Pagina 2 van 2 Eerste 12
    Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Heb je hier zelf ervaring mee en over welke diepte spreken we dan?

Was zelf ook iets aan het zien, om bij mij te sproeien. Maar omdat het verbruik vrij hoog ligt voor te sproeien, leek me regenwater niet echt de oplossing. Was zelf ook aan het zien voor een waterput te laten zetten, eerste gedacht gaat naar een put van een 10 meter diep. Maar ik heb dan schrik van het ijzergehalte, als het dan eens per ongeluk op u terras komt, dan zijn dat plekken die je er moeilijk uit krijgt.

Je kunt dan wel een put laten boren die ineens dieper gaat, maar dat kost dan weer teveel geld.

Reden dat ik wil sproeien is, dat ik de volgende jaren daarop geen onkruid tussen mijn gazon krijgt. Je ziet hier in de streek heel goed wie er gesproeid heeft vorig jaar tijdens het verbod en wie niet. Dat is dan zonde dat je veel tijd hebt ingestoken in een mooie gazon en het jaar daarop al onkruid hebt dat daar tussen groeit.
    Hoe diep de put moet zijn hangt af van waar je woont hé. 10m lijkt me sowieso veel te weinig.
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

GADGET's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    1) Mijn voorbeeld was niet specifiek op de TS zijn post. Weet ik veel hoeveel sproeiers die gaat moeten plaatsen...140m² kan je met 2 sproeiers dekken of met 20, afhankelijk van de vorm.
    De point was dat daar heel wat water voor nodig is om een degelijk systeem zijn werk te laten doen. Met een regenputje kom je er simpelweg niet.

2)@Bimmer
    Ja heb daar wel wat ervaring mee. Plaats een installatie of 10 per jaar. Meer en meer vraag naar wegens aanhoudende droogte.
    Diepte is afhankelijk van de regio. Kan ik je niet zeggen. Hier bij ons boren ze maar 6-7-8m..Kost dan ook 2x niets. Voor pakweg 150eur heb je put+filter.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Hoe gaat dat in zen werk zo een putboring? Is dat een gigantische installatie of is dat relatief compact ?
    Zou het wel overwegen voor beregening
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GADGET Bekijk bericht

2)@Bimmer
    Ja heb daar wel wat ervaring mee. Plaats een installatie of 10 per jaar. Meer en meer vraag naar wegens aanhoudende droogte.
    Diepte is afhankelijk van de regio. Kan ik je niet zeggen. Hier bij ons boren ze maar 6-7-8m..Kost dan ook 2x niets. Voor pakweg 150eur heb je put+filter.
    Vraag over diepte is meer of het richting de 10 meter gaat over eerder naar de 50 meter, maw toch kleine putten blijkbaar. Ik hoor gewoon vaak dat je op zo'n 10 meter diepte, toch wat ijzer inzit (en krijg je blijkbaar dat ijzer er moeilijk uitgefilterd of je moet een duur filter installatie kopen, wat dan ook weer te zot is) en hier last mee kunt hebben. Je kunt dan nog dieper gaan, maar dat moeten ze dan boren en kost het weer teveel geld, want dan ook niet de bedoeling is.
    Van ijzer heb ik dan wat schrik dat het aanslaat op mijn terras en ramen als de wind eens verkeerd staat.

De installatie die jij hebt geplaatst, met zo'n diepte van 6-8 meter, hebben niet veel last van ijzer? En heb je ook debiet genoeg voor u beregeningsinstallatie? Ben die piste ook serieus aan het overwegen voor volgend jaar en heb dan al wat gelezen op het internet, maar je leest dan weer zoveel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Hoe diep de put moet zijn hangt af van waar je woont hé. 10m lijkt me sowieso veel te weinig.
    Put van 10 meter is ruim voldoende hier voor grondwater, weet enkel niet of het water is waar niet veel ijzer in zit. Gaat er mij dan meer om op welke diepte je "deftig" water hebt voor beregening, daarmee mijn interesse in de praktijk ervaring van Gadget.

