Pagina 28 van 31 Eerste ... 182425262728293031 Laatste

Discussie: Domotica Topic

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Merci voor de antwoorden (en de discussie, zo leer je iets )
    Waarom specifiek SVV16? Hier gebruik je toch nooit alles van je kabels?
    Voor een zesvoudige drukknop met LED'jes zou je 14 aders nodig hebben. In mijn systeem zit er in sommige potjes nog een eigen microcontroller die met sensors onder andere beweging en geluid registreert. Die stuurt dan signalen over enkele aders naar de PLC.

Mijn idee is dat je in het huis waar je lang gaat wonen beter gewoon marge neemt met je controlekringen en datanetwerk. Zelfde met dikke wachtbuizen. De meerkost hiervoor is op de kost van een nieuwbouw amper te zien. Een rol SVV16 is iets van een 150 euro voor 100 meter.

Zelfde verhaal met UTP. Ik zie in lastenboeken van 2020 bij SOD's nog altijd cat5e staan. Dat is echt pennies on the dollar besparen.

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Over die cat 5 geef ik je gelijk. Maar ik vind hier enkel Cat6 bij de plaatselijke electrowinkel. Dus zal wel Cat6 steken.

dr.led's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    @Avilowca, zou je wat foto's kunnen delen van je installatie?(eventueel via pb) Ben zelf ook bezig met de voorbereiding van een wago installatie.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Ik wil ze ook wel zien :-)

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Voor een zesvoudige drukknop met LED'jes zou je 14 aders nodig hebben. In mijn systeem zit er in sommige potjes nog een eigen microcontroller die met sensors onder andere beweging en geluid registreert. Die stuurt dan signalen over enkele aders naar de PLC.

Mijn idee is dat je in het huis waar je lang gaat wonen beter gewoon marge neemt met je controlekringen en datanetwerk. Zelfde met dikke wachtbuizen. De meerkost hiervoor is op de kost van een nieuwbouw amper te zien. Een rol SVV16 is iets van een 150 euro voor 100 meter.

Zelfde verhaal met UTP. Ik zie in lastenboeken van 2020 bij SOD's nog altijd cat5e staan. Dat is echt pennies on the dollar besparen.
    UTP everywhere!

Heb ik hier toch gedaan. Elke kamer meerdere UTP ingangen, inclusief in elke kamer een bovenste hoek voor geval van SONOS installatie of dergelijke. Zelfs badkamer boven zit er aan 1 van de stopcontacten nog extra utp. Allemaal CAT6 ook.

Heb nu ook wel een 16 port PoE staan en 48 port normale switch om overal netwerk te hebben maar at least this place is future proof.

Da's zoals stopcontacten, kunt ge eigenlijk ook ni genoeg van hebben. Als ge denkt "hier heb ik er 4 nodig" kunt ge beter 6 of 8 zetten.

Heb er bvb nu al aan mijn bureau net genoeg en heb hier 8 laten plaatsen. Nu, toegegeven, ik heb hier wel 3 schermen hangen, extra laptops, nas,... Telt wel op

Aan TV komen we ook bijna tekort. Hadden net 1 pries over, en daar steekt nu een ventilator in met dit weer.
    --Because I can--

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    Over die cat 5 geef ik je gelijk. Maar ik vind hier enkel Cat6 bij de plaatselijke electrowinkel. Dus zal wel Cat6 steken.
    De discussie cat7 VS cat6a hebben we hier al eens gevoerd.
    Er is geen enkele goede reden waarom je zou kiezen voor een niet door TIA ondersteunde standaard die gebruikt maakt van een ander type connector.
    Toch zeker niet omdat cat6a hetzelfde kan en doet. En wel met RJ-45 werkt.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilSwordfish Bekijk bericht
    UTP everywhere!

Heb ik hier toch gedaan. Elke kamer meerdere UTP ingangen, inclusief in elke kamer een bovenste hoek voor geval van SONOS installatie of dergelijke. Zelfs badkamer boven zit er aan 1 van de stopcontacten nog extra utp. Allemaal CAT6 ook.

Heb nu ook wel een 16 port PoE staan en 48 port normale switch om overal netwerk te hebben maar at least this place is future proof.

Da's zoals stopcontacten, kunt ge eigenlijk ook ni genoeg van hebben. Als ge denkt "hier heb ik er 4 nodig" kunt ge beter 6 of 8 zetten.

Heb er bvb nu al aan mijn bureau net genoeg en heb hier 8 laten plaatsen. Nu, toegegeven, ik heb hier wel 3 schermen hangen, extra laptops, nas,... Telt wel op

Aan TV komen we ook bijna tekort. Hadden net 1 pries over, en daar steekt nu een ventilator in met dit weer.
    Over stopcontacten maak ik me geen zorgen...
    Ik zet er genoeg en trek ook wel elke ader naar de kast (5G2.5 in elke hoek van elke kamer dus een dubbel) dan kan je altijd blijven uitbreiden.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    De discussie cat7 VS cat6a hebben we hier al eens gevoerd.
    Er is geen enkele goede reden waarom je zou kiezen voor een niet door TIA ondersteunde standaard die gebruikt maakt van een ander type connector.
    Toch zeker niet omdat cat6a hetzelfde kan en doet. En wel met RJ-45 werkt.
    Toch even aanstippen dat UTP voor meer zaken wordt ingezet als enkel data. De dikkere aders in een CAT7 zijn een voordeel zijn bij plaatsing als buskabel bijvoorbeeld. KNX over CAT7 lukt maar is dan wel uncertified.

Voor data voorzie je best gewoon CAT6a en een wachtbuis voor glasvezel.

edit; @Japser en @dr.led wanneer de installatie compleet is zal ik wat foto's posten. In tussentijd raad ik absoluut het topic Domotica met PLC's op Tweakers.net aan.
    Laatst gewijzigd door Avilowca; 10 augustus 2020 om 09:12
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Voor data voorzie je best gewoon CAT6a en een wachtbuis voor glasvezel.
    Why?
    Allez, dit is zowat worst practice om fiber te trekken... Fiber doet ge best in open ducting, rekening houdend met bend radius. Fiber door een wachtbuis trekken is vragen om broken strands...
    Verder kan ik mij geen enkele (zowel huidige als toekomstgerichte) toepassing voorstellen waarom je fiber zou willen in gans je kot. De meeste mensen saturaten niet eens gigabit en 10Gbit is perfect mogelijk over copper (al zijn de modules wel wat duurder dan fiber).

Overal UTP kan ik nog snappen, zou ik ook doen; maar ik zou het niemand meer aanraden. De evolutie de afgelopen jaren is dat meer en meer mensen bijna puur wireless gaan; belangrijkste devices zijn tablets en smartphones geworden. Dus hangt wederom vooral af van de eindgebruiker

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Why?
    Allez, dit is zowat worst practice om fiber te trekken... Fiber doet ge best in open ducting, rekening houdend met bend radius. Fiber door een wachtbuis trekken is vragen om broken strands...
    Verder kan ik mij geen enkele (zowel huidige als toekomstgerichte) toepassing voorstellen waarom je fiber zou willen in gans je kot. De meeste mensen saturaten niet eens gigabit en 10Gbit is perfect mogelijk over copper (al zijn de modules wel wat duurder dan fiber).

Overal UTP kan ik nog snappen, zou ik ook doen; maar ik zou het niemand meer aanraden. De evolutie de afgelopen jaren is dat meer en meer mensen bijna puur wireless gaan; belangrijkste devices zijn tablets en smartphones geworden. Dus hangt wederom vooral af van de eindgebruiker
    Maar, ge moet wel uw AP's nog bekabeld krijgen natuurlijk. Ik zie die Mesh-netwerken nog niet direct naar echt stabiele, hoge snelheden gaan. Voorlopig heeft de gemiddelde verbruiker daar geen last van, maar je weet bvb ook niet wat de beeld/audio wereld gaat doen. Ik kan me inbeelden dat 8k 120Hz streamen met stevig audioformaat toch wel serieus wat bandbreedte nodig heeft. Maar met een paar UTP-kabels voor 10Gbit, ga je al snel verder geraken

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tis niet dat ze full bitrate streaming gaan doorvoeren he. Dan komt ge met de huidige technieken nu al niet toe. 4K, 60fps, 4:4:4 op 16bit kleuren is ongeveer 32Gbit/sec. Sterker nog, zelfs 1080p zou voor de meeste mensen al niet lukken want aan 25fps, 10bit 4:4:4 komt dat neer op ongeveer 2.8Gbit/sec.
    8K aan 60fps 4:4:4 16bit is zelfs bijna 130Gbit/sec.

Alle consumer video is voorzien van compressie, punt. Een Bluray kan tot 128Gb bevatten. In full bitrate 4K HDR zou dat neerkomen op ongeveer 32 seconden beeldmateriaal.
    Als we dan bv "UHD" spec nemen is dat 4K, 24fps, 10bit aan 4:4:4. Komt neer op 11.14Gbit/sec.
    Netflix zijn "4K" content is 16Mbit/sec. inclusief audio aan 24fps. Bij Apple TV is dat al tegen de 30Mbit/sec, wat een merkelijk verschil is qua beeldkwaliteit. Maar dat is dus een compressiefactor van 371:1 voor AppleTV en 696:1 voor Netflix. Bluray haalt ongeveer een 54Mbit/sec, wat 206:1 is. Maar dus nog altijd ver van het origineel materiaal.
    Laatst gewijzigd door desolation; 10 augustus 2020 om 10:52

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Maar, ge moet wel uw AP's nog bekabeld krijgen natuurlijk. Ik zie die Mesh-netwerken nog niet direct naar echt stabiele, hoge snelheden gaan. Voorlopig heeft de gemiddelde verbruiker daar geen last van, maar je weet bvb ook niet wat de beeld/audio wereld gaat doen. Ik kan me inbeelden dat 8k 120Hz streamen met stevig audioformaat toch wel serieus wat bandbreedte nodig heeft. Maar met een paar UTP-kabels voor 10Gbit, ga je al snel verder geraken
    True, voorzie kabels voor je AP, maar dit moet dus niet meerdere CAT6 naar elke kamer zijn (zoals EvilSwordfish ).

En van waar zou je streamen?
    Er zijn andere bottlenecks dan uw intern netwerk hoor

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Why?

In mijn vorige woning de UTP aansluitingen nooit gebruikt, ik heb er nu weer een aantal voorzien om dan waarschijnlijk niet gebruikt te worden. Met de wifi zit ik aan de max. snelheid die ik kan halen met mijn abonnement en is voor mij ook voldoende. Maar ik snap ook wal dat het voor sommigen wat meer mag zijn. Ongetwijfeld gaan we meer en meer data verbruiken maar de wireless technologie blijft natuurlijk ook niet achter.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartG Bekijk bericht
    In mijn vorige woning de UTP aansluitingen nooit gebruikt, ik heb er nu weer een aantal voorzien om dan waarschijnlijk niet gebruikt te worden. Met de wifi zit ik aan de max. snelheid die ik kan halen met mijn abonnement en is voor mij ook voldoende. Maar ik snap ook wal dat het voor sommigen wat meer mag zijn. Ongetwijfeld gaan we meer en meer data verbruiken maar de wireless technologie blijft natuurlijk ook niet achter.
    Daarom strek je dus best wachtbuizen. Wie het niet nodig heeft boeit het niet. Wie wel meer wil trekt er gewoon zijn koper of glasvezel door en kan verder.

True, voorzie kabels voor je AP, maar dit moet dus niet meerdere CAT6 naar elke kamer zijn (zoals EvilSwordfish ).

En van waar zou je streamen?
    Er zijn andere bottlenecks dan uw intern netwerk hoor
    Om even terug te komen op je vorige reactie. Ik zei inderdaad dat je voor data best CAT6a en wachtbuis voor glasvezel trok. Dat heb ik verkeerd verwoord. Voor ethernet frames zal CAT6a inderdaad wel ruimschoots voldoende zijn voor de komende jaren. Zeker in een gewone residentiële opstelling. De wachtbuis voor glasvezel zal bij ons dienen omdat we op termijn over schakelen naar remote workstations die op één centrale hypervisor draaien. Elke VM heeft z'n eigen grafische kaart die uncompressed hdmi over die glasvezel naar de terminals brengt. Zo kan iedereen in huis genieten van de beste prestaties zonder een stevige PC lokaal op de kamer te moeten hebben. Dat is natuurlijk een edge case.

Zoals ik al zei gaat het vooral over die wachtbuizen. Wat je er dan zelf gaat intrekken boeit minder.

Maar is voldoende voor de komende jaren ook voldoende voor de tijd dat je in een huis wil wonen. Je hebt wel mensen die hun, uiteraard volkomen legale, collectie media thuis hosten. 8K lijkt dan allemaal ver af tot het er plotseling is. En dan sta je nergens met een 10gbps netwerk. En dat is dan technologie die zich al op de markt aan het presenteren is. Je kan je dan inbeelden wat je over 20 of 30 jaar gaat nodig hebben. Plan op de toekomst.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Zie mijn post hierboven. De huidige maximale kwaliteit die je residentieel voor 4K kan krijgen (blu-ray) is ongeveer 50Mbit/seconden. In streaming zit ge met moeite over de helft daarvan.
    Stel nu dat het 8K wordt, dan zal er ofwel hogere compressie komen ofwel gaan we naar streams van 100 a 150Mbit gaan. Ze moeten namelijk ook garanderen dat "normale" abonnementen 8K kunnen streamen, alsook dat de infrastructuur om het aan te bieden het aankan.

Regels voor berichten