Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Gyproc in nieuwbouw ga je normaal amper zien dat is vooral voor renovatie.

Hoe kleiner je bouwt hoe duurder per m2 natuurlijk want bepaalde kosten heb je sowieso en de grotere posten ook (keuken en badkamer bv)

SOD is duurder ja dus als je tijd hebt is het idd beter om zelf te zoeken, wij zaten SOD (grond van hen..) met die opp aan 1800/m2 denk ik (en meerkost van 20% tov initiële prijs maar dat is afh. wat voorzien is en wat je wil natuurlijk)
    Als je zoals Bimmer kan doen ben je 1200/m2 kwijt mss

Lening van 1400/maand op loon van 4k maar geen kinderen op de planning
    Bij mij gyproc. Wordt meer en meer gebruikt in SOD..., allez appartementen of grote constructieprojecten, is snel aan te passen, en voor technieken makkelijker om in te werken.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Nu content? Ik betwist helemaal niet wat die mensen overkomen is. Ik ben oprecht verbaasd dat die zo over het verwachte budget zijn gegaan.
    En hebt ge alle artikels deftig gelezen. Ik zal er een paar dingen uitlichten:
    Maar de architect kan wegens ontoelaatbare overschrijding van het raambudget dit vermoeden weerleggen. De architect kan bijvoorbeeld aantonen dat er sprake is van onvoorzienbare omstandigheden of een fout van de bouwheer of een derde. In dat geval speelt de regel van 10 à 15% overschrijding niet.
    De bouwheer kan meerwerken (bijvoorbeeld meer en betere isolatie, afwijkingen bouwvergunning door de bouwheer) hebben besteld. Of er kan zich een plotse en forse prijsstijging voordoen tijdens het bouwproces.
    De rechtspraak aanvaardt dan ook een marge, die naargelang de concrete omstandigheden van het voorliggende geval kan oplopen tot 15 % en zelfs meer.
    En je hebt nog niet gezegd wat je budget is, maar ik vermoed dat het meer dan €100.000 is (want je had een "aanzienlijk bedrag" van €10.000 opzij gezet voor onvoorziene kosten in de bouw, wat dus die 10% zeker zou moeten kunnen dekken!).

En zit eens niet direct zo op uw paard a.u.b. De meeste mensen in deze thread willen je helpen. Maar door jezelf af te stempelen als ervaringsdeskundige (want je hebt al met architecten enzo samengezeten en veel online gelezen...) terwijl je geen concrete ervaring hebt en door niet open te staan voor opmerkingen/commentaar ga je mensen ook niet de motivatie geven om nog verder te antwoorden.

sypro9000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    We gaan met de tijd meer en meer richting droog bouw. Gipsplaat word dus de norm.

Het water is al geweerd uit de binnenmuren door onder andere het gebruik van dryfix.
    De chappes worden nu ook meer en meer gevoerd met vezelcompound pastas, waardoor er ook minder water nodig is.
    Juist, het pleisterwerk blijft een doorn in het oog voor de afwerkingstermijnen.

Gipsplaten tegen snelbouws met hulp van L gips of easyfix is dus geen uitzondering meer.
    Of dit beter is, laat ik in het midden.
    PC||Antec P182 4x Noctua NF-P12 :: Asus P7P55D LE :: i7 860 @ 4.0 (20x200 Vcore 1.35v IMC 1.40v Scythe Mugen II) :: 4x2gig Corsair Dominator @ 1600 (8-8-8-20 1.6v) :: Asus 5870 @ 930/1250 :: 40gig Bootdisk SSD 500gig workdisk :: Roccat Kave :: Roccat Kone :: Logitech G19

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    En hebt ge alle artikels deftig gelezen. Ik zal er een paar dingen uitlichten:

En je hebt nog niet gezegd wat je budget is, maar ik vermoed dat het meer dan €100.000 is (want je had een "aanzienlijk bedrag" van €10.000 opzij gezet voor onvoorziene kosten in de bouw, wat dus die 10% zeker zou moeten kunnen dekken!).

