Pagina 31 van 32 Eerste ... 21272829303132 Laatste

Discussie: Domotica Topic

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je kan zoiets vrij makkelijk maken. Maar ik betwijfel sterk of je uw effect echt gaat krijgen. Voor daglicht zit je naar lampen te kijken met meer dan 5500K-10000K lichttemperatuur. Dat is nog een heel pak helderder dan een TL-lamp bvb. Je krijgt dan een zeer klinische look (ziekenhuissfeer) die je eigenlijk niet wil wanneer het buiten donker is. Bijgevolg ga je dus eigenlijk lampen hangen voor als het buiten licht is, wat nogal verspilde energie is (en in praktijk ga je die ook niet gebruiken). Ook doordat je binnenin verlicht, gaat uw raam nog donkerder lijken waardoor je volgens mij eerder een benauwd gevoel gaat krijgen (alsof het continu slecht weer is).

Maar de meeste systemen kunnen wel een Lux-meter uitlezen en de lichtsterkte daarop aanpassen. Een lamp waarbij je de kleurtemperatuur kan aanpassen zou ook moeten gaan, maar dan moet je controleren of die aan te sturen is via het systeem dat je wil. Maar persoonlijk zou ik nog eens 2x nadenken over hoe vaak je jouw systeem effectief gaat gebruiken.
    Ter verduidelijking voor andere lezers; helderheid en kleurtemperatuur zijn twee verschillende concepten.

Een temperatuur van 6000 graden Kelvin is al bijna daglicht. Dat gebruikt men bijvoorbeeld in de medische sector bij kleurbepaling van esthetische zaken zoals kleurbepaling van kroonwerk op implantaten.

Helderheid wordt dan weer uitgedrukt in lux

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    "daglicht" is een range, geen vaste waarde.
    Dat begint aan 5000K en eindig op een 6500K als ge kijkt naar clear sky, high-noon.
    Zonsopgang en zonsondergang zit daglicht bv maar op 2000 tot 3200K.
    In cinema en tv pakken ze meestal 5400-5600K als baseline, dat is hel wit zonder dat er teveel blauw of groen in zit.

Uw kleurtemperatuur is ook waardeloos als uw CRI of Ra waarde te laag is (100 is zonlicht dus 1:1 kleurreproductie). Onder de 90 is basically onbruikbaar als referentielicht, boven de 95 is waar ge echt wilt zitten.
    Een van de nadelen van CRI is dat het maar op 8 kleuren test die niet fel gesatureerd zijn, daardoor is er CQS gekomen dat test op 15 hoog gesatureerde kleuren.
    Nu ondertussen is dat ook al passé, TM30 metingen zijn veel correcte omdat die een veel breder spectrum testen (99 samples in 16 color bins)
    Dat is dan opgedeeld tussen

TM30 Gamut - Hoe gesatureerd de kleuren zijn
    TM30 Fidelity - Hoe dicht zonlicht wordt benaderd
    TM30 Color Vector - Welke kleuren gesatureerd/gedesatureerd zijn en waar er een hue shift zit tussen uw color bins.

Lux is overigens niet gewoon "helderheid" (waarmee ge 9/10 lichtopbrengst bedoelt). Lux is het aantal Lumen per vierkante meter. En Lumen is de totale afgegeven zichtbare lichtenergie in een sferische vorm van 360° (simpel uitgelegd he, dat is eigenlijk een verhouding van 1 candela tot 1 steradiaal van een puntlichtbron)
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Je vergelijk daar RGB (dus kleur) spots met gewoon witte spots.
    Het zijn deze die je moet vergelijken: https://www.lamp123.nl/merken/hue/de...001953101.html
    Zijn link is toch voor Loxone Warm White (3000K) spots, geen RGB

1 van de verschillen is dat die van Loxone geen stroom verbruiken als ze uit staan, die van Philips wel. Die van Loxone is ook 1 tool om alles op te zetten, bij Homey/Google Home/... systemen ga je waarschijnlijk eerst elk apparaat moeten installeren met zijn eigen app, en dan nog configureren in de andere app. Loxone gaat ook uw schakelaars etc kunnen gebruiken, dat is met zo wireless protocollen een pak lastiger om geïnstalleerd te krijgen.
    Enige punt dat klopt, is je geen stroom argument; maar dat is verwaarloosbaar.
    Hue = Zigbee. Je kan daar dus alle Zigbee toestellen in 1 gateway en 1 app bedienen. Google Home moet je er niet bij betrekken; want dat is iets losstaand. Je kan dit ook bij een Loxone of een andere installatie gebruiken met een bridge. Zal mogelijks zelfs makkelijker gaan met een Zigbee systeem.
    Verder heb je ook genoeg Zigbee schakelaars. Integreren evengoed in uw hele setup. En als je dan je schakelaars stuurt voor aan/uit en je lamp voor instellingen (dimmen/kleur/...) dan verbruikt de lamp zelf geen elektriciteit als ze uit staat...

Verder moet er bij Loxone ook nog een dimmer module bij, dewelke ook weer elek verbruiken zelfs als de lampen uitstaan. Net als je miniserver zoals een Zigbee gateway.

