iTrader
    0

Decentrale ventilatie?

We wonen sinds 2 maanden in een halfopen woning, gebouwd 1979 met hier en daar renovaties (met 270 EPC).

Op een hoek van de slaapkamer merken wij lichte schimmelvorming (dat was blijkbaar weggewerkt tijdens het bezoek bij aankoop),
    met een goedkoop metertje zien wij soms een relatieve vochtigheid van 70-85% tijdens de nacht.
    Voor de rest van het huis zijn er naar ons weten niet echt meer schimmelvormingen.

2tal firma's die aan vochtbestrijden doen zijn langsgeweest, en stellen vast dat het koudebrug/condens probleem is.
    Ze stellen allebei een decentrale ventilatiesysteem voor (kostprijs 1300-2300 excl btw).

Op het internet is er precies weinig info te vinden over decentraliseerde ventilatiesystemen (over volwaardige ventilatiesystemen wel)
    heeft iemand ervaring/kennis hieromtrent? Hebben die systemen echt nut of is het eerder 'verkoperspraat'?

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignite7 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    We wonen sinds 2 maanden in een halfopen woning, gebouwd 1979 met hier en daar renovaties (met 270 EPC).

Op een hoek van de slaapkamer merken wij lichte schimmelvorming (dat was blijkbaar weggewerkt tijdens het bezoek bij aankoop),
    met een goedkoop metertje zien wij soms een relatieve vochtigheid van 70-85% tijdens de nacht.
    Voor de rest van het huis zijn er naar ons weten niet echt meer schimmelvormingen.

2tal firma's die aan vochtbestrijden doen zijn langsgeweest, en stellen vast dat het koudebrug/condens probleem is.
    Ze stellen allebei een decentrale ventilatiesysteem voor (kostprijs 1300-2300 excl btw).

Op het internet is er precies weinig info te vinden over decentraliseerde ventilatiesystemen (over volwaardige ventilatiesystemen wel)
    heeft iemand ervaring/kennis hieromtrent? Hebben die systemen echt nut of is het eerder 'verkoperspraat'?
    Mijn ouders hebben dat ook voorzien in hun badkamer (al enkele jaren terug, garage omgebouwd naar slaapkamer en 2de badkamer), nu was dat wel een stuk goedkoper. Je hebt daar verschillende systemen in, over de kostprijs waar jij over spreekt zit je in de dure klasse en zal het ook eentje zijn met warmteterugwinning.

Mijn ouders hebben iemand laten komen om een gat in de gevel te boren en nadien ventilator ingebouwd. Deze springt mee op als je het licht aandoet en draait nog enkele minuten na, als je het licht uit doet (kun je kiezen). Je kunt die ook nog programmeren welke dagen en uren je die eventueel wilt laten draaien, zo kun je bv zeggen dat die in de week automatisch op dat uur aanspringt. Dan spreek je wel over een andere prijsklasse, aanzienelijk goedkoper.
    Het is natuurlijk wel zo, dat bij hun enkel afzuig is, dus je moet ook wel nadenken dat je ergens de lucht vandaan moet halen om goed te ventileren. Mijn ouders hebben in de tijd ook al hun ramen vervangen en daar zit luchtroosters in, via die weg kan die vers lucht aanzuigen. Die mogelijkheid moet je dan wel hebben.

Ondertussen zijn we dus al verschillende jaren verder en hebben ze nog steeds geen problemen.

sypro9000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Als het probleem werkelijk zo is dat uw vochtige lucht in de woning verdampt via de buitenmuren. En zo de koude facade raakt en condenseert. Dan denk ik dat structurele oplossing nodig zijn. Bijvoorbeeld het isoleren via de voorkant van de facade. Daarom dat zoveel woningen in de cripi worden gezet.

De vraag is gewoon waar komt het vocht vandaan in eerst instantie. Is dat gewoon leef vocht die er gewoon niet uitgeraakt via de condenserings cyclus, of is dat vocht die binnen komt via een capillaire werking.

Een ventilatie systeen onvocht trouwens enkel in de winter. Dit door de droge lucht die binnen word getrokken. Het is een lap mid
    del.

Getypt van een telefoon mijn excuses.
    PC||Antec P182 4x Noctua NF-P12 :: Asus P7P55D LE :: i7 860 @ 4.0 (20x200 Vcore 1.35v IMC 1.40v Scythe Mugen II) :: 4x2gig Corsair Dominator @ 1600 (8-8-8-20 1.6v) :: Asus 5870 @ 930/1250 :: 40gig Bootdisk SSD 500gig workdisk :: Roccat Kave :: Roccat Kone :: Logitech G19

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sypro9000 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als het probleem werkelijk zo is dat uw vochtige lucht in de woning verdampt via de buitenmuren. En zo de koude facade raakt en condenseert. Dan denk ik dat structurele oplossing nodig zijn. Bijvoorbeeld het isoleren via de voorkant van de facade. Daarom dat zoveel woningen in de cripi worden gezet.

De vraag is gewoon waar komt het vocht vandaan in eerst instantie. Is dat gewoon leef vocht die er gewoon niet uitgeraakt via de condenserings cyclus, of is dat vocht die binnen komt via een capillaire werking.

Een ventilatie systeen onvocht trouwens enkel in de winter. Dit door de droge lucht die binnen word getrokken. Het is een lap mid
    del.

Getypt van een telefoon mijn excuses.
    Het is volgens mij gewoon leefvocht in de slaapkamer, overdag met ramen open als het niet regent,
    zegt de vochtigheidsmeter gewoon zelfde relatief vochtigheid als de rest van het huis.
    Slapen met de deur open helpt bv al veel meer.

Regels voor berichten