Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Warrick's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)

Verbouwen of verhuizen?

Yo

Even schetsen. Vrees dat korter niet zal gaan :/

1,5j geleden een huis (Bj 1999)gekocht. Goeie deal en destijds nog net binnen klein beschrijf. 2 fatsoenlijke en 1 kleinere slaapkamer, bla bla bla, enige wat stoort is de leefruimte (toch wel de.belagrijkste ruimte in mijn ogen).

7-8m geleden een kindje gekregen (sneller dan gedacht) en nu voelt het al vlug te krap (park, luiertafel, speelmatje, random bazaar).

Nu speelt al enkele maanden de vraag door mijn hoofd: verbouwen / verhuizen (over een aantal jaar komt nog een broer of zusje)

* Optie 1: living verbouwen. Geschat op ongeveer 20k (+- 1200eu/M2) en nog wat architect/ingenieur/vergunningkosten

* Optie 2: verhuizen. Deel registratierechten valt te recupereren. Uiteindelijk zal nog ongeveer 10-12k bijbetaald moeten worden en de notaris zelf. Dus afgerond nog ongeveer 20k.

- Nadelen zijn het gedoe:
    Nieuw kopen/ huidig verkopen/overbruggingskrediet/waar ondertussen wonen. Iets hogere lening ook.

- Voordelen: Algemeen groter huis (denk aan badkamer, keuken enz..

Ter illustratie: huidige living is 7mx3m60. Ik zou in de breedte verbouwen tot 7mx5m50. Het is vooral de breedte niet de lengte die stoort.

Alle tips zijn welkom. Chapeau voor diegene die alles gelezen hebben
    "Ideas are worthless unless we act on them"

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Deze ga ik volgen. Thuis ongeveer hetzelfde probleem. Alleen een ouder huis. Met nog meer werk in dan de living alleen.

Verbouwen kost geld en nieuw kopen ook. Wij verhuizen alleen als we echt iets vinden waar praktisch niks meer moet gedaan worden. Zijn emotioneel gehecht aan het huis.

Ook een dochtertje hier en het is groot genoeg maar niet voor een tweede.

iTrader
    0
    Als je zou verhuizen, hoeveel meer kost de hypotheek dan om een huis te hebben dat jullie goesting is? Dat is een belangrijk iets dat je niet vermeldt.
    Want ik ken er nog die verhuizen, 2de kindje er bij... En dan best wel een frustratie hebben dat ze niet minder kunnen gaan werken om meer bij die kinderen te zijn omdat de hypotheek een maandloon is...

Het kan zeker nuttig zijn om meer te spelen met de inrichting van je huis (positie van de meubels, soort meubels,...) om een ruimtelijker gevoel te krijgen. Ook de rommel van kinderen vermijden kan simpel. Om de 2 weken wissel ik de dozen in de peuter hoek, het gros van haar speelgoed staat in grote, afgesloten boxen op een rek in de kinderkamer. Er staat een klein rekje 1mx1m en 30cm diep ongeveer in de living met daarin haar speelgoed en een houten Keukentje. Spelen doet ze op de vloer of aan de keukentafel of buiten.

iTrader
    19 (100%)
    Vriendin gaat inderdaad parttime werken binnenkort. Valt met huidige lening te doen. Het loonverlies komt ongeveer overeen met de kinderopvang (half bij ouders).

Hoeveel er bijkomt kan ik niet zeggen omdat we geen specifiek huis of budget op het oog hebben. Ik zou niet meer dan een 250 euro per maand extra betalen dan nu. Anders is het teveel opletten.

Enige wat me doet twijfelen is heel het gedoe met koop/verkoop wat toch ook tijdsdruk meebrengt waardoor je mss minder krijgt dan gehoopt. Aan de andere kant is tijdelijk in een 'werf' leven ook niet ideaal maar hetzelfde telt voor verhuizen en al die rommel (denk opnieuw verven en andere opsmuk werken).

Maar sowieso is verbouwen de goedkopere oplossing, als we dan ook effectief hier 10-20-30j nog blijven. Want die 20-25k investering betekent niet automatisch een meerwaarde van 20-25k qua verkoopprijs.

Choices ������

iTrader
    0
    Is de rest van het huis genoeg voor met 2 kinderen? Denk aan badkamer en keuken die je ook vermeldt ...
    Niet dat je verbouwt en het alsnog te klein vindt.

iTrader
    19 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chento Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Is de rest van het huis genoeg voor met 2 kinderen? Denk aan badkamer en keuken die je ook vermeldt ...
    Niet dat je verbouwt en het alsnog te klein vindt.
    Keuken is ok. Staat nu tafel met 6 stoelen dus geen problemen daar. Badkamer is niet supergroot maar ik vind dat minder een probleem. Ik schat zo'n 3mx3,5m.

Hier woonde een gezin met 2 kinderen (8 en 12j) maar zijn verhuisd wegens grotere woning nu alles is persoonlijk. In principe kunt ge met 4 in een stacaravan leven dus dat is het probleem niet. Maar als de kans zich voordoet voor verbetering (verbouwen/verhuizen) kriebelt het wel.
    Laatst gewijzigd door Warrick; 22 september 2019 om 17:15

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Kostprijs is ongeveer hetzelfde.
    Wil je er nog wonen, is de buurt leuk?

Want verhuizen moet je misschien op dat vlak veel afgeven en gaat het dus geen verbetering zijn.

iTrader
    0
    Leuk om een thread te lezen van iemand die hetzelfde aan het plannen is. Wij hebben ook nood aan meer leefruimte in ons rijhuis, ik ben al 2 jaar op de uitkijk naar een grotere woonst maar niets op de markt spreekt ons genoeg aan om te verhuizen, als we dan eens een woning vinden met grotere living dan is iets anders niet goed. Ons huidige huis is zeer prettig, we hebben unieke karakteristieken zoals een terras van 100m2 en gemetst tuinhuis van 25m2. Moeilijk om iets beters te vinden (voor ons toch).

We gaan een uitbouw aan onze living hangen waardoor het terras verkleind maar onze living zal toenemen met 21m2 waardoor onze living een totaal van 53m2 zal zijn. Zo bekomen we ook een open keuken waar we een eiland kunnen zetten. Totale kost wordt geraamd op 25k EUR (plat dak, lichtstraat, groot schuifraam, vloeren, architect).

Ons huis zal inderdaad ook een werf worden dus is het belangrijk dat je alle aannemers op elkaar afstemd zodat alles in zo'n kort mogelijke tijd gedaan wordt.

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Wij zijn ook aan het kijken om ons terras op te offeren voor een uitbouw waardoor we ook meer leefruimte creëeren.

Jammer genoeg is het een halve cirkel en is dat al moeilijker om deftig in te richten. Het terras is in de ochtend voorzien van zonlicht maar een keer de middag is gepasseerd, zitten we toch in de schaduw en door de wind is het er nooit echt aangenaam vertoeven. Achter ons is het open veld en wind is er dus altijd.

Ons ideale verbouwing zou zijn. Muur tussen keuken en woonkamer weg. Groot schuifraam tussen terras en keuken en het terras dan als uitbouw benutten. Dan zou ik hier niet meer weg willen. Maar daar komt zoveel bij kijken. En met ene kleine van 16 maand is dat misschien niet echt praktisch.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Ook hier hetzelfde probleem, maar niet in oppervlakte leefruimte maar in een kamer/bureau te weinig.
    Mijn locatie is super (binnen Koersel natuurlijk ) en zou hier qua omgeving en rust niet weg willen.

Maar verbouwen in een huis van 2016 is mss een beetje onnozel. Ik zou van de gemetste carport eventueel een bureau kunnen maken, maar geen idee van de kosten. Ik vind de geschatte bedragen hier aan de lage kant.
    Ik dacht aan 25k voor betonplaat gieten, schrijnwerk, isolatie (muren en vloer), verwarming, vloer en gyproc. En dan nog 3-4k om buiten nieuwe parkeerplaatsen te maken.
    Maar mss zie ik dat helemaal verkeerd.

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Wij zitten in dezelfde situatie als u, te weinig ruimte, maar hier is het veel ingrijpender omdat het meerdere ruimtes zijn die aangepast zouden worden. Wij zouden er waarschijnlijk tijdens de verbouwingen tijdelijk ook niet meer kunnen wonen dus dat maakt het toch allemaal een stuk moeilijker.

In u geval gaat het enkel over een uitbreiding van de living, dat lijkt me eerlijk gezegd een no brainer als je daar voor de rest tevreden bent.

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    20 a 25k... ik vind dat toch optimistische bedragen voor zulke aanbouwen. Ok het is niet veel oppervlak en als je werkelijk verder niets aanpast aan je huis kan het misschien wel kloppen. En niet te zot doen qua ramen. In de praktijk kom je meestal toch snel duurder uit.

iTrader
    19 (100%)
    Ook als mijn schatting te laag is en het 30k-35k zou kosten, is het nog doenbaar. Blijft goedkoper dan hogere lening voor de volgende X jaar en waar die 30k al naar notaris en andere nest gaat (ik overdrijf even).

Aantal praktische zaken schrikken me nog af. Het is een buitenmuur die eruit moet (en natuurlijk steunmuur), gaat dat met zo een lange poutrel of moet er 1 of meerdere pilaar achtige constructie komen (ben ik al minder fan van)- nu dat is met architect uit te klaren.

De buurt is ok. Ook niet meer dan dat. Geen speciaal goed contact, maar soms is neutraal al een pro als ge sommige situaties ziet.

De vraag is een beetje samen te vatten als. Zou ge een huis van 250k, verbouwen voor 50k (bv living + terras) Of direct iets kopen van 300k dat (wss) op alle vlakken iets groter of beter is. Dit zijn Limburgse prijzen voor de duurdere provincies onder ons

Optie 2 lijkt me aantrekkelijk maar de miserie van kopen/verkopen/overbrugging steekt me nog meer tegen dan de hogere hypotheek.

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Ik heb al gemerkt dat ge voor die prijzen beter verbouwt.

In die prijsklasse is het al uitzonderlijk als ge iets vindt dat geen werk meer nodig heeft.

Laatst gaan kijken naar een halfopen huis (345000) dat voor mij een serieuze verbetering was. Koppel na ons bood direct vraagprijs. Met een huis dat je nog moet verkopen, heb je altijd een achterstand.

iTrader
    19 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaTi Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb al gemerkt dat ge voor die prijzen beter verbouwt.

In die prijsklasse is het al uitzonderlijk als ge iets vindt dat geen werk meer nodig heeft.

Laatst gaan kijken naar een halfopen huis (345000) dat voor mij een serieuze verbetering was. Koppel na ons bood direct vraagprijs. Met een huis dat je nog moet verkopen, heb je altijd een achterstand.

Ja dat denk ik ook. En een nieuw kopen voor het oud verkocht is.. het is mogelijk maar toch. Dan moet ge ook alle reg. kosten volledig betalen en daarna deels recupereren.

Als ik wist wat ik nu weet had ik een ouder en dus ook groter (jaren 60-70) huis gekocht en dan beetje per beetje gerenoveerd. Ons huis is van quasi 2000, sprak me wel aan en was 0 werk aan (op wat schilderen na).

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten