Pagina 3 van 105 Eerste 12345671353103 ... Laatste

Discussie: Zonnepanelen

iTrader
    0
    De prijs van zonnepanelen is afhankelijk van het soort zonnepanelen, het vermogen en de opbouw ervan. Voor een gemiddeld systeem van 10 panelen (250 Wp), met omvormer en materialen betaal je zo’n €4500 à €5000 (dat is inclusief btw & installatie).

Stel dat je een zonnepaneleninstallatie hebt met een vermogen van 3000 WP, dan zal je dat per jaar zo’n 2550 kWh opleveren. (= Door de berekening 3000 x 0,85, vanuit de veronderstelling dat zonnepanelen slechts 85% van hun capaciteit benutten.) Bij een energieprijs van €0,25 bespaar je per jaar dus +/- 2550 x € 0,25 = €637,50.

De subsidies mogen dan wel afgeschaft zijn, investeren in zonnepanelen blijft slim. Dat is te danken aan de technologische ontwikkelingen die de kostprijs van zonnepanelen hebben doen dalen en het steeds hoger wordend rendement.
    (https://www.zonne-paneel.net/)

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Met een terugdraaiende teller los je dat probleem ook niet op hoor, enkel zie jij het niet op je afrekening. Enfin, toch niet rechtstreeks. Je verplaatst de balanceringskost naar de energieproducenten, die het vervolgens doorrekenen aan al hun klanten. Ook niet echt sociaal natuurlijk.

De oplossing is overigens correcter gedimensioneerde zonnepaneelinstallaties gecombineerd met batterijen en curtailment. Je zonnepanelen moeten enkel in staat te zijn op een gemiddelde winterdag voldoende energie op te wekken om de dagbehoefte van je huis te dekken. Met de batterij kunnen variaties gedurende de dag opgevangen worden. In de zomer zullen de zonnepanelen meer energie generen, dan moet de omvormer zijn efficiëntie verlagen ("curtailen") om niet excessief energie te produceren.

Huidige installaties zijn niet zo gedimensioneerd, maar op jaarbasis. Daarom dat die installaties vanaf 2020 nog 15 jaar op de huidige manier mogen werken.
    Dagbehoefte huis incl warmtepomp is 15kwh. Mijn generatie op een gewone winterdag et 6kwp is 2kwh... Op een zomerdag is dat 30+ kWh... Op de beste winterdag was dat 6kwh...

Het is de overheid die een warmtepomp als energievriendelijke oplossing ziet en acht...

De batterij overbrugd meestal een 30kwh, dus 2 dagen verbruik.

Ik krijg onmogelijk met de maximale installatie die ik kon installeren aan zonnepanelen mijn dagverbruik gedekt. Wat dan ook die volledige theorie op losse schroeven zet.

Voor dagdagelijks gewoon verbruik.. misschien... Waarschijnijl wel. Maar daar ga ik aan de huidige prijzen geen zonnepanelen voor installeren.

Wanneer je vergelijkt met america moet je ook correct vergelijken. Ik ken er genoeg die daar een eigen groep hebben omdat het al eens kan voorvallen dat ze een paar dagen zonder stroom zitten. Maar dan is de vergelijkingscase ook direct helemaal anders. Dan zijn die zonnepanelen een extra en helpen die gewoon in de reductie van het gebruik van de generator. Echter vervangen die deze generator niet. Was toch wat ik van mijn erasmuscontacten van Texas te horen kreeg....

En als ik dan een windmolen, zonnepanelen, generator, Batterij, condensatorbatterij, of wat dan nog allemaal moet gaan plaatsen...

Foert dan hoor, dan betaal ik wel 5 cent extra voor mijn stroomverbruik...

Uiteindelijk weet ik ook wel dat de energieleverancier met de hete aardappel zit... Maar dat is nu eenmaal het gevolg van de keuze voor hernieuwbare energiebronnen zonder betaalbare en bruikbare storageoplossing..

Ofwel betaal je die kost als gemeenschap.... Maar een directe correlatie creëren met de energiefactuur werkt investeringen in die richting tegen... En laat dat nu eens het geval zijn van de opbouw van de bestaande energiefactuur.... 25% Max zijn kosten voor energie. 75% zijn belastingen... Het capaciteitstarief werkt dat ook nog eens in de hand...

Voorzie jij in uw woning eigenlijk die volledige installatie die jij hier vermeld of houd jij het hier met het minimum minimorum van wat nodig is om uw verplichte e peil te halen?

Als jij dat al niet gaat doen waarom zou iemand die enkel hogere kosten ziet dat dan nog doen ?

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Het is ook niet de bedoeling om u energie-onafhankelijk te maken hé, dat is met de gemiddelde Vlaamse dakoppervlaktes op dit moment niet mogelijk (en ook niet interessant). Zonnepanelen zijn net zoals isolatie en zuinige verwarming een manier om uw energieverbruik te verminderen. Slimme verkopers hebben daarvan gemaakt 'om uw energiefactuur op nul te brengen', maar dat is op termijn een valse belofte. Het is gewoon een interessante energiebesparende investering die zich op een redelijke termijn terugverdient.

Voor onze nieuwe woning zal ik de maximaal bruikbare oppervlakte met zonnepanelen beleggen. E-peil is hier ondergeschikt voor mij, ik beschouw het als investering.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    11 (100%)
    Het is ook niet de bedoeling om u energie-onafhankelijk te maken hé, dat is met de gemiddelde Vlaamse dakoppervlaktes op dit moment niet mogelijk (en ook niet interessant). Zonnepanelen zijn net zoals isolatie en zuinige verwarming een manier om uw energieverbruik te verminderen. Slimme verkopers hebben daarvan gemaakt 'om uw energiefactuur op nul te brengen', maar dat is op termijn een valse belofte. Het is gewoon een interessante energiebesparende investering die zich op een redelijke termijn terugverdient.

Voor onze nieuwe woning zal ik de maximaal bruikbare oppervlakte met zonnepanelen beleggen. E-peil is hier ondergeschikt voor mij, ik beschouw het als investering.
    Uw dak volleggen is toch geen correct gedimensioneerde installatie?

Uw investering is dan nog zonder alles wat jij vermeld wat vlotjes een 10000euro zal zijn. Geslacht powewall is al vlot 6k.

Hoe kom jij op een investering van, zie hoger, 6k op een rendement van 5%....

Mijn energie kost was uitgerekend op 1300euro gas en elektriciteit. De saldering en het prosumententarief was 800 euro.

Hiervan moet ik mijn zonnepanelen en ijk warmtepompkost betalen. Zijnde totale meerkost van 12000 euro tov initieel voorziene. Oftewel een terugverdientijd van 24 jaar. Na 18 jaar moet ik die installatie vervangen... En heb ik nog geen rekening gehouden met stukken die stuk gaan... Maar dat is niet een rendement van 3 tot 4% op de investering. Want na 18 jaar heb je niet het geld om het te vervangen...

Tel daar die batterij bij aan neem 6k.... Wat te laag is, en ik zit aan een terugverdientijd van 36 jaar.

Natuurlijk wijzigt dit met de kost van elektriciteit.... Maar zoals het nu zit betaal ik met dat capaciteitstarief vlot 1600 euro per jaar... Heb namelijk 3fasig 25a genomen voor de warmtepomp... Anders had ik het op monofasig gehouden 40 a... Eventueel 32 a... Zou ook voldoende geweest zijn.

Je mag dan nog afkomen dat de investering het waard is. Hangt te veel af van de randvoorwaarden die al veel veranderd zijn en waar ze nog zullen veranderen.

iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liesbet28 Bekijk bericht
    De prijs van zonnepanelen is afhankelijk van het soort zonnepanelen, het vermogen en de opbouw ervan. Voor een gemiddeld systeem van 10 panelen (250 Wp), met omvormer en materialen betaal je zo’n €4500 à €5000 (dat is inclusief btw & installatie).

