MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximumOfBass Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    klopt.
    Proficiat met de aankoop, wij zijn er ook gaan kijken. Leuk huis.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Wat is vrij ruim natuurlijk want er komen naast uw bouw nog pak kosten (aanleg van den buiten bv)
    Mijn huis is van 2016 enk heb mijn oprit/terras enzo pas aangelegd dit jaar (dus 5 jaar na het plannen van de bouw). Waarom zou een huis ineens af moeten zijn, het is niet dat er met voorlopige oplossingen niet te leven valt?
    Ik woon er nu 3 jaar en moet nog schilderwerken (primer staat er wel op), gordijnen en nog wat lampen installeren (grote kost, hangen nu bouwpeertjes). Daarna zou ik mijn meubels eens moeten vervangen want die zijn nu 15 jaar oud bijna. Maar die kunnen wat mij betreft wel nog 2-3 jaar mee.

Ik ben alleen met een 7-jarige zoon in co-ouderschap, 2500€ netto, 150-170€MC, auto, internet, gsm (en redelijk wat bonus) etc en de hypotheek bedraagd 985€, dus 1500€ + MC over per maand. Let ik nu meer op als vroeger? Uiteraard, maar ik leef niet als een kluisenaar hoor.
    Ik heb ook een fiets van 4500€ (2018), koop geregeld games voor consoles/PC, dit jaar ook een nieuwe laptop (i7-9750h met RTX2070), ga geregeld weg en op weekend met mijn zoon (geen vakanties buiten een weekje sunparks) en werk het huis in mijn tempo af (gemiddeld 5-7k€ per jaar). Verder heb ik over de laatste 3 jaar ook dik 30k€ bij op de spaarrekening geschreven terwijl ik ook bijna 9k€ bij de notaris heb moeten aftikken (dus 40k sparen op 3 jaar).

Niemand kan iemand anders zijn rekening maken. Ik heb een vrij hoge hypotheek (985€) navenant mijn maandelijkse inkomsten, maar gas/water/elektriciteit zijn <100€ per maand (en het is 24/24h warm, 22,5 graad beneden, 24 badkamer en 20 slaapkamers),nog wat pensioensparen en verzekeringen en ik kom op een vaste maandelijkse kost van 1250€. Schiet er nog 1250€ over + MC en dan spreek ik nog niet over de bonus, vakantiegeld en eindejaarspremie wat netto ruim de 10k overschiet. Zolang ik die overhoud op het einde van het jaar ben ik tevreden.

Ik slaap voorlopig alvast goed
    Laatst gewijzigd door HUSKE; 9 september 2019 om 11:13
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arne Bekijk bericht
    Ligt aan uzelf dan hoor.
    Alles ligt aan uzelf. Dat gaat zo met persoonlijke keuzes
    Ik heb gewoon al teveel gezever rond mij gezien van mensen die dachten "dat loopt allemaal wel snor" en dan nen tegenslag of twee hebben en liggen te bleiten.
    En ik spreek dan niet over kleine kosten als dat we nu is 2k aan den auto moeten uitgeven, ik spreek over serieuze zaken gelijk een lekkend dak of ne nieuwen auto moeten kopen.

1500 EUR lenen + verzekeringen + gas/water/stroom + algemeen onderhoud + onroerende voorheffing op 3500 EUR loon, dan gaat ge naar mijn schatting nog 1000 EUR hebben om van te leven en te sparen. Das echt gewoon gene vette.

Huske zijn voorbeeld is dan al anders. Die heeft eigenlijk bijna 3500 EUR netto per maand als ge zijn premies en bonussen meerekent.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dan moet ge er bij ons ook alles bij tellen hé...
    3550 is zonder maaltijdcheques (+- €300 per maand), vakantiegelden, 13e maand, bijberoep (+ het feit dat gsm en telenetbundel daar volledig als kost in opgenomen kunnen worden), eerste 5 jaar 50 of 100% korting op onroerende voorheffing wegens energiezuinig bouwen, ...

Een nieuwe auto moeten kopen gaat niet het geval zijn want ik heb een bedrijfswagen. Een nieuw dak zou ook niet voor de eerste 10 jaar mogen zijn in een nieuwbouw. Plus, zoals eerder al gezegd, daar hebben we een aanzienlijk bedrag nu al voor opzij gezet.
    PSN: Shaddix-be

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    3550 is zonder maaltijdcheques (+- €300 per maand), vakantiegelden, 13e maand, bijberoep (+ het feit dat gsm en telenetbundel daar volledig als kost in opgenomen kunnen worden), eerste 5 jaar 50 of 100% korting op onroerende voorheffing wegens energiezuinig bouwen, ...

