Pagina 1 van 3 123 Laatste
    Tits's schermafbeelding
    iTrader
    311 (100%)

Lucht/lucht warmtepomp als airco gebruiken

Hi,

Ik wil graag een twee/drietal (slaap)kamers koelen. Ik overweeg dit te doen met een warmtepomp via lucht ipv een airco.

Ik ken er vrij weinig van. Is dit een domme keuze? Grote voordeel is dat ik in de winter de kamer wat hiermee kan verwarmen. Zeker met een terugdraaiende meter en zonnepanelen is dit handig.
    Signatuur rijmt op frituur

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    een airco IS een lucht/lucht warmtepomp, dag van vandaag vind je amper nog airco's die enkel kunnen koelen.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Hey verwarmen verhaaltje moet je met korrel zout nemen.

Efficiëntie ligt hiervoor korter bij 1 wanneer het vriest. Dus wanneer het effectief koud begint te worden heeft uw toestel het moeilijker om de warmteverliezen te overbruggen. Het is namelijk het surplus en de circulatiecapaciteit hiervan die bepaald of je kamer opwarmt.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    @renegade: dat klopt echt niet hoor. allez tis te zeggen, dat klopt echt niet tenzij je een warmtepomp van het zevenste knoopsgat koopt (zo van die facebook promos van 700 EUR geplaatst van 2 nieuw belgen bv).
    Mitsubishi Zubadan bv haalt nog een zeer goede COP tot -15°
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

fredenevy's schermafbeelding
    iTrader
    316 (98%)
    Hoe kouder het buiten is, hoe beter de warmtepomp werkt voor het verwarmen.
    Als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is, gaat uw kamer moeilijker opwarmen dan als het buiten 0 graden zou zijn.
    Zwaait de bisschop met zijn mijter, let dan op voor uwen schijter...

http://psnprofiles.com/FredEnEvy

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Vandaar dat de mensen die er 1 hebben die ik ken een elektriciteitsverbruik van *3 hebben

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vandaar dat de mensen die er 1 hebben die ik ken een elektriciteitsverbruik van *3 hebben
    Dit

Sent from my iPhone using Tapatalk

iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredenevy Bekijk bericht
    Hoe kouder het buiten is, hoe beter de warmtepomp werkt voor het verwarmen.
    Als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is, gaat uw kamer moeilijker opwarmen dan als het buiten 0 graden zou zijn.
    Dat klopt niet he, als uw warmtepomp binnen warm blaast, blaast ze buiten koud. Hoe groter het verschil tussen de uitblaastemperatuur en de buitentemperatuur hoe makkelijker die warmtepomp warmte kan pakken uit de buitenlucht, dus hoe beter ze gaat werken. De problemen beginnen als de wisselaar begint te bevriezen als de temperatuur richting de 0 begint te gaan.

iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    @renegade: dat klopt echt niet hoor. allez tis te zeggen, dat klopt echt niet tenzij je een warmtepomp van het zevenste knoopsgat koopt (zo van die facebook promos van 700 EUR geplaatst van 2 nieuw belgen bv).
    Mitsubishi Zubadan bv haalt nog een zeer goede COP tot -15°
    Die zubadan is geen lucht lucht maar lucht water zo te zien?

iTrader
    4 (100%)
    Wij hebben er ook in de slaapkamer hangen, en zoveel verbruikt dat nu ook weer niet. Je moet die ook niet heel de dag/nacht laten draaien natuurlijk. Een lucht-lucht verwarming/koeling dient om aan te zetten wanneer je in de kamer komt en niet om uw kamer een hele dag op temperatuur te houden.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Dat klopt niet he, als uw warmtepomp binnen warm blaast, blaast ze buiten koud. Hoe groter het verschil tussen de uitblaastemperatuur en de buitentemperatuur hoe makkelijker die warmtepomp warmte kan pakken uit de buitenlucht, dus hoe beter ze gaat werken. De problemen beginnen als de wisselaar begint te bevriezen als de temperatuur richting de 0 begint te gaan.
    O_o Heel veel huizen hier hebben lucht-lucht warmte pompen. Mijn huis wordt in winter enkel verwarmd met lucht-lucht warmte pomp ( allez de leefruimtes toch) en dat gaat zonder probleem zolang het niet onder de -10 zakt. Vanaf dat je daar onder zakt begint het een probleem te worden, dat is correct. Maar ik denk niet dat dat in België vaak een probleem is.
    *** Also sprach Zarathustra ***

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Prophet Bekijk bericht
    Dit

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ik heb er even de techsheet van bv een Daikin Stylish FTXA-25AT bij genomen. Verwarmen heeft die een COP van 5,15 en koelen van 8,73.
    Dat zijn zéér hoge rendementen he, voor elke kWh stroom krijgt ge 5kWh warmte terug.

Dat het meer stroom zal verbruiken als zonder warmtepomp is logisch, onze lucht-water verbruik bv een 4000kWh per jaar voor enkel te verwarmen + sanitair. Maar dat is nog altijd de helft van de kostprijs van het op gas te doen...
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    O_o Heel veel huizen hier hebben lucht-lucht warmte pompen. Mijn huis wordt in winter enkel verwarmd met lucht-lucht warmte pomp ( allez de leefruimtes toch) en dat gaat zonder probleem zolang het niet onder de -10 zakt. Vanaf dat je daar onder zakt begint het een probleem te worden, dat is correct. Maar ik denk niet dat dat in België vaak een probleem is.
    Hier enkele jaren zo eentje gehad als primaire verwarming, zodra het vroor begon die toch ook van die ontdooicyclussen te doen waarbij hij zelfs koude blies. En dat was toch ook van Fujitsu Siemens dus dat zou nog ok moeten zijn. Spreek nu wel van een toestel van 8 jaar geleden.
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Ik heb er even de techsheet van bv een Daikin Stylish FTXA-25AT bij genomen. Verwarmen heeft die een COP van 5,15 en koelen van 8,73.
    Dat zijn zéér hoge rendementen he, voor elke kWh stroom krijgt ge 5kWh warmte terug.

Dat het meer stroom zal verbruiken als zonder warmtepomp is logisch, onze lucht-water verbruik bv een 4000kWh per jaar voor enkel te verwarmen + sanitair. Maar dat is nog altijd de helft van de kostprijs van het op gas te doen...
    Wij hebben 400 euro / jaar aan gas. Voor 200 euro elektriciteit ga je er niet komen, zelfs prosumententarief is al meer

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Wij hebben er ook in de slaapkamer hangen, en zoveel verbruikt dat nu ook weer niet. Je moet die ook niet heel de dag/nacht laten draaien natuurlijk. Een lucht-lucht verwarming/koeling dient om aan te zetten wanneer je in de kamer komt en niet om uw kamer een hele dag op temperatuur te houden.
    Ge kunt met uwen auto 4l/100km en ge kunt er 8l doorjagen he.. Zo van die random feiten zonder randomstandigheden krijg ik persoonlijk het schijt af. De statement van sander is veel genuanceerder.

Nu concreet antwoord topicstarter: ja dat kan via airco/WP (zal inderdaad zelfde toestel zijn vandaag de dag), ik zou zelf niet weten hoe anders.. nen ventilator die ge eens doet draaien snachts kan mss ook nog maar ik mag dat niet laten draaien 's nachts van mijn bazin
    Ik overweeg ook eventueel een airco door de alsmaar warmere zomers maar wat mij tegenhoudt is die ganse zonnepanelen problematiek. Terugverdientijden wamptepompen even terzijde (en zeker de grote verschillen dus "beperkte" kosten à la L/L wp'n en zware installaties W/W wp'n) denk ik vooral aan vebruik wat hier ook terecht aangehaald wordt: zo'n toestel zal zelf bij matig gebruik toch snel enkele 100's energie verslinden en met de slimme meters die eraan komen is het niet meer zo evident dit simpelweg op te vangen met een PV installatie.. (voor een zwembad zou dit dan weer net wel geen probleem vormen..).

Mijn voorlopige conclusie: interessant als bijkomende unit voor bij te verwarmen en koelen met beperkte draaiuren. En niet vergeten dat de condens ergens moet kunnen afgevoerd worden.

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten