Pagina 2 van 108 Eerste 1234561252102 ... Laatste

Discussie: Zonnepanelen

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Die tax op je omvormer is het prosumententarief.

Mensen die nu nog PV installeren genieten zeker nog 15 jaar het recht van de terugdraaiende teller of gelijkaardig. Vrij waarschijnlijk heb je de installatie tegen dan al ruim terugverdiend, en panelen gaan al zeker 25 jaar mee. Een omvormer zal je in die periode waarschijnlijk 1 keer moeten vervangen.
    Zoals Epyon al zei draait het financiële plaatje dus mooi rond. Voorts kan je tegenwoordig heel makkelijk en goedkoop financieren, dus dan voel je de investering nog amper. En dan de groene gedachte natuurlijk
    Dan valt dat dus niet weg. Stond duidelijk p dat forum en in die documenten die er besproken worden.

Epyon meldde hiernaast dat het maar was tot 2020. Ik dacht ook voor 15 jaar, maar regels durven al eens veranderen. En ik heb er eigenlijk niet veel vertrouwen in.

Hiernaast dien je een omvormer te vervangen elke 6 tot 7 jaar. Gemiddeld he.

Wanneer dan ook nog eens de verplichting voor een thuisbatterij en verplichte ontkoppeling van het net er gaat komen.... En die verwacht ik dat er na 2020 nog gaat komen is het helemaal finito.

Dan mag men nog zoveel goed nieuws verhaaltjes doorgeven... Maar het voordeel is beperkt. Enkel wanneer je excessieve bedragen betaald is het de moeite waard. Voor de gemiddelde verbruiker gaat dat voordeel beperkt zijn tov de andere risico's en verplichtingen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    conceptnota van Tommelein, maar vooralsnog geen wet: 404 - Sorry, deze pagina werd niet gevonden | VREG
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Elke1988's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
    Die tax op je omvormer is het prosumententarief.

Mensen die nu nog PV installeren genieten zeker nog 15 jaar het recht van de terugdraaiende teller of gelijkaardig. Vrij waarschijnlijk heb je de installatie tegen dan al ruim terugverdiend, en panelen gaan al zeker 25 jaar mee. Een omvormer zal je in die periode waarschijnlijk 1 keer moeten vervangen.
    Zoals Epyon al zei draait het financiële plaatje dus mooi rond. Voorts kan je tegenwoordig heel makkelijk en goedkoop financieren, dus dan voel je de investering nog amper. En dan de groene gedachte natuurlijk
    Wat betaal je dan maandeijks voor je verbruik en tax dan? Als ik dat mag vragen.
    http://www.twitch.tv/elkegaming
    Stream/Game Pc:
    Cpu: Intel 6800K, Mobo: MSI X99A Raider,Ram: Kingston HyperX Fury 24GB, Gpu: Asus Strix OC 1080TI, Power: Crosair 1000w, PC Case: Cooler Master Storm, Water Cooler: Trooper Crosair H110i, Moniter: AOD G2460F, Samsung S24D300, Asus VS247HR, Keyboard: Logitech G19, Mouse: Logitech G502,Headset: logitech G920, Steer Wheel: logitech G29

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Dan valt dat dus niet weg. Stond duidelijk p dat forum en in die documenten die er besproken worden.
    Prosumententarief zal wegvallen als je de functionaliteit van de slimme meter gebruikt, dat is toch de intentie van Tommelein.

Epyon meldde hiernaast dat het maar was tot 2020. Ik dacht ook voor 15 jaar, maar regels durven al eens veranderen. En ik heb er eigenlijk niet veel vertrouwen in.
    Die 15 jaar telt vanaf 2020. Als je dus vroeger legt kan je nog enkele jaren extra van de terugdraaiende teller genieten.

Hiernaast dien je een omvormer te vervangen elke 6 tot 7 jaar. Gemiddeld he.
    Gemiddeld om de 11 jaar.

Wanneer dan ook nog eens de verplichting voor een thuisbatterij en verplichte ontkoppeling van het net er gaat komen.... En die verwacht ik dat er na 2020 nog gaat komen is het helemaal finito.
    Dat zijn drogredenen. Als je je daarom zorgen maakt dan hoop ik dat je geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen alcohol drinkt, geen spaarrekening aanhoudt en geen geld belegt. Want daar pakt de overheid je nog veel harder, zeker in de toekomst, dan met enkele zonnepaneeltjes hoor.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Prosumententarief zal wegvallen als je de functionaliteit van de slimme meter gebruikt, dat is toch de intentie van Tommelein.

Die 15 jaar telt vanaf 2020. Als je dus vroeger legt kan je nog enkele jaren extra van de terugdraaiende teller genieten.

Gemiddeld om de 11 jaar.

Dat zijn drogredenen. Als je je daarom zorgen maakt dan hoop ik dat je geen huis hebt, niet met een auto rijdt, geen alcohol drinkt, geen spaarrekening aanhoudt en geen geld belegt. Want daar pakt de overheid je nog veel harder, zeker in de toekomst, dan met enkele zonnepaneeltjes hoor.
    Dus je hebt de keuze tussen nog 15 jaar met terugdraaiende meter te werken en prosumententarief te betalen (900 euro/jaar bij ons)
    OF
    de slimme meter te gebruiken en niet meer terug kunnen draaien tijdens de wintermaanden (waardoor ons verbruik stijgt naar zo 6000kWh/jaar gok ik==>1700 euro/jaar).

Die slimme meter gaat echt een succes worden zo...

iTrader
    3 (100%)
    6000kWh/jaar? Dat kan al goed tellen.
    Wij zitten boven het gemiddelde omdat m'n vrouw een zaak thuis heeft en wij zitten maar aan 4500kWh.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Dus je hebt de keuze tussen nog 15 jaar met terugdraaiende meter te werken en prosumententarief te betalen (900 euro/jaar bij ons)
    OF
    de slimme meter te gebruiken en niet meer terug kunnen draaien tijdens de wintermaanden (waardoor ons verbruik stijgt naar zo 6000kWh/jaar gok ik==>1700 euro/jaar).

Die slimme meter gaat echt een succes worden zo...
    Dat is wel een serieus verbruik.

De bedoeling is dat er met de slimme meter een terugleververgoeding komt en dat energieleveranciers nieuwe zakenmodellen introduceren. Zo zal je bijv. geld kunnen verdienen door elektriciteit te verbruiken wanneer er een overaanbod is, een vergoeding om je zonnepanelen af te zetten op piekmomenten etc. In andere landen, ook Amerika, bestaan zo'n modellen al en die werken wel goed.
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    6000kWh/jaar? Dat kan al goed tellen.
    Wij zitten boven het gemiddelde omdat m'n vrouw een zaak thuis heeft en wij zitten maar aan 4500kWh.
    Mijn warmtepomp verbruikt 3200kwh op jaarbasis. Op de koude wintermaand zat ik aan 470kwh. Op die 5 maand heb ik met mijn 6kwp installatie een 540kwh gecreëerd. In de zomermaanden tel je vlotjes 70kwh per maand voor sanitair warm water met diezelfde warmtepomp. En creëer ik de rest van mijn 6kwh op jaarbasis... Neem dan ook dat ik een verbruik zal hebben van 1800kwh tijdens de verwarmingsperiode.

Tijdens de maanden dat de energie uit zonnepanelen uitbundig voor handen is zal de opbrengst ervoor miniem zijn. Op sommige momenten zal je moeten betalen om het op het net te mogen zetten.

Waarvoor men dan een mechanisme ontwerpt dat je dat niet of minder moe betalen wanneer je een batterij zet of een afkoppelingsmodule die op afstand schakelbaar is.

Je gaat een Premium mogen betalen in de winter... Omdat nood aan energie hoog is en de leveringscapaciteit uit die hernieuwbare energie beperkt is. Je gaat in de zomermaanden mogen betalen om uw energie kwijt te geraken. Verbruik je op minuut, uur, dag, week, maandbasis meer dan je genereert ga je moeten bijbetalen. Afhankelijk van welke periodiciteit dat men toepast.

De slimme meters, wat geen correcte benaming is, zie ik voor zonnepaneelgebruikers niets positief uit naar voor komen.

En dus zoals ik stelde betaal ik boven het capaciteitstarief een prosumententarief omdat ik ni te positief verwacht van een digitale meter die injectie en afname apart bijhoudt aan verschillende marktconforme energiekosten.

Juist omdat de kost van energie in onze huidige rekening zodanig beperkt is, dat als ik met mijn investering enkel dat is hetgeen ik kan uitsparen het het gewoon niet waard is. En om er toch aan uit te kunnen te complex en kostelijk wordt voor particuliere gebruikers.

Dus daarom niet doen zolang je een gemiddelde of lage verbruiker bent. Je haalt het er gewoon niet uit.

En neen, ik verwacht dat niemand met zonnepanelen vrijwillig zijn terugdraaiende teller gaat laten vervangen voor de nieuwe slimme meter functionaliteit. Waarom tommelein ook zo snel is geweest met zijn statement om de terugdraaiende teller 15 jaar te laten gelden. Want anders is er geen kat die nog investeert in zonnepanelen.

De mensen die nu investeren zijn verblind door die terugdraaiende teller maar houden geen rekening met de gevolgen en de regels van het capaciteitstarief... Net zoals Sander in deze thread nu ook tot dezelfde constatatie komt dat er toch wel iets in rammelt...

iTrader
    4 (100%)
    Dat is wel een serieus verbruik.

De bedoeling is dat er met de slimme meter een terugleververgoeding komt en dat energieleveranciers nieuwe zakenmodellen introduceren. Zo zal je bijv. geld kunnen verdienen door elektriciteit te verbruiken wanneer er een overaanbod is, een vergoeding om je zonnepanelen af te zetten op piekmomenten etc. In andere landen, ook Amerika, bestaan zo'n modellen al en die werken wel goed.
    Warmtepomp...
    Het probleem is dus dat het piekverbruik in de winter is -> als zonnepanelen sowieso weinig opleveren
    De piekproductie is de zomer-> de moment waarop het minste verbruik is.
    Batterijen lossen dit niet op (ik kan geen 5000kWh batterijen leggen he).
    Door zo'n prijzenpolitiek te gebruiken, ontmoedig je niet de productie in de zomer, maar moedig je verbruik in de zomer aan (iedereen gratis airco's!)

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

iTrader
    0
    Voor zij die "electrisch" verwarmen en volledig jaarverbruik via zonnepanelen willen afdekken lijkt t inderdaad niet interessant eens afname en injectie apart worden gesaldeerd.

Ik weiger ook van "slimme" meter te spreken. Vooralsnog zijn t gewoon digitale meters, die nog meer info zullen verschaffen. Interessant voor latere extra taxatie/aanrekening

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elke1988 Bekijk bericht
    Wat betaal je dan maandeijks voor je verbruik en tax dan? Als ik dat mag vragen.
    Voor een 4080kWhp installatie met 3,6kWh omvormer heb ik 5800€ betaald voor de installatie.
    Ik verbruikte over het afgelopen jaar 2700kWh aan elektriciteit en had een overschot van 1630kWh.

- vaste vergoeding: 55,5€ (met dank aan mijn ex)
    - Prosumententarief: 286,92€
    - Bijdrage Energiefonds: 98,91€
    Totaal: 441,33€ + 21% BTW = 534€ te betalen.

Elektriciteit opwekken via zonnepanelen kost meer dan mijn huis dag en nacht verwarmen aan 22°C...
    Ik ben nu alleenstaand en kom dan ook niet aan mijn vooropgesteld verbruik.
    Ik heb nu wel wat dingen verandert zoals de buitenverlichting die aangaat bij zonsondergang aan en bij zonsopkomst uit, net zoals de verlichting in de hal. Mijn LED lampen in de vloerlampen die s'avonds aangaan vervangen door gloeilampen omdat die nog altijd de mooiste kleur hebben en er komt een elektrische handdoekdroger in de badkamer zodat ik het radiatorcircuit op de gasketel kan uitschakelen.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Warmtepomp...
    Het probleem is dus dat het piekverbruik in de winter is -> als zonnepanelen sowieso weinig opleveren
    De piekproductie is de zomer-> de moment waarop het minste verbruik is.
    Batterijen lossen dit niet op (ik kan geen 5000kWh batterijen leggen he).
    Door zo'n prijzenpolitiek te gebruiken, ontmoedig je niet de productie in de zomer, maar moedig je verbruik in de zomer aan (iedereen gratis airco's!)
    Met een terugdraaiende teller los je dat probleem ook niet op hoor, enkel zie jij het niet op je afrekening. Enfin, toch niet rechtstreeks. Je verplaatst de balanceringskost naar de energieproducenten, die het vervolgens doorrekenen aan al hun klanten. Ook niet echt sociaal natuurlijk.

De oplossing is overigens correcter gedimensioneerde zonnepaneelinstallaties gecombineerd met batterijen en curtailment. Je zonnepanelen moeten enkel in staat te zijn op een gemiddelde winterdag voldoende energie op te wekken om de dagbehoefte van je huis te dekken. Met de batterij kunnen variaties gedurende de dag opgevangen worden. In de zomer zullen de zonnepanelen meer energie generen, dan moet de omvormer zijn efficiëntie verlagen ("curtailen") om niet excessief energie te produceren.

Huidige installaties zijn niet zo gedimensioneerd, maar op jaarbasis. Daarom dat die installaties vanaf 2020 nog 15 jaar op de huidige manier mogen werken.
    _/Forum Supervisor

iTrader
    0
    Bij aankoop van ons huis was er reeds slimme meter aanwezig. Na installatie van de zonnepanelen hebben ze hem ook geactiveerd met de afnamen en injectie apart.

Heb mijn zonnepanelen ook nog maar 6 maand dus ben benieuwd hoe de afrekening dan gaat zijn.

Cin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De oplossing is overigens correcter gedimensioneerde zonnepaneelinstallaties gecombineerd met batterijen en curtailment. Je zonnepanelen moeten enkel in staat te zijn op een gemiddelde winterdag voldoende energie op te wekken om de dagbehoefte van je huis te dekken. Met de batterij kunnen variaties gedurende de dag opgevangen worden. In de zomer zullen de zonnepanelen meer energie generen, dan moet de omvormer zijn efficiëntie verlagen ("curtailen") om niet excessief energie te produceren.

Huidige installaties zijn niet zo gedimensioneerd, maar op jaarbasis. Daarom dat die installaties vanaf 2020 nog 15 jaar op de huidige manier mogen werken.
    Bestaat zo'n installatie eigenlijk al? Stel dat je van die Tesla batterijen + zonnepanelen zou installeren, kun je die dan zo instellen zoals je hierboven beschrijft?
    "A man's ethical behaviour should be based effectually on sympathy, education, and social ties and needs; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death."
    - Albert Einstein

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cin Bekijk bericht
    Bestaat zo'n installatie eigenlijk al? Stel dat je van die Tesla batterijen + zonnepanelen zou installeren, kun je die dan zo instellen zoals je hierboven beschrijft?
    Ja, zo'n systemen zijn al jaren verkrijgbaar van diverse fabrikanten (Panasonic, Varta, SMA, Mercedes-Benz...). Tesla heeft er gewoon het meeste reclame over gemaakt . Desalniettemin zijn de batterijen nu nog te duur om de zogenaamde 'grid parity' (punt waarop batterijopslag evenveel kost als het net gebruiken) te bereiken, maar gezien de exponentiële kosten-afname en capaciteitstoename zal dat tegen 2020 een gans ander verhaal zijn.
    _/Forum Supervisor

Pagina 2 van 108 Eerste 1234561252102 ... Laatste

Regels voor berichten