Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Vas Legaz's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

Question Vlaams Woningfonds / VMSW

Ik zal even wat context geven: ik ben 29j, single en wil graag een appartementje in Antwerpen kopen. Ik voldoe aan alle voorwaarden: ik zit onder het maximum loon, heb geen andere eigendommen, het pand gaat rond de 200k kosten (liefst minder), enzovoort.
    VMSW/Vlaams woningfonds zou me dus in theorie een lening aan 100% bieden, met 2% vaste rentevoet.

Ik heb helaas niet genoeg eigen inbreng / spaargeld om naar een 'normale' bank te gaan. Zonder hier al te diep op in te gaan, eigen kapitaal + steun van de ouders zou neerkomen op 5 à 10k. Helaas is dit waarschijnlijk te verwaarlozen, als eigen inbreng.

Bovenstaande vermeld ik omdat het relevant is voor mijn vraag: raden jullie aan om gewoon via VMSW / Vlaams Woningfonds een lening aan te gaan, of zou ik best toch wat banken passeren?
    Het struikelblok is dus het eigen inbreng bedrag dat de banken vragen. Ik neem aan (denk dat dat een realistische aanname is) dat de banken niet aan (bijna) 100% gaan lenen, en tegelijk me nog steeds een betere rentevoet dan 2% gaan bieden. VMSW doet dit uiteraard wel.

Nu, dat is dus allemaal gebaseerd op aannames. Heeft er iemand van jullie hier (recente) ervaring mee?

Voor ik van die sociale lening hoorde was ik van plan om maandelijks 3 à 500 euro opzij te leggen en zo na een aantal jaar eindelijk een lening te kunnen gaan zoeken bij een bank.
    Maar bij zo'n sociale lening zou dit dus niet nodig zijn en kan ik bij wijze van spreken vanaf morgen een appartementje zoeken, en investeer ik vanaf dag 1 mijn centen in dat appartement in plaats van huur te betalen.

Ik heb donderdagavond een afspraak bij het Vlaams Woningfonds, om eens te informeren hoe alles juist in mekaar zit en hoe de procedures lopen indien ik effectief iets zou willen kopen.

Graag jullie mening en/of raad ivm mijn situatie. Misschien zijn er nog andere opties waar ik niets van af weet, of andere zaken bij deze lening waar ik op moet letten (die ze er donderdag misschien niet bij vertellen).

Bedankt!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik zou niet weten waarom je voor een belangrijke beslissing voor 200000,00 euro (de 0'en er express bij getypt) geen dagje verlof zou spenderen om ook eens bij wat banken te passeren.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Ga eerst een lening aan om een auto van 25k te kopen.
    Verkoop die auto direct door. Gebruik dat geld als eigen inbreng. Klaar.

Of check nog eens bij paar andere banken ja.
    Blijkbaar zijn er ook banken dat het accepteren van slechts 10% of lager eigen inbreng te hebben.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik zou niet weten waarom je voor een belangrijke beslissing voor 200000,00 euro (de 0'en er express bij getypt) geen dagje verlof zou spenderen om ook eens bij wat banken te passeren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht

Blijkbaar zijn er ook banken dat het accepteren van slechts 10% of lager eigen inbreng te hebben.
    Oké ja, misschien wel terechte opmerkingen, ik liet misschien anders uitschijnen maar op zich was ik wel van plan om minstens bij enkele langs te gaan en eens te horen wat ze te zeggen hebben. Maar ik hoorde wel van enkele partijen dat 2% onhaalbaar zou zijn bij de klassieke banken, gezien mijn situatie. Maar dat weet ik natuurlijk pas zeker als ik eens ga horen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vas Legaz Bekijk bericht
    Oké ja, misschien wel terechte opmerkingen, ik liet misschien anders uitschijnen maar op zich was ik wel van plan om minstens bij enkele langs te gaan en eens te horen wat ze te zeggen hebben. Maar ik hoorde wel van enkele partijen dat 2% onhaalbaar zou zijn bij de klassieke banken, gezien mijn situatie. Maar dat weet ik natuurlijk pas zeker als ik eens ga horen.
    en zonder info over je loon/extra-legale voordelen kunnen we niet zeggen of dat onhaalbaar is of niet.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    en zonder info over je loon/extra-legale voordelen kunnen we niet zeggen of dat onhaalbaar is of niet.
    Dat ligt, met fietsvergoeding en andere zaken bij, rond de 1700 netto + 150 eur maaltijdcheques.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Banken lenen geld als je de kosten verbonden aan de verkoop zelf kan bekostigen. De hele goede percenten zijn inderdaad wel enkel te krijgen bij hoge eigen inbreng (20% van de waarde van de aankoop, dus bovenop de kosten die je hebt zou je nog eens 20k erin moeten steken). Dat is dus voorlopig sowieso nog een no-go bij jou, maar afhankelijk van je spaarvermogen kan je er wel naartoe werken.
    Hoeveel je mag aflossen is afhankelijk van je inkomen maar daar rekenen alle banken anders. Bij de BNP famillie is het 40% van je inkomen zonder dingen als maaltijdcheques en extra vergoedinen. Argenta telt dan wel weer alle extra voordelen en maaltijdcheques bij je loon.

Ik zie dat je van Antwerpen bent? Kijk zeker ook eens buiten de singel, dat gaat in prijs stevig schelen. Het apartementsblok van een vriendin heeft bijvoorbeeld regelmatig advertenties uithangen voor apartementen die daar te koop zijn (regio Antwerp Expo). Dat zijn zeer ruime apartementen van meer dan 100m2 met prijzen van 170-190k. Kan u altijd in DM wel eens vertellen waar juist.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Banken lenen geld als je de kosten verbonden aan de verkoop zelf kan bekostigen. De hele goede percenten zijn inderdaad wel enkel te krijgen bij hoge eigen inbreng (20% van de waarde van de aankoop, dus bovenop de kosten die je hebt zou je nog eens 20k erin moeten steken). Dat is dus voorlopig sowieso nog een no-go bij jou, maar afhankelijk van je spaarvermogen kan je er wel naartoe werken.
    Hoeveel je mag aflossen is afhankelijk van je inkomen maar daar rekenen alle banken anders. Bij de BNP famillie is het 40% van je inkomen zonder dingen als maaltijdcheques en extra vergoedinen. Argenta telt dan wel weer alle extra voordelen en maaltijdcheques bij je loon.

Ik zie dat je van Antwerpen bent? Kijk zeker ook eens buiten de singel, dat gaat in prijs stevig schelen. Het apartementsblok van een vriendin heeft bijvoorbeeld regelmatig advertenties uithangen voor apartementen die daar te koop zijn (regio Antwerp Expo). Dat zijn zeer ruime apartementen van meer dan 100m2 met prijzen van 170-190k. Kan u altijd in DM wel eens vertellen waar juist.
    Zoiets dacht ik inderdaad ook al, en aangezien die kosten vlotjes 15k gaan zijn, zal dit momenteel niet lukken. Ik gok dat dit bij elke bank wel een beetje de 'regel' zal zijn? Ik heb net bij KBC (eigen bank) alvast een simulatie gedaan, en kwam uit op een rentevoet van 2.25%, JKP 2.48% en verplichte eigen inbreng van 16,6k...

Het woningfonds leent deze kosten wel, als ik de info hier juist interpreteer.

Je mag me gerust pm sturen met info over die appartementenblok, hoewel ik echt héél graag terug in de stad zelf wil wonen.
    Ik heb daar jaren gehuurd en ik woon nu in Berchem, buiten de singel. En ik mis 't stad enorm :-) Maar zoveel ruimte voor die prijs, is wel heel aantrekkelijk...
    Hier in Berchem zijn er veel van die massieve blokken waar je voor 150k nog een ruim appartement vindt, maar dan zit je wel met 240€ maandelijkse kosten.

iTrader
    0
    Zoiets dacht ik inderdaad ook al, en aangezien die kosten vlotjes 15k gaan zijn, zal dit momenteel niet lukken. Ik gok dat dit bij elke bank wel een beetje de 'regel' zal zijn? Ik heb net bij KBC (eigen bank) alvast een simulatie gedaan, en kwam uit op een rentevoet van 2.25%, JKP 2.48% en verplichte eigen inbreng van 16,6k...

Het woningfonds leent deze kosten wel, als ik de info hier juist interpreteer.

Je mag me gerust pm sturen met info over die appartementenblok, hoewel ik echt héél graag terug in de stad zelf wil wonen.
    Ik heb daar jaren gehuurd en ik woon nu in Berchem, buiten de singel. En ik mis 't stad enorm :-) Maar zoveel ruimte voor die prijs, is wel heel aantrekkelijk...
    Hier in Berchem zijn er veel van die massieve blokken waar je voor 150k nog een ruim appartement vindt, maar dan zit je wel met 240€ maandelijkse kosten.
    Ik heb geleend via het vmsw. Ook een lening voor 100% van het aankoopbedrag. Hangt wat van kantoor tot kantoor af, maar bij mij waren ze heel streng en volgden de regels tot op de letter. Een vriend die ook een lening via het vmsw had via een ander kantoor, had een veel gemoedelijke verloop.
    Vb: inkomen-leefloon=afbetaling. Zij bepaalden ook op hoeveel jaar ik kon lenen. Bij die vriend was het eerder van: "welk bedrag zou je op hoeveel jaar willen lenen?" en hij kreeg bvb ook een offerte op 30j mee, ik mocht niet eens op 30j lenen van hen (zelfde leeftijd, gelijkaardig bedrag).