Dit jaar hebben collega's en familieleden zelf een put geslagen van rond de 10 meter, meestal na 10 meter ga het te moeilijk. Mijn nonkel is kunnen gaan tot 13 meter. Dus dat ga ik ook eens opvolgen of die veel last hebben van ijzer.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 11 juli 2019 om 18:53

blacky's schermafbeelding
    iTrader
    8 (90%)
    Hier gazon van +-30m op 11m
    Ik gebruik ook een gardena aquazoom 250/2 aangesloten op een karcher bp3 home. grondwater put.
    Geraak wel niet aan de meters die gardena opgeeft(18m op 14m) op 4bar. Nadien pas gelezen van die 4 bar, wel jammer.
    Pomp geeft 2,6bar dan nog tuinslang van 50m. Geeft me (11m op 8m)
    Om de 3 uur verzet ik hem meestal. na 2 dagen ben ik rond.

Polestar's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Vraag over diepte is meer of het richting de 10 meter gaat over eerder naar de 50 meter, maw toch kleine putten blijkbaar. Ik hoor gewoon vaak dat je op zo'n 10 meter diepte, toch wat ijzer inzit (en krijg je blijkbaar dat ijzer er moeilijk uitgefilterd of je moet een duur filter installatie kopen, wat dan ook weer te zot is) en hier last mee kunt hebben. Je kunt dan nog dieper gaan, maar dat moeten ze dan boren en kost het weer teveel geld, want dan ook niet de bedoeling is.
    Van ijzer heb ik dan wat schrik dat het aanslaat op mijn terras en ramen als de wind eens verkeerd staat.

De installatie die jij hebt geplaatst, met zo'n diepte van 6-8 meter, hebben niet veel last van ijzer? En heb je ook debiet genoeg voor u beregeningsinstallatie? Ben die piste ook serieus aan het overwegen voor volgend jaar en heb dan al wat gelezen op het internet, maar je leest dan weer zoveel.

Put van 10 meter is ruim voldoende hier voor grondwater, weet enkel niet of het water is waar niet veel ijzer in zit. Gaat er mij dan meer om op welke diepte je "deftig" water hebt voor beregening, daarmee mijn interesse in de praktijk ervaring van Gadget.

Dit jaar hebben collega's en familieleden zelf een put geslagen van rond de 10 meter, meestal na 10 meter ga het te moeilijk. Mijn nonkel is kunnen gaan tot 13 meter. Dus dat ga ik ook eens opvolgen of die veel last hebben van ijzer.
    Wij hebben een boring van +- 60 meter diep en dat is zuiver water. Wij gebruiken de put ook voor het huis (geen pidpa aansluiting). Is rechtstreeks grondwater dat we gebruiken, zit geen enkele filter tussen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Currently playing: World of Warcraft

iTrader
    24 (100%)
    Ja dat is een ander type boring natuurlijk. Ook een andere prijs

@deso
    Is 2x niets. Er zijn genoeg mensen die dat achter hun uren doen. Houdt eigenlijk niets in hoor. Maar voor dat geld moet je er gewoon zelf niet aan beginnen.

@bimmer
    Zeer sterk regio afhankelijk. Denk dat die van mij rond de 7m zit en ik heb geen ijzer.
    best is iemand contacteren uit de streek die al wat boringen heeft gedaan en die weet in welke laag hij moet horen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Tot 8m diepte onder pompniveau is gangbaar (max diepte vr aanzuigpomp, give or take) en dat is dan oppervlaktewater eigenlijk, die putten zijn relatief gemakkelijk/goedkoop te "boren" (wordt meestal gespoten).
    Dieper betekent sowieso duurdere stuwpomp en als ge echt grondwater wilt, tja, dat is nogal regio afhankelijk maar reken toch 30-50m diepte en een echte boring met boorwagen.
    Zeker de oppervlaktewater putten zijn nogal hit and miss. Onze buurman krijgt niks boven, wij hebben nu terug "zuiver" water (vorige zomer met de droogte veel last van ijzer, nu weer in orde), andere buurman heeft niks problemen gehad. En dan spreken we over 3 putten op pakweg 100m2 (nuja, 2 effectieve en buurman 1 heeft het na 7 pogingen opgegeven)
    Laatst gewijzigd door Gromker; 11 juli 2019 om 21:22 Reden: Typfoutje

iTrader
    24 (100%)
    http://i66.tinypic.com/20iw4lx.jpg

Voorbeeld van een installatie. Is met een zelf gemaakte collector. Klepjes ertussen en meteen weg met pe darm. Heel eenvoudig computerje eraan om te sturen en klaar. Dat 2e kaske links is regensensor. Dan sproei die niet als het geregend heeft. Meest rechtse kaske heeft er niets mee te maken

