Discussie: Zonnepanelen

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het ging mij dus over de parameters om het een modaal gezin te noemen Dat het effectieve metingen zijn, leek mij duidelijk
    Zo'n metingen lijken mij gewoon handig om ook bepaalde profielen op te stellen (daarom dus de vraag over parameters, om te weten hoe je de profielen opmaakt) om voor te leggen aan potentiële kopers. Ik dacht dat het daarvoor diende, blijkbaar is om het individueel bij te sturen dus

Want er zitten heel veel verschillen op verbruikpatronen, zoveel dat het mij moeilijk lijkt om deftige profielen op te maken (wat iemand die in de sector zit waarschijnlijk wel kan bevestigen).

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    AC en DC omvormer draaien synchroon, daarvoor heb je dus die MODBUS meter nodig om die sturing te geven aan die apparaten.
    Wat bedoel je hiermee?
    - Een omvormer is één apparaat die DC omzet naar AC, hoe kan dit dan "synchroon" draaien?
    - Welk apparaat stuurt andere apparaten via modbus?

Offgrid is bijna onmogelijk in België. Wij hebben één klant die het kan, dat was zeer ingewikkeld en volgens Fluvius nog steeds de enige in België.
    De omvormer heeft een sinusgolf van het net nodig om op te starten. Als er een groep in de straat gebruikt wordt, gaat de omvormer ook niet starten bvb. Dan krijgen we veel telefoons van mensen "mijn omvormer werkt niet, maar ik heb wel elektriciteit". Als we dan vragen "zijn er werken in de straat" is het meestal "aaaahja inderdaad" => groep.
    Een groep genereert toch ook een mooie sinusgolf?
    Het is uiteraard wel zo dat de omvormers niet mogen werken wanneer het net eruit ligt. Men moet namelijk zeker kunnen zijn dat ze spanningsloos de werken kunnen uitvoeren. Maar wanneer ze een groep zetten om spanning op het net te steken, is dat argument niet van toepassing.

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    @Mac

Volgens mij lukt het niet met een groep omdat de golf te veel afwijkt of niet constant genoeg is.
    Wanneer je een batterij plaatst is ook een AC omvormer nodig, als dan niet ingebouwd in de huidige omvormer die de zonnepanelen stuurt, al dan niet ingebouwd in het batterijsysteem.

Solar (DC) => omvormer (DC - AC) => omvormer (AC - DC) => bat

SolarEdge monofase omvormers werken hierin anders, waardoor van DC naar DC gegaan wordt.

Bij een meerfasig net kun je perfect de zonnepanelen op fase 1 zetten en de batterij op fase 2.
    De MODBUS meter meet dan dat er overproductie is, zal injecteren op fase 1, zal afnemen op fase 2 om de batterij te laden.
    Hierdoor blijft het meetpunt stil staan.
    @TheFox
    Een modaal gezin is gewoon 9 - 5 gaan werken. Verbruikers zijn bij iedereen wel ongeveer gelijk hoor, net zoals het totale jaarverbruik bij de meesten ook wel gewoon in dezelfde lijn ligt.
    Iedereen heeft een frigo, diepvries, vaatwas, masmachine, droogkast, pubers die om 16u thuis komen en de playstation aansteken of in het weekend zitten te gamen, koken, ...
    Niet vergeten dat het in de zomer tot 12u gewoon licht is.
    Met mijn oost/west/zuidopstelling zat ik in augustus om 8u 's ochtends al bijna aan 2kW en daar blijft m'n omvormer heel de dag boven. Dus enkel als ik kook en de boost-functie vraag op m'n inductieplaat moet ik ff bijtrekken van het net. Maar een kwartier 4kW bijtrekken bovenop de solar is nu ook niet de grote hoop elektriciteit.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    We hebben al heel wat meetsystemen hangen.
    Data hieruit komt uit op een eigen consumptie van zo'n 27-30% autoconsumptie voor een modaal gezin met 2 kinderen en een zuidgericht dak die overdag gaat werken en niet bezig is met hoe ze gaan verbruiken.
    Wie wel bezig is om systematisch overdag te wassen/strijken/vaatwassen/... komen dan hoger te ligggen.
    Wie oriëntaties gaat combineren, komt dan ook hoger te liggen.

Wanneer een batterij toegevoegd wordt aan het geheel zien we op jaarbasis een autoconsumptie van zo'n 85%.
    Nu jullie echte cijfers hebben uit die metingen kan je ons vertellen wat het verschil is in autoconsumptie tussen installaties hoofdzakelijk zuid en installaties oost-west?

