Discussie: Zonnepanelen

Tits's schermafbeelding
    iTrader
    319 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik vind het heel moeilijk.

Wij liggen op zuidwest, misschien iets meer west. Dak zal een 45 graden zijn.

Ik kan voor 4850 euro voor 4410wp en een huaweiomvormer van 3,68w leggen.
    Voordelen:
    Batterij aansluiten zou gaan zonder kosten
    Prijs

Ik kan voor 5450 euro voor 4410-4480wp en een solaredge van 3w leggen
    Voordelen:
    Lager prosumententarief
    Lagere garantie (20 jaar op omvormer)
    Beter bij brand
    Verkoper zegt me gigaveel meer opbrengst te hebben
    Zou op dezelfde manier nu een batterij kunnen opslaan dan Huawei? Dus zonder extra "machinetje"

Klopt dit ergens? Heb vooral vragen bij de laatste drie zaken...

Wat is trouwens het nadeel aan fullblack? Is halfcut cellen een meerwaarde?

Wij hebben trouwens 0 schaduw, alleen veel wind.
    Signatuur rijmt op frituur

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @TheFox
    Excuseer, ik was vergeten dat we op 9lives zitten.

Modaal gezin. Gezin is voor mij ouders + kinderen in die definitie.
    Tuurlijk is elke situatie anders. Een alleenstaande met airco en vijver waarvan de pomp enkel overdag draait zal een stuk hoger zitten natuurlijk.
    Een airco is een schitterende verbruiker i.c.m. PV als je er verstandig mee werkt bvb.
    Onregelmatige verbruikspatronen zijn zelfs beter. Mensen die in shiften werken of niet fulltime werken hebben net méér mogelijkheid tot autoconsumptie. Zelfde voor 65+'ers.
    Alles hangt ook gewoon af van hoe je ermee wil bezig zijn.
    Idem, ik was vergeten dat we op de magische plek waren waar iedereen zijn eigen definities gebruikt/iets anders bedoelt dan wat hij neertypt en dan verontwaardigd is dat de mensen geen gedachten kunnen lezen en weten wat hij bedoelt

Maar terug ontopic! We zitten denk ik totaal naast elkaar te discussieren. Het ging hem over het rendabel zijn van een thuisbatterij, en jij blijft vastpinnen op zelfconsumptie. Dat de zelfconsumptie omhoog zal gaan, zal niemand ontkennen.

Maar wat vind je van volgende stelling over rendabiliteit (dus puur financiëel vlak):
    Momenteel is een thuisbatterij alles behalve rendabel, grotendeels door de terugdraaiende teller. Het net doet dienst als je batterij, dus een extra investering om hetzelfde op kleine schaal te doen is gewoon nutteloos (wederom, puur fianciëel gezien).
    Eens de terugdraaiende teller afgeschaft wordt, is het een compleet ander verhaal natuurlijk. Maar om te kijken of het dan rendabel is, hangt van een paar (bekende en momenteel onbekende) factoren af. Zo zijn een paar bekende factoren de installatie (hoeveel kWp, orientatie, opbrengst, ...), het verbruiksprofiel, ... Het grootste koffiedik kijken zit hem in de onbekende factoren, namelijk wat de evolutie (prijs/premies/levensduur/...) van thuisbatterijen gaat geven tegen volgend jaar en wat het tarief voor injectie juist zal zijn.

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hahahaha magische plek idd

Puur financieel zou ik op dit moment nog gene zetten inderdaad.
    We zaten dus wat naast elkaar :-).

Feit is wel dat de systemen er zijn, perfect werken enzovoorts.
    Echter voor de portemonee is dat een ander verhaal. Vanaf 2021 verandert het verhaal echter en ik verwacht ook een aantal veranderingen binnen de batterijmarkt (grotere vraag, lagere prijzen), wat het dan wel weer naar interessanter kan doen tillen.
    @Tits
    Persoonlijk zou ik als er geen schaduw is er een SMA op zwieren.
    SolarEdge monofase is het beste wat er op dit moment is om later een batterij op te koppelen qua efficiëntie. Enige toestel voor zover ik weet die DC naar DC doet.
    De Huawei zal de interne AC / DC omvormer gebruiken om terug van AC naar DC te gaan inzake storage. Dus ook weer verlies op die omzetting.
    Klopt dat het algemeen een veiliger systeem is (DC safe vanwege de optimizers).
    Huawei is simpelweg een goedkoper toestel.

Bij een SolarEdge is wel ook een SESTI (StorEdge nodig) om te gaan koppelen, net als een MODBUS meter.
    Bij Huawei zijn ook een aantal sturingen extra nodig. Sowieso ook MODBUS, safetybox, ...
    Uitbreiden met een batterij zal op zich geen merkbaar groot financieel verschil zijn, denk ik.

Fullblack heeft op zich geen nadeel.
    Voordeel van Half Cut is dat die panelen, afhankelijk van hoe ze geschakeld zijn het wat beter kunnen doen in schaduwomstandigheden en dat de vermogens wat groter worden.
    panelen die op 300Wp 60cells zaten, gaan nu in Half Cut 120 cells naar 315 - 320 Wp gaan met op zich dezelfde cel.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

Tits's schermafbeelding
    iTrader
    319 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hahahaha magische plek idd

Puur financieel zou ik op dit moment nog gene zetten inderdaad.
    We zaten dus wat naast elkaar :-).

Feit is wel dat de systemen er zijn, perfect werken enzovoorts.
    Echter voor de portemonee is dat een ander verhaal. Vanaf 2021 verandert het verhaal echter en ik verwacht ook een aantal veranderingen binnen de batterijmarkt (grotere vraag, lagere prijzen), wat het dan wel weer naar interessanter kan doen tillen.
    @Tits
    Persoonlijk zou ik als er geen schaduw is er een SMA op zwieren.
    SolarEdge monofase is het beste wat er op dit moment is om later een batterij op te koppelen qua efficiëntie. Enige toestel voor zover ik weet die DC naar DC doet.
    De Huawei zal de interne AC / DC omvormer gebruiken om terug van AC naar DC te gaan inzake storage. Dus ook weer verlies op die omzetting.
    Klopt dat het algemeen een veiliger systeem is (DC safe vanwege de optimizers).
    Huawei is simpelweg een goedkoper toestel.

Bij een SolarEdge is wel ook een SESTI (StorEdge nodig) om te gaan koppelen, net als een MODBUS meter.
    Bij Huawei zijn ook een aantal sturingen extra nodig. Sowieso ook MODBUS, safetybox, ...
    Uitbreiden met een batterij zal op zich geen merkbaar groot financieel verschil zijn, denk ik.

Fullblack heeft op zich geen nadeel.
    Voordeel van Half Cut is dat die panelen, afhankelijk van hoe ze geschakeld zijn het wat beter kunnen doen in schaduwomstandigheden en dat de vermogens wat groter worden.
    panelen die op 300Wp 60cells zaten, gaan nu in Half Cut 120 cells naar 315 - 320 Wp gaan met op zich dezelfde cel.
    Thx voor de uitleg. Het is omdat ze me met Solaredge een 3000w aanraden dat de omvormer nu goedkoper is dan de Huawei 3,68 en het prijsverschil met de optimizers maar 600 euro is. Met het prosumententarief win je er zelfs ooit mee.
    Laatst gewijzigd door Tits; 12 januari 2020 om 14:32
    Signatuur rijmt op frituur

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Welke definitie van zelfconsumptie gebruik jij Caracalla?
    % van de totale energie dat je op een jaar verbruikt, die komt uit je eigen PV-panelen
    OF
    % van de energie uit je PV-panelen die je meteen kon gebruiken?

Want die percentages moet je altijd zorgvuldig interpreteren. Als ik 2 zonnepanelen op mijn dak leg, heb ik 100% zelfconsumptie..
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zelfconsumptie is hetgene die rechtstreeks van de panelen in huis verbruikt wordt. Dus ogenblikkelijk en bij gevolg niet over de meter loopt maar enkel over de zekeringskast in huis.

@Tits

Het is gewoon een compleet ander systeem. Moeilijk vergelijkbaar.
    Objectief is een SolarEdge systeem wel gewoon duurder. Dus dat prijsverschil is heel logisch.

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik verwacht binnen hier en een jaar al mooie veranderingen in batterijland.
    Technologie gaat nu eenmaal snel.

Premie is 250 euro/kW met een maximum van 3200 euro.
    Zelfs met de premie is het gewoon nog peperduur. Zeker omdat het accupack zoals je zegt vrij snel slijt.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Stel ik leg dit jaar 10 panelen en leg er volgend jaar nog een paar bij.
    Hoe zit dan dan met die digitale teller?
    Maakt dat iets uit of totaal niet?

En hoeveel zou dit kosten? (niets fancy, gewoon standaard panelen/omvormer op een garage met plat dak)
    Work like a Captain, play like a Pirate

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Hier met de vriendin bezig met grootschalige renovatie en zonnepanelen overwegen we ook.

Is er ergens een programma/site/app waar je kan berekenen wat het interessants is? De terugkerende teller of het nieuwe tarief? Het is namelijk zo dat ik in ploegen werk en dus regelmatig overdag thuis ben en had gehoord dat het nieuwe systeem dan 'interessanter' is, of verlies je sowieso met de nieuwe manier?

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaartje Bekijk bericht
    Stel ik leg dit jaar 10 panelen en leg er volgend jaar nog een paar bij.
    Hoe zit dan dan met die digitale teller?
    Maakt dat iets uit of totaal niet?

En hoeveel zou dit kosten? (niets fancy, gewoon standaard panelen/omvormer op een garage met plat dak)
    Reken op 4000 - 4500 + BTW?
    Afhankelijk van keuzes, wattage paneel, kabeltraject, elektrische installatie, ... Kan ook 5000 euro zijn of 6000 euro als heel de kast moet vervangen worden bvb, ...

Inzake het bijleggen na 2021 weet ik het eigenlijk nog niet.
    We weten zelfs nog niet welke tariferingsmethodes zullen toegepast worden dusja.
    @khendro

Anders even de digitale meter simulator van de Vreg laten lopen.
    Wij kunnen dat nauwkeuriger berekenen op basis van de specifieke situatie.
    Kijk even één pagina terug en ik heb een hele post gemaakt inzake autoconsumptie. Dat is eigenlijk de sleutel om te weten wat interessanter is.

iTrader
    88 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zonet bezoek gehad van Fluvius voor installatie digitale meter. Op zich toch weinig aan te doen, maar nu werkt mijn Engie Boxx niet meer (voor opvolgen verbruik + opbrengst zonnepanelen) maar wat me nog méér stoort, is dat je op die digitale meter vier aflezingen kan doen : verbruik dag/nacht + injectie dag/nacht. Verbruik telt, maar injectie blijft op 0 terwijl volgens app zonnepanelen er wel degelijk opbrengst is. Maw heb vermoeden dat mijn zonnepanelen nu geen zak meer doen. Aan die installateur gevraagd en antwoord was 'dat is normaal'. Iemand ervaring mee? Ik weet dat de digitale meter in se niet langer terugdraait maar dat ze dit virtueel verrekenen (verbruik - injectie + prosumententarief) maar als die injectie niet geteld wordt, dan klopt dat natuurlijk niet hé.

Gaming Rig: Intel Core™ i7-9700K, MSI RTX2080, Alienware UW3418DW
    Console gaming: PS4 PRO | Xbox One X | LG OLED 65C7 | Sony HW40ES FullHD projector | 102" Beamax screen

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
    Zonet bezoek gehad van Fluvius voor installatie digitale meter. Op zich toch weinig aan te doen, maar nu werkt mijn Engie Boxx niet meer (voor opvolgen verbruik + opbrengst zonnepanelen) maar wat me nog méér stoort, is dat je op die digitale meter vier aflezingen kan doen : verbruik dag/nacht + injectie dag/nacht. Verbruik telt, maar injectie blijft op 0 terwijl volgens app zonnepanelen er wel degelijk opbrengst is. Maw heb vermoeden dat mijn zonnepanelen nu geen zak meer doen. Aan die installateur gevraagd en antwoord was 'dat is normaal'. Iemand ervaring mee? Ik weet dat de digitale meter in se niet langer terugdraait maar dat ze dit virtueel verrekenen (verbruik - injectie + prosumententarief) maar als die injectie niet geteld wordt, dan klopt dat natuurlijk niet hé.
    Heb je u opbrengst vandaag gewoon niet direct verbruikt?
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

iTrader
    88 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Doet niet ter zake hé, de digitale meter telt niet terug maar meet apart verbruik en opbrengst. Afin, zal morgen wel zien, misschien dat het nog allemaal moet geactiveerd worden of zo.

Console gaming: PS4 PRO | Xbox One X | LG OLED 65C7 | Sony HW40ES FullHD projector | 102" Beamax screen

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
    Doet niet ter zake hé, de digitale meter telt niet terug maar meet apart verbruik en opbrengst. Afin, zal morgen wel zien, misschien dat het nog allemaal moet geactiveerd worden of zo.
    Hij telt enkel injectie als je ook effectief injecteert.
    Als je uw opbrengst ogenblikkelijk verbruikt dan injecteer je niks, en dus zal er ook geen injectie geteld worden
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    88 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ah dat zou inderdaad wel kunnen dan. Bedankt voor de uitleg.

Pagina 123 van 127 Eerste ... 2373113119120121122123124125126127 Laatste

Regels voor berichten