Robbynho's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Meningen over de systemen Niko Home Control en Crestron?
    * PSN: Robbynhooo

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    37 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robbynho Bekijk bericht
    Meningen over de systemen Niko Home Control en Crestron?
    Niko Home Control: om de zoveel jaar verandert hun protocol en zit je met problemen.
    Crestron: Als je alles laat installeren, lijkt me dat niet slecht. Voor zover ik kan vinden wel redelijk ingewikkeld.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    "om de zoveel jaar". NHC1 heeft jaren zpnder veranderingen gewerkt en alle componenten zijn compatibel met NHC2, al wat ge moet doen is een nieuwe hub plaatsen.
    Als het er u om gaat dat de "nikobus" klanten niet 1 op 1 kunnen ombouwen naar NHC, dan verkoopt ge toch best wat zever. Nikobus is meer dan 15j oud en eigenlijk een systeem van teleruptoren met bussturing.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Over NHC2 gesproken; heb een thermostaat, gasketel (Viesmann) met uitbreidingsmodule waar buskabel op toekomt en NHC2 HVAC module.

Echter krijg ik die niet gekoppeld/geconfigureerd. Hoe voeg ik die gasketel toe met welke speler en welke actie is er dan nodig om die effectief te koppelen?

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    NHC ondersteunt geen opentherm dus dat koppelen is over het algemeen niet de beste oplossing. NHC kan namelijk enkel aan/uit

Ge hebt een NHC kamerthermostaat?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    37 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    "om de zoveel jaar". NHC1 heeft jaren zpnder veranderingen gewerkt en alle componenten zijn compatibel met NHC2, al wat ge moet doen is een nieuwe hub plaatsen.
    Als het er u om gaat dat de "nikobus" klanten niet 1 op 1 kunnen ombouwen naar NHC, dan verkoopt ge toch best wat zever. Nikobus is meer dan 15j oud en eigenlijk een systeem van teleruptoren met bussturing.
    Ik hoop dat je daar zelf wel van inziet waar het probleem zit? Op 15 jaar tijd moet je dus 2x van systeem veranderen omdat het niet meer ondersteund is. De eerste verandering is het volledig opnieuw aanleggen van uw kast, en het 2e is uw controller upgraden zonder dat er iets mis mee is (oké, hier zijn ze niet de enige die dit forceren).
    Het is niet omdat Nikobus al 15 jaar oud is, dat het allemaal oude installaties zijn, dat wil zeggen dat de recentste installaties 15 jaar geleden zijn. Ik denk niet dat er veel mensen heel hun elektriciteit na 15 jaar nog eens opnieuw willen leggen.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Ge moet juist niks. Gij wilt dat (ik overigens 9/10 ook) omdat ge constant mee wilt zijn met techniek.
    Jan modaal daarentegen die laat zijn systeem plaatsen en blijft daar af tot het kapot is of echt helemaal niet meer mee kan.
    NHC is gelanceerd in 2011 en Nikobus is nog jaren ondersteund geweest terwjl het in uitfasering was (Nikobus is gelanceerd in 1997 zelfs, dus 23 jaar oud) (ook al was het oubakken brol). Er is nog steeds een NHC/NHC2 interface om nikobus te koppelen aan NHC, dus neen uw kast MOET niet volledig herdaan worden. Het is echter wel aangeraden omdat Nikobus een 1-weg systeem is, dus er is geen intelligente talkback.

Iemand die 10j geleden nog teleruptoren heeft gezet is toch ook niet in het zak gezet omdat die al zijn modules moet vervangen als hij nu naar KNX wil ?

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    NHC ondersteunt geen opentherm dus dat koppelen is over het algemeen niet de beste oplossing. NHC kan namelijk enkel aan/uit

Ge hebt een NHC kamerthermostaat?
    Klopt:
    https://www.niko.eu/nl-be/artikel/550-13050

Robbynho's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is het makkelijk om met NHC raamdecoratie te bedienen zoals horizontale lamellen?

Traditionele gordijnen zouden geen probleem vormen heb ik al gezien, maar betreft andere vormen van raamdecoratie...
    * PSN: Robbynhooo

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Is het makkelijk om met NHC raamdecoratie te bedienen zoals horizontale lamellen?

Traditionele gordijnen zouden geen probleem vormen heb ik al gezien, maar betreft andere vormen van raamdecoratie...
    Niko Home Control Motormodule en naar uw motor van de lamellen een 5G1.5 laten lopen vanaf je kast.

iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klopgeest Bekijk bericht
    Mijn advies: stuur uw verwarming steeds met een sturing voor verwarming. Met een ketel cava nog zolang het modulerend via opentherm kan, maar als je bv een warmtepomp hebt dan moet ge al zien dat de leverancier een eigen integratiemodule heeft.

Qua configuratie is het idd niet super rechttoe-rechtaan om verwarming te sturen met NHC2. Zeker omdat die module in principe ook altijd 2 verbonden actoren nodig heeft: het verwarmingscontact van uw ketel en het aan/uit contact van uw circulatiepomp (of zoneventiel.
    Ik heb eens info gevraagd aan Niko hoe ik dat moest aansluiten als vrijgavecontact op onze Altherma 2 waar alles 1 zone is en de pomp intern zit. Een fatsoenlijk antwoord heb ik er nooit op gekregen.

Ik heb het uiteindelijk niet geintegreerd en gewoon een Daikin kamerthermostaat gehangen.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)

ja supereenvoudig en handig! best wel naar elke motor 1 aparte kabel vanuit kast

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klopgeest Bekijk bericht
    Niko Home Control Motormodule en naar uw motor van de lamellen een 5G1.5 laten lopen vanaf je kast.
    heb ik ook gedaan, wel maar 4 in gebruik ervan dacht ik

Regels voor berichten