Pagina 5 van 5 Eerste 12345

iTrader
    0
    Kijk, daar verschillen jij en ik van mening. Als ik het land binnenrij wil ik dat de biljartbanen gewoon verder lopen. Dit heeft niets met eenheidsworst te maken, voor mij mag je elke baan en brug in een verschillende stijl uitvoeren als je daar blij van wordt. Dit heeft simpelweg te maken met een overheid/bevolking die niet de competenties heeft om een systeem en nodige fondsen op poten te zetten om ervoor te zorgen dat die wegen simpelweg op een systematische manier hersteld worden.

Ik kijk hier net naar de herhaling van Canvas waar een onderzoeker precies die cultuur beschrijft in de context van het begrotingstekort. Zijn analyse is dat van 2000 tot 2019 het overheidsbeslag is toegenomen van 42 naar 50%. Men had de oorsprong van die 8% kunnen gebruiken om de staatsschuld af te bouwen en zo de toekomst voor de komende generaties veilig te stellen. Dat is uiteraard niet gebeurd, anders was er van die stijging geen sprake. De overheid kan nu in diezelfde goeie ouwe gewoonte weer maanden bricoleren om dit tekort weer voor een jaartje op te poetsen. En voila de cirkel is rond.

Dit gedrag, het gebrek aan discipline zit heel diep gebakken in onze (politieke) cultuur.
    Laatst gewijzigd door Merlion; 29 augustus 2019 om 05:51

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Geef mij ook maar het vlaamse systeem. Ik wil zelf bepalen hoe mijn woning eruit ziet en ingedeeld is. Ik moet er immers in wonen en leven. Wat mijn buurman daar van vind interesseert mij niet, laat staan de mening van een toevallige passant.

1 of ander onbenullig ambtenaartje dat zijn eigen smaak oplegt aan een volledige straat of zelfs wijk, laat het maar uit.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Merlion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kijk, daar verschillen jij en ik van mening. Als ik het land binnenrij wil ik dat de biljartbanen gewoon verder lopen. Dit heeft niets met eenheidsworst te maken, voor mij mag je elke baan en brug in een verschillende stijl uitvoeren als je daar blij van wordt. Dit heeft simpelweg te maken met een overheid/bevolking die niet de competenties heeft om een systeem en nodige fondsen op poten te zetten om ervoor te zorgen dat die wegen simpelweg op een systematische manier hersteld worden.

Ik kijk hier net naar de herhaling van Canvas waar een onderzoeker precies die cultuur beschrijft in de context van het begrotingstekort. Zijn analyse is dat van 2000 tot 2019 het overheidsbeslag is toegenomen van 42 naar 50%. Men had de oorsprong van die 8% kunnen gebruiken om de staatsschuld af te bouwen en zo de toekomst voor de komende generaties veilig te stellen. Dat is uiteraard niet gebeurd, anders was er van die stijging geen sprake. De overheid kan nu in diezelfde goeie ouwe gewoonte weer maanden bricoleren om dit tekort weer voor een jaartje op te poetsen. En voila de cirkel is rond.

Dit gedrag, het gebrek aan discipline zit heel diep gebakken in onze (politieke) cultuur.
    Er is een verschil tussen private eigendom en publieke infrastructuur.

Bij het laatste ben ik voor eenheidsworst. Bij het eerste niet.

iTrader
    0
    Ik vind het wel niet meer dan normaal dat men in bepaalde historische dorpskernen ijvert voor authenticiteit. Je moet in Durbuy geen witte crepi blok gaan optrekken.
    Steden en streken mogen overigens ook wel onderling wat verschillen in architectuur.

iTrader
    0
    Die tweespalt blijft mij verbazen. Aan de ene zijde een groep die nu eindelijk eens wil dat het land op een professionele en efficiënte manier geleid wordt. Aan de andere kant zij die zich helemaal in hun nopjes voelen in die Belgische bricolage.

Niet enkel Brussel.

SwaffelBaffel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Nee, google jij maar en zet hier welke indices je daarvoor raadpleegt.

PISA onderzoek voor schoolresultaten,
    Euro health consumer index voor gezondheidszorg.

Google het zelf eens even.
    Laatst gewijzigd door SwaffelBaffel; 31 augustus 2019 om 12:37
    Bij dezen

iTrader
    0
    Ik zou eerder zeggen dat het verschil zo klein is dat mensen met genoeg kapitaal gewoon verhuizen omdat het financieel beter uitkomt, terwijl ze voor de rest hun leven ongestoord kunnen verder zetten. Uiteraard gaan die mensen niet komen voor de cultuur. Het is niet alsof een Antwerpenaar naar de Westhoek verhuist voor de cultuur, dat zal eerder voor praktische zaken zijn. Net zoals redelijk wat mensen in België werken maar in bv. Zeeland wonen wegens praktischer. Moest het in één van die landen werkelijk slechter zijn zou je dat maar in één richting zien.

Als ik Nederlanders zou vergelijken door te veralgemenen zou ik ze toch soberder inschatten op veel vlakken, wat ook spoort met een oorspronkelijk Protestants/Calvinistische cultuur in vergelijking met onze Katholieke achtergrond.
    Dat komt ook door gebrek aan informatie.

Het nederlands onderwijssysteem scoort internationaal beter dan het belgische(PISA onderzoek). Maar veel belgen zijn onder de veronderstelling dat hun onderwijs beter is, en zullen dus minder voor nederlands onderwijs kiezen.

Belgen denken ook dat hun gezondheidszorg beter is, maar dat is hij over het algemeen helemaal niet. Het is gewoon zo dat men in Belgie meer risicovolle ingrepen doet die men in Nederland niet wil doen, daarom krijg je van die zorgtoeristen. Dokters zijn hier ook toegeeflijker dan in Nderland, wat vaak geen positief ding is(MRSA)
    Bij dezen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Er is een verschil tussen private eigendom en publieke infrastructuur.

Bij het laatste ben ik voor eenheidsworst. Bij het eerste niet.
    Nu is de publieke infrastructuur ook wel om te huilen in Belgie helaas. Naar west-europese standaarden uiteraard.
    Bij dezen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Al de bullshit uit dit topic als het ware Nederland superieur is aan Belgie op alle gebied, kan naar de vuilbak verwezen worden met 1 zin

Dus voor elke Belg dat naar Nederland verhuisd om daar te gaan klagen over Belgie, verhuizen er 3 Nederlanders naar hier.
    Wat is dat voor onzin.

Alsof dat een indicatie is. Je gebruikt welvaartsstatistieken en internationale cijfers over allerlei gebieden, niet menselijk gedrag.

Belgen zijn vaak te behoudend om in Nederland te willen wonen, veel Belgen willen zelfs blijven wonen in het dorp van hun ouders. Dit bestaat in Nederland veel minder, die zijn veel avontuurlijker ingesteld. Bovendien zijn er ook veel Nederlanders wonende in Belgie die in Nederland onderwijs volgen en werken. Ze hebben alleen hun huis hier staan omdat dat goedkoper is, niet omdat het land in zijn algemeenheid beter is geregeld.
    Bij dezen

iTrader
    0
    Ik zou eerder zeggen dat het verschil zo kleinAls ik Nederlanders zou vergelijken door te veralgemenen zou ik ze toch soberder inschatten op veel vlakken, wat ook spoort met een oorspronkelijk Protestants/Calvinistische cultuur in vergelijking met onze Katholieke achtergrond.
    Ik stel mij toch serieus vragen bij die Calvinistisch/Katholiek verklaring die je te pas en te onpas steeds weer ziet opduiken. Eerst en vooral zijn die Belgen die dit graag zien veranderen ook van Katholieke afkomst. Verder zou je dan ook een verschil moeten zien tussen bv Noord-Brabant/Limburg en de rest van Nederland. Het is niet zo dat als je daar plots een grens trekt dat die cultuur direct verandert hè. Ook zou je hetzelfde fenomeen dan vaststellen tussen VK en IE, terwijl dat daar net omgekeerd is.

Ook zie je dat Belgen die voor langere tijd in het buitenland gewerkt hebben veel kritischer staan tegenover bepaalde toestanden in het land. Dat hoeft ook niet te verbazen, als je daar een tijd verblijft zie je ook wel dat dat verhaal van een betere gezondheidszorg en onderwijs vooral een fabel is, en dat bovenop de aftandse infrastructuur. Om een 'probleem' aan te pakken is het immers een eerste vereiste dat je dit ook erkend.

Nee, volgens mij heeft zich daar gewoon een systeem en algemeen collectief bewustzijn ontwikkeld dat goed bestuur in combinatie met een lange termijnvisie voor dat land heel belangrijk zijn en hier niet. Waarom dat zo is, is mij ook niet echt duidelijk, ik vermoed een traditie van sterke/competente leiders, die minder snel buigen voor belangengroepen en niet van hun principes afwijken. Het is ook om die reden dat NLers vaak internationale topfuncties mislopen, wat onlangs maar al te duidelijk was bij de EU-verkiezen. Op zo'n plaats heb je immers best een fixer nodig om niet al te veel landen tegen de borst te stuiten.

Die ik-laat-mij-niet-in-een-hoek-drummen cultuur zie je ook in het MH17 verhaal, om maar iets te noemen. Wij Belgen hadden waarschijnlijk gewoon geredeneerd, tja, dat wordt niks die Russen aanpakken, laat maar zitten terwijl de Nederlanders er totaal geen probleem mee hebben om een land met het tienvoudige aan inwoners dat zich geen reet aantrekt van internationale spelregels aan te pakken. Zou heel interessant geweest zijn hoe dat verhaal zich hier ontwikkeld zou hebben.
    Laatst gewijzigd door Merlion; 1 september 2019 om 08:11

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik stel mij toch serieus vragen bij die Calvinistisch/Katholiek verklaring die je te pas en te onpas steeds weer ziet opduiken. Eerst en vooral zijn die Belgen die dit graag zien veranderen ook van Katholieke afkomst. Verder zou je dan ook een verschil moeten zien tussen bv Noord-Brabant/Limburg en de rest van Nederland. Het is niet zo dat als je daar plots een grens trekt dat die cultuur direct verandert hè. Ook zou je hetzelfde fenomeen dan vaststellen tussen VK en IE, terwijl dat daar net omgekeerd is.
    Het was meer een antwoord op SwaffelBaffel, die zonder nuance alles in Nederland beter afschildert, wat mij ook een brug te ver lijkt. In een klein dorp vind je daar evengoed de befaamde kleinburgerlijkheid, met whatsappgroepen om elk "verdacht" feit te rapporteren. Nederland heeft als modern land zelfs een streng-protestantse "bible belt". Meestal is dat ophemelen een fase van de nieuwe migrant, alles is super, wat later zie je de pijnpunten en slaat dat soms om in "waar ik vandaan kom was het beter", om dan ergens in het midden te eindigen.

Ik denk dat je sommige culturele verschillen daar zeker uit die achtergrond kan afleiden, maar natuurlijk niet alles, en zeker niet de moderne politiek. Ik ga volledig akkoord dat het er in Nederland efficiënter aan toegaat, maar dat is voor een groot deel ook te wijten aan het feit dat het land homogener is denk ik, terwijl wij over de jaren vooral zijn bezig geweest met mensen in groepen onder te verdelen die elkaar uitsluiten. Ook politiek zorgt dat vooral voor stilstand.

Ook zie je dat Belgen die voor langere tijd in het buitenland gewerkt hebben veel kritischer staan tegenover bepaalde toestanden in het land. Dat hoeft ook niet te verbazen, als je daar een tijd verblijft zie je ook wel dat dat verhaal van een betere gezondheidszorg en onderwijs vooral een fabel is, en dat bovenop de aftandse infrastructuur. Om een 'probleem' aan te pakken is het immers een eerste vereiste dat je dit ook erkend.
    Ik heb in de VS gewoond voor een jaar en ik kwam vooral terug met het idee dat het hier wel meevalt, maar inderdaad, de futiliteiten die hier als politiek hete hangijzers worden verkocht zijn niet meer dan dat. Die aftandse structuur kan ik je enkel gelijk in geven. Mijn vrouw is van Mexico, een land dat de gemiddelde Vlaming als sterk onderontwikkelt zou beschouwen, en toen ze mijn werkplek op de universiteit zag viel haar mond open van verbazing (niet in de positieve zin). In Mexico ook haar alma mater bezocht, die staat dan vrij laag op wereldvlak qua index, maar wat een splinternieuwe en onderhouden infrastructuur zeg....terwijl bij ons ze dan een netje hangen om de betonrot op te vangen.

