Pagina 1 van 5 12345 Laatste
    SwaffelBaffel's schermafbeelding
    iTrader
    0

Unhappy Belgische huizen slecht onderhouden?

Hallo,

Als ik met buitenlanders spreek of in het buitenland (en vooral Nederland) reis valt mij iets op. De staat van onze wegen is internationaal bekend, maar waar buitenlanders het vaak over hebben is dat belgische huizen, zowel in de lintbebouwing als in bepaalde steden zeer slecht onderhouden zijn. Zij spreken over afgebladderd plasterwerk, vermolmde raamkozijnen, vuile vegen of een gebrek aan verf, verpieterde tuinen en ga zo maar door. Ook vinden ze belgische huizen erg grijs, ofwel van het vuil ofwel vanwege de verf.

De grap wordt weleens gemaakt dat belgie het oost-europa van west-europa is.

En als ik eens door holland reis snap ik waar deze reactie vandaan komt. De huizen en straten zijn schoon, modern, goed onderhouden in strakke heldere kleuren. Zelfs de oude gebouwen in steden als Delft staan vaak te blinken van de renovaties.

In Belgie is het toch veel slechter gesteld. Uiteraard in Brussel, maar vaak ook in Vlaamse steden.

En nogmaals, de lintbebouwing heeft vaak hetzelfde probleem.

Nu wil ik niet zeggen dat in bijvoorbeeld nederland geen vieze vervallen wijken zijn, maar als zelfs mensen uit Oost-Europa opmerken dat Vlaanderen er vervallen en armoedig uitziet geeft dat toch te denken.

In het geval van slechte wegen kan ik de overheid verantwoordelijk houden, maar in het geval van al de slecht onderhouden of gewoonweg verkrotte particuliere woonhuizen stel ik me toch meer vragen.

Zijn vlamingen armer dan gedacht? Interesseert het ze gewoonweg niet?
    Bij dezen

iTrader
    31 (100%)
    Een Finse kennis maakte dezelfde observatie. Blijkbaar is het in Finland zo dat je als eigenaar verplicht bent om de gevel keurig te onderhouden. De details ervan weet ik niet, maar dat alleen al zou het verschil voor een groot stuk verklaren.

drolf's schermafbeelding
    iTrader
    46 (100%)
    Als ik eens door Noord Frankrijk rij (laat ons zeggen van tourcoing - Roubaix naar Duinkerke) dan kan je alleen maar zeggen dat hier in Vlaanderen nog duizend maal beter gesteld is dan in Frankrijk.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drolf Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als ik eens door Noord Frankrijk rij (laat ons zeggen van tourcoing - Roubaix naar Duinkerke) dan kan je alleen maar zeggen dat hier in Vlaanderen nog duizend maal beter gesteld is dan in Frankrijk.
    Ik was hetzelfde aan het denken. het is niet omdat men in sommige landen de gewoonte heeft om huizen fel te kleuren, dat Belgische huizen daarom slecht onderhouden worden.

Pas op, Belgische huizen hebben wel een rommelige indruk door slechtere ruimtelijke ordening, maar dat heeft ook zijn voordeel in artistieke vrijheden .
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SwaffelBaffel Bekijk bericht
    Hallo,

Als ik met buitenlanders spreek of in het buitenland (en vooral Nederland) reis valt mij iets op. De staat van onze wegen is internationaal bekend, maar waar buitenlanders het vaak over hebben is dat belgische huizen, zowel in de lintbebouwing als in bepaalde steden zeer slecht onderhouden zijn. Zij spreken over afgebladderd plasterwerk, vermolmde raamkozijnen, vuile vegen of een gebrek aan verf, verpieterde tuinen en ga zo maar door. Ook vinden ze belgische huizen erg grijs, ofwel van het vuil ofwel vanwege de verf.

De grap wordt weleens gemaakt dat belgie het oost-europa van west-europa is.

En als ik eens door holland reis snap ik waar deze reactie vandaan komt. De huizen en straten zijn schoon, modern, goed onderhouden in strakke heldere kleuren. Zelfs de oude gebouwen in steden als Delft staan vaak te blinken van de renovaties.

In Belgie is het toch veel slechter gesteld. Uiteraard in Brussel, maar vaak ook in Vlaamse steden.

En nogmaals, de lintbebouwing heeft vaak hetzelfde probleem.

Nu wil ik niet zeggen dat in bijvoorbeeld nederland geen vieze vervallen wijken zijn, maar als zelfs mensen uit Oost-Europa opmerken dat Vlaanderen er vervallen en armoedig uitziet geeft dat toch te denken.

In het geval van slechte wegen kan ik de overheid verantwoordelijk houden, maar in het geval van al de slecht onderhouden of gewoonweg verkrotte particuliere woonhuizen stel ik me toch meer vragen.

