Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Verwarming & koeling via warmtepomp

Hi all,

Samen met mijn vriendin ga ik binnenkort beginnen bouwen.
    Met de moderne technologieën zouden we afstand doen van gasverwarming en zouden we volledig overschakelen op een warmtepomp.
    Volgens de leverancier/EPB verslaggever zou een lucht/waterpomp met vloerverwarming voldoende moeten zijn om het huis te verwarmen in de winter en af te koelen in de zomer.

Nu heb ik echter al van verschillende mensen gehoord dat een modern huis (met alle isolatievereisten van tegenwoordig) praktisch geen verwarming meer nodig heeft; hierbij volstaat de verwarming met warmtepomp dus gemakkelijk.

In de zomer krijg je de hitte echter moeilijker uit het huis. Daarbij hebben we ook gehoord dat koeling via vloerafkoeling voor condensatie kan zorgen (lijkt me niet onlogisch)....

Gezien het feit dat een warmtepomp nog niet al te lang bekend is heb ik jammer genoeg geen kennissen die hier al ervaring met hebben.
    Daarom vroeg ik mij af of de 9livers ervaring hebben met een warmtepomp? Wat vinden jullie ervan?
    Zorgt het voor voldoende koeling in de zomer? Indien niet: wat gebruiken jullie als extra koelingstoevoer?
    Wat met condensatie?

Alvast bedankt!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb een lucht-water warmtepomp die kan verwarmen en koelen, maar woon er nog niet lang genoeg in voor een defintief oordeel. Koelstand zorgt wel voor wat verkoeling, maar het is natuurlijk geen airconditioning. Het verbruik is gelukkig ook maar een fractie van full blown airco.

Condensatie heb ik éénmalig voorgehad in de badkamer toen het het enige circuit was dat open stond. Ondertussen is het beter afgesteld en heeft het zich niet meer herhaald.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn vriendin en ik zijn momenteel aan het bouwen. Onze ruwbouw is net af. We hebben een bodem/water warmtepomp besteld, met diepteboring dus. Na veel opzoekwerk en gesprekken met de installateur is onze keuze gevallen op Buderus WPS 10K-1 (10 kW) met passieve koeling. Airco wordt in onze nieuwbouw niet standaard voorzien, maar ik laat wel alle kabels al klaar steken zodat airco achteraf geplaatst zou kunnen worden, mocht blijken dat die passieve koeling niet voldoende is.

Didymus bevestigt wat onze installateur ook al zei: het verkoelt via de vloerverwarming een beetje, maar het geeft ook niet het effect van airco. Als je opwarming van uw huis wil tegen gaan zijn screens op de zuid- en westkant het interessantst.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarK-OnE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Mijn vriendin en ik zijn momenteel aan het bouwen. Onze ruwbouw is net af. We hebben een bodem/water warmtepomp besteld, met diepteboring dus. Na veel opzoekwerk en gesprekken met de installateur is onze keuze gevallen op Buderus WPS 10K-1 (10 kW) met passieve koeling. Airco wordt in onze nieuwbouw niet standaard voorzien, maar ik laat wel alle kabels al klaar steken zodat airco achteraf geplaatst zou kunnen worden, mocht blijken dat die passieve koeling niet voldoende is.

Didymus bevestigt wat onze installateur ook al zei: het verkoelt via de vloerverwarming een beetje, maar het geeft ook niet het effect van airco. Als je opwarming van uw huis wil tegen gaan zijn screens op de zuid- en westkant het interessantst.
    Waarom toch zoveel investeren in diepteboringen, je verwarming staat in een jaar als dit hoogstens 15 weken op..

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Omdat een warmtepomp die geen diepteboringen gebruikt meer elektriciteit verbruikt wat dan weer moet gecompenseerd worden met extra zonnepanelen, en dat is ook niet gratis.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zelf geen ervaring met passieve koeling, maar het geen wat je er steeds van hoor, is dat het minimaal koelt.
    Op zich is dat niet erg, want als je nieuw bouwt zou ik ook aandacht geven tegen overhitting. Zou spijtig zijn dat je bij verwarming kosten minder betaald, maar dan bij koeling kosten weer veel.

Bij het ontwerp denk je al mee om te zorgen dat u huis niet veel opwarmt. Probeer manieren te verzinnen om direct zonlicht te weren op glaspartijen.
    Ikzelf heb overal screens voorzien. Ik heb ook een oversteek dat direct zonlicht tegen houdt op de zuidkant.
    Mijn broer heeft buiten een constructie staan dat rechstreeks zonlicht tegenhoud in de zomer.
    Op die manieren houd je de warmte wel buiten, bij ons beide was het aangenaam in de zomer. Ons ventilatie systeem blijft gewoon opstaan, dus woning wordt nog constant geventileerd en je kunt nog naar buiten zien. Overdag stond ventilatie systeem wel een standje lager.

Savonds zetten ik op eerste verdiep de ramen over mekaar open, mijn broer zet zijn ventialtie op max stand, om de warmte dat toch binnne geglipt is buiten te doen. Hier in België koelt het savonds toch voldoende af.

