Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerbilator Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik snap je perfect, maar ik wil mijn systeem alleen maar gebruiken voor 2 wc's, 1 badkamer, 1 waskamer en 2 slaapkamers. De wc's op zich zijn max 2m2, de waskamer misschien 4m2, badkamer iets van 10m2, de slaapkamers zijn dan iets groter. De debieten in de kleine ruimtes zouden niet zo hoog moeten liggen. Ik zou denk ik ook het probleem van uw broer niet hebben, omdat elke ruimte apart aangesloten zou zijn op de ventilator.

Ik heb de fabrikant zelf al gecontacteerd, die raden alleen maar aan om te reduceren naar buizen van max 100mm, dat is geen probleem. Ik zit alleen wat vast met de keuze van de buizen of flexibels. Ik heb het gevoel dat de winkels zelf niet goed weten wat ze moeten aanraden.

Ik had gedacht dat de montage en installatie van zoiets veel simpeler zou zijn maar er komt toch wel heel wat bij te zien.
    Welk systeem ga je werken D-systeem of C+ systeem?
    Evenals kun je ook eens kijken om de andere leefruimtes ineens mee te pakken, nu je toch bezig bent, de meerprijs dat je dan betaald is toch niet zoveel.

Hoe groot zijn u slaapkamers, afhankelijk daarvan weet je of je toe komt met 100mm. Ze raden aan om u snelheid bij de eindstukken te beperken tot 2m/s, voor het geluid. ontwerpdebiet in mijn slaapkamer is 93m³/h en heb 3 leidingen liggen van 63mm (55mm binnen diameter). Totaal heb ik 165mm in diameter aan leiding liggen. Dat geeft 1,21m/s. Als ik een leiding van 100mm zou leggen dan komt dat neer op 3,29m/s, hierdoor zou ik last hebben van geluid.
    Alsook hoe lager hoe minder drukverlies, wat goed is voor u rendement en vermogen van u ventilatie systeem. Rest van mijn woning is onder de 1m/s ontworpen geteld van ontwerpdebiet, om zo statisch oplading te vermijden. Mijn slaapkamer zat op het randje en was te zot om nog een 2de ventiel bij te plaatsen. Rest van de slaapkamers hebben 66m³/h onderwerpdebiet en hebben ook 3 leidingen, daar zit ik onder de 1m/s. 66m³/h met een diameter van 165mm geeft 0,86m/s.

Alles heeft zijn voordelen en nadelen.
    Ik zou eerder naar flexibels neigen, om de reden wat ik hiervoor al zei. Flexibels kun je in zeer grote flauwe bochten leggen, wat zorgt als je ze later eens laat reinigen het veel makkelijker gaat dan je daar met verschillende 45° en 90° bochten zit. Feit dat je zo ook nog eens in flauwe bochten ligt zorg je voor minder drukval over u ventilatie systeem. Ook makkelijker tijdens het leggen, als je eens wat lichtjes moet afwijken, door obstakels in u huis.

Mijn toevoer en afvoer heb ik wel galvanisch gedaan, omdat ik toch verplicht was om bochten te nemen van 90° en 45° en voor de rest rechtdoor.

Maw ligt het er sterk af hoe je het bij u kunt leggen.

Ik heb mijn installatie laten uittekenen door een installateur, waar ik mee aan tafel zat met mijn bouwplannen. Dat was mijn advies naar u toe. Laat een installateur dat voor u uittekenen en leg het zelf. Die installateur gaat voor u wel weten wat de beste keuzen is voor leidingen. fabrikant waar je een mail of telefonisch contact mee hebt is beperkt met info
    Je hebt graag een deftig systeem, want zou zonde zijn dat je de "pries" moet uittrekken omdat je u eraan stoort.

:Edit reden. Ben momenteel bezig met al mijn facturen te overlopen en op te tellen, heb een brief gekregen om mijn KI te bepalen en daarvoor moet ik totaal kostprijs van mijn woning excl BTW weten. Hierdoor kwam ik nog plannen tegen en toen kwam een aantal zaken terug.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 27 maart 2020 om 12:15
    no votes  

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    De ventielen en buizen zijn op zich vrij goedkoop, als ge toch de moeite doet om ventilatie te installeren, doe het dan goed.

2x wc, 1x badkamer en 1x waskamer zijn alledrie extractie, dat wil zeggen dat ge hetzelfde debiet moet inblazen via die 2 slaapkamers. geen goed idee.
    2*25+50+50=100m³ afzuig, 100m³ toevoer /3.6 = +- 28 = 2 kamers van 14m² qua ideaal toevoervermogen (en niets verbiedt meer dus..), niet echt zo zot idee..

al geef ik deso wel gelijk er verduidelijking dat je best alles aanneemt maar ik ken de situatie niet, is het nieuwbouw of verbouwing? Indien verbouwing en buizentraject is niet overal mogelijk begrijp ik het wel. Toilletten en badkamers zijn dé belangrijkste kamers voor ventilatie dus in dat opzicht goede prioriteiten..
    no votes  

iTrader
    113 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Welk systeem ga je werken D-systeem of C+ systeem?
    Evenals kun je ook eens kijken om de andere leefruimtes ineens mee te pakken, nu je toch bezig bent, de meerprijs dat je dan betaald is toch niet zoveel.

Hoe groot zijn u slaapkamers, afhankelijk daarvan weet je of je toe komt met 100mm. Ze raden aan om u snelheid bij de eindstukken te beperken tot 2m/s, voor het geluid. ontwerpdebiet in mijn slaapkamer is 93m³/h en heb 3 leidingen liggen van 63mm (55mm binnen diameter). Totaal heb ik 165mm in diameter aan leiding liggen. Dat geeft 1,21m/s. Als ik een leiding van 100mm zou leggen dan komt dat neer op 3,29m/s, hierdoor zou ik last hebben van geluid.
    Alsook hoe lager hoe minder drukverlies, wat goed is voor u rendement en vermogen van u ventilatie systeem. Rest van mijn woning is onder de 1m/s ontworpen geteld van ontwerpdebiet, om zo statisch oplading te vermijden. Mijn slaapkamer zat op het randje en was te zot om nog een 2de ventiel bij te plaatsen. Rest van de slaapkamers hebben 66m³/h onderwerpdebiet en hebben ook 3 leidingen, daar zit ik onder de 1m/s. 66m³/h met een diameter van 165mm geeft 0,86m/s.

Alles heeft zijn voordelen en nadelen.
    Ik zou eerder naar flexibels neigen, om de reden wat ik hiervoor al zei. Flexibels kun je in zeer grote flauwe bochten leggen, wat zorgt als je ze later eens laat reinigen het veel makkelijker gaat dan je daar met verschillende 45° en 90° bochten zit. Feit dat je zo ook nog eens in flauwe bochten ligt zorg je voor minder drukval over u ventilatie systeem. Ook makkelijker tijdens het leggen, als je eens wat lichtjes moet afwijken, door obstakels in u huis.

Mijn toevoer en afvoer heb ik wel galvanisch gedaan, omdat ik toch verplicht was om bochten te nemen van 90° en 45° en voor de rest rechtdoor.

Maw ligt het er sterk af hoe je het bij u kunt leggen.

Ik heb mijn installatie laten uittekenen door een installateur, waar ik mee aan tafel zat met mijn bouwplannen. Dat was mijn advies naar u toe. Laat een installateur dat voor u uittekenen en leg het zelf. Die installateur gaat voor u wel weten wat de beste keuzen is voor leidingen. fabrikant waar je een mail of telefonisch contact mee hebt is beperkt met info
    Je hebt graag een deftig systeem, want zou zonde zijn dat je de "pries" moet uittrekken omdat je u eraan stoort.

:Edit reden. Ben momenteel bezig met al mijn facturen te overlopen en op te tellen, heb een brief gekregen om mijn KI te bepalen en daarvoor moet ik totaal kostprijs van mijn woning excl BTW weten. Hierdoor kwam ik nog plannen tegen en toen kwam een aantal zaken terug.
    Misschien best om een installateur te vragen om alles even uit te tekenen en dan geen gezever te hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    2*25+50+50=100m³ afzuig, 100m³ toevoer /3.6 = +- 28 = 2 kamers van 14m² qua ideaal toevoervermogen (en niets verbiedt meer dus..), niet echt zo zot idee..

al geef ik deso wel gelijk er verduidelijking dat je best alles aanneemt maar ik ken de situatie niet, is het nieuwbouw of verbouwing? Indien verbouwing en buizentraject is niet overal mogelijk begrijp ik het wel. Toilletten en badkamers zijn dé belangrijkste kamers voor ventilatie dus in dat opzicht goede prioriteiten..

C+ met Duco gestuurde ventielen. Dus de debieten bij die ventielen zijn: 25mh3 voor de wc's, 30mh3 voor de berging, 30mh3 voor de slaapkamers en 50mh3 voor de badkamer. De situatie is een verbouwing, dus ik kan zelfs niet alle ruimtes ventileren (beperkte plaats onder het vals plaffond). De wc's, badkamer en waskamer zijn vrij belangrijke ruimtes dus daarom dat ik het daar ook wil plaatsen.

Kamers zijn ongeveer van deze grootte:
    Badkamer: 10m2
    Waskamer: 6m2
    WC 1: 2m2
    WC 2: 2m2
    Slaapkamer 1: 20m2
    Slaapkamer 2: 15m2
    Laatst gewijzigd door Gerbilator; 27 maart 2020 om 13:02
    no votes  

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Iemand een goei merk van verlichten voor in de kelder? Kmoet nog altijd iet anders steken dan perekes.

Was ant denken aan LED TL's maar ik zie door het bos de bomen niet -.-
    --Because I can--
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EvilSwordfish Bekijk bericht
    Iemand een goei merk van verlichten voor in de kelder? Kmoet nog altijd iet anders steken dan perekes.

Wij hebben grotendeels gewoon TL lampen. Handig, veel licht, makkelijk te hangen..

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    no votes  

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)

Ik ben geen installateur ofzo, maar doe vaak licht voor concerten (en doe ook onderhoud van de 'gewone' verlichting in het concertgebouw/bureau's/café/resto) en heb zo al wat ervaring met LED opgelopen.

LED is leuk, maar als ge het effect van een TL-lamp wilt, kunt ge eigenlijk best een gewone TL-lamp hangen. LED TL's is leuk voor wanneer ge de TL-armaturen al hebt hangen en persé LED wilt. Een van de grote voordelen van TL is dat je lichtbundel groot is, waardoor je vb. met uw lichaam minder schaduwen werpt. Als ge voor LED gaat, kijk je ook best voor iets dat ook een grote lichtbundel geeft en van in het begin ontworpen is voor LED.

Voor jouw use case lijken LED panelen (of strips) mij dan aangeraden. Ge hebt die in alle soorten formaten (best >1m lengte), gewoon zien dat als ge niet te veel hoogte hebt, de hoek van de lichtbundel breed genoeg is.

(Als de kelder puur opslag is, ga voor koud wit. Als ge er iets anders mee van plan zijt waardoor ge er langere tijd gaat zitten, ga voor warm wit (<4000 Kelvin) )
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer
    no votes  

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

Hoe wil je uw kelder inrichten? Gewoon functioneel?
    Hang gewoon TL-armaturen dan van Phillips of Osram of weet ik veel welk merk
    Wel opletten voor de kleur. Koelwit of warm wit is een serieus verschil in beleving.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    no votes  

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Hoe wil je uw kelder inrichten? Gewoon functioneel?
    Hang gewoon TL-armaturen dan van Phillips of Osram of weet ik veel welk merk
    Wel opletten voor de kleur. Koelwit of warm wit is een serieus verschil in beleving.
    Die gaat half gebruikt worden voor opslag en half voor other stuff. Maar dat gaat eerst in budget moeten passen. Ik wil gewoon nu al wat beter licht daar hebben.

TL is redelijk wat licht maar probleem daarmee is het gezoem, daarom dat ik aan LEDs dacht. Zal eens kijkje nemen bij DM lights etc
    --Because I can--
    no votes  

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Ik heb LED TL's van den HUBO hangen. Kosten geen hol, geven veel licht, kwaliteit is prima. Meermaals per jaar doen ze een promotie en dan kost dat nog geen 30 EUR voor een dubbele inclusief armatuur
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Castil Bekijk bericht
    Prijs van mijn filters was +/- 50 euro voor 10 paar.
    Amai, dat valt goed mee. De installateur hier vraagt € 29 voor 1 paar filters.

Het probleem is ook dat zij een Brits merk verdelen dat niet vaak geïnstalleerd wordt in België. De unit is een Titon TP411B (systeem D). Over het algemeen ben ik er wel tevreden van (verbruik, geruisloos).

Maar die (OEM) filters zijn bijna niet te vinden, of belachelijk duur. Het ergste van al is dat de installateur er duidelijk ook van profiteert door namaak filters te leveren ipv OEM, die dan eigenlijk niet goed vast geplaatst kunnen worden (speling). Voor dat geld is dat eigenlijk not done. Ik weet dat je die filterstoffen wel op rol kan kopen om zelf te maken, maar dan moet je het kader nog voorzien...

Wat ook opvalt in ons appartementsblok is hoeveel mensen iets tegen dat ventilatiesysteem hebben. Vrouwtje van 80: in mijn oud huis had ik dat ook niet, dus ik zet dat af. Andere vrouw: ik kan niet slapen van dat lawaai, dus ik zet dat ook af. Bij haar is het effectief luider dan bij de rest, maar ik weet verder niet of ze dit door de projectontwikkelaar heeft laten nakijken. Die zit ondertussen met een boreling, dus zo heel gezond kan dat ook niet zijn als ze niet ventileert.
    no votes  

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Filters online voor mij zijn toch ong 25 euro per set. 50 euro voor 10 jaar, dat is gewoon velletje papier ofzo?
    no votes  

Toppie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Wij hebben ook nog altijd perekes hangen, maar dan met een black-out functie (deze dus, handig als de stroom uitvalt en we in de kelder moeten zijn, daar staat de verdeelkast). Heb ook al gedacht om ze te vervangen door een LED TL, maar omdat de kelder als extra berging dient (op gelijkvloers ook nog eentje) vond ik dat een overbodige kost. Heb je echt nood aan een TL?
    [PSN] dumdumbubblegum
    [Currently playing] GTA5
    [iPOP] in Pursuit of Perfection
    [Websites] Epictube
    no votes  

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik heb nog een doos LED TL's liggen die te koop zijn

ze zaten in een iboodbox.
    no votes  

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    https://www.hubo.be/nl/p/profile-led...ht/791429.html

https://www.hubo.be/nl/p/profile-led...it/791430.html

Deze heb ik dus hangen. Armatuur is wat ge kunt verwachten: plastieken bak zonder veel meer, maar de lampen zijn wel van fatsoenlijke kwaliteit. Gezien het LED is zit er ook geen starter/ballast in die kapot kan gaan.
    Ik had ook gekeken voor OSRAM maar die kosten rap het dubbel.
    Als ge een beetje geduld hebt staan deze regelmatig aan -45 tot -50%.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik sta op het punt om ook mijn eerste woning aan te kopen. Wel wat vroeger dan voorzien maar de kans is er nu en die ga ik niet laten schieten.
    Ik heb al wat berekeningen gemaakt of het haalbaar is om de woning alleen te kopen. Mijn vriendin studeert namelijk nog.
    Het is wel niet de bedoeling om er al direct in te trekken, maar eerst rustig te renoveren etc.
    Rekeninghoudend met maandelijkse leningkost,woningpolis,KI en andere vaste kosten per maand lijkt het mij wel haalbaar. Ik kan ook ongeveer 1/4 van de aankoopprijs aan eigen inbreng voorzien.
    Ik woon ook nog thuis dus ik heb geen druk dat ik weg moet, en financieel helpt dat ook wel.
    Ik vraag me alleen af of er tegenwoordig nog nadelen zijn aan niet direct de domicilie daar te zetten? Aangezien ik op leegstandboetes etc niet zit te wachten.
    Is er iemand die hetzelfde als mij heeft gedaan? Namelijk het huis alleen aankopen? Ik vraag me af of ik niet zwaarder belast ga worden?
    En verder ook nog na het afschaffen van de woonbonus, kan je dan helemaal niets meer aftrekken van de belastingen? Mijn baas zegt dat je de leningintresten nog zou kunnen aftrekken.
    no votes  

Regels voor berichten