Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste
    seetjetoebak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bij deze temperaturen overdag alles dicht en de meeste rolluiken naar beneden. Snachts alles open van rolluiken en vensters.
    Kunnen de warmte op deze manier een paar dagen buiten houden. Maar wordt binnen toch 26 graden als het buiten lange tijd 30+ graden is.
    Vorig jaar mobiele airco gekocht en jongens wat een verschil. Blijft overdag 24 gr binnen maar ook veel drogere lucht waardoor het echt aangenaam aanvoelt.
    Kostte mij 600 euro en klein knutselwerk aan schuifraam om darm buiten te leggen.
    Had mij offerte laten maken voor vaste airco merk Daikin en zou op 3.5k komen. Vond ik toch te groot prijsverschil met de mobiele.

iTrader
    0
    Zware industriele ventilator op de kop kunnen tikken die ik vanaf 22u ergens in een raam zet. Na een half uur is het hele huis afgekoeld.
    Niet helemaal ideaal want er kunnen ook vliegen binnen komen zo. Maar anders is het bijna niet te doen dit afgekoeld te krijgen als er weinig wind staat.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seetjetoebak Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bij deze temperaturen overdag alles dicht en de meeste rolluiken naar beneden. Snachts alles open van rolluiken en vensters.
    Kunnen de warmte op deze manier een paar dagen buiten houden. Maar wordt binnen toch 26 graden als het buiten lange tijd 30+ graden is.
    Vorig jaar mobiele airco gekocht en jongens wat een verschil. Blijft overdag 24 gr binnen maar ook veel drogere lucht waardoor het echt aangenaam aanvoelt.
    Kostte mij 600 euro en klein knutselwerk aan schuifraam om darm buiten te leggen.
    Had mij offerte laten maken voor vaste airco merk Daikin en zou op 3.5k komen. Vond ik toch te groot prijsverschil met de mobiele.
    Is het dan 24°C binnen, omdat je 24°C instelt of omdat je het niet lager krijgt?

seetjetoebak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Is het dan 24°C binnen, omdat je 24°C instelt of omdat je het niet lager krijgt?
    Staat ingesteld op 24.
    Als het echt dagen aan een stuk 30+ graden zou zijn zou de temp missch wel tot 25 kunnen stijgen ook al staat airco op 24 ingesteld.
    Maar de vochtigheid in de lucht in huis zakt merkelijk wat die 24 of 25 graden zeer aangenaam maakt.

[LRRP]'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Indien het budget het toelaat, airco laten installeren.
    Wij hebben tijdens de verbouwing op de slaapkamers boven, beneden, in de living en de veranda airco laten zetten. Heel tevreden van het resultaat. Lekker stabiel 22 graden, ook is het bakken buiten
    Liever een diesel waar de chauffeur deftig kan rijden dan een patser in een benzine! - Serial
    Mijn dieselke heeft 420pk aan nog geen 2500rpm Beat that naft! - |) ][ |V| ][
    [/url]

nite's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ik heb geen rolluiken, maar als het echt warm is bevestig ik wat Ikea Schottis gordijnen langs de buitenkant. Voor 15EUR buitenzonwering voor 3 zuidgerichte ramen. Geeft een merkbaar verschil.
    Paul Krugman: "To fight this recession the Fed needs more than a snapback; it needs soaring household spending to offset moribund business investment. And to do that, as Paul McCulley of Pimco put it, Alan Greenspan needs to create a housing bubble to replace the Nasdaq bubble." http://www.nytimes.com/2002/08/02/op...ouble-dip.html

iTrader
    0
    Bij mijn vriendin hebben we ons voor bereid.

Heeft een huis van eind jaren 70 en is niet te doen met zo'n temperaturen. Vorige keer haalde we hier binnen 28,5 graden (gordijnen toe gelaten) bij 34 graden buiten, smorgens was het hier nog 21,5 graden (hadden s'avonds de ramen over mekaar open gezet, om door heel het huis te laten trekken.)

Nu hebben beneden de raam aan de zuidkant afgeplakt met folie langs buiten. Ramen aan de oostkant staan parasol voor om geen zonlicht binnen te krijgen en raam aan de westkant ook een parasol. Slaapkamer (1ste verdiep) is aan de westkant en die is ook afgeplakt met folie langs buiten, alsook de badkamer ernaast.
    Momenteel is het hier buiten 35 graden en zijn ook gestart op 21,5 graden van morgen en zitten nu op 24,6 graden, hier binnen voelt het dan ook aangenaam aan. De slaapkamer is de temperatuur 24 graden.

Rond middernacht zal het afkoelen tot 24 graden en zo verder tot 21 graden, dus in die tijdspanne zullen we alles nog eens open zetten voor D-day.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    't is ondertussen 3 dagen D-day geworden. (wo-do-vr)

Zonder airco lijkt het me gewoon onmogelijk om de warmte zo lang buiten te houden.

Hierbinnen ook 24 graden momenteel, de airco nog niet opgezet. Boven is een ander verhaal
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

iTrader
    0
    Mobiele airco zet ik pas aan als het buiten wat afkoelt om dan snel binnen dezelfde temperatuur te krijgen. Voor de rest is het vrij hopeloos en verspilt het alleen maar energie.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spyronamic Bekijk bericht
    Mobiele airco zet ik pas aan als het buiten wat afkoelt om dan snel binnen dezelfde temperatuur te krijgen. Voor de rest is het vrij hopeloos en verspilt het alleen maar energie.
    ik heb hier lucht/lucht warmtepomp, gaat vrij snel om het hier een aangename temperatuur te krijgen. Maar we proberen het ook alleen maar te gebruiken wanneer het echt nodig is.
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    ik heb hier lucht/lucht warmtepomp, gaat vrij snel om het hier een aangename temperatuur te krijgen. Maar we proberen het ook alleen maar te gebruiken wanneer het echt nodig is.
    Die verbruikt toch pak minder dan klassieke airco, of ben ik verkeerd?
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swagger Bekijk bericht
    Die verbruikt toch pak minder dan klassieke airco, of ben ik verkeerd?
    Geen idee eigenlijk. Hier hangt eentje van 2.5Kw beneden en 1.5Kw boven. Als ik die beiden stevig zou benutten denk ik dat dat toch serieus wat stroom opslorpt

1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Onze Belgische huizen zijn toch gewoon verkeerd gemaakt en lijken steeds brolliger te worden en niet hittegolfproof? Dunne flutmuurtjes uit veel te lichte snelbouwstenen, tegenwoordig zie ik ze al in 9 dik, dikke isolatie in de spouw, grote ramen die Als serre werken, donkere gevelsteen. Binnen warmt het op en de warmte geraakt niet meer weg met dat flut ventilatortje van de Renson Healthbox. Tegenwoordig zelf van die houten peperkoeken huizen. Beetje hout met piekewol er tussen en wat osb en karton alles om de warmte maximaal binnen te houden voor de steeds zachter wordende winters,aan de zomers denken ze niet bij het bouwen,nog wat veluxen om de zolder op te warmen en je krijgt de warmte niet meer buiten. In het zuiden zie je dan massieve muren van 40 cm dik, waar het binnen zelf zonder airco goed koel blijft,maar daar zijn ze niet zo dom om heel de gevel in glas te doen...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RETYPE Bekijk bericht
    Onze Belgische huizen zijn toch gewoon verkeerd gemaakt en lijken steeds brolliger te worden en niet hittegolfproof?.
    Het probleem zit hem inderdaad in die grote glas ramen (zeer mooi, maar in de zomer een warme radiator) en heb ook meer de indruk dat er meer focus wordt gelegd op het warm houden dan over oververhitting (is nochtans een puntje bij u EPB).

Ikzelf heb daar wel wat meer aandacht aan gegeven en moet zeggen dat het tot nu toe hier zeer aangenaam is, in mijn nieuwbouw (we hebben toch wat hitte golven gehad, nu zelfs warmste dag ooit). Bezoekers die nu langskomen zeggen het ook direct als ze nog maar net 1ste voetstap binnen zetten.

Het groote verschil dat ik vind is niet zozeer dat de temperatuur hier aangenaam is, maar ook dat deze aangenamer aanvoelt. Denk dat de reden hiervoor is, omdat de meeste nu hun woning zo dicht mogelijk houden en veel binnen zitten, dat ondanks ze het fris kunnen houden klimaat toch niet aangenaam aanvoelt. Vaak voelt dat bedrukter en plakkerigere aan, omdat de lucht vochtiger wordt en niet wordt ververst.
    In mijn woning wordt de lucht nu nog steeds ververst. Momenteel wordt de koudere binnenlucht gebruikt om de warme buitenlucht te koelen en ook ineens de condens af te voeren, ik zou de luchtvochtigheid hier eens moeten meten, maar ik ervaar nu momenteel dat die op een goed niveau is, hierdoor ervaar ik het ook aangenamer. De warme lucht stijgt hierdoor ook niet echt (omdat de ventilatie elk verdiep in balans houdt), waardoor de slaapkamers boven frisser blijven als beneden.

Woning bij mij is momenteel 24,5°C, de slaapkamers is het iets frisser, daar is het 23,9°C. Dus momenteel een graadje gestegen, wat ik een aangenaam klimaat vind, airco op het werk stel ik op 24 graden als het buiten +30 graden is, na een tijd zet ik dat dan ook af, omdat ik die tocht wat vervelend vind (hebben ze al vaak voor komen zien en aantal zaken voor gedaan).
    Ik heb op elke raam screens voorzien dus die doen hun werk nu wel goed, zodat de ramen niet veranderen in radiators. De isolatie zorgt ervoor dat de koude binnen blijft en de ventilatie zorgt ervoor dat elke ruimte nog wordt ververst en de warme buitenlucht gekoeld word.
    Ik heb momenteel ook ingesteld dat de ventilatie tussen 00:00 en 6:00 op hoogste stand draait en gaat de ventilatie over bypass, hierdoor kan ik de woning s'avonds afkoelen (om 00:00 is het hier buiten ongeveer 22 graden en daalt tot 20 graden) de ervaring leert men dat ik met deze temperaturen de woning dan met zo'n 1,5 graden kan laten dalen. Wanneer het buiten s'avonds terug afkoelt tot 17 graden (wat vanaf vrijdag terug is), dan krijg ik het gekoeld tot 21 graden.

Dus ik ben momenteel zeer blij met mijn nieuwe woning is een enorm verschil als ik het vergelijk met andere huizen van mijn vrienden of familie. Tot op de dag van vandaag nog geen nood gehad aan airco, wat ik misschien wel eens wil bekijken is om de invoerlucht van de ventilatie te kunnen koelen overdag. Uiteindelijk is het doel toch niet echt te kunnen koelen, maar gewoon temperatuur gelijk te houden. Als ik met die ventilatie de temperatuur met 2 graden zou kunnen laten dalen, is dat al meer als voldoende, hierdoor zou ik het klimaat in de woning gelijk kunnen houden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 24 juli 2019 om 17:56

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Muren van 9 dik als buitenblad kan niet, is niet dragend. Dat terzijde zou een huis met betonblokken (of zelf gegoten muren of ergens daartussen) zeker nog sterker bufferen. Idem met plat dak vs hellend dak.
    Alles draait om thermische inertie, de opmerking over de houten woningen is bijgevolg correct.

En wie serres bouwt moet deze doordacht plaatsen (architect..) of minstens op buitenzonwering willen investeren, indien deze temperaturen aan blijven houden zal binnen 10j de denkwijze wel aangepast zijn maarja, dat is nog even.

Wat betreft ventilator: zo'n Renson kan wat, zo'n 400m³ max aan, dat is niet bedoelt voor nachtkoeling maar voor constante ventilatie tijdens bewoning (een dampkap bv is snel 600-800m³). Ramen openzetten 's nachts, liefst met creatie van schouweffect in de inkomhal, en liefst op verantwoorde manier door ramen met roosters voor (inbraak) en dan nog es de ventilator 's nachts vollenbak laten draaien (als hij tenminste goed geinstalleerd is want de meesten gaan hier al piepen: da lawaai houd ik niet uit op mijn slaapkamer =) ) zal de woning zeker deftig op temperatuur houden.

Ik zit in mijn semi-serrewoning op 24,5 eveneens, luifel boven grootste raampartij doet wonderen in combinatie met screens, en dan heeft vrouwke nog raam laten openstaan deze ochtend waar dus veel warmte is binnengekomen vandaag ;-)

Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten