Pagina 34 van 34 Eerste ... 243031323334

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik zou zeggen, sluit je aan op de facebook groep van velt. Dat zijn de mensen die 'duurzaam' tuinieren hoog in 't vaandel dragen ;-) Heel veel info te vinden

Ik zal hier straks ook wel enkele dingetjes neerpennen, nu verder werken
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Perfect, ik heb nog niets verwijderd en dat is goed zo. Zeker die hondsdraf is een mooie bodembedekker voor de achterste deel van de tuin tussen enkele bomen, waar het gras toch amper groeit. Heb geen voortuin dus doe min of meer mijn zin; maar de vrouw is meer een voorstander van een gazon dus het is wat combineren. Momenteel nog plannen om wat borders te maken met bloeiende planten (liefst inheemse zaken of toch planten die goed zijn voor de insecten). Ik vraag het maar omdat als je wat google gebruikt je snel op fora voor tuinierders terecht komt waar alles kennelijk een bedreiging is voor de tuin
    Daarom dat ik velt aanraadde. Ze organiseren het eerste week-end van juni de eco-tuindagen, dan kan je een idee krijgen van hoe zo'n tuin er kan uitzien.
    Je hoeft je echt niet alleen te beperken tot inheemse planten hoor, maar zet er wel een aantal tussen : knoopkruid, beemdkroon, wilde marjolein, koninginnekruid, duizendblad, blauwe knoop, adderwortel, lange ereprijs, boerenwormkruid, weideooievaarsbek, margriet, kaardebol zijn planten die het allemaal zeer goed doen bij beeskes en als tuinplant kunnen aangewend worden (de meeste staan hier niet alleen in de bloemenweide maar ook in een aantal borders). Zoek je ook ergens rolklaver, en introduceer die in je gazon op een plek waar je niet maait.,

We hebben een lange maar eerder smalle tuin met achteraan 3 oude kersenbomen in het midden en ook achteraan langs de kant van de buur een hoop verwilderde meidoorn enzo. Dat laatste steekt wat tegen door de permanente schaduw, die ook onze bomen laat schaafgroeien, maar ik wil nu niet meteen de klagende buur worden.
    Bekijk het positief, meidoorn is toch echt wel een leuke plant, goede plek voor de vogelkens om in te broeden, heerlijke geur,...

Netels en distels doe ik nu wel uit, we hebben wat verwilderde stukken rond de tuin waar die kunnen groeien, en ik wil me niet altijd laten netelen als ik wat in de borders bezig ben.

Mijn volgende plan is eigenlijk om een border te maken met bessenstruiken, rode, witte, zwarte bessen. Misschien ook wat siberische honingbessen (niet echt inheems). Enige aanraders of tips en tricks? Staat al even op de planning, maar gezien aan aankomende hittegolf niet het moment om met de spade een hoop gras te verwijderen en dan nieuwe scheuten te planten.
    Die leg je best in de herfst aan. En koopje plantgoed bij de proeftuin in Lievegem ;-), waanzinnig aanbod in bessenstruiken. Hij gaat je ook met raad bijstaan en interessante plantenfiches meegeven, en hij kweekt de juiste ziekteresistente rassen

- Zet zeker ook roze aalbessen, veel lekkerder dan de rode en de witte.
    - Plant een kruisbes aan, of meerdere (het ras 'Mucurines' is crimineel lekker en draagt veel bessen)
    - zeker informeren naar Loganbes (kruising van framboos en braam, erg lekker en zeer grote vruchten die op framboos lijken)
    - zwarte framboos (wat mij betreft de lekkerste vrucht van allemaal)
    - zet ook een saskatoon (mooie bloempjes, zeer lekkere vruchten, en grote oogst). Over enkele jaren liggen die saskatoons in de winkelrekken, je kan door die nu aan te planten 'hip' zijn en de trend voor zijn
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugar Bekijk bericht
    - zet ook een saskatoon (mooie bloempjes, zeer lekkere vruchten, en grote oogst). Over enkele jaren liggen die saskatoons in de winkelrekken, je kan door die nu aan te planten 'hip' zijn en de trend voor zijn
    Gisteren net 2 kilo geplukt in de tuin, vandaag sasketoonconfituur maken
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Gisteren net 2 kilo geplukt in de tuin, vandaag sasketoonconfituur maken
    Saskatoon is hier rijp begin juli. Dat is dan toch een groot verschil...