Een nieuwe auto moeten kopen gaat niet het geval zijn want ik heb een bedrijfswagen. Een nieuw dak zou ook niet voor de eerste 10 jaar mogen zijn in een nieuwbouw. Plus, zoals eerder al gezegd, daar hebben we een aanzienlijk bedrag nu al voor opzij gezet.
    Er is niemand die zoveel leent en afbetaald die het denkt : ah binnen 5 jaar gaat het allemaal slecht gaan. Ik ga dan m'n job verliezen en geen bedrijfswagen meer hebben en lening niet meer kunnen terugbetalen.

Ik denk dat ze je dat proberen duidelijk te maken.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een nieuwe auto moeten kopen gaat niet het geval zijn want ik heb een bedrijfswagen. Een nieuw dak zou ook niet voor de eerste 10 jaar mogen zijn in een nieuwbouw.
    Tot ge effectief een 2e wagen nodig hebt (er staan kinderen op de planning heb ik hier eerder al gelezen, dan zal dit wel eens nodig kunnen zijn) of je een andere job hebt zonder bedrijfswagen of dat de wetgeving rond bedrijfswagens verandert en je zonder valt of ...
    En niemand wilt/verwacht dat er binnen de 10j grote kosten zijn aan een huis, maar het gebeurt meer dan je denkt. En nee, dat zijn dan niet altijd dingen die onder garantie vallen.

Plus, zoals eerder al gezegd, daar hebben we een aanzienlijk bedrag nu al voor opzij gezet.
    vs:
    We gaan een nieuwbouw zetten (hopelijk gaat die boiler dus niet snel kapot), we rekenen ons bouwbudget vrij ruim, zetten 10k spaargeld appart voor als er alsnog problemen in de bouw opduiken.
    Er staat een extra 10k opzij voor onverwachte dingen buiten de bouw. Ons meubelbudget hebben we zéér ruim geschat, dus wellicht gaat daar ook nog wat naar de reserves van kunnen.
    €10k extra voor den bouw lijkt al vrij weinig. En €10k extra voor onverwachte dingen is in mijn ogen geen "aanzienlijk bedrag".
    Maar dat moet iedereen zelf uitmaken natuurlijk.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    20k€ extra voor de bouw is mss aan de lage kant, dan moet je toch al echt zeker zijn van plannen en offertes ed. Ik heb tijdens de bouw nog wat dingen bij gefantaseerd en dan is 10k echt 2x niets.

Maar als er nog rek zit in het loon hoeft het te ontlenen bedrag niet echt een probleem te zijn, al zou het niets voor mij zijn.
    Maar ter referentie, mijn hypotheek van 985€ was berekend op 2 lonen en 1000€ was de mentale grens voor ons, want heb samen gebouwd met mijn ex. Ik heb naderhand de woning en de hypotheek as is overgenomen omdat ik na berekeningen vond dat ik het kon betalen en het bankgedeelte voor 250€ geregeld was ipv een nieuwe hypotheekinschrijving a 5k€.
    Daarbij, een gemiddeld appartement dat wat degelijk is gaat ook aan 750€ huur excl kosten, dus het verschil na belastingaftrek is niet heel groot.

Verder zou ik ook zo het huis verkopen als dat nodig is en komt daar meer als 100k terug uit, samen met mijn spaargeld kom ik wel even toe, ik zie mijn huis meer als een spaarboek en niet als definitieve woonst want daar is dat niet 100% geschikt voor zonder bij te bouwen.

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een bouw is niet zoals naar de winkel gaan en meteen al het geld neer leggen en dan enkel met uw reserve over blijven.
    Als er ergens in de loop van het bouwproject iets mis loopt heb je de rest van het traject ook nog om te corrigeren door meer zelf te doen, goedkopere materialen (Ika keuken zou een prima compromis zijn, dingen schrappen (domotica is absoluut geen must) of te kiezen of dingen uit te stellen. Belangrijk is dus dat de kosten op voorhand niet te laag geschat worden. Als het allemaal al de goedkoopste materialen zijn heb je die ruimte om bij te sturen natuurlijk niet, en in dat geval zou ik de reserve ook wel hoger willen zien.
    Daarnaast is er ook nog een maandelijks spaarvermogen van €1000 waarmee de reserves dus verder aangevuld zullen worden gedurende de loop van de bouw.

