Pagina 5 van 5 Eerste 12345
    SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)

Tips binnentemperatuur laten zakken

Binnen is het bij mij nu 29,5 graden.
    Gisteren eens getest met ventilatie af en dat scheelt maar een half graadje.

‘S nachts krijg ik het op 26-27 graden met letterlijk elk raam open vanaf 21u tot middernacht.
    Ik slaap ook met het raam open en het is best doenbaar, ik slaap even goed als anders.

De laatste maand is de binnentemperatuur hier niet meer onder 24 graden gegaan maar het voelt dus doenbaar aan.

Mijn achtergevel is zuidgericht en het gelijkvloers bestaat daar voor 50% uit glas.
    Op zich vind ik het nog een redelijk resultaat met enkel alles dicht te houden in de dag en de gordijnen half dicht te houden. (Luxaflex rolgordijnen, ik kan die niet volledig omlaag laten voor de hond).

Volgend jaar komt er wel een zonnescherm van 5m op de achtergevel, dat zal vermoedelijk wel enkele graden schelen.

Buiten was het hier daarnet 41 graden dus op zich voelt dat hier wel fris aan

Kleine bedenking die ik mij maak: warme lucht stijgt, mocht ik nu eens mijn zolder open zetten zodat alle warme lucht van beneden naar zolder kan trekken zou dat werken om het beneden meer te laten afkoelen?

iTrader
    0
    Niet als de buitentemperatuur warmer is en je dus extra warmte binnen haalt door die vensters open te zwieren.

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Inderdaad, deze nacht gaat het weer niet onder de 25 gaan, dan kan je alles wel openzetten maar echt afkoelen zal het niet doen.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SilentSpring Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Kleine bedenking die ik mij maak: warme lucht stijgt, mocht ik nu eens mijn zolder open zetten zodat alle warme lucht van beneden naar zolder kan trekken zou dat werken om het beneden meer te laten afkoelen?
    Mijn vriendin (in haar woning) zet boven de ramen over mekaar open voor een trek(deur van de gang open en de deuren van de ramen over mekaar ook uiteraard open). Op moment dat het buiten kouder is als binnen zet die dat allemaal open en laat dat open tot morgenvroeg.

De vorige nachten koelde het af tot 19-20 graden bij ons en dan koel het binnen af tot 23 graden binnen. Deze nacht gaat het maar tot 25 graden afkoelen en dan al vrij laat, dus deze nacht houdt ze alles toe (momenteel is het 27 graden bij haar binnen, dus gaat niet veel zin hebben). De "normale" avonden daalt de temepratuur tot 17 graden en dan koelt het huis af tot 21,5 graden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 25 juli 2019 om 23:35

LouGarou's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mijn huis heeft een EPC van minder dan 25 en het is 28,5 graden binnen. Overdag én 's nachts.
    Die nieuwe huizen houden enkel de warmte binnen...
    Bij twijfels, eet een snoepje.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Winter en zomer kun je ook niet echt vergelijken hé. U lichaam ervaart die temperaturen anders.
    Als ik in de winter de temperatuur op 23 graden zet, dan zweet ik mij te pletter. Terwijl nu 23 graden lekker fris aanvoelt.

Verschil is inderdaad wel dat met die airco de luchtvochtigheid daalt, dus die 22 graden zal ook wel anders aanvoelen bij de airco, als bij hem? (maar wilt dan wel zeggen dat er wat vocht bij hem binnen zit) Eergisteren had mijn voorganger die op 23 graden gezet, ik voelde mij toen zelfs niet goed? Daarmee stel ik die nu in op 25 graden. (ik ga af en toe ook eens naar buiten, maar over het algemeen blijf ik binnen).
    Paar maanden terug had ik een info folder voor bij hitte golven gelezen, dat ze aanraden de airco in te stellen op 24-26 graden. Eigenlijk raden ze aan temperatuur verschil met binnen en buiten niet meer als 12 graden te laten verschillen. (tenzij de temperaturen zoals nu zijn.) Temperatuur van 25 graden wordt daar dan aangenomen als zijnde een goede richtlijn.
    Hier op kantoor staat de airco minimum 25 graden, meestal 26.

Als er zo een idioot binnenkomt die de werking van airco niet snapt dan staat die soms opeens op 18 graden. Sommige mensen zijn gewoon te dom of egoïstisch om dat te snappen
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

[LRRP]'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het is lekker fris buiten, gooi alle ramen maar open
    Liever een diesel waar de chauffeur deftig kan rijden dan een patser in een benzine! - Serial
    Mijn dieselke heeft 420pk aan nog geen 2500rpm Beat that naft! - |) ][ |V| ][
    [/url]

iTrader
    0
    Hier zit de binnentemperatuur al onder de 25 graden, ramen en deuren mogen al dicht.

scriptkiddie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wij hebben de grote glaspartij aan de achterkant van onze rijwoning afgeplakt met aluminiumfolie aan de buitenzijde. Dat werkte fantastisch, doorheen de dag warmde het maar beperkt op. 's Nachts zetten we dan de grote schuifdeur open en kregen we de temperatuur weer enkele graden naar beneden.

Vanavond was het nog maar 22 graden binnen; ik heb de schuifdeur moeten toe doen omdat het te koud werd. Heerlijk wel, terug koelte voelen!

Pagina 5 van 5 Eerste 12345

Regels voor berichten