Discussie: Zonnepanelen

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pijlman Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De Vreg ziet de toekomst rooskleurig.

geen terugdraaiende teller meer en een capaciteitstarief.
    Alles om er voor te zorgen dat de investeringen niet gedaan moeten worden maar de winst kan groeien.

Die investeringen, wie betaalt die trouwens?
    Dat zijn toch de eandis'en van de wereld? Die maken toch mooie winsten?

Juist ja, die moeten hun winsten verdelen onder de lokale overheden...
    https://www.hln.be/wetenschap-planee...oper~ac1c9c22/
    Bekijk het langs de andere kant. Heb je liever dat de stroomfactuur d
    120€ daalt, en je jaarlijks 120€ meer gemeentebelastingen betaald?
    Die 120€ betaal je, enkel de manier waarop zal veranderen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Bekijk het langs de andere kant. Heb je liever dat de stroomfactuur d
    120€ daalt, en je jaarlijks 120€ meer gemeentebelastingen betaald?
    Die 120€ betaal je, enkel de manier waarop zal veranderen.
    Ik zal wel gewoon gemeententask betalen, dan is het tenminste transparant en moet er onderweg geen geld aan 10 handjes blijven kleven.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Kowlier's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    deze week laatste offerte gehad voor panelen, ging over 5 solaredge 390 KW panelen met SMA omvormer.
    was 50% duurder dan de groepsaankoop, maar wel veel kwalitatiever materiaal, + 25 jaar full omnium op de panelen zelf.

neig dan toch wel meer naar die laatste, is wel wat duurder, maar brengt ook 20% meer op.

die zijn wel allemaal zeer overtuigd van het feit dat de vreg zijn gelijk niet gaat halen ivm terugdraaiende tellers, wat het enige is dat mij toch wel wat tegenhoud om te investeren.
    PS4 : sir_kowlier

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kowlier Bekijk bericht
    deze week laatste offerte gehad voor panelen, ging over 5 solaredge 390 KW panelen met SMA omvormer.
    was 50% duurder dan de groepsaankoop, maar wel veel kwalitatiever materiaal, + 25 jaar full omnium op de panelen zelf.

neig dan toch wel meer naar die laatste, is wel wat duurder, maar brengt ook 20% meer op.

die zijn wel allemaal zeer overtuigd van het feit dat de vreg zijn gelijk niet gaat halen ivm terugdraaiende tellers, wat het enige is dat mij toch wel wat tegenhoud om te investeren.
    Mja, die moeten dat ook zeggen, anders is hun hele raison d'être weg.

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ja dat versta ik wel, maar ik vind het lastig om een investering van 4000 euro te verantwoorden tegen mezelf als ik zelfs geen zekerheid heb dat ik er mijn broek niet aan ga scheuren :/

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    ja dat versta ik wel, maar ik vind het lastig om een investering van 4000 euro te verantwoorden tegen mezelf als ik zelfs geen zekerheid heb dat ik er mijn broek niet aan ga scheuren :/
    En wat staat er tegenover? Met de huidige spelregels wat is uw winst?
    Is dat het u waard om het risico te nemen?
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    met de huidige regeling is de terugverdientijd 6 jaar, en volgens hun calculatie 22% winstmarge over 25 jaar, wat wel de moeite is imo

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    met de huidige regeling is de terugverdientijd 6 jaar, en volgens hun calculatie 22% winstmarge over 25 jaar, wat wel de moeite is imo
    En hoe kom je aan die 6jaar?
    Berekening van de installateur?

iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ja, via opbrengst en huidige energieprijs. alle offertes zaten rond die tijd, 6 - 7 jaar.

Tinufiel's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Een brief gekregen om zo'n digitale meter te laten installeren. Is dat nu een voordeel of een nadeel? Hoe zit dat tegenwoordig?

Heb eens gehoord dat dan het prosumenten tarief verlaagd of is het gewoon extra belasting? Vind eigenlijk weinig ongekleurde info terug, wel veel 'meningen'.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tinufiel Bekijk bericht
    Een brief gekregen om zo'n digitale meter te laten installeren. Is dat nu een voordeel of een nadeel? Hoe zit dat tegenwoordig?

Heb eens gehoord dat dan het prosumenten tarief verlaagd of is het gewoon extra belasting? Vind eigenlijk weinig ongekleurde info terug, wel veel 'meningen'.
    Als ze de digitale teller plaatsen heb je nu nog de keuze om deze ook te laten "terugdraaien" gedurende 15 jaar. Momenteel heb je deze keuze tot eind 2020.

Vreg heeft vernietigingsberoep ingediend om dit af te schaffen (15 jaar terugdraaien), grondwettelijkhof zal dan moeten bepalen of het gaat blijven of het na 2020 voor iedereen terugdraaiende teller wordt afgeschaft.
    Ik ben ook aan het ronde horen voor panelen en 1 van de verkopers zei toen dat de vreg dit nog niet officieel heeft ingediend en hij schat de kans 99,99% in dat het gewoon de 15 jaar gaat blijven. Het blijft wel een verkoper, langs de andere kant gaf hij zelf ook wel aan dat na 2020, zijn sector een enorm klap gaat krijgen.
    Alsook stelde hij de vraag hoe ze het gaan doen als je bv achteraf kiest om extra panelen te leggen. Stel je koopt over 5 jaar een elektrische wagen en je wilt extra panelen leggen, deze extra panelen hebben niet die vrijstelling. Hoe gaat de teller dit onderscheid weten. Hij denkt dat ook dat je gewoon de keuze gaat hebben oftewel geen nieuw panelen oftewel terugdraaiende teller kwijt.
    Ik had dacht ik ook begrepen dat de 15 jaar telt van u installatie, dus als je u installatie had gelegd in 2010, dan zal je tot 2025 gebruik kunnen maken van u terugdraaiende teller. Ale zo kwam het verhaal toch over van de verkoper.

Als je kiest voor het werkelijk verbruik, dan betaal je geen prosumententarief meer, als je kiest voor de terugdraaiende functie, betaal je deze nog wel.

Ik ben geen expert erin, dus het is ook maar wat ik allemaal gelezen heb en gehoord. Maar wel steeds uit betrouwbare bronnen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 12 december 2019 om 17:29

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Momenteel ook een aantal offertes gekregen. Ik moet voor EPB minstens 4000wp leggen (korting KI). Momenteel hebben wij een verbruik van 2200kwh op jaarbasis (huis van mijn vriendin), voor mijn woning wou ik een dekking van zo'n 3500kwh voorzien.

Nu zit ik enkel nog met de keuze hoe ik ze ga leggen. Sommige tekenen aantal panelen op plat dak (zuid kant) en rest op hellend dak (richting west), andere verkoper raade me aan een oost/west opstelling.
    Het plat dak ligt achter het hellend dak, waardoor je pas om 11 uur zeker bent dat alle panelen op plat dak in de zon liggen. Wat het rendement naar beneden haalt, moest ik nu een volledig plat dak hebben gehad, stelde hij wel voor om alles naar zuid te leggen.
    Nu met de oost/west opstelling, kan de omvormer verkleinen, waardoor ik minder prosumententarief moet betalen, bijgevolg ligt mijn rendement dan wel iets lager. Maar maakt niet veel uit, omdat door de verlaagde prosumententarief dit ruimschoots opvangt.
    Opstelling was dan 14 panelen 330wp = 4620WP totaal met een omvormer van 2.2kw. 7 panelen oost en 7 panelen west, zou dan een jaarlijks opbrengst leveren van 3300kwh. Als ze oost en west liggen, zal er ook nooit schaduwverlies zijn.

Toekomstgericht lijkt me dit dan ook beter, moest de terugdraaiende teller afgeschaft worden. Zo heb je s'morgens en s'avonds dekking en geen pieken in de middag als er toch niemand thuis is. Hij was dan ook van mening dat deze opstelling waarschijnlijk maar gaat aanraden na 2020, omdat het dan vaker gaat voorvallen dat het zo interessanter is.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 12 december 2019 om 18:19

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik volg de redenering Bimmer. Enige kanttekening: met een oost/west gaat je omvormer zeker niet halveren, eerder 65-75%
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Ik volg de redenering Bimmer. Enige kanttekening: met een oost/west gaat je omvormer zeker niet halveren, eerder 65-75%
    Inderdaad heb de vorige offerte niet goed bekeken.
    Deze stelde 4760WP voor met een omvormer van 4kw. Ik had verwacht dat zijn Wp lager zou liggen voor een dekking van 3500kwh te bekomen, nu met 4760wp in zijn opstelling zou dat wel hoger als 3500kwh liggen. Het zal denk ik inderdaad richting 1/3 gaan.
    Nog een andere had offerte had 4060Wp voorzien met een omvormer van 3kw.

Deze opstellingen zijn dan, helft naar zuiden (plat dak) en andere helft naar westen (hellend dak). Maar heb je wel schaduwverlies op zuiden door het hellend dak, tegen 11 uur (schat ik) zal schaduwverlies weg zijn.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 12 december 2019 om 18:24

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    @Tinufiel

Feitelijk maakt het gewoon niet uit als het een digitale of analoge is. Simpel toch?
    @Bimmer
    Heb een PM gestuurd, deel me gerust je gegevens en ik bekijk het ook wel eens voor je wat best zou zijn in jouw geval.
    Plat dak geeft op jaarbasis een scherpere curve. In die zin meer opbrengst in de zomer, minder in de winter t.o.v. een 45° dak.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

Pagina 118 van 124 Eerste ... 1868108114115116117118119120121122 ... Laatste

Regels voor berichten