Pagina 25 van 31 Eerste ... 15212223242526272829 ... Laatste

Discussie: Domotica Topic

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Voor wat zou je deze willen gebruiken?
    Eigenlijk heb ik mijn vraag niet goed verwoord. Er is een bijkomende voorwaarde.

Ik heb twee deuren aan het begin en uiteinde van een gang met elk een elektrisch slot. Sommige mensen moeten door de eerste deur kunnen maar niet de tweede. Andere moeten door beiden kunnen. De sturing van die sloten loopt via een PLC. Met een dom keypad is dat doenbaar. Maar ik wil bijkomend ook kunnen detecteren welke persoon (welke code) werd gebruikt. Dat lukt met domme keypads niet als ze enkel een relay hoog zetten.

De gemakkelijkste optie lijkt me momenteel om bij beide deuren een 6-voudige drukschakelaar te installeren. Het aantal personen dat door het sas moet is vrij laag (<10) dus op zich lukt het wel om iedereen een individuele druk-combinatie te geven. In de PLC kan ik die sequenties detecteren. Maar ik ben altijd benieuwd naar hoe andere mensen zoiets zouden doen.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Waarom geen badge of vingerafdruk? Als je voor iedereen een aparte code gaat geven, heb je dus superveel codes die toegang geven. Wat niet erg veilig is (ik weet dus in een bepaalde club superveel codes doordat ze allemaal logisch opgebouwd zijn en je die makkelijk van anderen kan raden).

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Waarom geen badge of vingerafdruk? Als je voor iedereen een aparte code gaat geven, heb je dus superveel codes die toegang geven. Wat niet erg veilig is (ik weet dus in een bepaalde club superveel codes doordat ze allemaal logisch opgebouwd zijn en je die makkelijk van anderen kan raden).
    De opzet is veel te kleinschalig voor die oplossingen. Ik vermoed dat er amper 5 codes gaan nodig zijn. Met een RFID of fingerprint reader heb ik (waarschijnlijk) een soort van controller nodig die ik dan weer moet koppelen aan mijn PLC. Te kostelijk.

Maar als iemand weet heeft van een keypad dat verschillende output relays heeft zodat er met zuiver elektrische signalen op die relays een verschil kan worden gemaakt tussen de ingegeven codes ben ik zeker benieuwd

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    De opzet is veel te kleinschalig voor die oplossingen. Ik vermoed dat er amper 5 codes gaan nodig zijn. Met een RFID of fingerprint reader heb ik (waarschijnlijk) een soort van controller nodig die ik dan weer moet koppelen aan mijn PLC. Te kostelijk.

Maar als iemand weet heeft van een keypad dat verschillende output relays heeft zodat er met zuiver elektrische signalen op die relays een verschil kan worden gemaakt tussen de ingegeven codes ben ik zeker benieuwd
    Als je 1-wire gebruikt kan je van die ibuttons gebruiken. Die hebben een serienummer die je kan koppelen aan een persoon. Kost iets van een 10€ voor de lezer en 10€ per button.
    1-wire is ook een vrij courant protocol, en zou dus zelfs als diy-oplossing vrij makkelijk te bouwen moeten. Ik gok dat er sowieso raspberry-pi/arduino pakketten voor te vinden zijn.

citrofenwick's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben aan het renoveren en was al enkele maanden van plan om een paar Shelly 4Pro's te zetten in mijn kast. (https://shelly.cloud/knowledge-base/...s/shelly-4pro/)
    Alle leidingen worden vervangen, dus ik heb carte blanche.
    Het probleem is dat die dingen momenteel al efkes niet meer leverbaar zijn en de tijd begint te dringen omdat ik effectief al aant uitbreken ben en de rest van mijn elektrisch materiaal al heb.

- iemand die weet waar of wanneer die dingen terug beschikbaar zullen zijn? (blijkt door coronacrisis te zijn)
    - ik geef voorkeur aan conventionele bekabeling. Geen KNX oid.
    - PLC mag ook. Zolang het via widgets op android easy te gebruiken is.
    - Er mag een beetje uitdaging aan zitten, maar ik heb geen zin om dingen te beginnen programmeren etc
    - Alternatief?

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Niko Home Control voor conventionele bekabeling.
    Maar waarom ge dat zou doen ipv een buskabel trekken naar uw schakelpunten als ge toch alles vervang ... mij een raadsel

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door citrofenwick Bekijk bericht
    Ik ben aan het renoveren en was al enkele maanden van plan om een paar Shelly 4Pro's te zetten in mijn kast. (https://shelly.cloud/knowledge-base/...s/shelly-4pro/)
    Het probleem is dat die dingen momenteel al efkes niet meer leverbaar zijn en de tijd begint te dringen omdat ik effectief al aant uitbreken ben en de rest van mijn elektrisch materiaal al heb.

- iemand die weet waar of wanneer die dingen terug beschikbaar zullen zijn? (blijkt door coronacrisis te zijn)
    - Er mag een beetje uitdaging aan zitten, maar ik heb geen zin om dingen te beginnen programmeren etc
    - Alternatief?

Begrijp ik het verkeerd of zijn dat gewoon WiFi relays? Post anders eens welke opstelling je probeert te bekomen.

Als je met een PLC werkt raad ik zeker en vast het topic op tweakers aan "domotica met PLC's". De algemene consensus is daar momenteel om alle directe sturing te laten werken op de PLC. In het topic wordt samengewerkt aan een open source PLC/MQTT implementatie. Via MQTT kan je dan eender welke smarthome controller die MQTT spreekt de PLC laten aansturen. Zeker de moeite.

Edit; ik had niet gezien dat je niet wil programmeren. Dan kan je PLC's best links laten liggen.
    Laatst gewijzigd door Avilowca; 4 augustus 2020 om 12:21

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)

- Alternatief?
    En wat zegt Shelly ervan dat je haar in een kast gaat steken?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Wacht tot Shelly uit de kast komt en eigenlijk Sheldon blijkt te zijn...
    (oké, flauw mopje, mijn excuses)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Niko Home Control voor conventionele bekabeling.
    Maar waarom ge dat zou doen ipv een buskabel trekken naar uw schakelpunten als ge toch alles vervang ... mij een raadsel
    Om low-budget te blijven heb ik besloten mn huis conventioneel te bekabelen. Ook omdat ik eigenlijk niet veel behoefte heb aan uitgebreide domotica.
    Als ik beneden enkele voorafbepaalde lichtpunten, stopcontacten en mn rolluiken/zonwering kan automatiseren ben ik al zeer tevreden.
    Met een DIN-rail module zoals de Shelly 4Pro zou dat zeer gemakkelijk te verwezelijken zijn + als ik het beu ben vervang ik alles gewoon, of koppel ik gewoon opnieuw alles conventioneel aan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Begrijp ik het verkeerd of zijn dat gewoon WiFi relays? Post anders eens welke opstelling je probeert te bekomen.

Als je met een PLC werkt raad ik zeker en vast het topic op tweakers aan "domotica met PLC's". De algemene consensus is daar momenteel om alle directe sturing te laten werken op de PLC. In het topic wordt samengewerkt aan een open source PLC/MQTT implementatie. Via MQTT kan je dan eender welke smarthome controller die MQTT spreekt de PLC laten aansturen. Zeker de moeite.

Edit; ik had niet gezien dat je niet wil programmeren. Dan kan je PLC's best links laten liggen.
    Ja in principe wel. Maar zeer handig te bedienen en in te stellen. Ik heb al een paar maanden Shelly's runnen en ze blijken eigenlijk zeer stabiel.
    Je kan ook scenes maken en deze koppelen aan widgets etc.
    Het voordeel zou ook zijn met dit systeem: als ik het beu ben, of het veroudert etc, dan kan ik snel terug omschakelen naar coventioneel of een ander systeem (bvb PLC).

Qua aansluiten:
    - verlichtingspunten die ik zo wil bedienen individueel naar de shelly in de kast
    - bvb wisselschakeling: eerste en laatste draad ook naar de kast.
    - stopcontact rechstreeks naar de kast

https://ibb.co/HhVK1Xj

Iets meer bedrading, maar gezien de lage kostprijs en de weinige punten die ik zo wil aansluiten, valt dit wel te overzien.
    De Shelly was ook zeer goedkoop in aankoop.

En in principe wil ik wel programmeren en dat volledig uitzoeken, maar ik coördineer gans de verbouwing, en ik heb eigenlijk echt geen goesting om me tussenin nog eens te verdiepen in zo'n PLC-systeem. Ik heb de Siemens Logo bekeken omdat ik die vroeger nog heb leren programmeren in school, maar blijkbaar is het nog niet zonder programmeren etc mogelijk om de verlichting bvb via widgets gemakkelijk te bedienen.
    Wat wel mogelijk is, is dat ik misschien later van tijd nog een PLC steek en dan wa ga programmeren, als leuk projectje. Maar nu heb ik het in mijn hoofd te druk met al de rest uitdenken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Ze weet het nog niet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Wacht tot Shelly uit de kast komt en eigenlijk Sheldon blijkt te zijn...
    (oké, flauw mopje, mijn excuses)
    Mijn zus heet Shelly (geen mopje)

Alvast merci voor de reply's
    Alternatieven voor de Shelly mogen nog steeds

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik begrijp uw redenering toch ook niet volledig. Busbekabeling kost geen fluit, er zit namelijk amper koper in, en je kan alles in lus doortrekken. Veiliger is het ook. Als je toch wilt af geraken van domotica dan kan je die bekabeling ook gebruiken voor teleruptoren, maar dan moet je wel in ster werken natuurlijk. Ik heb een NHC connected light controller module met een aantal lichtmodules en een rolluikmodule. Kost amper meer dan een systeem met teleruptoren en mogelijkheden zijn vele male groter, ook naar de toekomst toe, en super simpel om mee te werken.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Om low-budget te blijven heb ik besloten mn huis conventioneel te bekabelen. Ook omdat ik eigenlijk niet veel behoefte heb aan uitgebreide domotica.
    Als ik beneden enkele voorafbepaalde lichtpunten, stopcontacten en mn rolluiken/zonwering kan automatiseren ben ik al zeer tevreden.
    Met een DIN-rail module zoals de Shelly 4Pro zou dat zeer gemakkelijk te verwezelijken zijn + als ik het beu ben vervang ik alles gewoon, of koppel ik gewoon opnieuw alles conventioneel aan.

Ja in principe wel. Maar zeer handig te bedienen en in te stellen. Ik heb al een paar maanden Shelly's runnen en ze blijken eigenlijk zeer stabiel.
    Je kan ook scenes maken en deze koppelen aan widgets etc.
    Het voordeel zou ook zijn met dit systeem: als ik het beu ben, of het veroudert etc, dan kan ik snel terug omschakelen naar coventioneel of een ander systeem (bvb PLC).

Qua aansluiten:
    - verlichtingspunten die ik zo wil bedienen individueel naar de shelly in de kast
    - bvb wisselschakeling: eerste en laatste draad ook naar de kast.
    - stopcontact rechstreeks naar de kast

https://ibb.co/HhVK1Xj

Iets meer bedrading, maar gezien de lage kostprijs en de weinige punten die ik zo wil aansluiten, valt dit wel te overzien.
    De Shelly was ook zeer goedkoop in aankoop.

En in principe wil ik wel programmeren en dat volledig uitzoeken, maar ik coördineer gans de verbouwing, en ik heb eigenlijk echt geen goesting om me tussenin nog eens te verdiepen in zo'n PLC-systeem. Ik heb de Siemens Logo bekeken omdat ik die vroeger nog heb leren programmeren in school, maar blijkbaar is het nog niet zonder programmeren etc mogelijk om de verlichting bvb via widgets gemakkelijk te bedienen.
    Wat wel mogelijk is, is dat ik misschien later van tijd nog een PLC steek en dan wa ga programmeren, als leuk projectje. Maar nu heb ik het in mijn hoofd te druk met al de rest uitdenken

Ze weet het nog niet

Mijn zus heet Shelly (geen mopje)

Alvast merci voor de reply's
    Alternatieven voor de Shelly mogen nog steeds
    En hoe wil je dat concreet uitwerken?
    Hetgeen je wilt doen heeft enkel nadelen en is vooral duurder.
    Een wisselschakelaar naar uw kast trekken, raar
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartG Bekijk bericht
    Ik begrijp uw redenering toch ook niet volledig. Busbekabeling kost geen fluit, er zit namelijk amper koper in, en je kan alles in lus doortrekken. Veiliger is het ook. Als je toch wilt af geraken van domotica dan kan je die bekabeling ook gebruiken voor teleruptoren, maar dan moet je wel in ster werken natuurlijk. Ik heb een NHC connected light controller module met een aantal lichtmodules en een rolluikmodule. Kost amper meer dan een systeem met teleruptoren en mogelijkheden zijn vele male groter, ook naar de toekomst toe, en super simpel om mee te werken.
    Qua lichtkringen wil ik enkel mijn living, sfeerverlichting en buitenverlichting kunnen met smartphone bedienen. De rest moet voor mij echt niet smart zijn.
    Stopcontacten moeten voor zo ver ik weet bij gelijk welk systeem naar de kast, dus daar spendeer ik geen extra bedrading. Ik wil enkel in de keuken een 2-tal stopcontacten stuurbaar maken + bij de TV + bij mijn pc + bij mijn HIFI.
    Met 2 Shelly 4Pro-modules zou ik alles kunnen doen (op de rolluiken na). Dat zou mij (op wat extra bekabeling na) 120€ kosten.
    Ik zou ook voor een systeem als Philips Hue kunnen kiezen, maar nu mijn bekabeling toch wordt vervangen. (en ik wil niet dat er op mijn stopcontacten van die dingen zitten)

Ik vrees, als ik mijn elektriciteit uitvoer met een systeem zoals NHC, ik snel 1000-1500€ meer kwijt ben aan mijn elektrische installatie. Die mooie bijkomende features interesseren me helaas niet genoeg om het voor mij de moeite waard te maken.

Ik hoop en denk dat mijn inschattingen juist zijn

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    En hoe wil je dat concreet uitwerken?
    Hetgeen je wilt doen heeft enkel nadelen en is vooral duurder.
    Een wisselschakelaar naar uw kast trekken, raar
    Omdat mijn sfeerverlichting bediend zou worden vanaf de zelfde 3 plaatsen als mijn gewone verlichting zou ik gewoon een 5g 1.5mm trekken van mijn kast naar die 3x2 schakelaars. Dat zal een kabel zijn van max 20m.
    Meer kabel dan volledig conventioneel, uiteraard. Maar niet ontzettend veel meer omdat ik anders ook van schakelaar naar schakelaar zal moeten gaan. De eerste schakelaar zit quasi naast mijn kast, dus ik verlies weinig.
    De buitenverlichting zal mij denk ik wel 15m 3G 1.5mm extra kosten omdat ik een aparte kabel zal moeten trekken voor de schakelaar. (wss trek ik een 5G 1.5mm met licht + SW in)
    Qua verlichtingsbedrading zit ik gelijk met andere systemen voor zover ik weet.

Als jullie een alternatief aan kunnen bieden dat niet veel duurder is (en direct verkrijgbaar is ), be my guest!
    Dit systeem is gewoon extreem goedkoop (en blijkbaar goed) qua modules in de kast en het kan voor mij meer dan genoeg.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Bekijk anders Loxone eens?
    Alle bedieningen gewoon naar de kast trekken en op ingangen aansluiten (drukknoppen dus), uitgangen just hetzelfde.
    Basisfuncties (gewoon aan/uit dus) zijn redelijk eenvoudig te programmeren, heeft wel wat van PLC.
    Smartphone-bediening is standaard inbegrepen.

Regels voor berichten