Nee, volgens mij heeft zich daar gewoon een systeem en algemeen collectief bewustzijn ontwikkeld dat goed bestuur in combinatie met een lange termijnvisie voor dat land heel belangrijk zijn en hier niet. Waarom dat zo is, is mij ook niet echt duidelijk, ik vermoed een traditie van sterke/competente leiders, die minder snel buigen voor belangengroepen en niet van hun principes afwijken. Het is ook om die reden dat NLers vaak internationale topfuncties mislopen, wat onlangs maar al te duidelijk was bij de EU-verkiezen. Op zo'n plaats heb je immers best een fixer nodig om niet al te veel landen tegen de borst te stuiten.

Die ik-laat-mij-niet-in-een-hoek-drummen cultuur zie je ook in het MH17 verhaal, om maar iets te noemen. Wij Belgen hadden waarschijnlijk gewoon geredeneerd, tja, dat wordt niks die Russen aanpakken, laat maar zitten terwijl de Nederlanders er totaal geen probleem mee hebben om een land met het tienvoudige aan inwoners dat zich geen reet aantrekt van internationale spelregels aan te pakken. Zou heel interessant geweest zijn hoe dat verhaal zich hier ontwikkeld zou hebben.
    De Nederlandse debatculuur is overal wel gekend als harder, wat misschien niet echt terecht is aangezien het vooral zonder rancune is. Dat is zeker efficiënter, maar ook daar is er nu eenmaal de realiteit. Het is makkelijker een richting te kiezen met een homogene bevolking, daar waar we in België vooral bezig zijn/waren met elkaar te bekampen. Daar komt dan een politieke klasse uit die vooral bestaat uit loodgieters, fixers, bricoleurs misschien ja Misschien heeft die attitude ook te maken met het verleden natuurlijk, wij hebben nu eenmaal vooral over ons heen weten lopen, terwijl die Nederlanders een wereldrijk aan het oprichten waren.

Maar soit, ik ga hier niet echt mee in de hele "laat het maar zoals het is". Het kan hier beter en al helemaal efficiënter, maar ondanks alles zijn wij wel een ontwikkeld land dat het goed doet. Dat is ook een reden voor een beetje trots, iets dat wij Belgen ontbreken in vergelijking met Nederlanders. Wij zullen al sneller op ons eigen land kappen, in plaats van het te verkopen zoals Nederlanders.
    Laatst gewijzigd door Sylverscythe; 2 september 2019 om 11:19
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SwaffelBaffel Bekijk bericht
    PISA onderzoek voor schoolresultaten,
    Euro health consumer index voor gezondheidszorg.

Google het zelf eens even.
    Gezien onderwijs een regionale materie is...

Dit zijn natuurlijk geen substantiële verschillen. Ook qua gezondheidszorg ontlopen België (wel federaal) en Nederland elkaar niet veel.

Maar goed, het ging hier eigenlijk over huizen. Om dan ook maar eens een poging te doen het anekdotische niveau te overstijgen: Eurostat (EU-SILC) heeft er wel cijfers over. Nederland scoort wat beter op "Share of total population living in a dwelling with a leaking roof, damp walls, floors or foundation, or rot in window frames of floor", wat de stelling in de OP zou kunnen bevestigen, al is het verschil vrij klein. Opvallend is dat beide landen boven het gemiddelde scoren. Pakweg Bulgarije scoort een pak beter, wat me toch wat wantrouwig maakt over de waarde van deze cijfers. Al woont er natuurlijk geen kat meer in Bulgarije en hebben de mensen de huizen daar misschien voor het uitkiezen. Het probleem is natuurlijk dat standaarden verschillen en dat men in het ene land al wat sneller zal klagen dan in het andere. Wat a fortiori geldt voor bijvoorbeeld een vraag of je huis te donker is.
    Ook als je naar ander gerelateerd cijfermateriaal kijkt zie je dat België en Nederland over het algemeen nogal op elkaar lijken. Zelfs wanneer de clichés worden bevestigd door de cijfers, zijn de verschillen meestal erg klein. Belgen zijn iets vaker huiseigenaar en hun huizen zijn gemiddeld net iets groter. Nederlanders wonen wat vaker in "twee onder één kap woning", Belgen wat vaker vrijstaand. Nederlanders moeten vaker nog een stuk van hun huis afbetalen (logisch gezien de prijzen daar). Belgen kunnen vaker hun huis niet warm houden. Nederlanders hebben meer last van lawaaioverlast.
    Conclusie: we need better data. En de scherpe tegenstelling tussen B en NL die in deze thread naar voren komt, bestaat niet.

https://ec.europa.eu/eurostat/statis...ousing_quality
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Gezien onderwijs een regionale materie is...

Dit zijn natuurlijk geen substantiële verschillen. Ook qua gezondheidszorg ontlopen België (wel federaal) en Nederland elkaar niet veel.

Maar goed, het ging hier eigenlijk over huizen. Om dan ook maar eens een poging te doen het anekdotische niveau te overstijgen: Eurostat (EU-SILC) heeft er wel cijfers over. Nederland scoort wat beter op "Share of total population living in a dwelling with a leaking roof, damp walls, floors or foundation, or rot in window frames of floor", wat de stelling in de OP zou kunnen bevestigen, al is het verschil vrij klein. Opvallend is dat beide landen boven het gemiddelde scoren. Pakweg Bulgarije scoort een pak beter, wat me toch wat wantrouwig maakt over de waarde van deze cijfers. Al woont er natuurlijk geen kat meer in Bulgarije en hebben de mensen de huizen daar misschien voor het uitkiezen. Het probleem is natuurlijk dat standaarden verschillen en dat men in het ene land al wat sneller zal klagen dan in het andere. Wat a fortiori geldt voor bijvoorbeeld een vraag of je huis te donker is.
    Ook als je naar ander gerelateerd cijfermateriaal kijkt zie je dat België en Nederland over het algemeen nogal op elkaar lijken. Zelfs wanneer de clichés worden bevestigd door de cijfers, zijn de verschillen meestal erg klein. Belgen zijn iets vaker huiseigenaar en hun huizen zijn gemiddeld net iets groter. Nederlanders wonen wat vaker in "twee onder één kap woning", Belgen wat vaker vrijstaand. Nederlanders moeten vaker nog een stuk van hun huis afbetalen (logisch gezien de prijzen daar). Belgen kunnen vaker hun huis niet warm houden. Nederlanders hebben meer last van lawaaioverlast.
    Conclusie: we need better data. En de scherpe tegenstelling tussen B en NL die in deze thread naar voren komt, bestaat niet.

https://ec.europa.eu/eurostat/statis...ousing_quality
    Ik had het over belgie toch? Wallonie is ook belgie nietwaar?

1 op de 8 huizen in Vlaanderen heeft geen fatsoenlijke rioleringsverbinding. Zoek maar op.
    Bij dezen

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SwaffelBaffel Bekijk bericht
    Ik had het over belgie toch? Wallonie is ook belgie nietwaar?

1 op de 8 huizen in Vlaanderen heeft geen fatsoenlijke rioleringsverbinding. Zoek maar op.
    Je had het toch over de staat van de huizen? Wat heeft de rioleringsverbinding daarmee te maken?

Wat je ook 'vergeet' te melden:
    Dat een woning niet aangesloten is op de riolering hoeft op zich geen probleem te zijn. Er zijn ook andere manieren om afvalwater te zuiveren, via een individuele behandeling van afvalwater (IBA). Zo’n IBA kan een septische put zijn, maar ook bijvoorbeeld een rietveld dat het water zuivert.
    Het historisch gegeven van een verbrokkelde ruimtelijke ordening helpt niet. Sommige huizen zou men beter onteigenen.

Maar serieus reageren op je anekdotische verhalen is eigenlijk overbodig. Ik kan daar net zo goed anekdotes tegenover zetten van buitenlandse vrienden die hier op bezoek komen en verbaasd zijn over "onze grote mooie huizen" en "leuke architectuur". Smaken verschillen.

Pagina 5 van 5 Eerste 12345

Regels voor berichten