Discussie: Architect prijs

Lifen's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)

Architect prijs

Natuurlijk verschilt dit per woning.
    Maar ze vragen 8500 basis + 2500 bad en keuken excl btw voor een renovatie van 147m2 groot rijhuis.

Is dit een ok prijs? Andere offerte komt nog normaal gezien.

ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Wordt enkel bad en keuken gerenoveerd of het hele huis?

Het grote probleem is dat architecten verschillende manieren van verloning hanteren. De ene rekent per uur, de andere rekent een percentage aan van het totale budget, nog een andere rekent een vaste prijs.

Kennis van mij werkt bv per uur maar gaat wel uit van een maximum aantal uur. Bv het voorontwerp gaat hij uit van 3u aan 50€/u, hij rekent je daarvoor dan max 150€ aan. Werkt hij er maar 2u aan, dan rekent hij maar 100€ aan, werkt hij er 4u aan, dan zal hij je toch maar 150€ aan rekenen.
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

iTrader
    0
    Wat moet er allemaal gedaan worden?

10j geleden 4000 euro betaald.
    Er was geen basisplan van het huis, dus moest echt van 0 vertrekken. Alles moest gerenoveerd worden én een grote aanbouw.

Wat daar niet in zat, was opvolging op de werf, veiligheidscoordinatie of epb. Voor die laatste 2 nog eens 1000 euro ongeveer betaald aan een externe firma, opvolging van de werf deed mijn vader (zat vroeger in den bouw) en de architect was een kennis van mijn pa die het deed als vriendendienst.

Een vriend van mij heeft dan weer 9000 euro betaald aan zijn architect, gelijkaardige woning als de mijne en eerder een cosmetische renovatie (geen muren uitsmijten, geen extra isolatie,...) met enkel de achtergevel 2m verder uitbouwen om de keuken te vergroten.

Rondshoppen is de boodschap!

Mr Syphon's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    ik vind het toch vrij veel voor een renovatie, ik heb 3 jaar geleden ongeveer 3000 euro betaald voor een verbouwing,
    wij zijn van een gelijkvloerswoning naar een woning met 2 verdiepingen gegaan.

ook geen epb bij ofzo offcourse.
    Proud member of TRC: Telenet Racing Community
    "See you at the finish"

Lifen's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Het is een totaalrenovatie.

Alle elektriciteit, nieuwe badkamer (ook verplaatsing nr àndere kamer), nieuwe keuken, nieuwe vloer, achterwand veranderen in raampartijen, nieuwe deuren, vloerverwarming..

Zit ook alles in. Dus offertes vragen, toezicht, controle,....

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lifen Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het is een totaalrenovatie.

Alle elektriciteit, nieuwe badkamer (ook verplaatsing nr àndere kamer), nieuwe keuken, nieuwe vloer, achterwand veranderen in raampartijen, nieuwe deuren, vloerverwarming..

Zit ook alles in. Dus offertes vragen, toezicht, controle,....
    Het is toch 11k excl btw wat ik zelf gigantisch veel vind. Ik zou zeker nog een architect of 2 raadplegen en eens rondvragen bij vrienden of collega's of familie of zij niemand kennen...

Polestar's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulan Bekijk bericht
    Het is toch 11k excl btw wat ik zelf gigantisch veel vind. Ik zou zeker nog een architect of 2 raadplegen en eens rondvragen bij vrienden of collega's of familie of zij niemand kennen...
    Akkoord, maar als je architect zo een totaal service geeft heb je ook minder zorgen en stress. Wij betalen ook 12k aan de architect voor onze nieuwbouw. Maar de architect doet werkelijk en regelt alles. Voor het gemak betaal je nu eenmaal. Dus die prijs van 11k is zeker wel ok.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Currently playing: World of Warcraft Classic

MuSSo's schermafbeelding
    iTrader
    400 (98%)
    Voor onze nieuwbouw (3j geleden) van +/2 250m² een kleine 5000€ betaald. Enkel voor het plan en dergelijke en 5 bezoeken tot wind water dichtfase.
    PSN: KensheeBe || Steam: Kenshee

iTrader
    3 (100%)
    bij mij is die architect ook 5 keer langst geweest.
    snap alleen niet dat ge die offertes opvragen ook aan hem wilt uit besteden, dan weet ge toch niet of ge een goeie prijs krijgt voor het werk ?
    "See you at the finish"

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr Syphon Bekijk bericht
    bij mij is die architect ook 5 keer langst geweest.
    snap alleen niet dat ge die offertes opvragen ook aan hem wilt uit besteden, dan weet ge toch niet of ge een goeie prijs krijgt voor het werk ?
    Het opvragen he, niet het goedkeuren. Toch niet zo ongewoon dat de architect offertes opvraagt en deze dan aan de bouwheer voorlegt, met enige duiding en/of ruwe filtering.

iTrader
    3 (100%)
    ja had het miss iets te kort door de bocht bekeken, maar zijn dan toch nog altijd zaken wat ge makkelijk zelf kunt doen als ge er dan enkele duizenden euro's mee bespaard
    "See you at the finish"

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr Syphon Bekijk bericht
    ja had het miss iets te kort door de bocht bekeken, maar zijn dan toch nog altijd zaken wat ge makkelijk zelf kunt doen als ge er dan enkele duizenden euro's mee bespaard
    Niet vergeten dat netwerk ook heel belangrijk is. een architect met ervaring weet wel wie goed is en wie niet. Ik geef dan liever wat meer uit, als ik de garantie heb dat het werk goed dat zijn.

Sommige willen zelfs niet samenwerken met matige aannemers.

Ook niet vergeten dat aannemers graag met architecten samenwerken omdat deze hen werk kunnen bezorgen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Niet vergeten dat netwerk ook heel belangrijk is. een architect met ervaring weet wel wie goed is en wie niet. Ik geef dan liever wat meer uit, als ik de garantie heb dat het werk goed dat zijn.

Sommige willen zelfs niet samenwerken met matige aannemers.

Ook niet vergeten dat aannemers graag met architecten samenwerken omdat deze hen werk kunnen bezorgen.
    Dit.

Wij hebben onze architect voorstellen laten doen qua ruwbouw aanneming, en zijn tot nu toe ENORM tevreden van het werk dat deze aannemer heeft verricht.
    De werf is ongelooflijk proper, en het werk is enorm secuur gedaan.

Er zullen waarschijnlijk goedkopere ruwbouw aannemers die dit werk kunnen doen (alhoewel de prijs goed meevalt), maar de zekerheid dat alles perfect zoals op plan wordt uitgevoerd, aan hoge kwaliteit, is veel waard imo.
    Luck > Skill

beton's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mijn architecte kostte 8% van de bouwkost (zonder meubels, interieur etc).

Da's een stevige som, maar was het totaal waard!

Regels voor berichten