Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb niet 'één of twee' bomen staan. Ik heb een honderd jaar oude notelaar; een 200 meter haag en een veertigtal fruitbomen staan. En dan nog eens enkele relatief jonge bomen . Mijn buur heeft een arboretum van 4 ha.
    Mja, geen idee hoe je het doet dan. Als ik dat laat liggen heb ik een aangekoekte laag waaronder niks meer groeit en m'n terras zou onbruikbaar worden. Dan zal het bij u meer waaien zeker? Sowieso geen optie hier om ze te laten liggen, al die eikels beginnen dan te kiemen en dat wil ik niet.

Het hangt misschien ook van het soort bomen af? Hier zijn dat Amerikaanse eiken, exoten dus eigenlijk..
    Laatst gewijzigd door Musk; 14 oktober 2020 om 22:53

iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Mja, geen idee hoe je het doet dan. Als ik dat laat liggen heb ik een aangekoekte laag waaronder niks meer groeit en m'n terras zou onbruikbaar worden. Dan zal het bij u meer waaien zeker? Sowieso geen optie hier om ze te laten liggen, al die eikels beginnen dan te kiemen en dat wil ik niet.

Het hangt misschien ook van het soort bomen af? Hier zijn dat Amerikaanse eiken, exoten dus eigenlijk..
    Ik laat alles liggen. Bladeren van fruitbomen composteren redelijk snel, van de notelaar ook. Alleen in de bloemenweide verwijder ik alles heel systematisch (zodat de grond daar niet verrijkt).
    Alleen de bladeren van de Magnolia grandiflora raap ik op. Die liggen er anders nog twee jaar later. In de bloemenborders verwijder ik een beetje blad in de lente, op de plekken waar echt grote hopen liggen. Voor de rest mag dat bijven liggen
    Ik maai mijn gras nog eens in december, om er voor te zorgen dat de krokussen in 't gazon zo goed mogelijk zichtbaar zijn. Dan verwijder ik dus ook wat bladeren (die mee i de maaier gaan, want dan mulchmaai ik niet)

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utolor. Bekijk bericht
    Oké super! Ik zie dat Klopgeest dit weekend nog gaat zaaien. Denk je dat dit nog gaat dit jaar?

Ik zou namelijk het stukje "gazon" van de gemeente dat voor ons huis ligt tussen het voetpad en de straat willen frezen, egaliseren en opnieuw inzaaien. Het stuk zit vol kale plekken, onkruid, hobbels en bobbels en ik zou er graag een strak stukje gazon van maken.
    Blijkbaar nog streepje zon volgende week, dus dat zou al wat moeten helpen.

Reden bij mij was ook omdat heel de tuin nu nog met zandhopen ligt van beregening en grondwaterpomp, anders moeten we daar een hele winter op kijken.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Ik laat alles liggen. Bladeren van fruitbomen composteren redelijk snel, van de notelaar ook. Alleen in de bloemenweide verwijder ik alles heel systematisch (zodat de grond daar niet verrijkt).
    Alleen de bladeren van de Magnolia grandiflora raap ik op. Die liggen er anders nog twee jaar later. In de bloemenborders verwijder ik een beetje blad in de lente, op de plekken waar echt grote hopen liggen. Voor de rest mag dat bijven liggen
    Ik maai mijn gras nog eens in december, om er voor te zorgen dat de krokussen in 't gazon zo goed mogelijk zichtbaar zijn. Dan verwijder ik dus ook wat bladeren (die mee i de maaier gaan, want dan mulchmaai ik niet)
    Maar heb jij gras?

Heb engerlingen vieze beestjes. Hopen op strenge winter dat ze sterven zeker?

Noctilucus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja da's allemaal mooi als je 1 of 2 bomen hebt staan.. Als ik ze hier laat liggen eindig ik met een laag van 20-30cm bladeren over het hele perceel.. ik gok dat ik zo een grote bladkorf van de gemeente gemiddeld 10-15 keer gevuld krijg ieder jaar..

Als je een erg natte herfst hebt krijg je ook wel veel mos als je het laat liggen. (als je een gazon hebt)
    Wees blij dat de gemeente bij jullie (als ik het goed lees) nog bladkorven zet
    Sinds dit jaar doen ze dat hier niet meer, ook geen gratis zakken voor groenafval meer, maar wij mogen wel de bladeren van de bomen die de gemeente aanplant opkuisen...
    "... who gnaws hungrily in inconceivable, unlighted chambers beyond time and space amidst the muffled, maddening beating of vile drums and the thin monotonous whine of accursed flutes"

iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Maar heb jij gras?

Ik heb gras.
    En ook engerlingen. Maar die storen mij niet. Zelfs de mol niet.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noctilucus Bekijk bericht
    Wees blij dat de gemeente bij jullie (als ik het goed lees) nog bladkorven zet
    Sinds dit jaar doen ze dat hier niet meer, ook geen gratis zakken voor groenafval meer, maar wij mogen wel de bladeren van de bomen die de gemeente aanplant opkuisen...
    Ja sinds dit jaar krijg je er ene en die moet je zelf terug afbreken en opbergen voor volgend jaar.. ik woon tegenover het lokale park, als ik geen mogelijkheid kreeg om die bladeren te laten afvoeren blies ik ze toch gewoon terug dat park in hoor

Gratis zakken hoor groenafval hebben we hier nooit gehad. Da's 40 euro per jaar voor een groene container + 140 euro per jaar voor de afvalverwerking in het algemeen.

iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    Ja sinds dit jaar krijg je er ene en die moet je zelf terug afbreken en opbergen voor volgend jaar.. ik woon tegenover het lokale park, als ik geen mogelijkheid kreeg om die bladeren te laten afvoeren blies ik ze toch gewoon terug dat park in hoor

Gratis zakken hoor groenafval hebben we hier nooit gehad. Da's 40 euro per jaar voor een groene container + 140 euro per jaar voor de afvalverwerking in het algemeen.
    Groenafval is echt een jammere benaming. Hier verlaat werkelijk niets mijn grond. Alles wordt gecomposteerd en gebruikt als bodemverbeteraar/voeding. We hebben geen groene container. Het gekookt keukenafval gaat naar de kippen, alles wat niet gekookt is belandt op de composthoop.
    Door je bodem van voldoende afgebroken organisch materiaal te voorzien, krijg je een veel rijker bodemleven, waardoor planten gewoon veel gezonder leven. Bladeren zijn een belangrijk onderdeel in dat verhaal. Ik moet wel toegeven dat ik te lui ben om ze apart te composteren tot bladcompost

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Groenafval is echt een jammere benaming. Hier verlaat werkelijk niets mijn grond. Alles wordt gecomposteerd en gebruikt als bodemverbeteraar/voeding. We hebben geen groene container. Het gekookt keukenafval gaat naar de kippen, alles wat niet gekookt is belandt op de composthoop.
    Door je bodem van voldoende afgebroken organisch materiaal te voorzien, krijg je een veel rijker bodemleven, waardoor planten gewoon veel gezonder leven. Bladeren zijn een belangrijk onderdeel in dat verhaal. Ik moet wel toegeven dat ik te lui ben om ze apart te composteren tot bladcompost
    Niet iedereen heeft daar de ruimte voor. Een kippenwei zou hier al niet lukken, tenzij aan de straatkant, maar da's ook geen zicht imo.

Kheb wel 3 van die kunststoffen bakken waarin al het tuinafval wordt gecomposteerd. (gras, snoeisel, takken, ...) - groente en fruit durf ik er eigenlijk niet opgooien wegens misschien geuroverlast? (Staat erg dichtbij de buurman z'n terras..) of valt dat wel mee? (Ik denk aan de zomer..)

Zo 3 van deze, ook via de gemeente voor €30 gekocht, een mooie deal

https://www.bouwkampioen.be/nl/eco-c...hoCoN0QAvD_BwE

Ik haal ook wel elk jaar een remork compost, ook dat kunnen we hier in het voorjaar gratis afhalen op het containerpark.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Ik heb gras.
    En ook engerlingen. Maar die storen mij niet. Zelfs de mol niet.
    Als je er niet teveel hebt. Heb vrienden die deze week foto poste met meer dan 100 vogels in hun tuin die naar die beestjes aan het pikken waren en al hun gras is zowat weggevreten.

