Discussie: Zonnepanelen

Bramstep's schermafbeelding
    iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind het persoonlijk ook niet meer dan normaal dat wanneer jij energie opwekt die in het net terug gaat, je er voor vergoed moet worden (door in dit geval een terugdraaiende teller). Jij hebt de investering, plaats en onderhoud voorzien dus moet je ook alle voordelen krijgen.

Ik heb zelf geen zonnepanelen btw, mijn ouders gaan er wel nemen.

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zaterdag komen er 3 installateurs langs om offertes op te maken, ben benieuwd. Heb een verbruik van 5000kwh, maar ik wil enkel panelen leggen op de garage omdat ik het zonde zou vinden om er op het huis te hebben. Er ligt iets van 40m² dak aan de zuidkant op de garage, dus de rekening zal sowieso wel zakken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Uiteindelijk toch ook niet meer dan logisch niet?
    Ja.

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    akkoord, maar nu krijgen we niks als we ons overschot op het net zetten. dus ofwel terugdraaiende teller, ofwel een vergoeding krijgen.
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RealRoot Bekijk bericht
    akkoord, maar nu krijgen we niks als we ons overschot op het net zetten. dus ofwel terugdraaiende teller, ofwel een vergoeding krijgen.
    Nu (op dit moment) mag je toch je teller laten terugdraaien?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik krijg ook geen geld terug van de Delhaize als ik de appels uit mijn tuin in de zomer aan hen bezorg, ondanks dat ik er wekelijks koop bij hen.

Bottom line: ze zijn weinig tot niks met de energie die je in de zomer produceert en het kost hen geld om de infrastructuur te voorzien die je injectie op het net veroorzaakt.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    44 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik krijg ook geen geld terug van de Delhaize als ik de appels uit mijn tuin in de zomer aan hen bezorg, ondanks dat ik er wekelijks koop bij hen.

Bottom line: ze zijn weinig tot niks met de energie die je in de zomer produceert en het kost hen geld om de infrastructuur te voorzien die je injectie op het net veroorzaakt.
    Ik ken er veel te weinig van, maar kan de energie van alles huishoudens die een overschot produceren niet door anderen gebruikt worden? Bedrijven, huishoudens zonder zonnepanelen die nog steeds de tv, radio, smart devices,... aan hebben staan?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramstep Bekijk bericht
    Ik ken er veel te weinig van, maar kan de energie van alles huishoudens die een overschot produceren niet door anderen gebruikt worden? Bedrijven, huishoudens zonder zonnepanelen die nog steeds de tv, radio, smart devices,... aan hebben staan?
    Dat gebeurt nu ook al hoor, maar op dat moment worden de eigen installaties van de energieproducenten niet benut terwijl hun kosten blijven lopen. Dus winnen ze daar niets mee.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)

Klopt.

We moeten het uit de hoofden praten van de mensen alsof ze zo'n gigantische meerwaarde betekenen met de energie die ze injecteren op het moment dat iedereen injecteert. We moeten streven naar een zo groot mogelijke instant zelf-consumptie. Daarom zou ik met het oog op de komst van de digitale meter, die eindelijk eens de realiteit beter zal benaderen, zoveel mogelijk uw PV-installatie Oost-West leggen voor uit huis werkende koppels. Ok, je hebt een iets lagere specifieke productie (kWh/kWp) maar je produceert zoveel mogelijk wanneer je zelf ook het meeste verbruikt. En dat is de filosofie die gehanteerd zal worden.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

RealRoot's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

geen enkele winkel gaan uw appels aanvaarden

En waarom is het zo dat als je als bedrijf zonnepanelen hebt, je elektriciteit terugsteekt op het net, geld krijgt (al is het heel weinig, dit om zelfconsumptie zo hoog mogelijk te maken)
    dus 'het kost hun geld om de infrastructuur te voorzien' is niet echt accuraat, want die infrastructuur is er al.

maargoed, ik wil hier niet te ver op ingaan, want ken het ook allemaal niet zo goed natuurlijk.

Daarom dat ik zei: als je iets terug op het net steekt via zonnepanelen, ofwel een terugdraaiende teller, ofwel een vergoeding (ook is het weinig, net om zelfconsumptie interessanter te maken)
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    tenzij de overheid dit verplicht, zoals bij zonnepanelen gebeurd is.

En waarom is het zo dat als je als bedrijf zonnepanelen hebt, je elektriciteit terugsteekt op het net, geld krijgt (al is het heel weinig, dit om zelfconsumptie zo hoog mogelijk te maken)
    dus 'het kost hun geld om de infrastructuur te voorzien' is niet echt accuraat, want die infrastructuur is er al.
    Bij mijn weten geldt hetzelfde voor de privé, maar zit privé niemand aan de grootte installaties die als Minimumeis gelden om in dat systeem te stappen.

De reden waarom die minimumgrootte geldt is omdat men dan bij die bedrijven betere load/balancing kan doen en de injectie dus nuttiger kan gebruikt worden.
    Rosa Parks

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Klopt.

We moeten het uit de hoofden praten van de mensen alsof ze zo'n gigantische meerwaarde betekenen met de energie die ze injecteren op het moment dat iedereen injecteert. We moeten streven naar een zo groot mogelijke instant zelf-consumptie. Daarom zou ik met het oog op de komst van de digitale meter, die eindelijk eens de realiteit beter zal benaderen, zoveel mogelijk uw PV-installatie Oost-West leggen voor uit huis werkende koppels. Ok, je hebt een iets lagere specifieke productie (kWh/kWp) maar je produceert zoveel mogelijk wanneer je zelf ook het meeste verbruikt. En dat is de filosofie die gehanteerd zal worden.
    Allemaal mooi in theorie, maar de praktijk zal anders uitdraaien vermoed ik.
    Want als we eerlijk zijn, het meerendeel van de mensen met zonnepanelen op hun dak doen dit voor het financiele aspect (terugdraaiende teller, of bij nieuwbouw om het e-peil te halen om geen boete te krijgen/korting de eerste jaren op onroerende voorheffing). Als het financieel niet meer aantrekkelijk is, zullen er veel minder zonnepanelen geplaatst worden; of oude installaties vervangen worden. Uw meting van kWh/kWp zal dus best omgezet worden naar €/kWp; want daar zullen de meeste mensen naar kijken.

Om nog maar te zwijgen over bestaande installaties die wel zuidgericht zijn, die mensen gaan ze ook niet opeens verleggen.

En als we 100% eerlijk zijn, thuisbatterijen zijn hier ook niet de oplossing voor. Deze zullen een klein deeltje opvangen, maar zonnepanelen wekken nog altijd het meeste op op de momenten dat de gemiddelde mens het minste energie verbruikt (overdag/in de zomer). Eens de buffer van een thuisbatterij vol zit of uitgeput is, zit je terug in hetzelfde verhaal.
    En wie zal dan uiteindelijk de grootste dupe zijn (met of zonder batterij), de mensen met de meest ecologische/propere oplossing: die met een warmtepomp.

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Thuisbatterij zou toch al een groot stuk verder helpen om energieneutraal te zijn, maar het is momenteel gewoon veel te duur. Hoe je de panelen ook draait of keert, je zit in België nog altijd met enkele donkere maanden. Als ik zie hoe weinig opbrengst ik had in november & december. Daar schiet je niet echt met op.
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)

maargoed, ik wil hier niet te ver op ingaan, want ken het ook allemaal niet zo goed natuurlijk.

Daarom dat ik zei: als je iets terug op het net steekt via zonnepanelen, ofwel een terugdraaiende teller, ofwel een vergoeding (ook is het weinig, net om zelfconsumptie interessanter te maken)
    De reden waarom bedrijven wel nog groene stroomcertificaten krijgen is om hen een minimaal rendement te geven die nét interessant genoeg is dat er voldoende bedrijven de stap maken. Elk jaar worden die GSC lager, quasi evenredig met de dalende installatiekosten.

Er is inderdaad al een transmissie-en distributie-infrastructuur die afgestemd is op centrale elektriciteitsproductie. Maar om de transitie naar decentrale elektriciteitsproductie mogelijk te maken, zijn heel veel bijkomende investeringen nodig in die infrastructuur.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 8 januari 2020 om 15:34

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Allemaal mooi in theorie, maar de praktijk zal anders uitdraaien vermoed ik.
    Want als we eerlijk zijn, het meerendeel van de mensen met zonnepanelen op hun dak doen dit voor het financiele aspect (terugdraaiende teller, of bij nieuwbouw om het e-peil te halen om geen boete te krijgen/korting de eerste jaren op onroerende voorheffing). Als het financieel niet meer aantrekkelijk is, zullen er veel minder zonnepanelen geplaatst worden; of oude installaties vervangen worden. Uw meting van kWh/kWp zal dus best omgezet worden naar €/kWp; want daar zullen de meeste mensen naar kijken.
    De verhouding kWh/kWp is puur een technische aangelegenheid van de installatie die je kan garanderen.

Om daar euro's op te plakken moet je het gebruiksprofiel in kaart gaan brengen, uw contract met de energieleverancier, ... Dat zijn zaken die variabel zijn en/of in handen liggen van de gebruikers. Er zal u niemand een €/kWp garanderen wanneer jij de eikel wil uithangen door telkens al uw apparaten in te schakelen wanneer je geen elektriciteit opwekt en omgekeerd. Dat zou ook volledig de incentive en verantwoordelijkheid wegnemen om rationeel met energie om te gaan. Dat is dus ook niet wenselijk.

Om nog maar te zwijgen over bestaande installaties die wel zuidgericht zijn, die mensen gaan ze ook niet opeens verleggen.
    Dat zullen de eersten zijn die overdag hun machines zullen laten draaien en/of een thuisbatterij zullen installeren.

En als we 100% eerlijk zijn, thuisbatterijen zijn hier ook niet de oplossing voor. Deze zullen een klein deeltje opvangen, maar zonnepanelen wekken nog altijd het meeste op op de momenten dat de gemiddelde mens het minste energie verbruikt (overdag/in de zomer). Eens de buffer van een thuisbatterij vol zit of uitgeput is, zit je terug in hetzelfde verhaal.
    En wie zal dan uiteindelijk de grootste dupe zijn (met of zonder batterij), de mensen met de meest ecologische/propere oplossing: die met een warmtepomp.
    Thuisbatterijen zijn perfect om dag/nacht-verschillen op te vangen, inderdaad niet om zomer/winter-verschillen op te vangen. Ik denk ook niet dat de oplossing van die laatste balansoefening in handen moet liggen van de huishoudens, tenzij je kan beschikken over geothermische installaties of BEO-velden.

Pagina 120 van 127 Eerste ... 2070110116117118119120121122123124 ... Laatste

Regels voor berichten