Notariskosten kon ik niet mee lenen, heb ik een andere, niet-hypothecaire lening voor afgesloten op hun advies

Alles verliep ook veel trager. Tussen aanvraag lening (compris getekend) en goedkeuring lening verliep 4 maanden. 2de lening (renovatiewerken) werd in februari geweigerd (geen budget) maar in juni kreeg ik er dan wel weer groen licht voor. Ze kunnen maar leningen geven als er budget voor is. Maar ik kreeg wél telkens een heel goede, uitgebreide uitleg over hoe het allemaal werkt, geen salespraatje maar "dienstverlening".

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Ik heb geleend via het vmsw. Ook een lening voor 100% van het aankoopbedrag. Hangt wat van kantoor tot kantoor af, maar bij mij waren ze heel streng en volgden de regels tot op de letter. Een vriend die ook een lening via het vmsw had via een ander kantoor, had een veel gemoedelijke verloop.
    Vb: inkomen-leefloon=afbetaling. Zij bepaalden ook op hoeveel jaar ik kon lenen. Bij die vriend was het eerder van: "welk bedrag zou je op hoeveel jaar willen lenen?" en hij kreeg bvb ook een offerte op 30j mee, ik mocht niet eens op 30j lenen van hen (zelfde leeftijd, gelijkaardig bedrag).

Notariskosten kon ik niet mee lenen, heb ik een andere, niet-hypothecaire lening voor afgesloten op hun advies

Alles verliep ook veel trager. Tussen aanvraag lening (compris getekend) en goedkeuring lening verliep 4 maanden. 2de lening (renovatiewerken) werd in februari geweigerd (geen budget) maar in juni kreeg ik er dan wel weer groen licht voor. Ze kunnen maar leningen geven als er budget voor is. Maar ik kreeg wél telkens een heel goede, uitgebreide uitleg over hoe het allemaal werkt, geen salespraatje maar "dienstverlening".
    Bedankt voor de info!

Mag ik vragen hoeveel de notariskosten waren bij jou? En welk bedrag hanteren ze als 'leefloon'? Dan kan ik ook al even rekenen .
    Ik ben eens benieuwd hoe ze gaan zijn in Antwerpen, als ik zo hoor dat er toch behoorlijke verschillen zijn. Er is hier wat verder ook een VMSW kantoor, dus indien het niet echt gunstig is bij Vlaams Woningfonds dan kan ik altijd daar nog eens langs gaan.

iTrader
    0
    Bedankt voor de info!

Mag ik vragen hoeveel de notariskosten waren bij jou? En welk bedrag hanteren ze als 'leefloon'? Dan kan ik ook al even rekenen .
    Ik ben eens benieuwd hoe ze gaan zijn in Antwerpen, als ik zo hoor dat er toch behoorlijke verschillen zijn. Er is hier wat verder ook een VMSW kantoor, dus indien het niet echt gunstig is bij Vlaams Woningfonds dan kan ik altijd daar nog eens langs gaan.
    Dat was iets van een 8000 euro (100k geleend in eerste instantie) en dat leefloon is letterlijk het OCMW leefloon, momenteel is dat iets minder dan 1000 euro dacht ik? Dus op een nettoloon van 1700 euro, zou je 700 mogen afbetalen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht

En waarom niet gewoon een persoonlijke lening hiervoor aangaan?
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    En waarom niet gewoon een persoonlijke lening hiervoor aangaan?
    Omdat dit absurd is en zeker niet aan te raden.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Dat was iets van een 8000 euro (100k geleend in eerste instantie) en dat leefloon is letterlijk het OCMW leefloon, momenteel is dat iets minder dan 1000 euro dacht ik? Dus op een nettoloon van 1700 euro, zou je 700 mogen afbetalen.
    Oke daar kan ik mee leven, daar mikte ik zelf ook op. Of ik binnen de stad iets ga vinden zal de vraag zijn.
    Vanavond is mijn afspraak, zal hier nog wel een update zetten nadien, misschien dat er iemand iets aan heeft.

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Ik heb een lening lopen bij de VMSW (huidige tarief : 0.5%, eerste herziening net gepasseerd)
    Het is een hoop papierwerk en een belangrijke voorwaarde die ik niet meteen in jouw bericht kan afleiden : je moet 10k eur noodzakelijke renovaties uitvoeren, die zij komen verifiëren. Echter kan je inderdaad 100% lenen (6 jaar geleden kon ik zelfs extra bijlenen voor renovaties ... )
    En dossierkost was toen 50eur.

Als je niet van plan bent om je huis meteen ook te verhuren/verkopen, is de VMSW een cadeau die je met open armen in ontvangst moet nemen

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten