Pagina 6 van 283 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste
    EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De verdeler van Loxone zit trouwens in Nijlen met een demo-woning. Aangezien het vlakbij is, zeker eens de moeite om te bekijken
    https://www.loxone.com/nlnl/smart-home/beleef-loxone/

Een meerwaarde aan domotica is ook dat het een leuke hobby is voor IT-ers
    Die kerel heeft zijn woning naar het schijnt ook gans ingericht met Loxone en gebruikt dat voor demo's te geven, dus ik zal het volgende woensdag zien

Ben wel benieuwd

Hehe, da filmpke "kakken met het nieuws"
    --Because I can--

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Ik ben daar eens gaan kijken, geeft u toch een beeld. De robert abigail heeft toevallig van de week nog in blijven slapen en heeft wat filmpjes gemaakt.

Ik ben nu geen IT-er, maar inderdaad ik vind dat gewoon een leuke hobby, ben daar ook graag mee bezig.
    Hoe zouden die lichten aan die tafel werken? Bewegingsmelder onder de tafel geïnstalleerd ofzo?

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilSwordfish Bekijk bericht
    Ik ga alles laten doen, dermee da ik 20k reken en ik heb redelijk wa eisen, denk da ik momenteel aan 120 tal stopcontacten zit, redelijk wa sensoren etc

Bij moeten dat dingen zijn zoals de ventilatie die automatisch in de kelder op springt van zodra dat luchtvochtigheid daar op die bepaalde plek boven x % zit
    Zonnewering die automatisch naar beneden moet van zodra er teveel zon op het glas staat of wanneer het glas zelf te warm wordt.

Lichten die allemaal automatisch aan en uit gaan zonder da ik op ne knop moet drukken als ik de kamer binne kom. Mijn verwarming die da rekening gaat houden me het weer van de komende dagen, mijn radio in de badkamer da opspringt als ik daar binnen kom,....

Uiteindelijk wil ik ervoor zorgen dat zo weinig mogelijk shit nog gaat moeten ingedrukt worden. En kheb gemerkt dat met Loxone da wel heel hard kan worden uitgebreid.

Verwarming etc hebt ge meestal in da systeem zelf, maar kwil da allemaal op een centrale plek ipv werken met x van den dieje, y van den andere,...
    Daarmee dat ik zei dat je 20k zeker moogt reken als je het laat doen.

Zaken dat je opnoemt zijn zeer makkelijk te integreren en kost amper iets.

- Luchtvochtigheidsmeter kost niet veel en is al voldoende om dan u ventilator aan te sturen
    -Loxone zijn screenmodule kun je al programmeren waar u ramen staan en kan aan de hand daarvan al weten op welke raam er zonlicht valt. Zelfs uitstekende delen kun je programmeren. Als je dan 1 sensor hebt die weet of de zon schijnt is dus al voldoende.
    -Loxone weatherservice (is een abbonement) dat zorgt dan voor u voorspellingen, of je kunt zelf een weer service maken.
    -...

Je moet inderdaad zorgen dat je zo weinig mogelijk shit moet indrukken.

iTrader
    0
    Hoe zouden die lichten aan die tafel werken? Bewegingsmelder onder de tafel geïnstalleerd ofzo?
    Ja dacht van wel, bewegingsmelder onder tafel en dan zo gericht dat enkel u voeten zien als je onder tafel schuift. Vond het opzich wel iets tof en handig. In normale setting zullen die lichten bij mij ook niet aan staan maar eerder sfeerverlichting, dan is het wel tof als je aanschuift dat deze dan toch mee aanspringen.

iTrader
    4 (100%)
    Daarmee dat ik zei dat je 20k zeker moogt reken als je het laat doen.

Zaken dat je opnoemt zijn zeer makkelijk te integreren en kost amper iets.

- Luchtvochtigheidsmeter kost niet veel en is al voldoende om dan u ventilator aan te sturen
    -Loxone zijn screenmodule kun je al programmeren waar u ramen staan en kan aan de hand daarvan al weten op welke raam er zonlicht valt. Zelfs uitstekende delen kun je programmeren. Als je dan 1 sensor hebt die weet of de zon schijnt is dus al voldoende.
    -Loxone weatherservice (is een abbonement) dat zorgt dan voor u voorspellingen, of je kunt zelf een weer service maken.
    -...

Je moet inderdaad zorgen dat je zo weinig mogelijk shit moet indrukken.
    "Kost amper iets" is wel relatief:
    1) Je moet een ventilatiesysteem hebben met een interface naar buiten (0-10v, drukknop, ...) die niet al een ingebouwde vochtsensor gebruikt. Ik kan bvb enkel "extra" debiet geven tov de intern gemeten luchtvochtigheid
    2) Om verwarming te sturen heb je temperatuursensoren nodig (dus 1-wire extensie) en actuatoren op de collector à 83 euro/stuk.
    3) Bewegingssensoren moet je al heel goed weten welke je wil (deze: https://gigatek.be/nl/niko-bewegings...yABEgLqyPD_BwE) anders loopt die prijs serieus op
    4) Radio die opspringt, hiervoor heb je een upnp-radio nodig en bij voorkeur Sonos, ook niet goedkoop. Eventueel multi-room systeem van Loxone maar dat is gewoon ronduit duur.

Nog een paar dingen die van belang zijn:
    Rookmelders met externe interface. Redelijk prijzig maar handig om uw lichten te sturen bij brand.
    IP-camera's aan de deur (véél goedkoper dan een intercom)
    Integratie met alarm zodat je maar 1 raamcontact nodig hebt

Dus de rechtstreekse kost van dat soort dingen is zo hoog niet, maar de afgeleide kost valt toch snel tegen

iTrader
    0
    "Kost amper iets" is wel relatief:
    1) Je moet een ventilatiesysteem hebben met een interface naar buiten (0-10v, drukknop, ...) die niet al een ingebouwde vochtsensor gebruikt. Ik kan bvb enkel "extra" debiet geven tov de intern gemeten luchtvochtigheid
    2) Om verwarming te sturen heb je temperatuursensoren nodig (dus 1-wire extensie) en actuatoren op de collector à 83 euro/stuk.
    3) Bewegingssensoren moet je al heel goed weten welke je wil (deze: https://gigatek.be/nl/niko-bewegings...yABEgLqyPD_BwE) anders loopt die prijs serieus op
    4) Radio die opspringt, hiervoor heb je een upnp-radio nodig en bij voorkeur Sonos, ook niet goedkoop. Eventueel multi-room systeem van Loxone maar dat is gewoon ronduit duur.

Nog een paar dingen die van belang zijn:
    Rookmelders met externe interface. Redelijk prijzig maar handig om uw lichten te sturen bij brand.
    IP-camera's aan de deur (véél goedkoper dan een intercom)
    Integratie met alarm zodat je maar 1 raamcontact nodig hebt

Dus de rechtstreekse kost van dat soort dingen is zo hoog niet, maar de afgeleide kost valt toch snel tegen
    Ik bekijk het dan meestal in zijn geheel.

-Ventilator in de kelder ging ik vanuit gewoon aan/uit, omdat het een kelder is. Ik zie niet in dat deze gestuurd moet worden naar debiet toe.

-1 wire extensioen en die temperatuur sensoren kun je dan ook weer gebruiken voor u screen sturing en ventilatie sturing thuis (afhankelijk van de buiten en binnen temperatuur valt deze uit als ik de woning verlaat). (voor screens kun je zo het zonlicht nog gebruiken om u huis op te warmen en als het warm geneog is dan pas de screen naar beneden.) Zo'n sensor kost niks, als hij dan al voor de drukknopen van loxone heeft gekozen zit dat daar al in. (kans is groot dat zijn installateur dat gaat aanraden, ik heb dat niet gedaan omdat het gewoon te duur is)
    Als je elke verwarming kring apart wilt aansturen kost dat inderdaad wel veel geld voor ventielen, maar dat is dan weer afhankelijk welke opstelling je thuis hebt. Alsook goed communiceren met u loodgieter, zal nog een extra buffervatje moeten voorzien wrs.

-Bewegingsmelder kun je dan ook ineens gebruiken voor u alarm systeem, dus hier bespaar je dan weer geld. Bewegingsmelder kosten een heel pak minder, moest ik een alarm systeem plaatsen. (ik heb uiteindelijk gekozen voor loxone bewegingsmelders, vind die qua prijs zeer goed voor wat ze kunnen en je kunt ze makkelijk programmeren via u loxoneconfig) Is zeer vervelend dat je een bewegingsmelder hebt waarbij het contact schakelt bij beweging en een bepaalde lux, dan ben je zeer beperkt met de mogelijkheden. Daarom dat ik niet heb gekozen voor die bewegingsmelder van niko dat je hebt laten zien. Uiteindelijk zijn die van loxone goedkoper, want bij deze niko moet je nog relais bij in u kast voorzien, om zo naar een ingang te kunnen gaan, extra kost en plaats verspilling.

-Radio die opspringt moet je inderdaad naar de duurdere klasse gaan, zoals sonos, dat had ik niet ingerekend bij domotica. Omdat de kans groot is dat je deze ook zou aangekocht hebben moest je geen domotica heb gehad, hij wilt graag muziek hebben in een ruimte (veel maten hebben sonos boxen om zo draadloos muziek te kunnen afspelen in de living via hun gsm en hebben geen domotica) (heb trouwens gehoord dat na verloop van tijd deze ondersteuning wegvalt en hun eigen draadloos systeem gaan uitbrengen, dat is wel minder)

Daarom dat ik zei dat het amper iets kost (buiten de verwarming), veel kosten dat je hebt zijn kosten die je elders al hebt gemaakt of ergens anders ook voor kunt gebruiken en dus bespaart. Dus het is inderdaad relatief.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 8 juni 2018 om 12:53

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Dan zou ik ook niet kiezen voor domotica. Ik ken ook zo iemand die domotica heeft en zijn sturing is eigenlijk krak hetzelfde als een klassiek systeem, dat is dan dom en is de meerkost niet waard. Mijn bedoeling is dan ook om het zo te automatiseren dat je eigenlijk niks hoeft te doen en dat het zich automatisch aanpast afhankelijk van de situatie (dat wordt bepaald door verschillende sensoren en parameters). Alsook zit ik niet met een klassiek opstelling (schakelaar die een lichtpunt bedient), ik heb verschillende lichtkringen (sfeerverlichting, indirecte verlichting,..) zo ga je meer werken met sferen ipv een lichtkring aansturen, anders is het een zotte kot.
    Heb dan ook screens die aangestuurd moesten worden, is dan ook interessant dat die veel info krijgen via verschillende wegen, om zo optimaal te werken en uiteraard al maar gewoon een sturing hebben.
    Dan snap ik dus dat ge het geld investeert in zoiets (net zoals EvilSwordfish btw). Maar het is dus verrassend hoe star/klassiek mensen in hun denken zijn.
    Ik ook hoor, den helft van die dingen die denk ik gewoon niet aan (zonnewering autmotisch laten gaan bij bepaalde temp). Heel interessant dat wel.

10k is voor de volledige kost.

Concreet wilt dit zeggen:
    -€1600 aan kabels (incl coax, utp,svv)
    -verdeelkast €445
    -betonboringen €710 (14 x 83mm plafond, 5 x 50mm plafond 1 x 110m vloer 1 x 75mm vloer)
    -€904 automaten, schakelaar, stopcontacten, UTP en coax,...
    -€4450 loxone (incl bewegingsmelders, rookmelders, voedingen, RGBW dimmers..)
    -€588 rail klemmen aderhulzen, VOBST,... (vond ik een dure kost, maar die wago rail klemmen werken wel zeer makkelijk)
    -€250 toebehoren (was zowat vanalles wat ik te kort had)

Kom ik uit op €8950, dan moet ik nog afdekplaatsjes kopen voor de schakelaars en dergelijken, dus zal rond de 10k zitten en dan is de volgende installatie klaar.
    Thanks!
    En ook al de rest merci voor de input.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Daarom dat ik zei dat het amper iets kost (buiten de verwarming), veel kosten dat je hebt zijn kosten die je elders al hebt gemaakt of ergens anders ook voor kunt gebruiken en dus bespaart. Dus het is inderdaad relatief.
    Ik ben ook pro domotica, maar je moet echt niemand wijs maken dat het 'niet veel kost' hoor . De kost voor domotica (als je het laat doen) is minstens het dubbel van een klassieke installatie die evenveel kan, en dan ben je nog niet zot gegaan met je domotica. Veel van de zaken die je opnoemt heb je namelijk geen domotica voor nodig. Je hebt badkamerventilators met eigen RH meting. Je hebt screens met eigen zonnesensor. Je hebt eenvoudige digitale thermostatische kranen die je op je radiatoren kan schroeven etc.

Domotica is gewoon een luxeproduct voor geeks .
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Ik ben ook pro domotica, maar je moet echt niemand wijs maken dat het 'niet veel kost' hoor . De kost voor domotica (als je het laat doen) is minstens het dubbel van een klassieke installatie die evenveel kan, en dan ben je nog niet zot gegaan met je domotica. Veel van de zaken die je opnoemt heb je namelijk geen domotica voor nodig. Je hebt badkamerventilators met eigen RH meting. Je hebt screens met eigen zonnesensor. Je hebt eenvoudige digitale thermostatische kranen die je op je radiatoren kan schroeven etc.

Domotica is gewoon een luxeproduct voor geeks .
    Sorry maar dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef.

Heb nergens gezegd dat domotica geen geld kost, het is en blijft een luxe product waar je voor betaald.
    Al die zaken dat ik opnoemt waren zaken dat evilswordfish zei en waar ik dan opzei dat je het amper iets kost, omdat veel zaken kunt combineren via zijn domotica systeem. ventilator en screens aansturen die de zon volgt kost geen geld als je loxone in u kast hebt steken. Of je nu kiest voor screens die de zon volgt of niet, dat is geen meerprijs. Een ventialtor aansturen via luchtvochtigheid is ook zeer berperkt in meerprijs, dat wou ik bedoelen. Zo'n zaken bepaald niet zijn eindfactuur.
    (buiten die verwarming aansturing, maar dat is dan afhankelijk in welke maat hij het dan wilt. Daar kunt ge ferm duur in gaan, das waar. Ik vind ik de meerprijs het momenteel niet waard om dat te doen, ik kan het later nog wel makkelijk toepassen als ik wil en er geld tegenaan gooi. )

Om eerlijk te zijn weet ik het niet zo snel dat moest ik alles apart doen het goedkoper zou uitkomen, praktisch onmogelijk zal het al wel zijn geweest voor bepaalde functies of ik moet verschillende zaken meervoudig uitvoeren (wat dus de kostprijs serieus opdrijft). Dus uit gemakzucht (1 lokaal punt voor bediening) en kostprijs heb ik gekozen voor domotica.
    Maar is dat allemaal nodig, nee, het is luxe. Maar zo zijn er heel veel dingen op de dag van vandaag waar je dan over kunt beginnen, want dan kom ik terug bij mijn verhaal van de auto
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 8 juni 2018 om 13:39

sneax's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Je kan wel veel automatiseren hé. Ik denk aan:
    - een knop aan de deur voor als je vertrekt en toekomt. Als je vertrekt doe die automatisch alle lichten uit, schakelt de bewegingssensors in de tuin aan (ambetant als dat werkt als je thuis bent), stuurt een mailke naar uw computer die zichzelf dan afsluit als hij met niets anders bezig is, activeert het alarm, zet de bewegingsdetectie op van de camera's (zodat ze niet permanent zitten op te nemen als je thuis bent).
    - als je aankomt doet hij het omgekeerde van sommige van die dingen
    - als het donker is én er passeert iemand, gaat er aan de trap heel zachtjes sfeerverlichting branden (zoals de cinema dat ge de trappen ziet)
    - het licht van de berging werkt met bewegingsdetectie (zodat je het niet meer kan vergeten uit doen)
    - etc ...
    safir Thom4s

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    Je kan wel veel automatiseren hé. Ik denk aan:
    - een knop aan de deur voor als je vertrekt en toekomt. Als je vertrekt doe die automatisch alle lichten uit, schakelt de bewegingssensors in de tuin aan (ambetant als dat werkt als je thuis bent), stuurt een mailke naar uw computer die zichzelf dan afsluit als hij met niets anders bezig is, activeert het alarm, zet de bewegingsdetectie op van de camera's (zodat ze niet permanent zitten op te nemen als je thuis bent).
    - als je aankomt doet hij het omgekeerde van sommige van die dingen
    - als het donker is én er passeert iemand, gaat er aan de trap heel zachtjes sfeerverlichting branden (zoals de cinema dat ge de trappen ziet)
    - het licht van de berging werkt met bewegingsdetectie (zodat je het niet meer kan vergeten uit doen)
    - etc ...
    Dat zijn (letterlijk) allemaal dingen die er bij ons inzitten, maar ik heb nu niet het gevoel dat wij in zo'n hypermoderne situatie zitten. Veel van die dingen zitten trouwens in de apparaten zelf ook al. Die bewegingsdetectie werkt neemt bvb sowieso alleen al op als er beweging is (logisch) dus als er geen camera's binnen hangen heeft het weinig nut om daar iets extra voor te schrijven. Een alles_aan/alles_uit knop zit is zowat de meest basis feature van een domotica-systeem, al is het niet slim om uw alarm daar op te hangen, kwestie van veiligheid.

Bij ons is bvb de helderheid van de gang en trap afhankelijk van het uur zodat je 's nachts niet in volle verlichting terecht komt bij die eerste stap buiten. Dat is allemaal leuk en nice-to-have, maar échte automatisatie bedoel ik dan eerder dat er automatisch voorraden van voedingsproducten genomen worden waarbij dan automatisch bestellingen geplaatst worden die de leverancier automatisch in een "sluis" kan plaatsen.
    Of een systeem dat automatisch detecteert wanneer je slaapt en dan al die stappen van die "alles uit" knop doet, bvb ook bij slaapdetectie op de zetel het geluid dimmen en uiteindelijk de tv afzetten.

Maar dat soort dingen is zodanig veel complexer dat niemand in België zich daarmee bezig houdt.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Voor mij draait het vooral om intelligentie en extra comfort. Bijv. de badkamerverwarming die 's ochtends eventjes draait is een klassieker, maar dan enkel als de MAC adressen van de smartphones op het intern netwerk gedetecteerd zijn. Het huis dat in afwezigheidsmodus gaat als de smartphones vertrokken zijn. De verwarming in de leefruimte die op partymodus gaat als er veel smartphones gedetecteerd worden. Aanwezigheidheidsdetectie in plaats van bewegingsdetectie. Licht dat opdimt i.p.v. aanslaat. Lumen en lichtkleur die aangepast worden op basis van lichtmeting. Een brievenbus voor pakjes die zich vergrendeld na ontvangst. Garagedeur die je kan openen zonder sleutels of bakjes te moeten meedragen.

Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk knopjes en interfaces moeten bedienen, en als het moet dan liefst nog via stemherkenning. Het systeem moet zelf intelligent genoeg zijn om te weten wat het moet doen. Natuurlijk blijven de knoppen en interfaces aanwezig, de intelligentie is gewoon een redundante en overreidbare add-on.

Enkel jammer dat geautomatiseerde ramen zoveel geld kosten .
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Voor mij draait het vooral om intelligentie en extra comfort. Bijv. de badkamerverwarming die 's ochtends eventjes draait is een klassieker, maar dan enkel als de MAC adressen van de smartphones op het intern netwerk gedetecteerd zijn. Het huis dat in afwezigheidsmodus gaat als de smartphones vertrokken zijn. De verwarming in de leefruimte die op partymodus gaat als er veel smartphones gedetecteerd worden. Aanwezigheidheidsdetectie in plaats van bewegingsdetectie. Licht dat opdimt i.p.v. aanslaat. Lumen en lichtkleur die aangepast worden op basis van lichtmeting. Een brievenbus voor pakjes die zich vergrendeld na ontvangst. Garagedeur die je kan openen zonder sleutels of bakjes te moeten meedragen.

Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk knopjes en interfaces moeten bedienen, en als het moet dan liefst nog via stemherkenning. Het systeem moet zelf intelligent genoeg zijn om te weten wat het moet doen. Natuurlijk blijven de knoppen en interfaces aanwezig, de intelligentie is gewoon een redundante en overreidbare add-on.

Enkel jammer dat geautomatiseerde ramen zoveel geld kosten .
    De functie: "Hey google, doe de garagepoort open" in Android Auto triggert bij mij een VPN-connectie met daarna een HTTP-request naar de "listener" van de garagepoortuitgang. Zowat de enige manier om dat redelijk veilig te maken. Maar het is wel handig

EagleEye's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Ik ken een paar mensen die domotica systemen hebben en de imo gebruiken die dat "verkeerd".
    Die sturen alles aan vanaf één punt maar qua automatisatie gaan die niet veel verder dan lampen aansteken wanneer ze op vakantie zijn. En dan snap ik niet echt de meerwaarde van uw domotica. Sure, ge kunt vanuit uw luie zetel de chauffage in de badkamer aanzetten of de lamp in den bureau aansteken. Maar om daar zo veel in te investeren?
    Je moet er ook aan denken dat jij niet de enige persoon bent die in je huis komt en je huis gebruikt he. Ik heb over de jaren heen mijn niveau van automatisatie al verschillende keren aangepast.

Denk bijvoorbeeld aan dingen als:
    - Kan de poetshulp jouw verlichting bedienen? Is daar veel uitleg voor nodig? Wijst het zichzelf uit?
    - Kunnen gasten die op bezoek komen gemakkelijk begrijpen hoe de verlichting / verduistering werkt? (nee, de app installeren is geen geldige optie...)
    - Stel dat er juist een aannemer aan het werken is, of een glazenwasser is bezig met de ramen te kuisen. Is er een risico dat de rolluiken ineens omlaag gaan door een ingestelde automatisatie?

Ook een verschil tussen wat ik vs mijn partner wil heeft mij al een aantal aanpassingen doen maken... Ik vind het namelijk wel handig dat als ik binnenkom, dat alle lichten ineens aangaan, incl de traphal en de vestiaire. Maar zij vindt dat niet leuk aangezien je die lichten daarna ook weer moet uitzetten.

Etc

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Voice commands daarvoor lijken me niet echt veilig, omdat de herkenning van individuele stemmen brak is en dus iedereen die in je auto zit dat kan triggeren. En wat als je je auto niet bij je hebt?

Voor mij is het vooral de bedoeling op café te kunnen gaan zonder een sleutel te moeten mee hebben. .
    _/Forum Supervisor

Pagina 6 van 283 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste

Regels voor berichten