Hebben we die reserves toch serieus moeten aanspreken? Oké, dan zal het de komende jaren zuinig leven om ze weer aan te vullen. Want ja je kan altijd miserie krijgen die je zelf moet kunnen bekostigen, helemaal akkoord.

De risico's zijn ook voor iedereen anders hé.
    Een tweede wagen nodig voor de kinderen? Wij zouden echt niet snel een 2e wagen kopen gewoon al vanuit duurzaamheid. Ik heb glijdende uren en mogelijkheid tot thuiswerken, mijn vriendin is 1,5 dag in de week thuis vanwege weekendwerk en de ouders wonen ook niet enorm ver weg. Daarnaast is er een kleuterschool en basischool op wandelafstand en een hele reeks aan middelbare scholen op fietsafstand.

Geen bedrijfswagen meer? Oké, het treinstation is 1km verder en daarmee staan we op 20 min in Antwerpen.

Het grootste risico zal zijn dat er iemand zijn job verliest. Bij mij is het risico minder tenzij de hele sector serieus instort (IT), bij mijn vriendin kan dat al wat realistischer zijn. Dus ja, we gaan zeker moeten zorgen dat we van voldoende spaargeld afblijven om te zorgen dat we dit kunnen aanwenden om het geld van de dop aan te vullen moest er een periode van werkloosheid zijn. En dat is dan nog los van het feit dat er ook nog iets is als de verzekering gewaarborgd wonen van de overheid die mee inspringt bij de aflossing moest iemand zonder werk vallen.

Daarnaast zijn er ook nog een paar financiële meevallers die er mogelijk aankomen. Rekenen we die mee? Nee want we weten niet hoeveel of wanneer.

We zijn alletwee hele voorzichtige mensen (twijfelaars zelf). We praten met zoveel mogelijk mensen, professionlen en ervaringsdeskundigen. We spenderen veel tijd in excelsheets en forum topics als deze.
    Maar die voorzichtigheid moet ook niet naar het extreme gebracht worden natuurlijk. Moeten we onze droom maar laten omdat we niet vanaf jaar 1 reserve hebben om een samenloop van uitgelopen bouwbudget, dubbele werkloosheid en een dak vol houtworm te kunnen opvangen?

Ik apprecieer concrete input, maar voel me hier soms een beetje bestempeld als een roekeloze zot

EDIT:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    20k€ extra voor de bouw is mss aan de lage kant, dan moet je toch al echt zeker zijn van plannen en offertes ed. Ik heb tijdens de bouw nog wat dingen bij gefantaseerd en dan is 10k echt 2x niets..
    Ja het is inderdaad wel de bedoeling dat we dan bij het oorspronkelijke plan en budget blijven, even iets helemaal anders doen achteraf gaan we niet moeten doen, daar moeten we dan maar in berusten. Een architect met wie we daar een goeie verstandhouding over hebben is dus wel belangrijk, maar ik denk wel dat we die hebben gevonden.
    Die reserve is enkel bedoeld voor als er dingen fout lopen of meer gaan kosten.
    Laatst gewijzigd door Shaddix; 9 september 2019 om 14:37

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een bouw is niet zoals naar de winkel gaan en meteen al het geld neer leggen en dan enkel met uw reserve over blijven.
    Als er ergens in de loop van het bouwproject iets mis loopt heb je de rest van het traject ook nog om te corrigeren door meer zelf te doen, goedkopere materialen (Ika keuken zou een prima compromis zijn, dingen schrappen (domotica is absoluut geen must) of te kiezen of dingen uit te stellen. Belangrijk is dus dat de kosten op voorhand niet te laag geschat worden. Als het allemaal al de goedkoopste materialen zijn heb je die ruimte om bij te sturen natuurlijk niet, en in dat geval zou ik de reserve ook wel hoger willen zien.
    Daarnaast is er ook nog een maandelijks spaarvermogen van €1000 waarmee de reserves dus verder aangevuld zullen worden gedurende de loop van de bouw.

Hebben we die reserves toch serieus moeten aanspreken? Oké, dan zal het de komende jaren zuinig leven om ze weer aan te vullen. Want ja je kan altijd miserie krijgen die je zelf moet kunnen bekostigen, helemaal akkoord.

De risico's zijn ook voor iedereen anders hé.
    Een tweede wagen nodig voor de kinderen? Wij zouden echt niet snel een 2e wagen kopen gewoon al vanuit duurzaamheid. Ik heb glijdende uren en mogelijkheid tot thuiswerken, mijn vriendin is 1,5 dag in de week thuis vanwege weekendwerk en de ouders wonen ook niet enorm ver weg. Daarnaast is er een kleuterschool en basischool op wandelafstand en een hele reeks aan middelbare scholen op fietsafstand.

Geen bedrijfswagen meer? Oké, het treinstation is 1km verder en daarmee staan we op 20 min in Antwerpen.

Het grootste risico zal zijn dat er iemand zijn job verliest. Bij mij is het risico minder tenzij de hele sector serieus instort (IT), bij mijn vriendin kan dat al wat realistischer zijn. Dus ja, we gaan zeker moeten zorgen dat we van voldoende spaargeld afblijven om te zorgen dat we dit kunnen aanwenden om het geld van de dop aan te vullen moest er een periode van werkloosheid zijn. En dat is dan nog los van het feit dat er ook nog iets is als de verzekering gewaarborgd wonen van de overheid die mee inspringt bij de aflossing moest iemand zonder werk vallen.

Daarnaast zijn er ook nog een paar financiële meevallers die er mogelijk aankomen. Rekenen we die mee? Nee want we weten niet hoeveel of wanneer.

We zijn alletwee hele voorzichtige mensen (twijfelaars zelf). We praten met zoveel mogelijk mensen, professionlen en ervaringsdeskundigen. We spenderen veel tijd in excelsheets en forum topics als deze.
    Maar die voorzichtigheid moet ook niet naar het extreme gebracht worden natuurlijk. Moeten we onze droom maar laten omdat we niet vanaf jaar 1 reserve hebben om een samenloop van uitgelopen bouwbudget, dubbele werkloosheid en een dak vol houtworm te kunnen opvangen?

Ik apprecieer concrete input, maar voel me hier soms een beetje bestempeld als een roekeloze zot

EDIT:

Ja het is inderdaad wel de bedoeling dat we dan bij het oorspronkelijke plan en budget blijven, even iets helemaal anders doen achteraf gaan we niet moeten doen, daar moeten we dan maar in berusten. Een architect met wie we daar een goeie verstandhouding over hebben is dus wel belangrijk, maar ik denk wel dat we die hebben gevonden.
    Die reserve is enkel bedoeld voor als er dingen fout lopen of meer gaan kosten.
    Bij architecten, steeds +10% meetellen, en dit gaat dan enkel over de ruwbouw.

Op onze bouw vraagt de architect de offertes/facturen niet eens zelf op, ze heeft dus totaal geen idee of de prijs matcht met haar 'kostenraming'.

coldvinc's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wilcao Bekijk bericht
    Ik had, toen ik huurde, Cocoon start ( https://www.dvv.be/verzekeringen/won...oon-start.html ). Één keer moeten gebruiken omdat ik mezelf had buitengesloten en daardoor een slotenmaker had moeten laten komen. Netjes terugbetaald gekregen, dus zover ik kan oordelen, was dat goed in orde.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerre125 Bekijk bericht
    ook dvv wel niet moeten gebruiken maar beste wat er voor ons was prijs/kwaliteit
    Bedankt voor jullie feedback. Heb offerte terugkregen vandaag en het is erg interessant. Het zou op 7,5 EUR/maand komen voor zo goed als volledige dekking, maar excl. familiale. Zou deze laatste nodig zijn?
    My fight towards financial independence: Fight to FI/RE

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    We kunnen het natuurlijk ook enkel doen met de info die je verschaft. Als jij een lening wilt aangaan van €1600 op een gezamelijk netto-loon van €3550 en dit wordt geweigerd door de bank; dan geven wij gewoon de reden waarom. Is voor de bank een relatief hoog risico als 1 van de 2 zijn werk verliest. Zo simpel is het. En je kan daar al dan niet akkoord mee gaan, maar zo zien banken het wel.

Verder zeg je dat je heel voorzichtig bent, maar heb je al ervaring met bouwen?
    Simpel voorbeeld die al vrij snel de prijs omhoog kan stuwen (ver boven uw €10k extra bouw budget in bepaalde situaties): wat zegt het grondonderzoek over de nodige funderingen? Weet je waarschijnlijk nog niet, wat logisch is, maar dit toont wel aan dat een architect ook maar een raming maakt Als opeens blijkt dat paalfundering nodig is i.p.v. een plaat, dan sta je daar mooi met maar €10k extra.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldvinc Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie feedback. Heb offerte terugkregen vandaag en het is erg interessant. Het zou op 7,5 EUR/maand komen voor zo goed als volledige dekking, maar excl. familiale. Zou deze laatste nodig zijn?
    Familiale is niet verplicht maar eigenlijk te goedkoop om niet te nemen...

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    We kunnen het natuurlijk ook enkel doen met de info die je verschaft. Als jij een lening wilt aangaan van €1600 op een gezamelijk netto-loon van €3550 en dit wordt geweigerd door de bank; dan geven wij gewoon de reden waarom. Is voor de bank een relatief hoog risico als 1 van de 2 zijn werk verliest. Zo simpel is het. En je kan daar al dan niet akkoord mee gaan, maar zo zien banken het wel.
    Mijn post ging vooral om het feit dat het schandalig is dat ze het foutelijk adverteren, mij automatisch klant maken om dan ook nog eens zonder persoonlijke boodschap de aanvraag af te keuren. Het was niet meteen de bedoeling dat m'n hier zou terugrekenen wat dat eigenlijk allemaal betekende, heb al spijt dat ik half onze financiële situatie op het net heb gesmeten.

€1600 is veel ja, dat was wel na het kapitaaluitstel, maar toch, je moet het wel elke maand betalen. We zijn daar nu wel verder over beginnen nadenken en willen wel proberen die aflossing nog een stukje naar beneden te krijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Verder zeg je dat je heel voorzichtig bent, maar heb je al ervaring met bouwen?
    Simpel voorbeeld die al vrij snel de prijs omhoog kan stuwen (ver boven uw €10k extra bouw budget in bepaalde situaties): wat zegt het grondonderzoek over de nodige funderingen? Weet je waarschijnlijk nog niet, wat logisch is, maar dit toont wel aan dat een architect ook maar een raming maakt Als opeens blijkt dat paalfundering nodig is i.p.v. een plaat, dan sta je daar mooi met maar €10k extra.
    Daar zijn we van op de hoogte ja, eens het compromis van de grond rond is gaat dat een van de eerste dingen zijn die we regelen, worst-case wordt dat dus nog wat compacter bouwen als dat al meteen een probleem blijkt te zijn.
    Nu zijn we ook al wel bij de buren langs geweest (die hun bouw is bijna af), en bij hun was de grond super, dus het gaat al serieus pech moeten zijn als dat een paar meter verder een groot verschil is.

Slayerbe's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    We hebben interesse in een openbare verkoop nu woensdag waarbij 4 HOB (nieuwe verkaveling) en daartussen liggend een bestaande OB woning verkocht worden. We willen de bouwvoorschriften vastkrijgen voor de OB grond met huis op maar de notaris heeft die blijkbaar niet? De bestaande woning is sowieso voor de sloop want deze heeft maar 1slaapkamer, nog geen 90m2 en EPC van boven de 800.
    Het zou te zot zijn te bieden zonder te weten wat er effectief gebouwd mag worden. Iemand een gedacht of ik voor die informatie gewoon tijdens de (toch wel fantastische) kantooruren kan langsgaan bij ruimtelijke ordening voor een direct antwoord, of duurt dat enkele dagen om te verwerken (lees: pas antwoord na de openbare verkoop)?

nokeyboard's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Aanzienlijk bedrag aan de kant gezet... tis maar 10.000euro en nog eens 10.000 euro. Da is echt peanuts bij bouwen.

Jullie inkomen is cava maar wat de toekomst brengt weet niemand.
    2 vrienden van mij hadden als koppel(met hun vriendinnen) een loon van 5000 euro netto en 5500 euro netto met allemaal bedrijfswagens.
    Lening was daar ook wel wat op berekend, goed loon en mooie vooruitzichten int bedrijf.

Koppel 1: nu 4j Later wilt de madame iets anders doen en is haar aan het omscholen. Een tijdje geen loon... en wat ze nadien gaat verdienen gaat zeker minder zijn als ervoor.

Koppel 2: vriendin had 2100 euro netto met bedrijfswagen. Nu 3j later 2300 euro netto zonder bedrijfswagen. (Is een pak dichterbij gaan werken omdat ze nu een kindje hebben)
    Kameraad verdiende 2000 euro netto vast met bedrijfswagen en had maandelijks 2000 tot 3500 euro bonussen. Zware job maar dik betaald. Na 8 jaar die job te doen is die gewoon op. Doet nu een 'gewone' job met een loon van 2400 euro netto zonder wagen.

Je spreekt trouwens ook over terugvallen op verzekering gewaarborgd wonen. Dat is voor huizen van max 320.000 euro...
    Laatst gewijzigd door nokeyboard; 9 september 2019 om 19:18

Pagina 264 van 298 Eerste ... 164214254260261262263264265266267268274 ... Laatste

Regels voor berichten