ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Gas heb ik in staalbuizen gelegd en die is reeds gekeurd geweest.
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chauffagist Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Persen met een tang. Wij gebruiken die:
    https://lbge.be/product/begetube-enk...ers-621262818/
    Het meest gebruikte zijn toch gewoon de inbouwdozen met klemkoppeling.
    https://www.alu-pex.be/Inbouwdoos-/-...1/2-16-alu-pex

Ai ai, easykit, die mannen geven ook een flexibel om je expansievat aan te sluiten, gasleiding leggen ze gewoon in plt in opbouw. Soms is het beter om naar een groothandel te gaan en daar je materiaal te kopen en een perstang te huren.
    Net zoals een beetje de rest van Vlaanderen? PLT heeft net heel voordelen waardoor het nog uitsluitend geplaatst wordt. Je wilt niet weten hoeveel appartementsblokken vol met PLT liggen allemaal ik opbouw.
    Laatst gewijzigd door MrKend54l; 3 mei 2020 om 11:52
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Een loodgieter die zichzelf serieus neemt zal nooit knelkoppelingen gebruiken op achteraf onbereikbare plaatsen. Als die dat toch doet sjot die dan maar buiten want dan zal de rest ook gene vette zijn.

Over PLT geef ik u gelijk, gebruik dat nu zelf ook, heeft toch een aantal voordelen.

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het meest gebruikte zijn toch gewoon de inbouwdozen met klemkoppeling.
    https://www.alu-pex.be/Inbouwdoos-/-...1/2-16-alu-pex

Net zoals een beetje de rest van Vlaanderen? PLT heeft net heel voordelen waardoor het nog uitsluitend geplaatst wordt. Je wilt niet weten hoeveel appartementsblokken vol met PLT liggen allemaal ik opbouw.
    Wat doe jij eigenlijk van werk dat je blijkbaar alles weet qua materiaal dat overal zou gebruikt worden?

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Plt ok, het heeft zijn voordelen, maar je moet nadien ook nog profielen over de buis leggen in de chape of muur, het is niet echt proper om dit in opbouw te leggen over lange lengtes, dat ziet er uit alsof je een xvb kabel met krammen aan de muur tegen komt. Ja je moet het mij niet zeggen hoe vaak ik het al gezien heb in appartementsgebouwen in kokers, met stripbandjes opgebonden, maar ik begrijp dat het veel werkuren uitspaart. Wij gebruiken nog veel staal of soms wicu met profielen over. In opbouw aan/naar de ketel altijd in koper. Er mag toch nog een beetje beroepsfierheid zijn. Sommigen sluiten een ketel aan alsof de buizen elektriek kabels zijn.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Eind 2015 een woning gekocht die gebouwd werd in 1994.

Toen opgemerkt dat er 1 hoek was (naast het schuifraam) waar wat vochtproblemen (geweest) waren.

Eigenlijk nooit last van gehad behalve rond augustus vorig jaar (warme periode), we hadden in die hoek een kartonnen doos staan met doopsuikers in (die periode kindje gekregen ). Toen we nog eens controleerden als we van alles genoeg hadden merkten we (gelukkig op tijd voor de bevalling ) dat er schimmel zat op meerdere doopsuikers...

Ook voelt de vloer in die hoek en rond het schuifraam merkelijk kouder aan dan de overige tegels en is er ook een soort witte aanslag op de voegen. Het behang hangt daar ook wat los.

Buiten in die hoek is er een open stootvoeg en ook enkele kleine gaatjes. Ik vermoed dat de vorige eigenaar dit stuk heeft laten injecteren tegen vocht?

De aanpalende (Westelijke) muur, de regenkant dus, heeft ook open voegen en kleine gaatjes (met meer afstand tussen). Aan die kant hebben we een terras in bankirai waar ik merk dat onder het niveau van de bankirai ook nog open stootvoegen zijn (rechts onder de duidelijk zichtbare open voeg te zien), dit lijkt me niet echt ideaal te zijn?

Geen idee als er een waterkering zit, ik vermoed van wel gezien de woning dateert van 1994.

Morgen bel ik eens naar Aqua protect om een afspraak te maken voor een vrijblijvende gratis diagnose.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou zijn?

ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Die open stootvoegen zijn voor de ventilatie van je spouwmuur.
    Aangezien je dus een spouwmuur hebt, mogen ze aan de buitenmuur nog zoveel injecteren als ze willen maar zal dit binnen geen enkel verschil maken. Tenzij de spouwmuur misschien achteraf is opgevuld geweest met isolatie?
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Bekijk bericht
    Wat doe jij eigenlijk van werk dat je blijkbaar alles weet qua materiaal dat overal zou gebruikt worden?
    Je moet nu toch geen loodgieter zijn om te zien dat er kilometers PLT geplaatst wordt om alles van gas te voorzien?

Ook sanitair met materiaal met klemkoppelingen worden in massa gelegd. Die begetube Inbouwdozen met klemkoppelingen heb ik ook al veruit het meest zien geplaatst worden. Er valt wat over te zeggen natuurlijk. Maar indien gewoon goed geplaatst is dat niet minderwaardig aan een klemkoppeling. Het is ook niet alsof klemkoppelingen een garantie zijn voor geen lekken.

Zaken evolueren ook. Ik ken nog man die zweren bij kemp en loctite iets van de duivel vinden. Die zeggen ook dat je een prutser bent als je geen kemp gebruikt.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Je moet nu toch geen loodgieter zijn om te zien dat er kilometers PLT geplaatst wordt om alles van gas te voorzien?

Ook sanitair met materiaal met klemkoppelingen worden in massa gelegd. Die begetube Inbouwdozen met klemkoppelingen heb ik ook al veruit het meest zien geplaatst worden. Er valt wat over te zeggen natuurlijk. Maar indien gewoon goed geplaatst is dat niet minderwaardig aan een klemkoppeling. Het is ook niet alsof klemkoppelingen een garantie zijn voor geen lekken.
    Dat is nu toch geen antwoord op mijn vraag?

En ivm klemkoppelingen, zolang de buis deftig uitgezet en ontbraamd wordt en Nie te lomp in de buis gestoken wordt zou dat idd niet mogen lekken. Nuja hetzelfde geldt voor perskoppelingen natuurlijk, liever een klemkoppeling die bloot zit en lekt herstellen dan een perskoppeling.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Dat is nu toch geen antwoord op mijn vraag?

En ivm klemkoppelingen, zolang de buis deftig uitgezet en ontbraamd wordt en Nie te lomp in de buis gestoken wordt zou dat idd niet mogen lekken. Nuja hetzelfde geldt voor perskoppelingen natuurlijk, liever een klemkoppeling die bloot zit en lekt herstellen dan een perskoppeling.
    Je kan dit het beste beschrijven als technisch leidinggevende in de procesindustrie. Dus nog niet eens kwart een loodgieter
    Maar ik ben elektromechanisch geschoold over de hele lijn. Dus in het verleden wel af en toe eens op een werf geweest als elektricien, plaatser van systeemplafonds en ook sporadisch wat sanitair (core business van die kerel was elektriciteit en domotica maar nam alles aan wat hij kon) als vakantiewerk,. Maar ik heb een ruim interesseveld en ben daarbij zelf ook gewoon aan het bouwen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ToasT Bekijk bericht
    Die open stootvoegen zijn voor de ventilatie van je spouwmuur.
    Aangezien je dus een spouwmuur hebt, mogen ze aan de buitenmuur nog zoveel injecteren als ze willen maar zal dit binnen geen enkel verschil maken. Tenzij de spouwmuur misschien achteraf is opgevuld geweest met isolatie?
    Volgens het plan zou er 4cm isolatie zitten (harde polyurethaan platen)

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Ai ai, easykit, die mannen geven ook een flexibel om je expansievat aan te sluiten, gasleiding leggen ze gewoon in plt in opbouw. Soms is het beter om naar een groothandel te gaan en daar je materiaal te kopen en een perstang te huren.
    Kom kom, niet overdrijven, als ge fatsoenlijke klempkoppelingen gebruikt en het deftig plaatst (ik heb al mensen gezien die hun buizen zo scheef knippen dat de koppeling er aan 1 kant maar half in zit) is dat ook gewoon dicht. Komt dan nog is bij dat ge met perskoppelingen soms echt niet de ruimte hebt om er makkelijk aan te geraken met uw persbekken zonder de helft van de muur weg te kappen (ibox olé).
    Als ge van die brol met 1 dichting haalt in de Hubo, ja ok, maar als ge gewoon fatsoenlijke gebruikt zoals bv COMISA...

@Brecht: als het zo erg is dan hebt ge echt gewoon slecht geplaatst. Ik onlucht altijd omdat ge soms wel eens een mini-lekje kunt hebben als ge de koppeling net niet genoeg hebt aangetrokken (en toch hebt getrokken tot het "kraakt"). Als dat bv op een koud water leiding naar een handenwasser zit van 10m, dat duurt meer als een week eer dat van zichzelf is ontlucht. Daarom: ik laat altijd water tot aan de stop komen. Als het dan na 48h droog is, is het toe.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Kom kom, niet overdrijven, als ge fatsoenlijke klempkoppelingen gebruikt en het deftig plaatst (ik heb al mensen gezien die hun buizen zo scheef knippen dat de koppeling er aan 1 kant maar half in zit) is dat ook gewoon dicht. Komt dan nog is bij dat ge met perskoppelingen soms echt niet de ruimte hebt om er makkelijk aan te geraken met uw persbekken zonder de helft van de muur weg te kappen (ibox olé).
    Als ge van die brol met 1 dichting haalt in de Hubo, ja ok, maar als ge gewoon fatsoenlijke gebruikt zoals bv COMISA...

@Brecht: als het zo erg is dan hebt ge echt gewoon slecht geplaatst. Ik onlucht altijd omdat ge soms wel eens een mini-lekje kunt hebben als ge de koppeling net niet genoeg hebt aangetrokken (en toch hebt getrokken tot het "kraakt"). Als dat bv op een koud water leiding naar een handenwasser zit van 10m, dat duurt meer als een week eer dat van zichzelf is ontlucht. Daarom: ik laat altijd water tot aan de stop komen. Als het dan na 48h droog is, is het toe.
    Gaat Niet over slecht geplaatst, maar gewoon niet aangespannen dan ofzo. Soms moet je 10 dingen tegelijk doen en komen ze u continu storen dat dat soms wel eens gebeurt. Zo van die doe het zelf eigenaars dat je dan denkt van ja doe het dan zelf ofzo?

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Zou een accentmuur willen maken met steenstrips. Advies hoe dat te bevestigen op welke ondergrond best? Nu staat er OSB3 plaat van 18mm op metalstuds.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Gaat Niet over slecht geplaatst, maar gewoon niet aangespannen dan ofzo. Soms moet je 10 dingen tegelijk doen en komen ze u continu storen dat dat soms wel eens gebeurt. Zo van die doe het zelf eigenaars dat je dan denkt van ja doe het dan zelf ofzo?
    Goh dat kan even goed met perskoppelingen. Mijn koppelingen voor de staande vloerkraan van het bad heb ik geperst omdat die wat slanker zijn dan knelkoppelingen. Dat was toch niet zo simpel om dat machien te zetten, die leiding stabiel te houden en dan nog eens te zien dat ze tot vanachter in de koppeling zat.
    Zal voor een groot stuk ook "gewoonte" zijn he
    @TooChé: die OSB voorbehandelen met voorstrijk voor zuigende ondergronden, is zo een potje met groen "water" van Knauf bv. Zet daar 2-3 lagen op. Daarna gewoon met tegellijm tegen de wand zetten.

Regels voor berichten