Pagina 5 van 11 Eerste 123456789 ... Laatste

Discussie: Domotica Topic

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    @Bimmer: Dus je hebt een buitenvoeler met een thermostaat ruimtecompensatie of een volledige thermostaat?

Ik heb een gasketel van viessman, buitenvoeler en een afstandbediening in de woonkamer waarvan de thermostaatfuncties uitgeschakeld zijn.
    Ik kan deze echter op ruimtecompensatie zetten of als volledige thermostaat (dan kijkt die volgens mij niet naar de buitenvoeler). Ik zie hier de temo altijd schommelen tussen de 22,5 en 23,5 (indien de zon hard schijnt) graden. Ik zou die piek van 23,5 graden mss wel weg kunnen werken, al stoort me dat niet. Ik krijg kou vanaf <22 graden dus het belangrijkste is dat het warmer is dan dat.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @Bimmer: Dus je hebt een buitenvoeler met een thermostaat ruimtecompensatie of een volledige thermostaat?

Ik heb een gasketel van viessman, buitenvoeler en een afstandbediening in de woonkamer waarvan de thermostaatfuncties uitgeschakeld zijn.
    Ik kan deze echter op ruimtecompensatie zetten of als volledige thermostaat (dan kijkt die volgens mij niet naar de buitenvoeler). Ik zie hier de temo altijd schommelen tussen de 22,5 en 23,5 (indien de zon hard schijnt) graden. Ik zou die piek van 23,5 graden mss wel weg kunnen werken, al stoort me dat niet. Ik krijg kou vanaf <22 graden dus het belangrijkste is dat het warmer is dan dat.
    Er hangt een "volwaardige" thermostaat.
    Ik heb ook de 3 keuzes.
    -Enkel weers-afhankelijk (dus enkel buitenvoeler), dan dient de "thermostaat" enkel om de ketel te bedienen en info af te lezen.
    -Enkel binnenklimaat (dan schakelt het de buitenvoeler af en kijkt die enkel naar de thermostaat. Dan zal die enkel kijken naar max aanvoertemperatuur?)
    -Weers-afhankelijk, met ruimtecompensatie. (dan wordt de aanvoertemperatuur bepaalt door de buitenvoeler, maar houd ook rekening met hoeveel graden binnen is).

Bij mij is het dus optie 3

Dus nu regelt die aan de hand van de buitenvoeler aanvoertemperatuur en de thermostaat zorgt dat de ketel en pomp afslaat dat de temperatuur toch behaalt is in de ruimte. Er zijn verschillende factoren buiten u verwarming, dat kan zorgen dat u huis ook nog opwarmt en die worden dan opgevangen met de thermostaat. Als ik kijk blijft de temperatuur vrij constant, tot nut toe enkel gezien dat temperatuur met 0,4 graden steeg boven de gewenste waarde. Maar ik ben nog bezig met het deftig in te stellen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 24 oktober 2019 om 12:00

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Je moet ook eens een keer kijken hoe de regeling is. Kan zijn dat de ketel wordt aangestuurd door de buitenvoeler, waarbij de ketel en pomp constant aan staan, dan moet je zorgen dat er minstens een kring openstaat zodat die zijn warmte kwijt kan. Anders springt u ketel altijd in safety, omdat u ventielen dicht gestuurd worden, omdat in de ruimtes de temperatuur behaald zijn en zijn warmte niet kwijt kan. Ze zullen dan de inkomhal en berging genomen hebben, mij lijkt het dan interessanter om de badkamer te nemen.

Ze kunnen dan eens kijken of ze de ketel kunnen afzetten als alle ventielen dicht staan , maar ik ben geen loodgieter, dus weet niet of het mogelijk is bij elke ketel.

Ik heb ook voorzieningen genomen om de verwarming aan te sturen (elke ruimte heeft een temperatuur meting en er ligt een kabel naar elke collector, enkel nog de zone ventielen plaatsen), maar ik merk dat het bij mij niet echt van belang is.
    Ik heb overal vloerverwarming en gelijkvloers staat die handmatig ingesteld op 1,5l/m op alle kringen. Badkamer op 1ste verdiep staat volledig open, de slaapkamers staat net open, zodat er net een debiet is en badkamer op 2de verdiep staat ook op 1,5l/min. De buitenvoeler regelt de aanvoertemperatuur en ik heb nog een thermostaat staan die zorgt dat de ketel ook afslaat als de temperatuur gehaald is. (bv als in de winter de zon eens fel schijnt bij 0 graden of het is bewolkt bij 0 graden, voor de buitenvoeler blijft het 0 graden, maar de woning krijgt wel extra warmte winst in geval 1.).
    Ik merk dat het geen zin heeft om de debieten te regelen bij mij, dus ik ga het niet regelen. Eenmaal dat je het hebt ingesteld blijft dat toch hetzelfde.
    Er waren eigenlijk meerdere issues. Eerste issue was dat de comforttemperatuur op de ketel gereset was. Dus die stond tot vorige zaterdag op 19.5 graden, waardoor de ketel nooit op sprong en ik dus nooit de vloerverwarming gebruikte. Dus ik had int weekend die temp op 25 gezet als test om te kijken of dan de vloerverwarming iets ging doet (it did)
    Tweede was dat de kabel van de Loxone niet gekoppeld was met de ketel. Dit is letterlijk een aan/uit die signaal geeft naar ketel om beginne warmen voor de vloerverwarming kringen als er vraag is in de kamers.

Derde issue was eigenlijk dat mijn inkomhal en berging constant open stonden. Dit omdat het zogezegd veiliger was (Elektricien zen woorden, ze hadden dit niet nagekeken met die van sanitair)

Dus elke keer er een warmteaanvraag was, dan ging het warme water ook door die twee kringen. Waardoor het dus meer dan 24 graden werd in die twee.

Kheb een paar aanpassingen laten doen en zelf wa zitten foefelen. Nu is die van de badkamer constant open, dus als er warmte vraag is in de living, zal badkamer ook warm krijgen. Al de rest is toe, dus als de badkamer warmte nodig heeft, zal er nog altijd een signaal gestuurd worden naar ketel voor opwarming.

Ik moet nog wat in het oog houden, want ik heb in de badkamer ook een handdoekdroger hangen die op een apart circuit steekt, die in theorie eigenlijk bijna constant zal draaien aan lage temperatuur.

Da laatste kan ik niet regelen want daar is geen klep voor voorzien en ben ik ni meteen vanplan om een op te zetten (want men budget is op)

Als het gaat zijn zoals het probleem in de berging, dan gaat mijn badkamer negen kansen op tien constant op 24/24.5 draaien. Wa ni slecht is want in u badkamer hebt ge meestal toch geen kledij aan ^^
    --Because I can--

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilSwordfish Bekijk bericht
    Als het gaat zijn zoals het probleem in de berging, dan gaat mijn badkamer negen kansen op tien constant op 24/24.5 draaien. Wa ni slecht is want in u badkamer hebt ge meestal toch geen kledij aan ^^
    Buiten een boxershort heb ik in huis eigenlijk ook nooit iets aan... Ik draag alleen kledij buitenshuis of als ik bezoek krijg.

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Nee maar dat is effectief een vraag.
    waar schuit voor u dan de vrijheid in?
    Want ik zie niet goed waar het juist meer vrijheid zou bieden, of meer openheid zou hebben.

Naar I/O ben je alvast niet vrij. Daar hang je ook vast aan dezelfde leverancier. Dus daar maak je het verschil niet.

Ik kan u volgen van enkel de basisfuncties. Maar uiteindelijk is het een keuze om uw systeem zo slim of dom te maken zoals je zelf wilt.
    Ik zal illustreren met een voorbeeldje.

Tot een tijd terug was het mogelijk om de miniserver van Loxone te pollen via modbus. Een andere implementatie kon dus registers uitlezen of waarden toekennen. Je kon zo bijvoorbeeld goedkope railduino’s laten samenwerken met je loxone installatie. Het polling interval was 100ms wat ruim voldoende was voor puls signalen zoals een pulsdrukker.

En dan publiceert Loxone plots een update voor hun modbus extensie die dat polling interval arbitrair naar minimum 5000ms brengt. Dat breekt dus allerhande implementaties in userspace en dat is voor mij een groot probleem.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Ik zal illustreren met een voorbeeldje.

Tot een tijd terug was het mogelijk om de miniserver van Loxone te pollen via modbus. Een andere implementatie kon dus registers uitlezen of waarden toekennen. Je kon zo bijvoorbeeld goedkope railduino’s laten samenwerken met je loxone installatie. Het polling interval was 100ms wat ruim voldoende was voor puls signalen zoals een pulsdrukker.

En dan publiceert Loxone plots een update voor hun modbus extensie die dat polling interval arbitrair naar minimum 5000ms brengt. Dat breekt dus allerhande implementaties in userspace en dat is voor mij een groot probleem.
    Je weet toch waarom ze dat gedaan hebben?
    Dat is omdat die 100ms polling heel veel stress op miniserver bracht.

En eventueel ook omdat ze mensen willen aanzetten om hun eigen extensions te kopen.

Maar ik zie daar het probleem wel in. Maar het zat er ook aan te komen dat dit ging gebeuren natuurlijk.

Je brengt ook wel veel tijd door op tweakers. Pulsdrukkers

Mag ik dan vragen voor wat voor systeem jij dan gaat? Maar dan concreet met merken en opstelling.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Je weet toch waarom ze dat gedaan hebben?
    Dat is omdat die 100ms polling heel veel stress op miniserver bracht.

En eventueel ook omdat ze mensen willen aanzetten om hun eigen extensions te kopen.

Maar ik zie daar het probleem wel in. Maar het zat er ook aan te komen dat dit ging gebeuren natuurlijk.

Je brengt ook wel veel tijd door op tweakers. Pulsdrukkers

Mag ik dan vragen voor wat voor systeem jij dan gaat? Maar dan concreet met merken en opstelling.
    De officiële uitleg was dat het pollen aan 100ms ervoor zorgde dat de miniserver met een dergelijke scancycle niet kon garanderen dat alle code uitgevoerd geraakt voor de volgende cycle. Dat is inherent aan een laag scan interval en kan opgelost worden door de PLC te laten freewheelen of het interval te verhogen.

De eindgebruiker krijgt hier geen keuze. Loxono beslist dat het 5000ms wordt en als dat jouw implementatie breekt is dat niet hun probleem. Het is tenslotte hun gesloten systeem. Nu gaat het over de scancycle maar over enkele jaren is het misschien weet wat anders. Dat is eigen aan een gesloten systeem. Voor mij is dat een probleem. Misschien voor jou niet en dan is prima - waarschijnlijk verschillen we hier gewoon van visie.

Hier wordt het een implementatie op basis van twee WAGO PFC200 PLC's. Het sensornetwerk werkt met het 1-Wire protocol en lichtsturing gaat via DMX.
    Alles daarbuiten communiceert met die PLC's via een MQTT implementatie.

Nu zal je waarschijnlijk zeggen dat het gebruik van WAGO hardware even goed een vendor lock-in is. Dat ontken ik niet. Maar uit mijn onderzoek komt WAGO boven als de beste combinatie van voordelen en nadelen voor mijn persoonlijke visie op wat ik in mijn eigen huis aan domotica wil doen.

Je weet er duidelijk ook wat van en ik wil graag verder van gedachten wisselen over oplossingen. Maar als het is om een ander z'n visie af te breken dan pas ik.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht

Je weet er duidelijk ook wat van en ik wil graag verder van gedachten wisselen over oplossingen. Maar als het is om een ander z'n visie af te breken dan pas ik.
    Ik wou u zeker niet afbreken hoor.

Gewoon aanhalen dat alles wel zijn voor en nadelen heeft.

En dat vendor lock-in niet perse iets slecht is. Een Niko home control is bijvoorbeeld echt top voor veel mensen.

Nu moet ik zeggen dat WAGO echt wel de beste oplossing is voor thuis automatisatie. Ik zou dat ook nemen.
    Heb wel wat ervaring met beckhoff en dat is prijs/kwaliteit gewoon top.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Niets die zo rap verouderd dan een domitica systeem. Wil je een onstabiele installatie en uw elektricien rijk maken,ga ervoor. Domotica is het vaak nodeloos complex maken van alles. Meer tijd/werk aan het instellen dan je ooit zult uitsparen. Sferen : nog zo een grap. Ik weet 1 ding : door geen domotica te integreren is mijn installatie nog binnen 40j çava. Hoe je het ooit draait of keert,het is I of 0.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lasportiva Bekijk bericht
    Niets die zo rap verouderd dan een domitica systeem. Wil je een onstabiele installatie en uw elektricien rijk maken,ga ervoor. Domotica is het vaak nodeloos complex maken van alles. Meer tijd/werk aan het instellen dan je ooit zult uitsparen. Sferen : nog zo een grap. Ik weet 1 ding : door geen domotica te integreren is mijn installatie nog binnen 40j çava. Hoe je het ooit draait of keert,het is I of 0.
    Zeer kort door de bocht.

Het is niet één of nul. Het is alles tussen 0 en 100%. Daarbij is het ook voorwaardelijk tussen 0 en 100%.

Domotica is zelfs allesbehalve dingen complex maken. Het is dingen simpeler maken. Zaken gebeuren automatisch en op de meest efficiënte en logische manier. Taken worden uit uw handen genomen. Zaken die je vroeger manueel moest regelen gebeuren nu gewoon op de achtergrond en automatisch.
    Zaken die je zelf moest overwaken worden op de achtergrond overwaakt. Waar je vroeger manueel moest reageren gebeurt het nu automatisch.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lasportiva Bekijk bericht
    Je hebt ook geen centrale verwarming dan? Want dat is ook ooit als innovatie begonnen.

Uw bekabeling veroudert ook niet, bus of ster schema's zullen blijven bestaan en vallen in dezelfde categorie als serie of parallel schakelen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Je hebt ook geen centrale verwarming dan? Want dat is ook ooit als innovatie begonnen.

Uw bekabeling veroudert ook niet, bus of ster schema's zullen blijven bestaan en vallen in dezelfde categorie als serie of parallel schakelen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
    Ge zijt u loodgieter aan het rijk maken Sander!
    Die sturingen van u ketel maakt het allemaal complexer. Je steekt er meer tijd in, dan dat je ooit zult uitsparen.
    Hoe je het draait of keer oftewel opwarmen of niet opwarmen, de rest is zever.

Automatische zaken in de auto, nog zo een grap.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 26 oktober 2019 om 21:15

iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb me vrijdag eens even bezig gehouden met Loxberry, damn da's gemakkelijk om op te zetten.

Eindelijk nog iets voor mijn Pi! Nu gewoon nog een paar apps vinden die ik kan gebruiken. Want ik heb de weerservice + station al van Loxone dus de plugin van Loxberry gebruiken lijkt me zo overbodig.

Voor de deurbel en camera erop gebeurd alles al op men loxone.

Handig wel van die backups, meteen opgezet want ik vergeet af en toe wel eens eerst Load te doen vooraleer ik aanpassingen begin te maken.

Er is een plugin voor de statistieken maar nog under construction en iets zegt me dat die niet gaat komen. Spijtig, want die statistics vind ik wel interessant maar nadeel is dat die SD kaartje van Server weg geschreven worden als je die in Loxone zelf aan zet en van wat ik ervan heb verstaan gaan die niet automatisch weg na x aantal dagen.
    --Because I can--

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilSwordfish Bekijk bericht
    Heb me vrijdag eens even bezig gehouden met Loxberry, damn da's gemakkelijk om op te zetten.

Eindelijk nog iets voor mijn Pi! Nu gewoon nog een paar apps vinden die ik kan gebruiken. Want ik heb de weerservice + station al van Loxone dus de plugin van Loxberry gebruiken lijkt me zo overbodig.

Voor de deurbel en camera erop gebeurd alles al op men loxone.

Handig wel van die backups, meteen opgezet want ik vergeet af en toe wel eens eerst Load te doen vooraleer ik aanpassingen begin te maken.

Er is een plugin voor de statistieken maar nog under construction en iets zegt me dat die niet gaat komen. Spijtig, want die statistics vind ik wel interessant maar nadeel is dat die SD kaartje van Server weg geschreven worden als je die in Loxone zelf aan zet en van wat ik ervan heb verstaan gaan die niet automatisch weg na x aantal dagen.
    Het voordeel van de loxberry weather service is natuurlijk dat het gratis is
    Er zijn niet superveel plugins die ik echt nuttig vind, maar moet er nog eens verder mee experimenteren. Het is inderdaad makkelijk op te zetten, het grootste nadeel is de duitse handleidingen.

iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Het voordeel van de loxberry weather service is natuurlijk dat het gratis is
    Er zijn niet superveel plugins die ik echt nuttig vind, maar moet er nog eens verder mee experimenteren. Het is inderdaad makkelijk op te zetten, het grootste nadeel is de duitse handleidingen.
    Ja awel, ik heb da via men installateur. Mag ook wel voor hoeveel da ik die kerel betaald heb

Kheb het wel ondertussen ook doorgegeven naar ne kameraad dieje ook Loxone heeft en paar Pi's op overschot had.

Uiteindelijk is de weather service ook maar 300 euro voor 10 jaar ofzo. Als je dat per jaar bekijkt valt da nog goe mee.
    --Because I can--

Pagina 5 van 11 Eerste 123456789 ... Laatste

Regels voor berichten