Ik ben misschien later eventueel ook nog wel van plan voor passieve koeling te doen. In de zomer toen het de warmste dag ooit was (de buitenvoeler gaf toen 42 graden aan), werd het binnen bij mij net 25 graden en het probleem toen was eigenlijk de warmste nacht. Toen koelde het savonds niet voldoende af om mij woning ook deftig te laten koelen. Als ik dan een passieve koeling had, dan kon de temperatuur meer doen dalen savonds. Uiteindelijk was 25 graden ook fris, toen het buiten 42 graden was Toen was het niet zo een ramp want de dagen nadien koelde het vrij snel af, waardoor de woning terug afkoelde. Maar als dat langer aanhield, dan was het wel meer een probleem. Dus uiteindelijk 2 dagen dat het warmer was bij ons. De dagen daarvoor was het buiten 35 graden in de schaduw en hier binnen 23,5 graden op het warmst van de dag. Savonds ramen open en koelt het af tot 21 graden. Was een aangenaam klimaat, zonder energie en moeite in te steken.

Condens krijg je normaal enkel maar als je te hard koelt via u vloerverwarming, maar dient dan ook niet om hard te koelen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 26 september 2019 om 17:58

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klopgeest Bekijk bericht
    Waarom toch zoveel investeren in diepteboringen, je verwarming staat in een jaar als dit hoogstens 15 weken op..
    15 weken? Dan moet je toch geen vrouw in huis hebben denk ik. Ga mijn alvast stilaan mogen opzetten

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor verwarming is dat zeker goed.
    Voor koeling: het koelt maar een klein beetje. Verwacht niet dat het koel is met zo'n systeem als het buiten 35 graden is. Een airco zult ge nog nodig hebben.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Aight ik onthoud dus dat koeling via een warmtepomp een leuk extraatje is maar onvoldoende zal zijn om goed af te koelen. Ik had gelezen op een max. temp impact van -2 tot -4 graden... Al bij al mooi meegenomen maar dus wel onvoldoende.
    Hoe koelen jullie daarnaast af? Traditionele airco? Je hebt ook zo'n elementen die op een warmtepomp werken...

@Bimmer: goeie tip inderdaad, onze architect heeft daar ook goed over helpen nadenken en we hebben inderdaad ook al zo'n trucks geïmplementeerd om de zon zoveel mogelijk van het glas te kunnen houden.
    Toch heb ik schrik voor de zomermaanden die altijd maar warmer en warmer worden.... Enigste waarvan ik niet kan slapen/relaxen is van warmte dus ik probeer omtrent dat topic echt zoveel mogelijk variabelen uit te sluiten!

sypro9000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De passieve koeling is een enorm plus punt van bodem/water warmtepompen. Ik zelf zou nooit opteren voor een lucht/water, tenzij het zit ingerekend in je vermogen van de zonnepanelen. De COP is stukken slechter, en zeker in ons klimaat.

Maar, de bron kan ook verzadigt geraken waardoor deze dus te warm word voor passieve koeling. De tweede optie is dan om de actieve koeling functie te gebruiken.
    Daarmee kan je tot ongeveer 8° graden gaan moest je dat willen. Volledig onbruikbaar voor vloerverwarming door uw dauwpunt natuurlijk.
    Dat koelvermogen kan je dan vrijgeven via ventilo convectoren. Het zij via wand modellen en of onzichtbare modellen die je moet wegwerken, en aanwerken met kanalen.

Je moet je eens informeren bij ecoheating. Die hun boringen zitten enorm straks in prijs omdat zij dat volledig in eigen beheer doen.
    PC||Antec P182 4x Noctua NF-P12 :: Asus P7P55D LE :: i7 860 @ 4.0 (20x200 Vcore 1.35v IMC 1.40v Scythe Mugen II) :: 4x2gig Corsair Dominator @ 1600 (8-8-8-20 1.6v) :: Asus 5870 @ 930/1250 :: 40gig Bootdisk SSD 500gig workdisk :: Roccat Kave :: Roccat Kone :: Logitech G19

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kan je de actievekoeling van een lucht/waterpomp dan ook niet gewoon op 2-4 graden zetten zodat je geen condensatie krijgt?

In ieder geval hebben we ook geïnformeerd achter een bodem/water pomp. Ondanks dat het buitenkijk staat dat zo'n pomp beter is dan de luch/waterpomp hebben we wel besloten dat het de verschrikkelijke meerprijs echter nooit terugverdient op de levenstermijn... Samen met onze EPB verslaggever hadden we dat even berekend en kwam er op neer dat we 90 jaar zouden moeten worden om de besparing uit electriciteit terug te winnen .
    Nu, met zonnepannelen was dat in begin ook moeilijk terug te verdienen, dus ik vermoed dat in de nabije toekomst de prijs van zo'n grond/waterpomp ook zal zakken en dergelijke... Jammer genoeg hebben wij geen tijd om daar op te wachten.

sypro9000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het "terugverdienen" in de nieuwbouw woning is eigenlijk nonsense. Het kost allemaal verschrikkelijk veel geld en uiteindelijk draait het allemaal om comfort.
    De vraag eerder gesteld worden in de vorm van: Wat is ons budget en welke comfort willen we onszelf daar mee schenken.