Zijn vlamingen armer dan gedacht? Interesseert het ze gewoonweg niet?
    Je bent duidelijk nog niet in Frankrijk geweest. Hier is het de nationale sport om iets eenmalig te bouwen en dan nooit meer 'aar de buitenkant te kijken. Hier in het zuiden lijkt het erop dat hele dorpen aan het vervallen zijn (en dan geen echt uitgestorven dorpen, maar ook delen van carcassonne bv)

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ik vind het nogal meevallen in belgie vergeleken met andere landen. als je er begint op te letten staat de hele wereld vol met verouderde en slecht onderhouden huizen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik was hetzelfde aan het denken. het is niet omdat men in sommige landen de gewoonte heeft om huizen fel te kleuren, dat Belgische huizen daarom slecht onderhouden worden.

Pas op, Belgische huizen hebben wel een rommelige indruk door slechtere ruimtelijke ordening, maar dat heeft ook zijn voordeel in artistieke vrijheden .
    Mja ditto, Noorse huizen zien er goed uit van ver maar zijn vaak verre van goed als je wat dichter komt
    *** Also sprach Zarathustra ***

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Is dat niet ruw geschat een noord-zuid trend? Waar Vlaanderen dan bij het Noorden aanleunt. Ik kan mij alleszins niet inbeelden dat het in Frankrijk, Spanje, Italië, ... beter gesteld is. Natuurlijk kom je in Brussel al snel in armere buurten terecht als je wandelt of langs het treinspoor kijkt.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Ik vind het in België ook zeer goed meevallen. Dat niet iedereen zijn huis of tuin even goed onderhoudt, en dat het vooral bij huurhuizen wel eens de spuigaten kan uitlopen dat valt niet te ontkennen. Wat je hier wel meer ziet is dat de combinatie van huizen uit verschillende tijdperken nogal een 'rommelige' indruk geeft. Zo een grote verouderde gelijkvloerse villa uit de jaren 70, naast een typisch huis uit de jaren 90 met bleke baksteen, en daarnaast dan een blok in de witte crepi, terwijl daarnaast een pastorijwoning in aanbouw is, ....

De afwerkingsgraad ligt in België trouwens ook vrij hoog, enkel in Nederland, Duitsland en Oostenrijk heb ik dit al gemerkt in Frankrijk heb je nogal snel 'bricolage'.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Ook wel een beetje vreemd dat Nederlanders daarover beginnen. Nederlandse wijken hebben nogal snel een barakgevoel gevoel.

Omdat Delft genoemd werd.
    https://goo.gl/maps/x9MBrzvq21uFuXgL7 - voelt toch niet echt aangename buurt. Lijkt serieus op de blokken Tentoonstellingslaan in Jette. https://goo.gl/maps/mj8MsKjp55A8tY7PA
    https://goo.gl/maps/cp7iDPAzK41HEzuUA - oogt toch ook als een sociale woonwijk.
    https://goo.gl/maps/3tCnd2p7qHRdDJ6cA -

Het ziet er allemaal wel ietsjes beter onderhouden uit maar alles voelt toch wel een beetje sociale woning - achtig.

Ik denk ook dat het Belgisch principe eerder is: "Eerst de binnenkant, dan de buitenkant"
    o/

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Het hangt ook wat af van wat je gewoon bent volgens mij. Ik en mijn vriendin waren vorig weekend in Nederland en zeiden dat we blij waren dat we daar geen huis moesten kopen. Voor ons ziet het er daar allemaal heel eentonig, ouderwets en klein uit.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    0
    Vlaanderen heeft een verouderd patrimonium die nu nog verder in stand gehouden worden met alle opkalefaterpremies... Het gangt idd af in welke kringen je vertoeft. Ik kom als elektrisch keurder wekelijks in tussen de 30/40 woningen. Soms is het schreinend. Het ergste vind ik dat opgeleide tweeverdieners een oude sociale woning vd jaren 60/70 kopen en volledig verbouwen en de marginalen een nieuwe krijgen waar een gedemonteers booster in de living lag zoals een paar weken terug bij een huisbezoek.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Ik merk wel in vergelijking met NEderland dat belgische huizen veel vaker last hebben van verkrotting
    Bij dezen

iTrader
    0
    Het gaat meer om het onderhoud

In belgie merk ik bij het rijden echte krotten op, dit bestaat in Nederland bijna niet. Zelfs de arme rijtjesbuurten zijn helder en goed onderhouden.

Noord-Frankrijk is ook in slechte staat, dit klopt.
    Bij dezen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Het hangt ook wat af van wat je gewoon bent volgens mij. Ik en mijn vriendin waren vorig weekend in Nederland en zeiden dat we blij waren dat we daar geen huis moesten kopen. Voor ons ziet het er daar allemaal heel eentonig, ouderwets en klein uit.
    De meeste buitenlanders vinden nederland een stuk schoner en beter onderhouden.

Wel apart. Het lijken alleen belgen die hun eigen land vinden meevallen.
    Bij dezen

Pagina 1 van 5 12345 Laatste

Regels voor berichten