Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

Eerste keer appartement huren

Ik ben momenteel op zoek naar een appartement om te huren. Dit is voor mij de eerste keer dus er zijn nog enkele dingen onduidelijk voor mij.

Zo zou ik graag een appartement vinden waar ik en mijn vriendin kunnen verblijven (2 personen dus). Op advertenties zie ik echter dat men sommige appartementen enkel voor 1 persoon wilt aanbieden. Andere advertenties laten dit dan weer in het midden. Als ik op zo'n advertenties reageer om een bezichtiging te regelen, krijg ik vaak geen antwoord omdat ik reeds in mijn eerste mail zeg dat het de bedoeling is dat ik er samen met mijn vriendin wil verblijven. Ik denk toch dat dit de reden is waarom ik geen antwoord krijg...

Nu is mijn vraag: kan ik misschien beter gewoon zeggen dat enkel ik er zal verblijven? Uiteindelijk zal dit in het begin ook zo zijn maar mijn vriendin zal wel spoedig bij mij intrekken. Wordt er in een huurcontract gezet hoeveel personen er maximaal in het appartement mogen verblijven?

Het is ook zo dat voorlopig enkel ik een vaste job heb (zij heeft geen inkomsten). Het huurcontract zal dus enkel op mijn naam komen te staan. Ik heb vernomen dat verhuurders dit niet zo graag hebben?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nello Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik ben momenteel op zoek naar een appartement om te huren. Dit is voor mij de eerste keer dus er zijn nog enkele dingen onduidelijk voor mij.

Zo zou ik graag een appartement vinden waar ik en mijn vriendin kunnen verblijven (2 personen dus). Op advertenties zie ik echter dat men sommige appartementen enkel voor 1 persoon wilt aanbieden. Andere advertenties laten dit dan weer in het midden. Als ik op zo'n advertenties reageer om een bezichtiging te regelen, krijg ik vaak geen antwoord omdat ik reeds in mijn eerste mail zeg dat het de bedoeling is dat ik er samen met mijn vriendin wil verblijven. Ik denk toch dat dit de reden is waarom ik geen antwoord krijg...

Nu is mijn vraag: kan ik misschien beter gewoon zeggen dat enkel ik er zal verblijven? Uiteindelijk zal dit in het begin ook zo zijn maar mijn vriendin zal wel spoedig bij mij intrekken. Wordt er in een huurcontract gezet hoeveel personen er maximaal in het appartement mogen verblijven?

Het is ook zo dat voorlopig enkel ik een vaste job heb (zij heeft geen inkomsten). Het huurcontract zal dus enkel op mijn naam komen te staan. Ik heb vernomen dat verhuurders dit niet zo graag hebben?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.
    Lijkt me bijzonder vreemd dat ze een 2e persoon zouden weigeren.
    Als je zegt `mijn ganse familie komt mee`, ja dan kan ik begrijpen dat er moeilijk gedaan wordt.
    Het feit dat enkel jij inkomsten hebt, kan wel als negatief gezien worden. Aja, want de verhuurder wil graag iemand die zeker maandelijks de centjes op tafel kan leggen.
    Als jij daarbij ook nog iemand onder je hoede neemt, betekent dat je net wat minder solvabel bent.

Zoek je trouwens niet net te klein? Een appartement waar bijstaat dat het geschikt is voor 1 persoon, lijkt me wel erg klein voor 2 mensen.

iTrader
    0
    Is 60 m² voor 2 personen klein? Ik vind van niet.

Dat ik minder solvabel ben begrijp ik. Net daarom vraag ik me af of ik niet gewoon beter verzwijg dat mijn vriendin samen met mij zal wonen. Het huurcontract zal toch enkel door mij worden ondertekend.

Daarom zou ik graag weten hoe dat nu zit met het aantal personen dat echt wettelijk in het appartement mag verblijven. Wordt dat meestal op het huurcontract gezet?

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    60m² is zeker doenbaar met 2, waarom iemand specifiek 1 persoon wil aan verhuren kan ik niet direct reden voor bedenken..

koppel zou me persoonlijk veiliger gevoel geven als een vrijgezel

Koonut's schermafbeelding
    iTrader
    217 (100%)
    2 tips. Bellen ipv mailen want anders zal je veel kansen mislopen. Als je een normale kerel bent vermeld je niets van een eventuele vriendin tenzij ze er persoonlijk achter vragen. Heel wat verhuurders hebben schrik van een hoop vreemdelingen die met 4 of 5 man op 60 vierkante meter proberen te wonen. Studenten die samenhokken zijn ook geregeld probleemhuurders die men het liefst ontwijkt.

Sent from my Moto G (5) using Tapatalk

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koonut Bekijk bericht
    2 tips. Bellen ipv mailen want anders zal je veel kansen mislopen. Als je een normale kerel bent vermeld je niets van een eventuele vriendin tenzij ze er persoonlijk achter vragen. Heel wat verhuurders hebben schrik van een hoop vreemdelingen die met 4 of 5 man op 60 vierkante meter proberen te wonen. Studenten die samenhokken zijn ook geregeld probleemhuurders die men het liefst ontwijkt.

Dus gewoon mijn vriendin niet vermelden? Als ze dan na een maand bij mij intrekt kan ze gewoon haar domicilie aanvragen zonder dat de verhuurder dat kan tegenhouden?

Koonut's schermafbeelding
    iTrader
    217 (100%)
    Zo heb ik het alvast gedaan met mijn vriendin paar jaar geleden. Heb er eerlijk gezegd geen idee hoeveel macht de verhuurders hebbem qua beperking aantal huurders. Denk dat die beperking eerder normaal is als kotverhuurder?

Als het een echt appartement betreft en geen studentenkot is zou ik mij alvast niet teveel zorgen maken. Verhuurders willen gewoon zorgzaam volk. Het meest noemenswaardige in mijn huurcontract was het verbod op roken en huisdieren.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koonut Bekijk bericht
    Zo heb ik het alvast gedaan met mijn vriendin paar jaar geleden. Heb er eerlijk gezegd geen idee hoeveel macht de verhuurders hebbem qua beperking aantal huurders. Denk dat die beperking eerder normaal is als kotverhuurder?

Als het een echt appartement betreft en geen studentenkot is zou ik mij alvast niet teveel zorgen maken. Verhuurders willen gewoon zorgzaam volk. Het meest noemenswaardige in mijn huurcontract was het verbod op roken en huisdieren.

Er is een wettelijke bepaling ergens over het aantal personen dat in een bepaalde woning met x aantal kamers mag wonen. Verhuurder is gehouden om zich daaraan te houden in zijn contract.
    vb in een woning met 1 slaapkamer mag vb geen contract afgesloten worden voor 4 volwassen huurders.

iTrader
    0
    Ok dus ik moet mij alvast niet te veel zorgen maken over het feit dat mijn vriendin bij mij kan intrekken.

Iets anders: men raad altijd een huurprijs aan die niet meer bedraagt dan 1/3 van uw netto-inkomen. Ik wil mij daar min of meer aan houden maar zie soms interessante appartementen die iets duurder zijn. Wordt die 1/3de regel als heilig beschouwd door verhuurders of zijn die doorgaans flexibel?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Ok dus ik moet mij alvast niet te veel zorgen maken over het feit dat mijn vriendin bij mij kan intrekken.

Iets anders: men raad altijd een huurprijs aan die niet meer bedraagt dan 1/3 van uw netto-inkomen. Ik wil mij daar min of meer aan houden maar zie soms interessante appartementen die iets duurder zijn. Wordt die 1/3de regel als heilig beschouwd door verhuurders of zijn die doorgaans flexibel?
    Dat is flexibel. Als je 1500€ verdient moet je niet afkomen met een huur van 1200€. Maar voor iets gaan van 600 - 700€ is niet strikt gezien een probleem. Het tast echter wel uw spaarcapaciteit aan.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Dat is flexibel. Als je 1500€ verdient moet je niet afkomen met een huur van 1200€. Maar voor iets gaan van 600 - 700€ is niet strikt gezien een probleem. Het tast echter wel uw spaarcapaciteit aan.
    Ok super. Dat stelt me toch gerust. Bedankt voor de hulp!

iTrader
    0
    Ik heb ondertussen al ondervonden dat het echt niet gemakkelijk is. Moest ik nu een zee van tijd hebben, zou ik er nog mee kunnen omgaan. Maar ik heb een redelijk stresserende full time job en als ik dan na mijn uren speciaal in de buurt van het te bezichtigen appartement verblijf om uiteindelijk net voor de afspraak het bericht te krijgen dat het al is verhuurd, vraag ik mij toch af of er geen efficiëntere manier is.

Er wordt mij gezegd dat ik gewoon naar een immokantoor moet gaan in een buurt waar ik zou willen wonen, en daar moet zeggen wat voor appartement aan mijn eisen zou voldoen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Er wordt mij gezegd dat ik gewoon naar een immokantoor moet gaan in een buurt waar ik zou willen wonen, en daar moet zeggen wat voor appartement aan mijn eisen zou voldoen. Heeft iemand daar ervaring mee?
    Als je een goed profiel hebt, dan krijg je soms iets te horen voordat ze het beginnen te adverteren als huurpand.
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S
    Projecten: frequency trainer

iTrader
    0
    Ik heb een vast contract. Mijn loon bedraagt € 1700 netto (Met een hoge bedrijfsvoorheffing. Ik krijg zowat € 2700 terug van de belastingsdienst) + maaltijdcheques. Ik kan echter geen referenties voorleggen van vorige verhuurders. Ik zal ook samen met mijn vriendin het appartement bewonen maar zij heeft geen inkomen. Enkel ik zal het contract dus ondertekenen. Al gehoord dat verhuurders dit niet echt appreciëren...

iTrader
    0
    Zouden er eventueel mensen kunnen zeggen met welk loon zij een appartement hebben kunnen huren (door zich kandidaat te stellen) en wat de huurprijs bedroeg?

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten