Discussie: Zonnepanelen

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Is dat met een blowerdoor ingerekend ?
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik zit met een nieuwbouw HOB met voorzien e-peil van 53. Hoeveel zonnepanelen zou ik moeten leggen voor naar E30 te gaan? (aka een daling van 23 punten)
    Zijn er geen betere alternatieven om wat te zakken eerst?

Polestar's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik dacht dat ze 1 punt per paneel rekenen. Dus 23 panelen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Currently playing: World of Warcraft Classic

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Zijn er geen betere alternatieven om wat te zakken eerst?
    Ik zal eerst eens in detail met de EPB-verslaggever overlopen waar er nog winst te halen valt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polestar Bekijk bericht
    Ik dacht dat ze 1 punt per paneel rekenen. Dus 23 panelen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Dat was vroeger een soort vuistregeltje, maar de berekening is een pak complexer + opbrengst per paneel is hoger dan vroeger dus is al lang achterhaald.
    Laatst gewijzigd door Herman De Croo; 17 november 2019 om 13:35
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Is dat met een blowerdoor ingerekend ?
    Die test is gedaan maar onduidelijk of het al werd ingerekend.
    Resultaat was 3.2 m³/u.m² V50
    Laatst gewijzigd door Herman De Croo; 18 november 2019 om 12:53
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je kan de stelregel afgeleid van ruwweg 250Wp toch lineair toepassen hoor, in jouw geval en uitgaan dat je panelen rond 300Wp zullen liggen gaat het dan 19 zijn gok ik (beredeneerd, bewust afgerond naar beneden omdat het vroeger bij hoger aantal ook regelmatig al 1-2 panelen lager lag als het aantal gezakte punten).

Leg maar eerst de focus of die test nu al ingerekend zit, die gaat ook ruwweg E peilpunt schelen per v50 waarde (kleine v ;-) )die standaard 12 is. In jouw geval dus rond de 8 à 10 punten verschil!

Emperor_Blade's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben ook aan het bouwen en heb meegedaan met de groepsaankoop Oost-Vlaanderen. Ik had ingetekend voor 20 panelen (ik heb een geothermische warmtepomp en zou ongeveer 12 panelen nodig hebben om dit teniet te doen).

Nu moet ik wel zeggen, ik weet er allemaal niet veel van, energie, electriciteit, vermogen, merken... Dus jullie kunnen mij redelijk gemakkelijk wat wijs maken, net zoals de verkopers.... maar ik vertrouw het volk op dit forum toch wel wat meer. In het algemeen zie ik de bomen door het bos niet wanneer ik in de diepe put van Google beland bij het onderzoeken.

Men is langsgeweest voor de inspectie en daar heeft mij men al overtuigd om voor 21 panelen te gaan i.p.v. 20 (7x3). Blijkbaar was er ook een zwaardere omvormer nodig. Zo kwam de prijs al redelijk wat hoger uit dan wat de groepsaankoop mij had gegeven. In 1 trok hebben ze mij ook een voorstel meegestuurd met 24 panelen en nog een zwaardere omvormer, volgens mij zeker overkill.

Dus dit gaat over:
    Voorstel 1: €6382,75 incl. 21%
    21 x Talesun 300wp mono-FB - 35mm
    1 x Growatt 5000UE

Voorstel 2: €6690,09 incl. 21%
    24 x Talesun 300wp mono-FB - 35mm
    1 x Growatt 6000UE

Nu in het algemeen ben ik wel slim genoeg om te weten dat dit geen Premium Brand panelen zijn.... maar de vraag is, is dat wel zo erg? Een huis bouwen is zeer duur en elke €1000 boven het berekende is een pijnlijke plakker. Voor sommige dingen wil ik zeker niet besparen wat ik later in mijn bouw moeilijk ga kunnen 'upgraden'. Nu moet ik mijn geld tellen, maar misschien kan ik over 5 jaar wat extra (deftige) panelen kopen indien nodig, de volledige installatie vervangen over 15 jaar... whatever.