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    @TheFox
    Een modaal gezin is gewoon 9 - 5 gaan werken. Verbruikers zijn bij iedereen wel ongeveer gelijk hoor, net zoals het totale jaarverbruik bij de meesten ook wel gewoon in dezelfde lijn ligt.
    Iedereen heeft een frigo, diepvries, vaatwas, masmachine, droogkast, pubers die om 16u thuis komen en de playstation aansteken of in het weekend zitten te gamen, koken, ...
    Niet vergeten dat het in de zomer tot 12u gewoon licht is.
    20~25j gaat uw uitspraak misschien geklopt hebben Even paar cijfertjes/bedenkingen erbij zwieren:
    • 2/3 van de huishoudens bestaat uit 1 of 2 personen in Vlaanderen.
    • Alle nieuw samengestelde gezinnen of alleenstaande ouders vallen niet binnen uw definitie
    • 43,5% van de loontrekkende vrouwen werkt deeltijds. Bij mannen werkt 11% niet voltijds volges statbel.
    • Werkloosheidgraad in Vlaanderen is 6.3%.
    • 20% van de Vlaamse bevolking is 65+.
    • Mensen die in shiften werken hebben een onregelmatig verbruikpatroon.
    • Nu thuiswerken meer en meer ingeburgerd raakt is er ook een verschuiving. Men zal dan inderdaad meer aan zelfconsumptie doen, maar het blijft extra energieverbruik dat moet opgevangen worden.

Uw "modaal gezin" is meer uitzondering dan regel hoor

En dan ga ik er nog niet eens appartement <> huis bijsleuren of koopwoning <> huurwoning sinds dat buiten deze discussie staat. Maar besef wel dat zonnepanelen vooral bij koopwoningen voorkomen (om juridische en praktische redenen).
    Laatst gewijzigd door the_fox; 11 januari 2020 om 15:26 Reden: Toevoeging

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    @Mac

Volgens mij lukt het niet met een groep omdat de golf te veel afwijkt of niet constant genoeg is.
    Wanneer je een batterij plaatst is ook een AC omvormer nodig, als dan niet ingebouwd in de huidige omvormer die de zonnepanelen stuurt, al dan niet ingebouwd in het batterijsysteem.

Solar (DC) => omvormer (DC - AC) => omvormer (AC - DC) => bat

SolarEdge monofase omvormers werken hierin anders, waardoor van DC naar DC gegaan wordt.

Bij een meerfasig net kun je perfect de zonnepanelen op fase 1 zetten en de batterij op fase 2.
    De MODBUS meter meet dan dat er overproductie is, zal injecteren op fase 1, zal afnemen op fase 2 om de batterij te laden.
    Hierdoor blijft het meetpunt stil staan.
    Interessant, thanks!

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nu een aantal verkopers van zonnepanelen gehad en eigenlijk door de lijn hetzelfde gehoord en dezelfde offerte gekregen, een paar cowboys buiten beschouwing gelaten. Ik zou komen op een kleine 7000 euro voor 18x325wp All Black, ofwel panasonic, ofwel LG, afhankelijk van wie ze legt. We hebben nu een verbruik van 5500kwh, dus zou toch binnen een aantal jaar terugbetaald zijn.
    Is dat een deftige prijs of kan ik daar nog wat van af doen?

Ik ken de nadelen van allblack panelen voor moest iemand zich hierover druk maken, maar hoe wij wonen zijn gewone panelen niet aan de orde.

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Interessante conversatie over batterijen hier.

Ikzelf heb een vrij specifiek verbruikspatroon waarbij ik me afvraag hoeveel baat ik bij een thuisbatterij zou hebben.
    Wij zijn bezig aan een nieuwbouw, waarbij we voor ~12.5kwp aan zonnepanelen gaan laten leggen op een 45° oost-west configuratie.

Ik heb een homelab staan dat zowat 24/7 400W verbruikt, goed voor een totaal verbruik van 3500kwh per jaar. Ons totaal gebruik is 7000kwh op een jaar.

Gezien de helft van het verbruik echt absoluut constant is zonder pieken of dalen vraag ik me af of dit genoeg is om een thuisbatterij nu wel rendabel te maken. Er is een grote component van m'n stroomverbruik dat ik niet naar overdag kan verplaatsen, en waarbij een batterij denk ik wel een redelijke boost in zelfconsumptie kan betekeken.

Valt dit op 1 of andere manier wat deftig uit te rekenen?
    Luck > Skill

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    3500kwh per jaar kost ongeveer 840 EUR
    Laat ons conservatief zeggen dat een geplaatste thuisbatterij u een 8000 EUR zal kosten.

Laat ons zeggen dat zonnepanelen doorheen het jaar genomen gemiddeld een 8u per dag stroom opwekken. Dan wil dat zeggen dat ge zonder thuisbatterij een 280 EUR per jaar uitspaart.

8000 / 560 = ongeveer 15j eer ge break even zit
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Nu jullie echte cijfers hebben uit die metingen kan je ons vertellen wat het verschil is in autoconsumptie tussen installaties hoofdzakelijk zuid en installaties oost-west?
    Oost/west ga je zonder inspanningen te leveren vlot 5 - 10% meer halen op jaarbasis. Weer modaal gezin (2 ouders + 2 kinderen) bekeken.
    Als je natuurlijk wél op het verbruik gaat letten, zal dit eerder een 10% zijn omdat het gewoon ook haalbaarder is om overdag te gaan wassen/strijken/stofzuigen/... omdat je zowel voor als namiddag genoeg stroom genereert. Neem dan vooral als voorbeeld een weekendsituatie die ideaal is om de wasmachine/droogkast/vaatwas te doen draaien met een TV die een hele dag op staat.
    Oost/west levert ook voordelen inzake batterijtechnologie op. Een constantere laadcurve bvb.

Op plat dak maakt het wel wat minder uit, gezien de piekwaardes toch sowieso hoger liggen bij hogere zon.
    Oost/west is hier dan vooral plaatsbesparend.

@TheFox
    Excuseer, ik was vergeten dat we op 9lives zitten.

Modaal gezin. Gezin is voor mij ouders + kinderen in die definitie.
    Tuurlijk is elke situatie anders. Een alleenstaande met airco en vijver waarvan de pomp enkel overdag draait zal een stuk hoger zitten natuurlijk.
    Een airco is een schitterende verbruiker i.c.m. PV als je er verstandig mee werkt bvb.
    Onregelmatige verbruikspatronen zijn zelfs beter. Mensen die in shiften werken of niet fulltime werken hebben net méér mogelijkheid tot autoconsumptie. Zelfde voor 65+'ers.
    Alles hangt ook gewoon af van hoe je ermee wil bezig zijn.

@desolation
    Ik denk dat je berekening in grote lijnen wel klopt.
    Feit is wel dat die batterijen slijten. (60% na 10 jaar voor LG Chem bvb).
    Echter bij vervangen moet je ook niet het hele boeltje vervangen, maar enkel de batterijj an sich.
    Los van eventuele prijsstijgingen in elektriciteit, distributie, prosumententarief, ...
    Zoals met alles is het nogal moeilijk om exact te zeggen.
    Maar als PV nog wat zakt én vooral batterijen nog wat zakken, kan dit plots een heel andere situatie worden.

In Duitsland heeft één op de drie installaties al een batterij hangen.

@Remake
    Waarom nog willen afpitsen?
    - je hebt de vergelijking gemaakt, en blijkbaar zit de prijs goed als ze in dezelfde lijn liggen (panasonic is wel een beter paneel dan LG btw, maar dat zou moeten duidelijk geworden zijn tijdens je gesprekken, echter zal die offerte normaal ook wat duurder zijn dan de LG offerte)
    - kies gewoon het product waar jij je het beste bij voelt en vooral ook de installateur waar je je het beste bij voelt
    - service achteraf is veel belangrijker dan er nu nog ff 200 euro "af te pitsen". Een installateur wéét dat er altijd andere partijen ook komen, dus waarom zou die dan niet direct de beste prijs geven? (cowboys achterwege gelaten)
    Laatst gewijzigd door Caracalla; 12 januari 2020 om 08:53
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Even een paar grafieken tonen. Heb ik net willekeurig opgevraagd dus niets speciaals ofzo.
    Het is nu ook niet de bedoeling om vanop deze drie screenshots hele discussies te gaan voeren, maar ik wil het gewoon even tonen voor de mensen die interesse hebben in de topic.

Even een afbeelding van een installatie half jaar actief. Mensen zijn totaal niet bezig met op hun verbruik te letten op dit moment, dus gaan ook gretig 's nachts blijven wassen enzo.
    3 kWp, gezin met 2 kinderen. Installatie ligt zuid-oost (154°) dus iets minder optimaal.
    Grotere verbruik ligt meestal naar de middag/vooravond toe. Pubers die thuiskomen, playstation die aan gaat, koken 's avonds.

https://ibb.co/fQGsKfz

Installatie mét batterij. Op jaarbasis 80% autoconsumptie.
    Kleine installatie 2,88kWp met 7 kWh batterij. Met een 10kWh en een 3-tal panelen meer zou de autoconsumptie een stuk hoger liggen.

Hier jaartotaal en een zomerdag
    https://ibb.co/TLK7R26

Hier even een winterdag.
    https://ibb.co/TqZ2VS8

Mijn eigen installatie, gewoon productie.
    Maar ik wil even de curve tonen. Bij mij ligt er 7,35kWp op een 4kW omvormer. 7 panelen oost/7west/7 zuid. Dakhelling 35°
    Dat resulteert in een zéér brede curve.
    Zijn ook Sunpower Maxeons, dus hoogvoltage en zeer lichtgevoelig, waardoor in de winter ook bij low-light er toch nog een opbrengst is.
    Ook door combinatie van véél Wattpieks op een kleine omvormer.

Zomerdag en septemberdag
    https://ibb.co/Gc7tCsQ

Betrokken oktoberdag met buien en een zonnige winterdag (koud en zonnig)
    https://ibb.co/TtYMgzh
    Laatst gewijzigd door Caracalla; 12 januari 2020 om 09:25
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    3500kwh per jaar kost ongeveer 840 EUR
    Laat ons conservatief zeggen dat een geplaatste thuisbatterij u een 8000 EUR zal kosten.

Laat ons zeggen dat zonnepanelen doorheen het jaar genomen gemiddeld een 8u per dag stroom opwekken. Dan wil dat zeggen dat ge zonder thuisbatterij een 280 EUR per jaar uitspaart.

8000 / 560 = ongeveer 15j eer ge break even zit
    Da's dus als de thuisbatterij 100% perfect m'n nachtgebruik kan opvangen, zelfs in de winter. Ik betwijfel ten zeerste of dat effectief het geval is.

Aan de andere kant komt hier bij dat ik dan geen prosumententarief zou moeten betalen op een omvormer van 7KW.
    Dit is nog eens een €700 per jaar bespaard, maw dan komt de besparing op 1260 per jaar. In dit geval betaalt de batterij zich terug in 6.5 jaar.

Dit lijkt me toch zowat te goed om waar te zijn.
    Luck > Skill

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StarSeeker Bekijk bericht
    Da's dus als de thuisbatterij 100% perfect m'n nachtgebruik kan opvangen, zelfs in de winter. Ik betwijfel ten zeerste of dat effectief het geval is.

Aan de andere kant komt hier bij dat ik dan geen prosumententarief zou moeten betalen op een omvormer van 7KW.
    Dit is nog eens een €700 per jaar bespaard, maw dan komt de besparing op 1260 per jaar. In dit geval betaalt de batterij zich terug in 6.5 jaar.

Dit lijkt me toch zowat te goed om waar te zijn.
    Je moet de kostprijs van de zonnepanelen er dan nog bijtellen.
    Alhoewel je dan ook moet kijken naar de subsidie die je kunt verkrijgen voor de batterij. Die zou je nog van de aanschafprijs moeten halen.
    Hetgeen ik lees is dat je normaliter aan een terugverdientijd zit van 10 jaar. Maar zoals desolation al schreef zit je na 10 jaar aan een capaciteit van 60% bij de batterijen, dus tegen dan ga je waarschijnlijk terug uw batterij wensen te vervangen.
    bron : https://www.cleantechflanders.com/ni...jen-wereldwijd

Persoonlijk zie ik er voorlopig geen heil in. Misschien binnen dit en 5 - 10 jaar als de techniek wat matuurder is. Voorlopig laat ik anderen de kastanjes uit het vuur halen.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 12 januari 2020 om 10:29 Reden: spelling

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik verwacht binnen hier en een jaar al mooie veranderingen in batterijland.
    Technologie gaat nu eenmaal snel.

Premie is 250 euro/kW met een maximum van 3200 euro.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik verwacht binnen hier en een jaar al mooie veranderingen in batterijland.
    Technologie gaat nu eenmaal snel.

Premie is 250 euro/kW met een maximum van 3200 euro.
    Mja, is ook een beetje gedreven door het feit van moeten hé... als die batterij geen optie wordt of via marketing niet gepushed wordt als zijnde (al dan niet correct) rendabel dan crasht die volledige business der zonnepanelen in mekaar. Gewoon zo lang mogelijk wachten tot men die premie van plan is om af te schaffen. Al is dat ook niet noodzakelijk mogelijk. (https://www.tijd.be/netto/energie/ho.../10149321.html)
    Dat lijkt mij dan, als je het MOET of WILT doen, het beste moment van in te stappen, waarschijnlijk. Niet al direct wanneer er geen andere optie is.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 12 januari 2020 om 11:00

Pagina 122 van 127 Eerste ... 2272112118119120121122123124125126 ... Laatste

Regels voor berichten