Stel dat je een zonnepaneleninstallatie hebt met een vermogen van 3000 WP, dan zal je dat per jaar zo’n 2550 kWh opleveren. (= Door de berekening 3000 x 0,85, vanuit de veronderstelling dat zonnepanelen slechts 85% van hun capaciteit benutten.) Bij een energieprijs van €0,25 bespaar je per jaar dus +/- 2550 x € 0,25 = €637,50.

De subsidies mogen dan wel afgeschaft zijn, investeren in zonnepanelen blijft slim. Dat is te danken aan de technologische ontwikkelingen die de kostprijs van zonnepanelen hebben doen dalen en het steeds hoger wordend rendement.
    (https://www.zonne-paneel.net/)
    Kostprijs energie zonder zonnepanelen voor 2500kwh , omvormer 3kva. 380 euro. Vreg test

Kostprijs zonder zonnepanelen 600 euro.

4500 euro delen door 220 heeft terugverdientijd van 20,45 jaar.... Zonder stukken die er zijn.
    Op een geplande levenstermijn van 25 jaar, maar niet aan dezelfde opbrengst.

Daarvoor zie ik het nut er niet van in.

Echter wanneer je grootverbruiker bent... Dan wel.

Maar met het capaciteitstarief is dat serieus koffiedik kijken... En zal dat serieus afhangen van de energie kost.

Wanneer de vaste kost voor een verhoging zorgt kan dat er ook voor zorgen dat de energie kost zakt waardoor die terugverdientijd vermindert.

Zoals ik stelde... Niet doen.... Minimaal de berekening maken en een beetje de kat uit de boom kijken tot er meer gekend is van de exacte implementatie van de randvoorwaarden...

Trap niet in de verkoopspratkes van de verkopers en tommelein die met het probleem van 2020 in zijn buik gespietst zit en nu een goednieuwsshow uitvoert.

De super is er al lang vanaf... Brengt wat meer op eventueel in de juiste omstandigheden met wat geluk als een spaarrekening... Maar er is ook wat meer risico aan verbonden... En zekerheid hebben we niet...

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Hoe kan jij daar een uitspraak over doen zonder mijn dakoppervlakte te weten?

We zullen een bruikbare dakoppervlakte hebben voor ongeveer 1,5 à 2kWp zonnepanelen, daar kan ik ongeveer de helft van ons verbruik op jaarbasis mee dekken.

Waarom jij die batterij er bij haalt snap ik niet. Ik raad net iedereen af dat te doen tot batterijen goedkoper worden. Ik blijft op terugdraaiende teller tot een overstap naar een batterijsysteem rendabeler is. Ik vermoed dat dit rond 2022 zal gebeuren.
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    11 (100%)

We zullen een bruikbare dakoppervlakte hebben voor ongeveer 1,5 à 2kWp zonnepanelen, daar kan ik ongeveer de helft van ons verbruik op jaarbasis mee dekken.

Waarom jij die batterij er bij haalt snap ik niet. Ik raad net iedereen af dat te doen tot batterijen goedkoper worden. Ik blijft op terugdraaiende teller tot een overstap naar een batterijsysteem rendabeler is. Ik vermoed dat dit rond 2022 zal gebeuren.
    Ik stelde dan ook de vraag.

Had namelijk eerder een dakoppervlak verwacht die minimaal 6kwp aankon.

Reden dat ik die batterij bijhaalde was omdat ik verwacht dat na het capaciteitsbeslag er in navolging van Duitsland ook wel dergelijke verplichtingen gaan komen bij zonnepaneelinstallaties.

Alhoewel ik dan zeker uitkijk naar dit en de volgende 5 jaar om die enorme daling te zien. Alhoewel een kost van 2k , 1/3de, evengoed een vertragende werking heeft op de terugverdientijd. Dus dat gat dan een zware daling moeten zijn. Misschien dat de batterijinstallatie die men in Duitsland ging zetten de oorzaak van dat effect gaat zijn. Was een buffer voor windenergie.

Des te kleiner de installatie des te kleiner het nettoeffect.

Ergo je gebruikt 2500kwh per jaar voordeel was 220 euro... Je verbruikt 3500kwh je voordeel is 400 euro.

Uitgaande van de werkwijze van saldering. De optie waar jij over bezig was lijkt mij koffiedik kijken.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Dakoppervlak dat KwP aankan? Je beseft hopelijk dat de gemiddelde oppervlakte voor nieuwe woningen onder de 120m² ligt, en het logisch is dat je nog compacter probeert te bouwen?

Verplichting voor batterijopslag? Kan je me dat even aantonen aub?

Ons netto voordeel per jaar is +/- €500. Op een installatie van €4.500 is dat 9 jr terugverdientijd, met gratis opbrengsten voor de resterende 11 jaar. Not bad.

Koffiedik kijken? Tja, dan hoop ik dat jij geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen spaarrekening hebt, geen alcohol drinkt, geen beleggingsproducten aanhoudt, ... Daar is het nog véél meer koffiedik kijken dan ocharme die paar zonnepaneeltjes.
    _/Forum Supervisor

Superdad's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    3,5kWp hier (gebaseerd op reëel verbruik + wat extra). 6400€ incl. 1x omvormer vervangen + garantie 80% voor 20 jaar.

Liggen er al 2tal jaren op. We besparen zo'n 500€/jaar. 200€/jaar groenestroomcertificaten. Terugverdiend op 10 jaar dus en nog eens 10 jaar daarna pure winst...

Vanaf die 'slimme meters' verplicht worden, installeer ik meteen ook batterij. Tegen dan zijn die prijzen ook serieus gezakt...
    Laatst gewijzigd door Superdad; 2 juni 2017 om 03:03

iTrader
    11 (100%)
    Heb, groenesyroom certificaten ?

Dat is toch afgeschaft?

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Dagbehoefte huis incl warmtepomp is 15kwh. Mijn generatie op een gewone winterdag et 6kwp is 2kwh... Op een zomerdag is dat 30+ kWh... Op de beste winterdag was dat 6kwh...
    Hoe ligt je installatie. Ik heb dat net eens nagekeken.
    Ik heb 4080Wp op 3.6kWh omvormer en heb op de beste dag in een wintermaand:
    - Oktober: 20,62kWh
    - November:15,26 kWh
    - December: 14,97 kWh
    -Januari: 16,62 kWh
    - Februari:17,83 kWh
    - Maart: 23,97 kWh

Aan de andere kant is mijn beste dag sinds ik meet (nu een jaar) 27,81 kWh, in Mei heb ik in totaal 580,97 kWh opgewekt.
    Februari was mijn slechtste maand afgelopen winter en toen was de opbrengst 153,88 kWh.
    Op een jaar wek ik een 4300 kWh op, mijn opbrengst is dus >1kWh/kWp

Dat is toch afgeschaft?
    Niet als je dat al had eh, je krijgt vooralsnog de volledige termijn doorbetaald. Mijn ouders hebben ook nog steeds GSC. Door het prosumententarief zijn die een stuk verloren maar de opbrengst is er nog wel.

2kWp zonnepanelen krijg je op 8x1,65m dakoppervlak, ik heb zo 2 rijen liggen op mijn dak en daar kunnen nog 2 rijen onder (en heb geen groot huis).
    Op het 2de dak zou ik nog 9 zonnepanelen krijgen (3x3 grid). Ik kan op dit moment dus een 12kWp kwijt moest ik dat willen.

Je hebt geen keuze van terugdraaiende teller, vanaf 2019 worden de terugdraaiende tellers vervangen en degene met zonnepanelen komen eerst.

Dakoppervlak dat KwP aankan? Je beseft hopelijk dat de gemiddelde oppervlakte voor nieuwe woningen onder de 120m² ligt, en het logisch is dat je nog compacter probeert te bouwen?

Ons netto voordeel per jaar is +/- €500. Op een installatie van €4.500 is dat 9 jr terugverdientijd, met gratis opbrengsten voor de resterende 11 jaar. Not bad.
    1,5-2kWp brengt pakweg 1750kWh op (kan meer zijn ook) en kost aan 0,25€/kWh een 437€, prosumententarrief voor een 1,5kWh omvormer kost om en bij de 145€. Uw opbrengst is 292€/jaar.
    Op een installatie van 4500€ (veel te duur btw) is de tergverdientijd een whopping 15,5 jaar.
    Laatst gewijzigd door HUSKE; 2 juni 2017 om 07:44

iTrader
    11 (100%)
    Mijn installatie ligt naar het westen. Is de positie dat de installateur het op gezet heeft. Had daar geen inspraak in. Mijn positie woning is perfect zuid georiënteerd. Maar heb pech dat mijn buur in het westen 1 laag hoger gebouwd heeft.... Dus na 17 hr geen zon meer...

Ik begrijp dat op en bestaande installatie het nog geldig was, maar hij melde dat hij die 2 jaar geleden heeft geïnstalleerd... Dacht dat het toen al gedaan was.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wij hebben nu op jaarverbruik op ons appartment (een oud, eigenlijk meer bel-etage woning) een verbruik van 1500kwh / jaar.
    Onze nieuwbouw zijn 4080wP voorzien om aan e-peil 20 te komen, nu zitten we er onder. We hebben geen warmtepomp voorzien, dus denk niet dat ons verbruik gaat verdubbelen, zou ik 1-2 zonnepanelen weglaten of niet? Denk dat het pas vanaf 3 minder ivm prosumentenvergoeding interessant wordt maar dat is wss teveel voor e-peil 20. En die 1-2 pannelen kost nu ook niet zoveel extra natuurlijk

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Wij hebben nu op jaarverbruik op ons appartment (een oud, eigenlijk meer bel-etage woning) een verbruik van 1500kwh / jaar.
    Onze nieuwbouw zijn 4080wP voorzien om aan e-peil 20 te komen, nu zitten we er onder. We hebben geen warmtepomp voorzien, dus denk niet dat ons verbruik gaat verdubbelen, zou ik 1-2 zonnepanelen weglaten of niet? Denk dat het pas vanaf 3 minder ivm prosumentenvergoeding interessant wordt maar dat is wss teveel voor e-peil 20. En die 1-2 pannelen kost nu ook niet zoveel extra natuurlijk
    e-peil is gebasseerd op Wp van zonnepanelen en prosumententarrief op de omvormer. Niets belet u om veel kWh piek op het dak te leggen om aan uw e-peil te geraken en een kleine omvormer voor het prosumententarief te verlagen. Je verliest wel wat met een kleinere omvormer maar deze is sowieso meer niet vol belast dan wel .

De goede volgorde is overigens, bouwen, blowertest doen en dan berekenen hoeveel zonnepannelen je nodig hebt om aan je e-peil te voldoen.

Mijn installatie ligt naar het westen. Is de positie dat de installateur het op gezet heeft. Had daar geen inspraak in. Mijn positie woning is perfect zuid georiënteerd. Maar heb pech dat mijn buur in het westen 1 laag hoger gebouwd heeft.... Dus na 17 hr geen zon meer...

Ik begrijp dat op en bestaande installatie het nog geldig was, maar hij melde dat hij die 2 jaar geleden heeft geïnstalleerd... Dacht dat het toen al gedaan was.
    Dat is een plat dak? Onbegrijpelijk dat ze dan niet pal op zuid liggen, op het westen zal makkelijker geweest zijn zeker. Mijn dak ligt 10° opt zuid onder een hoek van 40°, dat is redelijk ideaal .
    Dacht dat dat 2 jaar geleden ook allang was afgeschaft.

iTrader
    11 (100%)
    Ja plat dak. Dacht eerst dat het te maken had met maximalisatie in de winter.... Maar ondertussen begrijp ik er geen jota van...

Pagina 3 van 105 Eerste 12345671353103 ... Laatste

Regels voor berichten