En zit eens niet direct zo op uw paard a.u.b. De meeste mensen in deze thread willen je helpen. Maar door jezelf af te stempelen als ervaringsdeskundige (want je hebt al met architecten enzo samengezeten en veel online gelezen...) terwijl je geen concrete ervaring hebt en door niet open te staan voor opmerkingen/commentaar ga je mensen ook niet de motivatie geven om nog verder te antwoorden.
    Ik heb geen ervaring, absoluut niet, ik zeg wel dat ik al een beetje geïnformeerd ben, maar zeker nog niet genoeg. Ik heb hierboven hopelijk toch tenminste een beetje getoond terug te willen beginnen rekenen en extra info in te winnen, alsook alternatieven als SOD te bekijken. Ik sta open voor input, maar wel constructief.

Je hebt volledig gelijk dat die artikels aantonen dat onze reserve hoger moet zijn. Wel tonen ze ook dat de ervaringen hierboven wel grote uitschuiver staat zijn. Mijn verbazing lijkt me dus niet geheel onterecht.

Sorry dat ik op mijn paard kroop maar uw comments kwamen bij mij niet heel constructief over.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lees de reacties van de mensen dan ook eens goed. De meerkost is er meestal omdat er afwijkingen van het plan gevraagd worden of materiaal die duurder wordt, en dat zit niet in de raming van de architect. En afwijken van het origineel plan is denk ik meer regelmaat dan uitzondering. Dit omdat een aannemer (in samenspraak met u) het anders ziet dan de architect, maar ook zeker omdat er een groot verschil is tussen iets op plan zien en eindelijk eens in je ruwbouw rondlopen. Opeens kan je de techniek compleet anders willen dan op plan (denk aan extra stopcontacten, plaatsing van stopcontacten/lichtpunten/schakelaars/andere aansluitingen).
    Om nog maar te zwijgen over materiaalkeuze en/of afwerkingsgraad. Een architect kan prijs x ramen voor bepaalde werken, wat perfect mogelijk is; maar als je een andere materiaal wilt kan die prijs opeens een veelvoud van x worden (zie nokeyboard zijn post).
    Laatst gewijzigd door the_fox; 10 september 2019 om 00:29

LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    41 (92%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Vergeet ook niet dat "in den tijd" veel zaken zoals water, gas, stroom, verzekeringen, etc... nog een stuk goedkoper waren.

Wij zitten met 1460 EUR op een gezamenlijk loon van rond de 5k en ik zou echt geen 300 EUR meer willen geleend hebben.
    1400+ EUR op 3550, das goed om uzelf zo een financiele stress te bezorgen dat uw leven eraan kapot gaat.
    Amai... Dan leef je toch heel ruim als je buiten je hypotheek nog bijna 3600 euro spendeert.. Of voel je pas geen financiele stress als je nog 1000 € per maandka sparen?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    https://www.immoweb.be/nl/te-koop/ar...uy&artid=46953

https://www.livios.be/nl/bouwinforma...utieve-raming/

http://www.robbenadvocaten.be/UserFi...wbudget(1).pdf

Nu content? Ik betwist helemaal niet wat die mensen overkomen is. Ik ben oprecht verbaasd dat die zo over het verwachte budget zijn gegaan.
    Je probleem is dat je niet leest wat er staat. Ja, er bestaat zoiets als een overschrijding van het budget door een architect en zowel deontologische en financiële consequenties van zo'n overschrijding. Maar het is niet omdat het budget overschreden is, dat de kosten van die overschrijding (of zelfs maar al het stuk boven de 10/15%) ten laste is van de architect. Niet de kosten zijn dan ten laste (als je die kan bewijzen), wel de schade. En die is vaak véél minder dan de kosten, zie het artikel van Livios.

Begin NIET aan een bouw van een woning in eigen beheer met een marge van maar 10k. Begin niet aan de aankoop van een SOD als je niet weet dat daar sowieso nog extra kosten bijkomen (gaande van aansluiting van nutsvoorzieningen, maar ook de voorziening van méér dan 1 stopcontact per kamer).

Je hebt volledig gelijk dat die artikels aantonen dat onze reserve hoger moet zijn. Wel tonen ze ook dat de ervaringen hierboven wel grote uitschuiver staat zijn. Mijn verbazing lijkt me dus niet geheel onterecht.Sorry dat ik op mijn paard kroop maar uw comments kwamen bij mij niet heel constructief over.
    Wat voor jou mss niet-constructief overkomt, is gewoon hard realistisch: als je gewoon zou doorgaan met die 10k zal je keihard tegen de lamp lopen. Als je nog geld over zou hebben om lampen te kopen toch . Hier is geen sprake van grote uitschuivers, wel van extra noden die je ziet tijdens de verbouwing. En waar niet altijd iedereen iets aan kan doen.
    (in ons geval konden we ons bvb perfect beperken tot het originele bedrag op zo'n 5000 euro na. Maar dan hadden we niet de woning die we na de verbouwingen wilden én hadden we bepaalde zaken later niet meer kunnen doen zonder een deel van de verbouwingen weer opnieuw te moeten doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix
    We zijn alletwee hele voorzichtige mensen (twijfelaars zelf). We praten met zoveel mogelijk mensen, professionlen en ervaringsdeskundigen. We spenderen veel tijd in excelsheets en forum topics als deze.
    ...
    Ik apprecieer concrete input, maar voel me hier soms een beetje bestempeld als een roekeloze zot
    Het kan zijn dat het in het echt anders is, maar het komt hier bij mij en bij velen niet over alsof je voorzichtig bent en al veel met professionelen en ervaringsdeskundigen gesproken hebt. Dat je niet weet dat die verzekering gewaarborgd wonen mogelijks niet van toepassing is op jou, dat je geen weet hebt over een realistische buffer, ... doet niet veel goeds vermoeden over je groot meubelbudget etc. Dus ja, je komt over als roekeloos. Een zot, dat ben je nog niet, da's voor na de verbouwingen als je zo verder doet .
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zelf ook wel goed lezen dan hé. Heb al vermeld te willen bekijken hoe de reserve groter te maken. Alsook het aflossingsbedrag naar beneden te halen.

Ik heb in een vorige post ook al over excl de nutsvoorzieningen, epb, veiligheidscoördinator, ... Gehad, dus ik weet dat die appartement te budgeteren zijn.

En bij mijn vermelding van de SOD had ik dat er dan nog wel budget is voor die upgrades.

Er is niets waar ik geen gehoor aan geef.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Amai... Dan leef je toch heel ruim als je buiten je hypotheek nog bijna 3600 euro spendeert.. Of voel je pas geen financiele stress als je nog 1000 € per maandka sparen?
    Wij sparen idd relatief veel ja. 800 de maand is zeker het minimum, 1000+ is de doelstelling.
    Er zijn ook nog behoorlijk wat werken rond de woning die we aan het afwerken zijn (terras was rond de 6500 EUR, houtbekleding gevel plaatsen 4500 EUR, dat gaat nu op 1j gebeuren, oprit moet nog gebeuren, is ook rond de 7k, airco's plaatsen ongeveer 6k, die twee laatste zijn voor 2020).
    Ik ga zeker niet zeggen dat wij goedkoop leven, maar ook niet exorbinant duur ofzo.

En over dat bouwbudget: 10k is om te lachen. 10% is realitischer. Wij hadden alles goed geraamd van tevoren, maar ge komt altijd vanalles tegen.
    Onze vloerisolatie moest bv gespoten worden en ineens was het mega crisis in de PUR. Prijs ging van 2600 EUR ex BTW naar 6000 EUR ex BTW en dan wast nog raden of het zou gebeuren. Daar staat ge dan met uw perfecte budgettering. Wij hebben toen een alternatief product genomen (star beads 40), maar ook dat was duurder dan orgineel voorzien.

Tijdens het bouwen communiceert de EPB adviseur dat het kantje boordje is met onze ramen om het K-peil te halen. Ofwel screens plaatsen (15.000 EUR), ofwel zonwerend glas nemen (2300 EUR extra). Anders is het boete van hier tot in tokyo.

Grondwerker schat dat er ongeveer 400 kuub uit moet. Maar tijdens het graven blijkt dat de grond zo hard is dat ze de regenput en septische put niet ondergronds kunnen steken, dus dat die achter de woning moeten komen. Resultaat is dat ze veel verder moeten gaan en er 650 kuub uitkomt. Dat was de fout van de ruwbouwaanemmer dus die heeft het moeten dokken, maar dat was ongeveer 4000 EUR extra.

De Watergroep komt de rioolputjes steken, waarbij blijkt dat ze over een boel aansluitingen in de straat moeten. Resultaat is dat de putjes 6cm boven onze rioolafvoer zitten. Alles terug kunnen open graven, diamantboring door de kelderwand moeten doen, waterdicht maken met speciale producten, buizen herleggen. Kostprijs 1300 EUR.
    Twas dat of een pompput van 4000 EUR.

Het zijn dus zo een zaken die "onverwachte kosten" noemen.
    Daarnaast zijn er ook gewoon dingen die ge tijdens uw bouw nog wilt aanpassen. Wij gingen eerst een normale videofoon steken, komt NIKO uit met een die op onze domotica werkt. Was wel 1500 EUR extra, maar totaalintegratie en comfort zijn het dan wel waard.
    Afwerkingen ook. Voor de stroom hebben we op een paar plaatsen NIKO PURE gekozen. Op de glanswitte keuken waren die Intense (plastic) plaatjes bv spuuglelijk. Ge denkt dan "allez kom, voor die 3 plaatjes pakken we dan wel alu". Achteraf is 200 EUR voor 3 afwerkplaatjes toch veel geld, maar 200 EUR op een keuken van 15k "ist dan ook niet".

We hebben enorm veel geld bespaard door zelf alles van technieken te doen, maar tijdens het bouwen past ge ook nog veel aan. Er zijn bij ons nog zeker 6 lichtpunten en 10 stroompunten bijgekomen. Wat op zich geen drama is, maar ge moet ze ook afwerken + kastmodules voor kopen.

Onze architect en de bouwfirma hebben ook een grove fout gemaakt bij het metsen, waardoor de woning 10cm smaller is dan op plan. Nu is dat geen drama, en ze hebben de prijs per m² netjes gecompenseerd, maar wij hadden onze dressing uitgemeter dat die perfect met standaardkasten kon en dan waren we voor 1800 EUR gesteld in de Ikea. Dat past dus niet meer, waardoor het maatwerk is geworden van 4000 EUR.
    Dat zijn dingen waar ge razend kwaad voor zijt, maar ook uw huis niet voor kunt afbreken.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Merci, dat zijn goeie voorbeelden.

Ik denk dat we dus vooraf eens goed met de architect moeten spreken en kijken of we met het initiële budget een buffer van minstens 10% kunnen voorzien, liefst meer.
    Moest het start bedrag voor haar dan te laag worden zullen we nog eens met de SOD gaan spreken.

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Maar je leest nog steeds niet goed wat er gezegd wordt. Je blijft je vastklampen aan de architect terwijl die veel dingen nooit correct kan ramen omdat die bv. niet op voorhand de exacte materiaalkeuze gaat weten.

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Maar je leest nog steeds niet goed wat er gezegd wordt. Je blijft je vastklampen aan de architect terwijl die veel dingen nooit correct kan ramen omdat die bv. niet op voorhand de exacte materiaalkeuze gaat weten.
    Nee de architect moet ook niet de buffer inrekenen. Maar het bouwbudget moet natuurlijk wel omlaag als we die grotere buffer willen. Dat lagere budget moet dus voor de architect nog steeds wel haalbaar zijn.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nee de architect moet ook niet de buffer inrekenen. Maar het bouwbudget moet natuurlijk wel omlaag als we die grotere buffer willen. Dat lagere budget moet dus voor de architect nog steeds wel haalbaar zijn.
    mogen we weten welk budget je hebt?

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    mogen we weten welk budget je hebt?
    Heb eigenlijk liever geen zin om nog cijfers te delen, heb er al meer op tafel gegooid dan de bedoeling was, waar ik al wat spijt van heb gezien er ook wel mensen uit mijn omgeving soms op 9lives zitten.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heb eigenlijk liever geen zin om nog cijfers te delen, heb er al meer op tafel gegooid dan de bedoeling was, waar ik al wat spijt van heb gezien er ook wel mensen uit mijn omgeving soms op 9lives zitten.
    ok geen probleem.
    Het was omdat je zei om bouwbudget te verlagen zodanig dat je buffer groter wordt. Uiteindelijk heb je toch wel een minimumbudget nodig om iets deftigs te bouwen.

Pagina 266 van 298 Eerste ... 166216256262263264265266267268269270276 ... Laatste

Regels voor berichten