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Saskatoon is hier rijp begin juli. Dat is dan toch een groot verschil...
    Ik had ze waarschijnlijk vorige week moeten plukken, denk dat het 20% overrijp is, 15% nog niet rijp en de rest net goed.

Ik heb ook een hoop rode aalbessen en frambozen. en een verwaarloosbaar aantal bosbessen aangezien de verantwoordelijke plukker ze allemaal opgegeten heeft De bramen is zeker nog een maand

Geen idee of pure saskatoon een goed plan is, mss half en half met aalbessen
    *** Also sprach Zarathustra ***

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (97%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Bekijk het positief, meidoorn is toch echt wel een leuke plant, goede plek voor de vogelkens om in te broeden, heerlijke geur,...
    Tof allemaal maar als iedereen nu is zijn aanplantingen wat houdt binnen de tuin ipv de rand vol te zetten met overlast voor de buren, dan moet niemand "den ambetante" zijn
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Merci, ik ga zeker die planten eens bekijken
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Tof allemaal maar als iedereen nu is zijn aanplantingen wat houdt binnen de tuin ipv de rand vol te zetten met overlast voor de buren, dan moet niemand "den ambetante" zijn
    Het stoort mij weinig, wat overhangt kan ik ook wel wat snoeien, binnenkort eens een hakselaar testen daarvoor. Het spijtige is gewoon dat het een groene muur is waardoor mijn eigen kerselaars scheefgroeien en aan die kant kaal zijn. De tuinen zijn hier nogal raar verdeeld, door ons lang stuk en het feit dat anderen een soort L-vorm hebben, grenzen we met onze rechthoek aan 4 eigendommen, waarvan twee 3 huizen verder links en rechts wonen. Ik heb die mens dus nog niet gezien, en even gaan aanbellen met die boodschap is niet ideaal. Het is ook niet echt snoeiseizoen.

Van een andere buur gehoord dat die struiken door een oudere eigenaar zijn geplant, waarna de huidige dat hele stuk overkocht, dus misschien weet hij gewoon niet hoe het zit (die kerel heeft nu echt wel een voetbalveld).

Die leg je best in de herfst aan. En koopje plantgoed bij de proeftuin in Lievegem ;-), waanzinnig aanbod in bessenstruiken. Hij gaat je ook met raad bijstaan en interessante plantenfiches meegeven, en hij kweekt de juiste ziekteresistente rassen

- Zet zeker ook roze aalbessen, veel lekkerder dan de rode en de witte.
    - Plant een kruisbes aan, of meerdere (het ras 'Mucurines' is crimineel lekker en draagt veel bessen)
    - zeker informeren naar Loganbes (kruising van framboos en braam, erg lekker en zeer grote vruchten die op framboos lijken)
    - zwarte framboos (wat mij betreft de lekkerste vrucht van allemaal)
    Interessante suggesties. Ik had gehoord dat zo'n struikje met kluit het hele jaar door kon geplant worden? Nu goed, de eerste weken zal het wel te warm/droog zijn, misschien in september of later en dan zitten we inderdaad al in de herfst. Die proeftuin is niet echt in de buurt, ben van de Brusselse rand, maar voor een uitstapje kan dat wel leuk zijn.
    Ik dacht dus zoals gezegd ook aan honingbessen en zwarte bessen. Die laatste zijn meestal zo niet te eten, maar die zou bij het ras "Bona" anders zijn, dus om wat variatie te hebben leek me dit wel wat. Ook de Jostabes was ik aan het overwegen.