Met een lucht/water variant is natuurlijk enkel actieve koeling mogelijk. Maar blijf de koeling via vloer als een aangename extra bekijken. Zoals gezegd kan het volledige koel vermogen niet afgegeven worden via de vloer door uw dauwpunt.
    PC||Antec P182 4x Noctua NF-P12 :: Asus P7P55D LE :: i7 860 @ 4.0 (20x200 Vcore 1.35v IMC 1.40v Scythe Mugen II) :: 4x2gig Corsair Dominator @ 1600 (8-8-8-20 1.6v) :: Asus 5870 @ 930/1250 :: 40gig Bootdisk SSD 500gig workdisk :: Roccat Kave :: Roccat Kone :: Logitech G19

[LRRP]'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou toch opteren voor airco. In de living kan je die mooi wegwerken in de plafond...
    Vrienden van ons hebben ook een nieuwbouw, eenmaal de warmte binnenzit, krijg je ze er moeilijk uit...
    Ons huis is van 1990. Wij hebben een traditionele cv op gas (komt nog een warmtepompboiler bij)
    2 jaar geleden airco geplaatst op de slaapkamers boven, vorig jaar beneden. Als het buiten bakken en braden is, is het binnen lekker fris...
    Verder verwarmen wij ons huis in de winter met een massieve speksteenkachel op hout
    Liever een diesel waar de chauffeur deftig kan rijden dan een patser in een benzine! - Serial
    Mijn dieselke heeft 420pk aan nog geen 2500rpm Beat that naft! - |) ][ |V| ][
    [/url]

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Vloerkoeling is echt weggesmeten geld. Dat haalt het ergste eraf, maar als het buiten 34° graden is dan gaat uw vloerkoeling het binnen mss naar 30 a 29 krijgen.
    Lucht-Water met vloerkoeling is een catastrofe voor uw EPB en geothermisch kost een fortuin.

Airco is the only way.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Vloerkoeling is echt weggesmeten geld. Dat haalt het ergste eraf, maar als het buiten 34° graden is dan gaat uw vloerkoeling het binnen mss naar 30 a 29 krijgen.
    Lucht-Water met vloerkoeling is een catastrofe voor uw EPB en geothermisch kost een fortuin.

Airco is the only way.
    Hier pen je toch redelijk wat zever bijeen hoor, met alle respect.

Een warmtepomp lucht/water is net goed voor je EPB. Ongeveer even goed als een geothermische warmtepomp. En een airco, wat volgens jou the way to go is, is net een ramp voor je E-peil. Net daarom dat er wordt aangeraden pas een airco te installeren na uw EPB aangifte en daar houden de installateurs ook rekening mee.

En je kan idd een 2 à 3 graden koelen met een warmtepomp. Maar wanneer het buiten 34° is, dan is het binnen dus volgens jou 30 + 3 = 33°? Weet niet in wat soort huis jij woont, maar bij de meeste mensen is het binnen toch steeds een stuk minder warm dan buiten. Bij de ergste hittegolf deze zomer, bij 40°, was het bij mij binnen 29°. Wanneer je dan kan koelen naar pakweg 26°, dan is dit uiteraard een pak aangenamer en draaglijker. Geen airco uiteraard, en zeker en vast niet fris, maar gewoon iets draaglijker.

Maar, het grootste probleem met een L/W warmtepomp, is dat de elektriciteitskosten de pan uit swingen. Ook in de zomer wanneer je kan koelen, maar zeker en vooral in de winter, wanneer je uit de buitentemperatuur geen warmte kan halen en de elektrische weerstand er voor zorgt dat je vooral op elektriciteit verwarmt. En net in de winter, wanneer je PV-panelen het minste opbrengen, wat met de digitale teller wanneer je niet kan terugdraaien ook niet interessant is (al kan je nog 15 jaar voor een terugdraaiende teller kiezen, al is dit nog niet 100% zeker). Er bestaan warmtepompen L/W die tot diep onder het vriespunt warmte kunnen opwekken (oa voor de Scandinavische markt), maar dat zijn serieuze guusten en peperduur.

Geothermie zal een stuk minder kosten om te verwarmen, maar kost dan weer een stuk meer in installatie natuurlijk.

Eigenlijk zijn deze systemen, in de zwaar overdreven geïsoleerde en luchtdichte nieuwbouw woningen vandaag de dag, gewoon veel te duur en zijn prijs niet waard. Maar de overheid verplicht je er bijna toe, althans toch zeker bij traditionele woningbouw, bij bv houtskeletbouw kan je sneller een laag E-peil halen zelfs met een aardgasketel.

Ik zou vandaag nog steeds opteren voor een hoogrendements aardgasketel met vloerverwarming (en eventueel beperkte airco in de slaapkamers, te plaatsen na EPB aangifte) en een wachtbuis naar buiten door je betonplaat voorzien zodat je binnen pakweg 15 jaar, wanneer je ketel te vervangen is, je alsnog kan overschakelen naar de dan hopelijk goedkopere warmtepompen of andere nieuwe systemen op lage temperatuur.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten