Discussie: hypothecaire lening

iTrader
    0

hypothecaire lening

Hey allen,

Wat zijn jullie ervaringen bij het afsluiten van een lening voor een huis?

Momenteel kan ik zowel bij mijn huidige bank Fortis, als bij Belfius lenen aan dezelfde rentevoet (1.48% op 25j)

Fortis is iets goedkoper op vlak van schuldsaldo-, brand- en familiale verzekering wat betreft vaste kost maar Belfius geeft de laatste 2 dan weer 2 maanden gratis,...

Wat zijn jullie ervaringen met beide banken, ook op vlak van service bij verzekering nav schadegevallen? Zijn er uberhaupt nog aanzienlijke verschillen tussen dergelijke grootbanken?

Grts

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weinig verschil denk ik, wij zitten zelf bij BNP omdat ze het beste aanbod hadden toen we voor onze lening gingen. Als ik moest kiezen tussen die 2 dan ging ik voor Belfius, voornamelijk omwille van de mobiele app. Jaren geleden zat ik zelf bij Belfius en die app was toen al beter dan de huidige app van BNP.

iTrader
    0
    Momenteel ook m'n toer aan het doen. Hier heb ik ongeveer dezelfde vraag gesteld.

Eergisteren bij BNP (zelfstandig kantoor) geweest en simulaties gekregen voor het lenen van 140k op 20 en 25 jaar, met vaste of variabele rentevoet.

Dit op voorwaarde dat ik ook brandverz., familiale en SSV daar zou nemen.

20 jaar:

variabel +4%/-4% (1ste herziening na 5 j, daarna elke 5 j)
    Jaarlijkse rentevoet: 1,28% (max 2.57%)
    Maandelijkse aflossing: €660

variabel +2%/-5% (1ste herziening na 10 j, daarna elke 5 j)
    Jaarlijkse rentevoet: 1,30% (max 2.62%)
    Maandelijkse aflossing: €662

vast
    Jaarlijkse rentevoet: 1,48%
    Maandelijkse aflossing: €674

25 jaar:

variabel +2%/-5% (1ste herziening na 10 j, daarna elke 5 j)
    Jaarlijkse rentevoet: 1,30% (max 2.62%)
    Maandelijkse aflossing: €547

variabel +2%/-5% (1ste herziening na 15 j, daarna elke 5 j)
    Jaarlijkse rentevoet: 1,50% (max 3.02%)
    Maandelijkse aflossing: €560

vast
    Jaarlijkse rentevoet: 1,67%
    Maandelijkse aflossing: €571

Allen met constante mensualiteiten

Brandverzekering zou op totaal €720 per jaar komen (incl. diefstal (€106), dat er nog uitgehaald kan worden)
    SSV weet ik niet meteen van buiten maar heb er ook 2 simulaties van gekregen (ook ruim €3000).

Wat denken jullie? Lijkt op het eerste zicht mee te vallen, maar met die verzekeringen en SSV lijkt het me dat ik vooral daar het voordeel kwijt zal zijn.

Zou wel kosteloos (?) het bedrag dat ik bij m'n eigen bank al spaarde ter voorbereiding van de SSV kunnen overzetten.

Gisteren bij Nagelmackers geweest en ze konden sowieso niet onder de rentevoeten van BNP, omdat ik 'alleen' ben. Ze willen van hun klanten dat je per maand €1300 af kunt geven aan de bank (lening afbetalen, verzekeringen, spaargeld...), omdat ze geen grootbank zijn. Indien je alleen bent en een hoog loon hebt en dus 'premium' klant kan worden krijg je wel een lagere rente. SSV was wel lager en niet verplicht bij hen.

Ik had verwacht dat ik er na 10 minuten buiten ging zijn omdat ze toch niet lager konden maar toch simulaties gekregen en nog een goeie uitleg gekregen over andere zaken. Bij hen is het bvb interessant dat rechtsbijstand ook nog eens apart is (bij DAS).

soulreaper's schermafbeelding
    iTrader
    0
    brandverzekering is wel extreem duur? Wij betalen 30 euro per maand inclusief diefstal? SSV kun je ook voor kiezen om dat jaarlijks te betalen, is in jouw geval dus peanuts. Ik zou in uw geval kiezen voor de vaste rentevoet. Het prijsverschil is verwaarloosbaar, en je komt nooit voor verrassingen te staan.

Want je gaat me niet wijsmaken, dat die lage rentes gaan blijven bestaan.
    In your life you'll be amazed at all the love you lose
    You can never live that life again
    The one thing you will never lose is the singing in your head
    That will still be with you until the end RIP LEMMY

iTrader
    7 (100%)
    Weet ook dat een ssv niet verplicht is, is vaak wel nodig om bij de bank een lening te krijgen, maar is geen verplichting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soulreaper Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    brandverzekering is wel extreem duur? Wij betalen 30 euro per maand inclusief diefstal? SSV kun je ook voor kiezen om dat jaarlijks te betalen, is in jouw geval dus peanuts. Ik zou in uw geval kiezen voor de vaste rentevoet. Het prijsverschil is verwaarloosbaar, en je komt nooit voor verrassingen te staan.