iTrader
    0
    http://i66.tinypic.com/20iw4lx.jpg

Voorbeeld van een installatie. Is met een zelf gemaakte collector. Klepjes ertussen en meteen weg met pe darm. Heel eenvoudig computerje eraan om te sturen en klaar. Dat 2e kaske links is regensensor. Dan sproei die niet als het geregend heeft. Meest rechtse kaske heeft er niets mee te maken
    Ik zou die collector precies wel in uw tuin steken en dan met 1 buis naar de tuin gaan. Nu zit ge met 8 PE buizen van 3cm dik die allemaal naar de tuin moeten.
    Als je nog een zone bij wilt dan moet je weer een leiding leggen en dat bord hangt al vol.
    Langs de andere kant is de manier uit de foto wel heel erg proper gedaan. Waarschijnlijk wel door een vakman.

iTrader
    24 (100%)
    Is een eigen installatie he.

Je kan ook werken met verdeeldozen in de tuin waar je klep in zit. Maar is imo veel properder en beter in een tuinhuis/berging/.. Kost je wat pe darm meer.. Maar dat kost 2x niets en die kleppen dozen die je anders zou nodig hebben kosten een veelvoud.

Specifiek die installatie staat 'vol' ja, maar dat is gazon en ook druppeldarm voor beplanting. Moet niets meer bijkomen. Worst case 2e collector er voor hangen met afstandhouders. Er is altijd een oplossing.

Maar wou maar aantonen dat het gebeuren op zich vrij simpel kan uitgevoerd worden. Als wij dat doen kost dat rond de 3000eur. Put, pomp, sturing, kleppen, pop-up,.... Als je zelf alles kan doe je dat makkelijk voor de helft.

iTrader
    0
    Is een eigen installatie he.

Je kan ook werken met verdeeldozen in de tuin waar je klep in zit. Maar is imo veel properder en beter in een tuinhuis/berging/.. Kost je wat pe darm meer.. Maar dat kost 2x niets en die kleppen dozen die je anders zou nodig hebben kosten een veelvoud.

Specifiek die installatie staat 'vol' ja, maar dat is gazon en ook druppeldarm voor beplanting. Moet niets meer bijkomen. Worst case 2e collector er voor hangen met afstandhouders. Er is altijd een oplossing.

Maar wou maar aantonen dat het gebeuren op zich vrij simpel kan uitgevoerd worden. Als wij dat doen kost dat rond de 3000eur. Put, pomp, sturing, kleppen, pop-up,.... Als je zelf alles kan doe je dat makkelijk voor de helft.
    Als je dat in een tuinhuis kan plaatsen dat vlak bij de tuin staat, ideaal dan. Ik heb het zelf geplaatst, ziet er wat minder professioneel uit maar does the job.
    Bij mij was er vanaf de plaats waar ik de pomp kon plaatsen (in de garage) tot aan de tuin nog ongeveer 20 meter PE leiding door de kruipkelder.
    Als ik daar 8x PE buizen door moest leggen en boren door de vloer enz, zou wat teveel geweest zijn.
    Collector zit dus in de tuin zelf, een nadeel daarvan is dat ik aan de zijkant van de tuin een deksel heb waar geen gazon op staat.
    Het staat gekoppeld op de regenput, maar die is na 1-2 weken wel leeg. Nu is die dus ook leeg.
    Kan de pomp ook voeden met leidingwater maar dan jaag je er dus 3000 liter op een uurtje door, wat ik nogal verspilling vind.

Putboring heb ik niet gedaan wegens potentieel tot ijzer dat tegen de gevel en op paden terecht komt, een moeilijk te bepalen debiet en opvoerdruk, risico op zelfaanzuigende pomp die het niet red, meer slijtage aan de pomp door ijzerafzetting... Pomp in de grondput zelf zetten had dan weer andere nadelen zoals dat ik ze dan niet kan gebruiken voor mijn regenwaterput. Plus ecologisch gezien is aan grondwater zitten ook niet ideaal.

Ondanks ik misschien de meest uitgebreide sproei installatie van de buurt heb, is mijn gazon toch nog altijd veel werk om nog maar een beetje deftig te kunnen houden.
    Veel onkruid, mos, verdord gras er tussen enz. Het is geen heilige graal van perfecte gazon. Er blijft werk aan.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 11 juli 2019 om 23:10

Pagina 2 van 2 Eerste 12

Regels voor berichten