Zelf compost maken in kleine tuin is echt niet fijn. Ik heb kleine GFT bak dus dat is niet veel en snoeiafval doe ik naar containerpark hier om de hoek. Gras probeer ik wel zo veel mogelijk te mulchen en ik geef de planten wel organische meststof

iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    Niet iedereen heeft daar de ruimte voor. Een kippenwei zou hier al niet lukken, tenzij aan de straatkant, maar da's ook geen zicht imo.

Kheb wel 3 van die kunststoffen bakken waarin al het tuinafval wordt gecomposteerd. (gras, snoeisel, takken, ...) - groente en fruit durf ik er eigenlijk niet opgooien wegens misschien geuroverlast? (Staat erg dichtbij de buurman z'n terras..) of valt dat wel mee? (Ik denk aan de zomer..)

Zo 3 van deze, ook via de gemeente voor €30 gekocht, een mooie deal

https://www.bouwkampioen.be/nl/eco-c...hoCoN0QAvD_BwE

Ik haal ook wel elk jaar een remork compost, ook dat kunnen we hier in het voorjaar gratis afhalen op het containerpark.
    Een composthoop geurt niet. Dat ruikt gewoon naar bos. Indien ik er het afgevallen fruit opgooi (zoals al eerder gezegd, ik heb hier heet wat fruitbomen staan), dan is dat soms een kruiwagen of zo. Dan zou dat dus wel stinken, maar dan strooi ik er gewoon een laag ander tuinafval over heen, dan is dat volledig weg.

Indien je een composthoop enkele keren omzet per jaar, heb je ook veel sneller en betere compost. Ik heb hier elk jaar een 3-4 m³ compostals opbrengst (maar dat is dus voor een vrij grote tuin)
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

BearPils's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wij hebben in onze kleine tuin (15*5m) een dakplataan staan waar we vanaf willen. Die groeit elk jaar zonder overdrijven terug >3m uit.
    Rondom onze tuin staan 4 massieve leilinden waar ik al genoeg snoeiwerk aan heb
    Nu zijn we op zoek naar een alternatief voor die plataan die dus niet te groot wordt maar wel hoog genoeg is zodat je er onder kunt lopen.
    Iemand een suggestie?

ToasT's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BearPils Bekijk bericht
    Wij hebben in onze kleine tuin (15*5m) een dakplataan staan waar we vanaf willen. Die groeit elk jaar zonder overdrijven terug >3m uit.
    Rondom onze tuin staan 4 massieve leilinden waar ik al genoeg snoeiwerk aan heb
    Nu zijn we op zoek naar een alternatief voor die plataan die dus niet te groot wordt maar wel hoog genoeg is zodat je er onder kunt lopen.
    Iemand een suggestie?
    Hier staan er wat alternatieven op: https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/t..._geleid_worden
    Al staat er wel niet echt iets bij van hoe snel die groeien. Een alternatief is misschien een pergola die je laat begroeien met druiven of een andere klimplant. Hop kan je er ook op laten groeien, maar dan best de Japanse. Deze is niet winterhard en moet je dus wel ieder jaar opnieuw zetten. En je kan die gebruiken in je eigen Bear Pils
    De inheemse hop kan nogal woekeren.

*edit* zie hier net dat de Japanse hop hier kan overwinteren als het geen al te harde winter is. Goed mogelijk dus dat deze ook begint te woekeren.
    Laatst gewijzigd door ToasT; 16 oktober 2020 om 15:26
    "Even the best of plans will not survive the encounter with the enemy" - Helmuth von Moltke

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Maar heb jij gras?

Vorig jaar ook gehad, ik had een stuk gras van 2-3m lang dat gewoon nog aarde met hier en daar sprietjes was.

Wel een zure om je mooie grasmatten zo te zien.
    Eerst 2 jaar een hittegolf erop, kwam het er net weer door en waren die engerlingen ermee weg...

Ik heb iets gesmeten van BSI denk ik en die engerlingen waren dood/weg.
    Met wat meststoffen is het nu terug perfect.

Ik heb op een andere plaats 1 stuk waar het gras wat dunner staat, ik ga het in de gaten houden of er daar weer geen engerlingen bezig zijn en evt. terug wat product bijsmijten.

Kielse's schermafbeelding
    iTrader
    1 (67%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hoe kan ik de kale plekken na het verticuteren best behandelen?
    Wat losharken, bijzaaien en na enkele weken de tuin eens bemesten?

Regels voor berichten