Discussie: Zonnepanelen

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    KLopt het dat als je dit jaar nog panelen legt, je de digitale teller krijgt ? En dat je bvb. na een jaar kunt overstappen naar de nieuwe regeling als die je beter uitkomt?

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polar bear Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Offerte voor Oost West opstelling op zadeldak.

2x9panelen evocells 315wp volledig in België geproduceerd nabij Durbuy. 5670wp
    SMA2.5
    Volledige installatie en keuring
    6181€excl btw helaas zit ik nog met 21%btw.
    Bij deze opstelling zou er een 4730kwh per jaar geproduceerd worden.

Oosten is hier iets optimaler ivm omgeving maar dan zou een 10-6 opstelling alweer verplicht worden met een SMA 3.0(meer prosumenten maar iets goedkoper door 2 panelen minder) ofwel solar edge met de optimizers (stuk duurder).

Wat zeggen jullie. Nu al leggen aan 21% en mogellijk nog 15 jaar werken met terugdraaiende teller ofwel binnen 2jaar aan 6% en slimme meter?
    Geen garantie op je omvormer. Dergelijke opstelling moet met een 3.0.
    SMA geeft garantie tot 200% dimensionering. Dus op een 2,5 kW omvormer mag je maximaal 5000Wp plaatsen.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nog een offerte ontvangen, niet de goeiekoopste maar wel de eerste van iemand die er meer mee bezig was in tegenstelling tot de verkopers die al over de vloer kwamen.

18 REC N-peak 320W half cut full black (20j garantie) of 18 Hyundai PERC Shingled full black HiE-S345SG (20j garantie)
    1 Plenticore plus 4.2 hybrid

7890 €

In optie staat een overspanningsbeveliging AC/DC 2 strings mono. Is dat iets wat je moet hebben?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Mensen die recent een keuring van een PV-installatie hebben laten uitvoeren: zijn er bepaalde gevarensymbolen die je moet voorzien? Of eventueel andere curiositeiten waar je rekening mee moet houden?

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Daarnaast heb je dan nog de extra vragen natuurlijk : In welke mate gaat het effectief 15 jaar een terugdraaiende meter zijn? Wat gaan de electriciteitsprijzen doen? Wat gaan de prijzen van batterijen doen?
    Kan overigens ook interessant zijn om nu reeds te kijken naar een omvormer waar rechtstreeks een batterij op aangesloten kan worden, zeker als je niet voor "plan A" gaat, en volgend jaar pas legt. Dan kun je dit later goedkoper aanschaffen.
    Ik denk dat het redelijk veilig is om er van uit te gaan dat het effectief 15 jaar terugdraaiend zal zijn... de VREG heeft dat nu misschien wel in proces getrokken maar ik denk dat we allemaal heel goed weten wat er gebeurt in het geval dat de VREG in het gelijk gesteld wordt: een stortvloed aan processen die dat arrest aanvechten...

Er moeten maar een paar advocaten zijn die zelf recent nog zonnepanelen gelegd hebben en het spel zit op de wagen. De VREG gaat, op lange termijn, in dat dossier nooit zijn slag thuishalen volgens mij.

Wij oefenen ondertussen reeds een kleine 9 maand druk uit op ons bouwfirma dat het vooruit moet gaan omdat er zonnepanelen op moeten voor het einde van het jaar... de dakbedekking staat gepland voor begin december, het gaat dus sowieso ne nipte worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    Ik denk dat het redelijk veilig is om er van uit te gaan dat het effectief 15 jaar terugdraaiend zal zijn... de VREG heeft dat nu misschien wel in proces getrokken maar ik denk dat we allemaal heel goed weten wat er gebeurt in het geval dat de VREG in het gelijk gesteld wordt: een stortvloed aan processen die dat arrest aanvechten...

Er moeten maar een paar advocaten zijn die zelf recent nog zonnepanelen gelegd hebben en het spel zit op de wagen. De VREG gaat, op lange termijn, in dat dossier nooit zijn slag thuishalen volgens mij.

Wij oefenen ondertussen reeds een kleine 9 maand druk uit op ons bouwfirma dat het vooruit moet gaan omdat er zonnepanelen op moeten voor het einde van het jaar... de dakbedekking staat gepland voor begin december, het gaat dus sowieso ne nipte worden.
    Maar dat wom niet zeggen dat die netvergoeding dezelfde zal blijven, indien ze dat proces verliezen kunnen ze die flink laten stijgen

Regels voor berichten