Pagina 3 van 3 Eerste 123
    Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Regendouche, aangesloten met Alpex20 tot aan de kop boven. Daar kan wat uit komen hoor
    Amai, dat moet zalig douchen zijn

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Tis by the way "maar" 260 liter onze boiler. Had me vergist met hun oplossing met het multi-energie-vat, dat is 310l.

Is idd zeer fijn om te douchen, maar een spaarkop kunt ge het niet noemen
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Ik weet niet wat het verschil zou zijn als ik die op 55°C zou zetten ipv 60°C. Uiteindelijk is het warmteverlies van een moderne boiler ook verwaarloosbaar laag... Ik ga het gewoon zo laten
    Ik doet dat momenteel op 55°c omdat ik ook een boiler heb van 200 liter en we zijn nu ook maar met 2. Zo gaat er meer debiet door de boiler. Ik heb niet zo een groot voorraad nodig, dan een gezin met 4 man
    Als we later met 4 zouden zijn, kan het zijn dat ik het nog aanpas, zal dan wel zien. doe het momenteel ook wat voor de kalk afzetting op de spiraal

In de praktijk zal dat inderdaad amper verschil geven.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 29 september 2019 om 11:58

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Als ge u al verplicht voelt om een warmtepomp te zetten om aan uw e-peil te geraken, dan denk ik dat de basisschil van uw bouw waarschijnlijk eens herbekeken moet worden.
    Het is beter om te beginnen met een goeie basis, en niet al te veel technieken nodig hebben voor uw e-peil te hebben, dan allerlei dure installaties te doen om toch aan de normen te geraken.
    Extra isolatie, slim geplaatste ramen etc, is een -PAK- duurzamer en rendabeler.

Mijn vrouw en ik zijn bezig met de bouw van een HOB, traditionele massiefbouw. Ons EPB voorverslag resulteert in E31 puur op gebouwschil alleen, zonder zonnepanelen, met een standaard gascondensatieketel.

14cm PIR in de muren, 12cm XPS rond heel de kelder, 22cm glaswol in het dak, driedubbel glas met goed isolerende alu profielen, etc.

Met de hoeveelheid stroom dat we gebruiken, en de hoeveelheid zonnepanelen om dat te compenseren (IT homelab, yay), gaan we uiteindelijk wel ergens in de negatieve E-peilen terecht komen, denk ik
    Luck > Skill

Assioso's schermafbeelding
    iTrader
    25 (96%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb een oud appartement in het Brusselse gekocht en ben momenteel aan het renoveren. 1 groot nadeel aan deze enorme mede-eigendom is dat er geen gas is, verwarming moet dus elektrisch gebeuren.
    Nu kan ik via via aan een heel voordelig tarief airco units Panasonic Etherea aankopen, maar weet niet goed welke te kiezen ;

De unit dienen behalve voor koeling dus ook als enigste bron van verwarming. De buitenunit die ze me momenteel voorstellen is een CU-3E23SBE A++ (4,5 tot 11 KW).
    Ik zou een unit voorzien in de woonkamer (25m2), slaapkamer (13m2) en de keuken (8m2)

Voor de woonkamer werd me het 3,2 KW aangeraden , voor de slaapkamer en keuken het 2,5 KW model. Kan ik voor nog kleinere modellen opteren of blijf ik best bij de eerste keuze?
    https://imgur.com/a/eJAVnaY

iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    uw buitenunit is 6.8kW dus die combinatie is ideaal.
    @StarSeeker: onze resultaten zijn geljikaardig, maar door zonnepanelen zijn we naar E13 gegaan. Resultaat is 5j geen onroerende voorheffing betalen + premie van Fluvius van bijna 2200 EUR. Combineer die zaken en de zonnepanelen zijn gratis.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Geothermisch hier vanwege geen gas in de straat. Prijzen in deze thread zitten er wel naast. Boringen bij ons was 8.5k incl 21%
    uw locatie (samenstelling grondlagen, waterstand, aantal omliggende boringen) + woningoppervlakte/verbruik bepalen het aantal benodigde lopende meters en bijgevolg ook de prijs, kan verschil opzitten maw. Vooral als er meer als 1 boring uitgevoerd wordt om niet te diep te moeten gaan en aanleg buiten externe collectorput ja/nee.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Assioso Bekijk bericht
    Ik heb een oud appartement in het Brusselse gekocht en ben momenteel aan het renoveren. 1 groot nadeel aan deze enorme mede-eigendom is dat er geen gas is, verwarming moet dus elektrisch gebeuren.
    Nu kan ik via via aan een heel voordelig tarief airco units Panasonic Etherea aankopen, maar weet niet goed welke te kiezen ;

