardoor je mag hopen op langdurige ondersteuning. Ook niet altijd evident om uw schakelaars nog te laten doen wat je wil etc.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaartje Bekijk bericht
    En op welke manier dan?

Hangt er vanaf wat je wilt...

De dingen die ik gedaan heb zijn ook retrofitted. En het concept dat ik wil is nog steeds "smart controllable dumb devices" zodat alles werkt wanneer het home automation gedeelte eruit ligt.
    Maar sommige van die dingen zijn wel meer DIY dan ready-made

Waar ik al aan denk, zijn gewoon slimme schakelaars & stopcontacten. Deze kan je gewoon vervangen in je bestaande installatie. Zo denk ik bv aan:
    De HUE smart stekker of zelfs een soortgelijk product uit den Action.
    Voor schakelaars kan je gaan naar de complete vervanging (iets zoals deze van Xiaomi) of iets zoals een sonoff mini of Shelly1 of van Fibaro inbouwen bij je schakelaar.

Genoeg mogelijkheden, je moet enkel wat research doen of alles past en of alles met elkaar kan spreken/hoe je het gaat aansturen.

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er zijn mogelijkheden, maar is het wel veel gedoe. Vaak met draadloze protocollen waardoor je mag hopen op langdurige ondersteuning. Ook niet altijd evident om uw schakelaars nog te laten doen wat je wil etc.
    Hangt er vanaf wat je wilt hé
    Die Xiaomi dat ik hierboven al gelinked heb bv kan je 100% decoupled draaien. Dit wilt zeggen dat uw clicks los staan van de relais en alles via home automation geregeld wordt. Single key of double key, beide kan je ook nog single click, double click, long press, ... laten doen en allemaal andere dingen laten controlleren. Maar gaat dan wel allemaal via uw home automation systeem.

[edit]En i.v.m. uw draadloze protocollen en hopen op langdurige ondersteuning: dat is hetzelfde als met bedraade domotica en vendor lock. Al vermoed ik dat Zigbee (wat ook door IKEA, Philips, Xiaomi, ... gebruikt wordt) en Z-wave wel nog ff gaan bestaan. Idem met wifi
    Je zal inderdaad moeten kijken hoe je het aanstuurt. Al mijn wifi dingen zijn 100% local-only, niets gaat over de cloud. Want daar zie ik eerder problemen (forced pushed updates, internet die eruit ligt, provider die ermee stopt, ...). Maar dat is iets dat je zelf moet bekijken hoe je het wilt doen.
    Laatst gewijzigd door the_fox; 27 november 2019 om 10:37

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Hangt er vanaf wat je wilt...

De dingen die ik gedaan heb zijn ook retrofitted. En het concept dat ik wil is nog steeds "smart controllable dumb devices" zodat alles werkt wanneer het home automation gedeelte eruit ligt.
    Maar sommige van die dingen zijn wel meer DIY dan ready-made

Waar ik al aan denk, zijn gewoon slimme schakelaars & stopcontacten. Deze kan je gewoon vervangen in je bestaande installatie. Zo denk ik bv aan:
    De HUE smart stekker of zelfs een soortgelijk product uit den Action.
    Voor schakelaars kan je gaan naar de complete vervanging (iets zoals deze van Xiaomi) of iets zoals een sonoff mini of Shelly1 of van Fibaro inbouwen bij je schakelaar.

Genoeg mogelijkheden, je moet enkel wat research doen of alles past en of alles met elkaar kan spreken/hoe je het gaat aansturen.
    Merci!
    Kan ik dit al eens bekijken, gaat wel pas voor februari ergens zijn (als het er van komt)
    Work like a Captain, play like a Pirate

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Hangt er vanaf wat je wilt hé
    Die Xiaomi dat ik hierboven al gelinked heb bv kan je 100% decoupled draaien. Dit wilt zeggen dat uw clicks los staan van de relais en alles via home automation geregeld wordt. Single key of double key, beide kan je ook nog single click, double click, long press, ... laten doen en allemaal andere dingen laten controlleren. Maar gaat dan wel allemaal via uw home automation systeem.

[edit]En i.v.m. uw draadloze protocollen en hopen op langdurige ondersteuning: dat is hetzelfde als met bedraade domotica en vendor lock. Al vermoed ik dat Zigbee (wat ook door IKEA, Philips, Xiaomi, ... gebruikt wordt) en Z-wave wel nog ff gaan bestaan. Idem met wifi
    Je zal inderdaad moeten kijken hoe je het aanstuurt. Al mijn wifi dingen zijn 100% local-only, niets gaat over de cloud. Want daar zie ik eerder problemen (forced pushed updates, internet die eruit ligt, provider die ermee stopt, ...). Maar dat is iets dat je zelf moet bekijken hoe je het wilt doen.
    Is inderdaad ook een probleem bij vendor lock bij bedrade systemen. Het probleem met Zigbee/Z-Wave/... is dat ze uitdoven op het moment dat er een beter alternatief zou komen (zie Xiaomi, die zowel zigbee als wifi gebruiken in dezelfde productlijn). Je kan dat bijna niet voorspellen wanneer dat zal voorvallen. En als je zelf niet al te IT-gericht bent, is het ook écht niet zo evident om die dingen met elkaar te laten spreken. Je hebt al een OpenHAB/HomeAssistant/... nodig als je echt automatisatie wil, anders kom je er nog wel met google home ofzo.

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is inderdaad ook een probleem bij vendor lock bij bedrade systemen. Het probleem met Zigbee/Z-Wave/... is dat ze uitdoven op het moment dat er een beter alternatief zou komen (zie Xiaomi, die zowel zigbee als wifi gebruiken in dezelfde productlijn). Je kan dat bijna niet voorspellen wanneer dat zal voorvallen.
    Ik zie dat als een minder groot probleem dan bij de bedrade systemen eerlijk gezegd. Als iets uitdooft door een nieuwe technologie is het bij dat soort systemen enkel een gateway bijplaatsen voor de nieuwe technologie. En dan kan je nog apparaat per apparaat overschakelen wanneer het stuk gaat.

En als je zelf niet al te IT-gericht bent, is het ook écht niet zo evident om die dingen met elkaar te laten spreken. Je hebt al een OpenHAB/HomeAssistant/... nodig als je echt automatisatie wil, anders kom je er nog wel met google home ofzo.
    En wat is het verschil met "klassieke" bedrade systemen? Die ga je ook niet vlug ff opzetten/aanpassen zonder kennis van zaken...
    Laatst gewijzigd door the_fox; 27 november 2019 om 12:18

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ook een deel van de automatisatie: slimme deurbellen.

Vereisten die we hier hebben:
    - PoE voeding aan de deur voor de deurbel (camera + opslag naar (Synology) NAS in het huis)
    - 2-weg Audio vanop smartphone naar deurbel (bv pakketjes levering aanspreken)
    - Push-feed op smatphone wanneer aangebeld wordt
    - Meldingen wanneer er beweging is in bepaalde zone.
    - Geen abbonement zoals Nest/Ring
    - Elektrisch openen van de deur is geen must.

Welke setup hebben jullie?

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    NHC videofoon + unifi protect
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Kielse's schermafbeelding
    iTrader
    1 (67%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben op zoek naar een alarminstallatie voor de voordeur. Desnoods ook voor de achterdeur.
    We hebben 2 katten dus ik ben geen fan van een bewegingssensor, maar de inkom is afgesloten dus daar zouden de katten nooit komen.
    Het is al een ouder huis dus heb geen zin om leidingen ed te trekken.
    Zijn er goede en 'slimme' oplossingen voorhanden zodat we op afstand op de hopgte worden gehouden en zodat meerdere personen het alarm aan en uit kunnen zetten (keypad of keychain)?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    NHC videofoon + unifi protect
    NHC videofoon vind ik best duur voor wat het is in vergelijking met concurrenten. Wat zijn de mogelijkheden samen met NHC2? notificaties/livefeed/2-way-audio/opname?

Tristan's schermafbeelding
    iTrader
    30 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klopgeest Bekijk bericht
    Ook een deel van de automatisatie: slimme deurbellen.

Vereisten die we hier hebben:
    - PoE voeding aan de deur voor de deurbel (camera + opslag naar (Synology) NAS in het huis)
    - 2-weg Audio vanop smartphone naar deurbel (bv pakketjes levering aanspreken)
    - Push-feed op smatphone wanneer aangebeld wordt
    - Meldingen wanneer er beweging is in bepaalde zone.
    - Geen abbonement zoals Nest/Ring
    - Elektrisch openen van de deur is geen must.

Welke setup hebben jullie?
    https://www.netatmo.com/nl-be/security/doorbell
    Maar is nog niet gelanceerd.
    Sit mens sana in corpore sano

Pagina 7 van 10 Eerste ... 345678910 Laatste

Regels voor berichten