Ik moet er nog eens goed over nadenken, het gaat om een strook van misschien 10 meter naast de draad van de buur, dus het mag een beetje een haag vormen, wat met een hoop verschillende planten misschien moeilijker wordt. Ik zou ook heel graag een (zwarte) moerbei planten op de plaats van een 4de kerselaar die al enkele jaren dood is, maar ik vrees dat de tuin daarvoor wat te smal is. Ook een hazelaar lijkt me wat, maar mijn vrouw vindt dat we genoeg bomen hebben
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hier op zoek naar een haag voor 120m langs de grond te plaatsen. Maar dat kost verdikkeme stevig geld.

Kan je ergens die plantjes zeer jong kopen?

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klopgeest Bekijk bericht
    Hier op zoek naar een haag voor 120m langs de grond te plaatsen. Maar dat kost verdikkeme stevig geld.

Ik heb daar destijds ook wat voor zitten opzoeken en ja de prijs gaat uiteraard omhoog met de hoogte van de planten, dus jonger is goedkoper, en het hangt natuurlijk sterk af van welke soort je wil. Maar echt goedkoop leek het mij nooit.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klopgeest Bekijk bericht

Gewoon haagplantjes kopen. Bij mijn boomkweker 0.84 € per stuk voor grote volumes (ik heb haagbeuk genomen, die heeft minder last va de droogte dan beuk)

Planten met 3 planten per lopende meter (meer is echt niet nodig, duurt wel even langer om dat dicht te zien groeien) dan kom je op 300 EUR uit.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

Interessante suggesties. Ik had gehoord dat zo'n struikje met kluit het hele jaar door kon geplant worden? Nu goed, de eerste weken zal het wel te warm/droog zijn, misschien in september of later en dan zitten we inderdaad al in de herfst. Die proeftuin is niet echt in de buurt, ben van de Brusselse rand, maar voor een uitstapje kan dat wel leuk zijn.
    Ik dacht dus zoals gezegd ook aan honingbessen en zwarte bessen. Die laatste zijn meestal zo niet te eten, maar die zou bij het ras "Bona" anders zijn, dus om wat variatie te hebben leek me dit wel wat. Ook de Jostabes was ik aan het overwegen.

Ik moet er nog eens goed over nadenken, het gaat om een strook van misschien 10 meter naast de draad van de buur, dus het mag een beetje een haag vormen, wat met een hoop verschillende planten misschien moeilijker wordt. Ik zou ook heel graag een (zwarte) moerbei planten op de plaats van een 4de kerselaar die al enkele jaren dood is, maar ik vrees dat de tuin daarvoor wat te smal is. Ook een hazelaar lijkt me wat, maar mijn vrouw vindt dat we genoeg bomen hebben
    Hij heeft ook honingbessen (goede rassen) en zwarte bessen zo niet te eten? Die zijn superlekker. Alleen weten de meeste mensen niet hoe je die moet plukken, je moet die lang genoeg laten rijpen. Ik heb hier 5 rassen staan, allemaal uitmuntend qua smaak.

Er bestaat een kleinblijvende moerbei boom (max 3 meter groot), " Geraldi Dwarf"
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Hij heeft ook honingbessen (goede rassen) en zwarte bessen zo niet te eten? Die zijn superlekker. Alleen weten de meeste mensen niet hoe je die moet plukken, je moet die lang genoeg laten rijpen. Ik heb hier 5 rassen staan, allemaal uitmuntend qua smaak.

Er bestaat een kleinblijvende moerbei boom (max 3 meter groot), " Geraldi Dwarf"
    Geweldig, dat is de oplossing denk ik, gewoon nog even de dode stam verwijderen dan en de plaats is er.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Geweldig, dat is de oplossing denk ik, gewoon nog even de dode stam verwijderen dan en de plaats is er.
    Hah
    En die Geraldi Dwarf vind je ook maar op één plaats in België, Geraardsbergen, kwekerij de moerbeiboom (wel op voorhand informeren naar beschikbaarheid)

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Hah
    En die Geraldi Dwarf vind je ook maar op één plaats in België, Geraardsbergen, kwekerij de moerbeiboom (wel op voorhand informeren naar beschikbaarheid)
    Ja, die kende ik al Staat toevallig net een filmpje van die cultivar op hun fb.

Regels voor berichten