De unit dienen behalve voor koeling dus ook als enigste bron van verwarming. De buitenunit die ze me momenteel voorstellen is een CU-3E23SBE A++ (4,5 tot 11 KW).
    Ik zou een unit voorzien in de woonkamer (25m2), slaapkamer (13m2) en de keuken (8m2)

Voor de woonkamer werd me het 3,2 KW aangeraden , voor de slaapkamer en keuken het 2,5 KW model. Kan ik voor nog kleinere modellen opteren of blijf ik best bij de eerste keuze?
    https://imgur.com/a/eJAVnaY

basisakte nalezen of je wel degelijk zonder toestemming van VME buitenunit kan ophangen (ik neem aan dat deze aan de gevel moét komen).

VME/syndicus navraag laten doen of er interesse is voor gas binnen te trekken?
    Elektrisch verwarmen is enorm duus en dus kan een L/L zeker oplossing bieden maar hou rekening dat dit convectiewarmte blijft een dus veel vluchtiger is. Hopelijk wat profiteren van de buren rondom ook? ;-)

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Lucht-Water is goed voor uw EPB, zolang die enkel verwarmt. Zet je de actieve koeling aan dan heeft dat een NEGATIEVE impact op het eindresultaat tov enkel verwarmen.
    Dat van die airco's klopt ja, daarom net dat een Lucht-Water die actief kan koelen een no-go is want dat zien ze OOK als een airco.

Kosten de pan uit swingen? Ons stroomverbruik was vorig jaar alles samen een dikke 4000kWh. Uw elektrsche weerstand dien ENKEL voor uw sanitair warm water. Als je hoger wil stoken dan 48° of voor de anti-salmonella functie. In Belgie wordt het begot amper koud, ja uw COP zal wat zakken tov een warmere periode maar die pomp draait nog altijd met 2 vingers in de neus. Voor vloerverwarming moet de watertemperatuur met moeite 30° halen.
    Hetzelfde voor airco. Zie dat uw huis fatsoenlijk geisoleerd en luchtdicht is en ge kunt een moderne woning makkelijk koelen met een unit boven en een unit beneden. Dan verbruikt dat amper iets.

Zonnepanelen + Warmtepomp was hier gelijk aan 100% korting op KI voor 5j + subsidies van Fluvius. Daarmee waren de zonnepanelen gratis.
    Zonnepanelen + Gasketel was hier gelijk aan 50% korting op KI + geen subsidies + 1200 EUR voor een gasaanslutiing + extra ruimte voorzien voor de gasteller

In mijn zak was optie 1 dus een no-brainer.
    niet volledig juist, de grootste dooddoener (EPB gewijs) voor warmtepompen is de calculatie inrekenen (via speciale excel met omrekeningsfactoren) van elektrische weerstand als backup in warmtepompen. Zowel voor G/W als L/W (als L/L) al zal het bij lucht als aanvoer uiteraard nog zwaarder zijn. Sowieso zijn PV panelen dé EPB oplossing tot op vandaag..

iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    dat is idd de dooddoener, maar zonder kan het systeem niet functioneren. zeker al zien dat die backupheater nooit kan draaien voor uw verwarming, enkel voor uw sanitair

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik herhaal: EPB is theoretische vereenvoudiging en kan soms rare resultaten geven, in renovatie is het nog een grotere grap

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij hebben een bodem-water warmtepomp (dus met diepteboringen) die ook de mogelijkheid heeft om passief te koelen. Het koelt een beetje maar in volle zomer zijn screens en een dakoversteek om de zon op de ramen te mijden wel effectiever om de warmte buiten te houden. Verwacht geen mirakels van die passieve koeling wil ik maar zeggen. Het is tenslotte geen airco. Condensatie hebben wij nog niet gehad, gelukkig.

iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    moest ge uw koelregime krachtiger zetten dan zou er wel condensatie optreden, net daarom is het wel goed om de "top heat" wat te laten zakken maar echt gelijk een airco zal het idd nooit worden

Regels voor berichten