Pagina 12 van 22 Eerste ... 28910111213141516 ... Laatste

Discussie: Domotica Topic

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Valyra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dit moet nog afgewerkt worden neem ik aan?
    Komen nog houten panelen voor (als ik ooit zin heb om ze te hangen)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier zijn het een 60-70 tal elektriciteitskabels die centraal toekomen + dan 20 SFTP en 10 EIB's. Maar die liggen redelijk mooi.

Foto van tijdens de opbouw, de onderkant is wel iets voller:

@sandervdw; ik gok dat rechtsboven uw telefooncentrale bakske is?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Secj Bekijk bericht
    Hier zijn het een 60-70 tal elektriciteitskabels die centraal toekomen + dan 20 SFTP en 10 EIB's. Maar die liggen redelijk mooi.

Foto van tijdens de opbouw, de onderkant is wel iets voller:

@sandervdw; ik gok dat rechtsboven uw telefooncentrale bakske is?
    Klopt. Wij hebben duidelijk wel meer aansluitingen
    122 van die klemmetjes hier

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Klopt. Wij hebben duidelijk wel meer aansluitingen
    122 van die klemmetjes hier
    Dat was natuurlijk enkel een foto van de bovenkant .
    De onderkant is nog 1,5 of meer het aantal op de foto.
    Kheb spijtig geen volledige foto bij de hand.

Maar aan 122 kom ik wel niet

Voordeel van van zo'n topjob wago klem is wel dat je in principe een 3g kabel kan aansluiten op 1 klem van 5mm.
    Bij een 5g op 2 klemmen, dus 10mm per kabel.
    Heel compact dus.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    @sandervdw

Dat kan properder he.

Hier zijn alle kabels proper geleid naar de kast en in een kabelgoten. Was wel een kut jobke en nam wat tijd in beslag.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    @sandervdw

Dat kan properder he.

Hier zijn alle kabels proper geleid naar de kast en in een kabelgoten. Was wel een kut jobke en nam wat tijd in beslag.
    We hebben dat overwogen, maar dan kwam het er eigenlijk op neer om de kabels niet recht boven de kast te laten uitkomen. Dan kan je al een soort "voorsortering" doen.

Het grote probleem bij ons was dat je geen oneindig groot gat in uw predallen kunt maken he. Waardoor je uw kabels dus ook niet kan filteren van welke naar waar moet.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    We hebben dat overwogen, maar dan kwam het er eigenlijk op neer om de kabels niet recht boven de kast te laten uitkomen. Dan kan je al een soort "voorsortering" doen.

Het grote probleem bij ons was dat je geen oneindig groot gat in uw predallen kunt maken he. Waardoor je uw kabels dus ook niet kan filteren van welke naar waar moet.

Je had u kabels toch al kunnen voorsorteren boven en zo naar beneden begleiden in een kabelgoot? Dan had je zelf u gat kunnen verkleinen, nu neem het veel plaats in beslag, omdat het een wir war is.

Ik zelf legde ook eerst een hoop kabels, ik legde die maar vast tot een meter of 3 van de kast. Nadien ging ik die voorsorteren en maakte ik die vast met montageband. De volgende hoop kabels maakte ik dan bovenop de rest voorgesorteerde kabels. Ik moest enkel op laatste wel opletten dat ik niet te hoog ging, anders staken ze boven de PUR. Maar zo kun je heel compact werken, als je zag hoe dat het er eerst uit zag toen het een wir war was, dan zag je de vloer niet in die kamer.
    Dit was dan mijn eerste "batch" kabels.
    Spoiler:

Ik had dan ook al voor dat deel kabelgoten geplaatst en daar kon ik dan ook in lagen werken. Ik werkte dan 1 laag af en maakte die daar met montageband vast en kon ik nadien een 2de laag op vast maken en nog een 3de laag. Als ik die kabels er zo maar los had in gedaan, dan had ik nog 2 extra kabelgoten moeten plaatsen.
    Spoiler:

Of die kabels daar nu naar boven moeten gaan naar een kast of naar beneden door de predallen, maakt weinig uit.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 1 april 2020 om 03:15

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Je had u kabels toch al kunnen voorsorteren boven en zo naar beneden begleiden in een kabelgoot? Dan had je zelf u gat kunnen verkleinen, nu neem het veel plaats in beslag, omdat het een wir war is.

Ik zelf legde ook eerst een hoop kabels, ik legde die maar vast tot een meter of 3 van de kast. Nadien ging ik die voorsorteren en maakte ik die vast met montageband. De volgende hoop kabels maakte ik dan bovenop de rest voorgesorteerde kabels. Ik moest enkel op laatste wel opletten dat ik niet te hoog ging, anders staken ze boven de PUR. Maar zo kun je heel compact werken, als je zag hoe dat het er eerst uit zag toen het een wir war was, dan zag je de vloer niet in die kamer.
    Dit was dan mijn eerste "batch" kabels.
    Spoiler:

Ik had dan ook al voor dat deel kabelgoten geplaatst en daar kon ik dan ook in lagen werken. Ik werkte dan 1 laag af en maakte die daar met montageband vast en kon ik nadien een 2de laag op vast maken en nog een 3de laag. Als ik die kabels er zo maar los had in gedaan, dan had ik nog 2 extra kabelgoten moeten plaatsen.
    Spoiler:

Of die kabels daar nu naar boven moeten gaan naar een kast of naar beneden door de predallen, maakt weinig uit.
    ...
    Voor alle duidelijkheid, zo hoor je het ook te doen
    Dat vergt wat tijd dat klopt, maar dat win je dan weer terug al je gaat aansluiten.

Hoe Sander doet is hoe het niet moet
    Daar zie je duidelijk dat daar geen beroepsfierheid in zit

Nu moet ik wel zeggen dat je precies wel een stevig aantal kabels hebt liggen. Kan je eens wat meer info geven over wat we juist allemaal zien?
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Bij mij ging dat niet, hier komt alles via 1 grote centrale schacht naar beneden. Alles wel gegroepeerd in de schacht en dan in een metalen kabelgoot geleid.
    Dat komt dan langs boven in de kast binnen op etageklemmen (zowel licht als stopcontacten als data)
    Ik heb behoorlijk wat ruimte gewonnen bij het binnengaan in de kast door de preflex weg te nemen voor het in de verticale kunststof kabelgoot gaat die tussen kast en draadgoot zit.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    @sandervdw

Dat kan properder he.

Het is een It-er hé, niet te veel verwachten hé ...

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Nu moet ik wel zeggen dat je precies wel een stevig aantal kabels hebt liggen. Kan je eens wat meer info geven over wat we juist allemaal zien?
    Wat je daar ziet zijn de stopcontacten, SVV voor de drukknoppen, verlichting, screens, contactsensors,..
    Achteraf heb ik daar dan nog wat kabels bij gedaan voor bus systeem. De bewegingsmelder/RGBW dimmers op Tree en elk schakelpunt is ook nog verbonden met elkaar met utp, dat dan naar de kast loopt (heb ik er gelegd voor de toekomst). 4 kabels voor buiten. En dan hier en daar nog wat extra kabels, als je bezig bent kom je weer op nieuwe ideeën.
    In de kast zitten 128 klemmen.

Ik heb besloten om de RGBW strips ter plaatsen te voorzien van voeding en dimmer. Elke plaats waar er eentje hangt, was plaats genoeg om nog een 8 module zekeringkastje te plaatsen en proper af te werken. Dus daar kon ik gewoon inpikken in een bestaande kring, ipv telkens een 7G te vertrekken. Zo is de afstand van u voeding naar strip ook klein. De gevelverlichting komen binnen, maar de rest van de buitenverlichting voorzie ik stroom vanuit het tuinhuis. Tuinverlichting/stopcontacten kabels en datakabels/coax voor buiten komen in het tuinhuis. Hier heb ik ook nog bus naartoe getrokken.

Data bekabeling zit hier niet. "Server kast" heb ik in de kelder gezet, evenals de coax uiteraard. Maar dat stelt nu niet zoveel voor bij mij. Ik wil nog enkel een NAS voorzien en dan zal het zo wel wat klaar zijn.
    Ondertussen is dat uiteraard wel wat properder. Zijn er stopcontacten voorzien, zijn de gootjes afgewerkt en de kabels ook wat gefatsoeneerd.
    Spoiler:

Dat is even omslachtig, hoe het ongeveer is.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 1 april 2020 om 16:28

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Ik moest enkel op laatste wel opletten dat ik niet te hoog ging, anders staken ze boven de PUR
    Dat was dus de reden waarom dat bij ons niet ging. Bij jou komen de kabels dwars op een muur uit, maar dat ging bij ons niet.
    Daarnaast komen de kabels ben de verdieping van de ene kant, en die van het gelijkvloers naar de andere kant. Dan zou je dus alles moeten "vlechten" als je voorsorteert. Aangezien de netwerkkabels, alarmkabels en schakelaar-kabels naar een andere plek moeten.

Moeilijk om uit te leggen, maar geloof mij, in onze situatie ging het niet anders

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Mijn patchkast is bijna even groot als mijn zekeringkast...
    Zit ne 5-bay Synology in, AJAX hub en wat UBNT spul. Als ik er over nadenk hangt er hier alleen al van UBNT tegen de 5000 EUR omhoog :/
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dat was dus de reden waarom dat bij ons niet ging. Bij jou komen de kabels dwars op een muur uit, maar dat ging bij ons niet.
    Daarnaast komen de kabels ben de verdieping van de ene kant, en die van het gelijkvloers naar de andere kant. Dan zou je dus alles moeten "vlechten" als je voorsorteert. Aangezien de netwerkkabels, alarmkabels en schakelaar-kabels naar een andere plek moeten.

Moeilijk om uit te leggen, maar geloof mij, in onze situatie ging het niet anders

De reden waarom ze dwars op de muur uitkomen, is omdat ik ervoor gezorgd heb dat ze dwars voor de muur uitkwamen.

Daarom dat ik in mijn vorige post ook zei dat je al ettelijke meters ervoor moet zorgen dat je ze al wat rangschikt. Afhankelijk hoe moeilijk en hoe meer kabels hoe groter die afstand.
    Jij hebt u kabels langs meerdere kanten laten uitkomen tot aan u gat, tja dan is dat inderdaad een moeilijke en is u afstand te klein.

Feit dat de hoogte een rol speelde bij mij was, omdat ik beperkt was met de opening en deze ook volledig benut. Het feit dat het bij u nu lukt met zo een wir war, wilt dat net zeggen dat het kleiner zou zijn als je proper had gedaan. Bij u staat u kast in de kelder, bij mij staat die op 1ste verdiep, dus daar is de pur maar 7cm. op gelijksvloer is die een pak hoger. Als ik daar een probleem zou hebben met de hoogte, dan ben je al zotte dingen aan het doen. Maw ik wil de foto niet zien hoe dat het er boven uitziet.

Ik kon ook zoals u doen en de kabels langs alle kanten laten uitkomen en dan heb je nog maar een meter ofzo, om deze deftig te krijgen. Dat gaat idd niet lukken.

Het feit dat het bij u om een nieuwbouw gaat en dus u bekabeling nog zelf kon kiezen, kan ik u moeilijk geloven. Je hebt letterlijk heel u vloerplaat ter beschikking er ligt nog geen chape. Als jij obstakels tegenkomt kan je elders al beginnen met te sorteren, jij bent niet verplicht om dat net voor de kast te doen.
    Moest je nu met een renovatie zitten, waarbij je beperkt ben hoe je u kabels legt, snap ik dat.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Mijn patchkast is bijna even groot als mijn zekeringkast...
    Zit ne 5-bay Synology in, AJAX hub en wat UBNT spul. Als ik er over nadenk hangt er hier alleen al van UBNT tegen de 5000 EUR omhoog :/
    Wat doe je daar eigenlijk allemaal mee? Is dat puur voor privé of heb je dat nodig voor professionele doeleinden?

Ik ben niet zo thuis in de IT, dus ik zie weinig toepassing om zo'n kast in een gezinswoning te plaatsen.

Vraag is puur interesse.

Regels voor berichten