Want je gaat me niet wijsmaken, dat die lage rentes gaan blijven bestaan.
    Bij Nagelmackers raadde men me ook eerder de vaste rentevoet aan. Al zeiden ze dat de rentevoeten nog verder zouden zakken (of toch niet meteen meer zouden stijgen de eerste 5 jaar). Maar dat is altijd wat gokken natuurlijk. Die brandverzekering was duurder omdat er bvb meer dan 1 auto in de garage kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Castil Bekijk bericht
    Weet ook dat een ssv niet verplicht is, is vaak wel nodig om bij de bank een lening te krijgen, maar is geen verplichting.
    Idd, maar de meesten eisen het wel indien je alleen (ipv als koppel) leent. :/

Histarius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Eigenlijk zou het dwaas zijn om op dit moment niet te kiezen voor een vaste rentevoet. Akkoord, met een variabele kun je nog een tikje lager gaan, maar het staat in de sterren geschreven: de rentevoeten zullen weer stijgen, en jouw afbetalingen gaan dan natuurlijk vrolijk in diezelfde lijn mee. Met een vaste weet je van begin tot einde wat je betaalt, én (in principe) zal die afbetaling mettertijd minder gaan weten door een toenemend loon. Zeker doen!

Een schuldsaldoverzekering mag je eigenlijk ook niet achterwege laten. Inderdaad niet verplicht, maar heb het maar eens voor dat jij of je partner komt te overlijden... Zeg dan maar bye-bye tegen je huis, dat je wellicht uit noodzaak zult moeten verkopen. Daarom: voor de (relatieve) peulschil dat het maar is, zeker niet op besparen.

iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Histarius Bekijk bericht
    Eigenlijk zou het dwaas zijn om op dit moment niet te kiezen voor een vaste rentevoet. Akkoord, met een variabele kun je nog een tikje lager gaan, maar het staat in de sterren geschreven: de rentevoeten zullen weer stijgen, en jouw afbetalingen gaan dan natuurlijk vrolijk in diezelfde lijn mee. Met een vaste weet je van begin tot einde wat je betaalt, én (in principe) zal die afbetaling mettertijd minder gaan weten door een toenemend loon. Zeker doen!

Een schuldsaldoverzekering mag je eigenlijk ook niet achterwege laten. Inderdaad niet verplicht, maar heb het maar eens voor dat jij of je partner komt te overlijden... Zeg dan maar bye-bye tegen je huis, dat je wellicht uit noodzaak zult moeten verkopen. Daarom: voor de (relatieve) peulschil dat het maar is, zeker niet op besparen.
    Ssv achterwegen laten zou ik dan ook enkel doen als je alleen bent/blijft. Bij overlijden gaat het huis naar ouders of broers/zussen.
    Ofwel betalen ze het verder af en hebben ze een huis erbij ofwel verkopen ze het.

Ik moet bij men overlijden geen kado aan hen geven. Ze mogen altijd voorstellen om zelf mijn ssv te betalen.

Bij een koppel is het een nobrainer om ssv te nemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Histarius Bekijk bericht
    Wij hebben gekozen voor 1,22% variabel 15/5/5 i.p.v. 1,35% vast op 25 jaar. 15 jaar vast, dan 2x herzienbaar telkens na 5 jaar. Worst case, dus bij verdubbeling van de rente na 15 jaar, betalen we totaal +- €3000 meer dan bij de vaste rentevoet van 1,35%. Voordeel dat we de eerste 15 jaar veel minder per maand betalen. Na 15 jaar is ons loon gestegen, waarschijnlijk erfenis e.d. waardoor we een deel vervroegd kunnen terugbetalen enz...

Ik zou zeker niet zomaar voor een vaste rentevoet kiezen.
    Laatst gewijzigd door Artifact; 19 juli 2019 om 11:26

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Artifact Bekijk bericht
    Wij hebben gekozen voor 1,22% variabel 15/5/5 i.p.v. 1,35% vast op 25 jaar. 15 jaar vast, dan 2x herzienbaar telkens na 5 jaar. Worst case, dus bij verdubbeling van de rente na 15 jaar, betalen we totaal +- €3000 meer dan bij de vaste rentevoet van 1,35%. Voordeel dat we de eerste 15 jaar veel minder per maand betalen. Na 15 jaar is ons loon gestegen, waarschijnlijk erfenis e.d. waardoor we een deel vervroegd kunnen terugbetalen enz...
    Wat is "veel minder"? Als ik bvb. voor een bedrag van 350K kijk dan scheelt het €20/maand. Kan ik toch met moeite veel noemen

Nu goed, als je echt inzet op vervroegd afbetalen dan heb je zonder meer de juiste strategie lijkt me.

Regels voor berichten