Ondertussen heeft ook mijn werfleider een prijs laten maken vanuit zijn eigen plaatser: € 8149 incl. 21%
    21x Bisol Premium modules BMO- 310Wp
    SMA SB 5.0

Nu dit lijkt inderdaad betere kwaliteit maar veel vindt ik er ook niet over dus zoveel zal het ook wel niet zijn. Zeker gezien ik dan nogmaals zo een meerprijs moet slikken.

Dus ik vraag eigenlijk de volgende dingen: Weten jullie wat van die merken? En ben ik dom om niet voor iets anders/beter te gaan of te informeren bij andere installateurs? Als ik dit topic bekijk en verder kijk op het internet, denk ik niet dat ik ergens goedkoper ga komen, maar ik zou hopen dat de groepsaankoop de cowboys er uit haalt?
    mvg

iTrader
    88 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Onze eerste afrekening gehad van Engie. Zijn daar klant sinds feb 2019, zonnepanelen gelegd ergens halfweg april. Betaalden kleine 400 euro/mnd voorschot. Op afrekening komen we uit op :
    Elec : 3.558Kwh (34% dal/66% piek)
    Aardgas : 12.255Kwh

Geeft dit resultaat. Na jarenlang oplegggen toch fijn eens terug te krijgen, al moet prosumententarief daar nog af. Uiteraard nog niet echt "volledig" qua cijfers, want januari zit er niet bij, is afrekening tot november en zonnepanelen zijn ook paar weken niet meegeteld. Hoedanook, was ons vooral te doen om elec.verbruik en zakken van +- 12.000Kwh/jaar naar 3.558Kwh (pro-rate ong 4.300Kwh) = nice.

Enkel wel gevoel dat we redelijk wat aardgas verbruiken

Gaming Rig: Intel Core™ i7-9700K, MSI RTX2080, Alienware UW3418DW
    Console gaming: PS4 PRO | Xbox One X | LG OLED 65C7 | Sony HW40ES FullHD projector | 102" Beamax screen

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emperor_Blade Bekijk bericht
    Ik ben ook aan het bouwen en heb meegedaan met de groepsaankoop Oost-Vlaanderen. Ik had ingetekend voor 20 panelen (ik heb een geothermische warmtepomp en zou ongeveer 12 panelen nodig hebben om dit teniet te doen).

Nu moet ik wel zeggen, ik weet er allemaal niet veel van, energie, electriciteit, vermogen, merken... Dus jullie kunnen mij redelijk gemakkelijk wat wijs maken, net zoals de verkopers.... maar ik vertrouw het volk op dit forum toch wel wat meer. In het algemeen zie ik de bomen door het bos niet wanneer ik in de diepe put van Google beland bij het onderzoeken.

Men is langsgeweest voor de inspectie en daar heeft mij men al overtuigd om voor 21 panelen te gaan i.p.v. 20 (7x3). Blijkbaar was er ook een zwaardere omvormer nodig. Zo kwam de prijs al redelijk wat hoger uit dan wat de groepsaankoop mij had gegeven. In 1 trok hebben ze mij ook een voorstel meegestuurd met 24 panelen en nog een zwaardere omvormer, volgens mij zeker overkill.

Dus dit gaat over:
    Voorstel 1: €6382,75 incl. 21%
    21 x Talesun 300wp mono-FB - 35mm
    1 x Growatt 5000UE

Voorstel 2: €6690,09 incl. 21%
    24 x Talesun 300wp mono-FB - 35mm
    1 x Growatt 6000UE

Nu in het algemeen ben ik wel slim genoeg om te weten dat dit geen Premium Brand panelen zijn.... maar de vraag is, is dat wel zo erg? Een huis bouwen is zeer duur en elke €1000 boven het berekende is een pijnlijke plakker. Voor sommige dingen wil ik zeker niet besparen wat ik later in mijn bouw moeilijk ga kunnen 'upgraden'. Nu moet ik mijn geld tellen, maar misschien kan ik over 5 jaar wat extra (deftige) panelen kopen indien nodig, de volledige installatie vervangen over 15 jaar... whatever.

Ondertussen heeft ook mijn werfleider een prijs laten maken vanuit zijn eigen plaatser: € 8149 incl. 21%
    21x Bisol Premium modules BMO- 310Wp
    SMA SB 5.0

Nu dit lijkt inderdaad betere kwaliteit maar veel vindt ik er ook niet over dus zoveel zal het ook wel niet zijn. Zeker gezien ik dan nogmaals zo een meerprijs moet slikken.

Dus ik vraag eigenlijk de volgende dingen: Weten jullie wat van die merken? En ben ik dom om niet voor iets anders/beter te gaan of te informeren bij andere installateurs? Als ik dit topic bekijk en verder kijk op het internet, denk ik niet dat ik ergens goedkoper ga komen, maar ik zou hopen dat de groepsaankoop de cowboys er uit haalt?
    Wat is volgens de verkopers de generatiecapaciteit in gemiddelde omstandigheden (simulatie) van deze installatie in kwh uigedrukt op jaarbasis natuurlijk ? Je stelde dat je 12 zonnepanelen wilde om uw verbruik van uw geothermische warmtepomp te dekken. Ik ga er dan ook vanuit dat ze die 9 (of 12) andere voorstelden om uw normaal verbruik te dekken?
    Eens je die info weet moet je nagaan wat je verwacht te verbruiken per jaar (voor de geothermische kan uw warmtpompleverancier/installateur een geschat verbruik geven voor een gezin) en dan wat de impact is op uw e-peil tussen de 21 of de 24. Is dat het verschil tussen een premie of geen premie dan neem je de 24versie.
    Indien dat geen verschil geeft dan moet je weten hoeveel energie je in uw vroegere woning verbruikte en tel je er een 365kwh bij (voor systeem D ventilatieunit - verbruikt bij mij 1kwh per dag grofweg). Rest van mijn verbruik was gelijkaardig. Dan kijk je of je toekomt tov de verwachte generatie.

OPGELET : het is soms beter om wat meer panelen te leggen en een kleinere omvormer. Dit omdat je belast wordt op de capaciteit van uw omvormer. Ik heb 27 panelen van 270kwh liggen met een omvormer van 5kva ( 4kva had waarschijnlijk ook gegaan...). je piekt eventuele toppen wat af, maar dat maakt niet zoveel uit als uw verbruik gedekt wordt. Voor de rest zie ik niet noodzakelijk een grote meerwaarde in high premium panelen of dergelijke. Zelfs de lagere sectie gaat lang genoeg mee dat het in veel gevallen beter is om gewoon na 20 jaar de ganse rimram te vervangen omdat verwacht kan worden dat de panelen van dan een pak efficiënter/beter zullen zijn dan zelfs de dure panelen van nu. En uiteindelijk zat de winst toch in het feit dat je het net als batterij kon gebruiken (zeker voor het dekken van het verbruik van een warmtepomp). Als dat voordeel wegvalt dan heeft zonnepanelen plaatsen vanuit een economisch standpunt weinig tot geen zin.

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Growatt is een no-name Chinese omvormer. Betekent niets.
    Zou me ook verwonderen dat je die "zo ver" mag overdimensioneren binnen garantievoorwaarden. Meestal bij dergelijke toestellen is het maar 110%.
    Ik probeerde de site te checken, echter werkt die niet...

SMA is hét topmerk inzake seriegeschakelde toestellen. Dat betekent wel iets.
    Mag tot 200% overgedimensioneerd worden binnen garantievoorwaarden.

Talesun is zowat de grootste rommel op de markt.
    Bisol is ok, maar ook niet meer dan dat. Maar zeker niets mis mis mee an sich.

Combinatie Bisol met SMA zou ik zeker op een 4kW SMA omvormer durven leggen. Prosumententarief zal ook lager zijn.
    Een 5kW omvormer in die combinatie zal wellicht nooit van z'n leven effectief 5kW zien.
    Op de 4kW SMA ligt de startspanning ook lager, dus die zal sneller opstarten en langer aanblijven.

We spreken dan nog niet over mogelijke verschillen in afwerking en montagematerialen.
    Het scheelt al vlot 800-900 euro op die omvormer alléén. Puur het toestel.

Het is uiteindelijk jij als klant die moet beslissen wat je wilt.
    Ikzelf ben van mening, dat je beter niets legt dan die groepsaankoop te doen.
    Je weet nu toch ook zelf dat dit voor die prijs nooit deftig materiaal kan zijn?
    Als je dat ok vindt, geen probleem dan, maar weet gewoon héél goed wát je koopt.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Wat is volgens de verkopers de generatiecapaciteit in gemiddelde omstandigheden (simulatie) van deze installatie in kwh uigedrukt op jaarbasis natuurlijk ? Je stelde dat je 12 zonnepanelen wilde om uw verbruik van uw geothermische warmtepomp te dekken. Ik ga er dan ook vanuit dat ze die 9 (of 12) andere voorstelden om uw normaal verbruik te dekken?
    Eens je die info weet moet je nagaan wat je verwacht te verbruiken per jaar (voor de geothermische kan uw warmtpompleverancier/installateur een geschat verbruik geven voor een gezin) en dan wat de impact is op uw e-peil tussen de 21 of de 24. Is dat het verschil tussen een premie of geen premie dan neem je de 24versie.
    Indien dat geen verschil geeft dan moet je weten hoeveel energie je in uw vroegere woning verbruikte en tel je er een 365kwh bij (voor systeem D ventilatieunit - verbruikt bij mij 1kwh per dag grofweg). Rest van mijn verbruik was gelijkaardig. Dan kijk je of je toekomt tov de verwachte generatie.

OPGELET : het is soms beter om wat meer panelen te leggen en een kleinere omvormer. Dit omdat je belast wordt op de capaciteit van uw omvormer. Ik heb 27 panelen van 270kwh liggen met een omvormer van 5kva ( 4kva had waarschijnlijk ook gegaan...). je piekt eventuele toppen wat af, maar dat maakt niet zoveel uit als uw verbruik gedekt wordt. Voor de rest zie ik niet noodzakelijk een grote meerwaarde in high premium panelen of dergelijke. Zelfs de lagere sectie gaat lang genoeg mee dat het in veel gevallen beter is om gewoon na 20 jaar de ganse rimram te vervangen omdat verwacht kan worden dat de panelen van dan een pak efficiënter/beter zullen zijn dan zelfs de dure panelen van nu. En uiteindelijk zat de winst toch in het feit dat je het net als batterij kon gebruiken (zeker voor het dekken van het verbruik van een warmtepomp). Als dat voordeel wegvalt dan heeft zonnepanelen plaatsen vanuit een economisch standpunt weinig tot geen zin.
    21x Talesun is 6300Wp en 5685,75kWh
    24x Talesun is 7200Wp en 6498,00kWh
    21x Bisol is 6510Wp en 5696kWh

Geschat is dat ik 12 panelen zou nodig hebben voor de warmtepomp en 8 voor eigen verbruik. Met 12 panelen is mijn E-peil door de bouwfirma gegarandeerd <20 (contractueel).
    Vergelijken met oude woning is zeer moeilijk aangezien ik momenteel in een oud slecht geïsoleerd appartement zit waar ik co-house.
    mvg

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    21x Talesun is 6300Wp en 5685,75kWh
    24x Talesun is 7200Wp en 6498,00kWh
    21x Bisol is 6510Wp en 5696kWh

Geschat is dat ik 12 panelen zou nodig hebben voor de warmtepomp en 8 voor eigen verbruik. Met 12 panelen is mijn E-peil door de bouwfirma gegarandeerd <20 (contractueel).
    Vergelijken met oude woning is zeer moeilijk aangezien ik momenteel in een oud slecht geïsoleerd appartement zit waar ik co-house.
    Persoonlijk zou ik dan eerder voor die talesun gaan met een betere maar kleinere omvormer (SMA). Of een paar andere offertes opvragen en kijken dat je ergens 1 van die type 1 zonnepanelen voorgesteld krijgt (https://zonnepanelenenergie.be/zonnepanelen/merken). Dan goedkoopste pakken.

iTrader
    18 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Persoonlijk zou ik dan eerder voor die talesun gaan met een betere maar kleinere omvormer (SMA). Of een paar andere offertes opvragen en kijken dat je ergens 1 van die type 1 zonnepanelen voorgesteld krijgt (https://zonnepanelenenergie.be/zonnepanelen/merken). Dan goedkoopste pakken.
    Als ik het zowat lees lijkt die Growatt toch gene brol? https://www.zonnepanelen.net/nl/omvormer/growatt-5000ue . En die Talesun zouden Tier 1 panelen zijn? https://review.solar/latest-tier-1-s...nels-list-2019

Ik weet dat het gene Mercedes is zoals bijvoorbeeld zo een LG met SMA... maar een Hyundai brengt mij ook van A naar B hé. Ik ben op zoek naar een starterswagen waar ik wat jaren goed mee kan rijden, als de nood er dan is kan ik eventueel over 10 jaar of meer wanneer het budget er is eens herbekijken.

@Caracalla : zeggen dat ik beter niks leg dan deze groepsaankoop is ook maar zever hé. Een zelfbouwpakket zonnepanelen op aliexpress kopen is beter dan niks, een kartonnen omvormer maken om Fluvius wijs te maken dat ik zonnepanelen heb is beter dan niks doen. Ik moet energie opwekken voor mijn warmtepomp, ik wil een mooi E-peil voor mijn woning en ik wil nog 15 jaar gebruik maken van de terugdraaiende teller. Zelf als deze panelen over 10 jaar kapot zijn (wat ik eerlijk gezegd betwijfel), dan nog haal ik waarschijnlijk mijn geld uit deze panelen, en tegen dan is de technologie nog beter en goedkoper. Ik snap dat je zelf een verkoper zijt, je zonnepanelen constant door je handen voelt gaan en een zeker trots hebt voor je beroep en degelijk materiaal. Ik snap dat zeker, maar dat wilt niet zeggen dat al de rest pure sh*t is (het is niet de eerste keer in dit topic dat je een merk 'de grootste rommel op de markt' noemt). Een mens moet kijken naar zijn portefeuille en ik weet dat goedkoop vaak duurkoop is maar niks lijkt erop dat ik hier geld aan ga verliezen, misschien wel op hele lange termijn was het beter om direct top-of-the-line te kopen, maar evengoed helemaal niet. Ik ben hier veel meer met de raad van Renegade over de capaciteit van de omvormer, ik vraag dit even na bij de aanbieder.

Ondertussen heb ik ook nog wat offertes aangevraagd via zonnepanelenvergelijker.be .
    mvg

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    om direct top-of-the-line te kopen
    SMA is geen top of the line hoor. SMA is gewoon een zeer degelijk merk van omvormers waarop je kan vertrouwen.
    Het is tevens een merk die gewoon een bepaalde reputatie heeft en waarvan de garantie een waarde heeft.

Ik spreek me niet uit over de merken die jij wilt kopen. Maar besef dat er een groot verschil is tussen waarden om papier, en waarden in de realiteit. Ook dat speelt een rol.

De goedkoopste oplossing is vaak niet de beste. Hou dat in het achterhoofd.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Emperor blade, sorry dat ik niet zeg wat je wilt horen.
    Tier 1 zegt enkel iets over productiecapaciteit en afnames. Niets over paneelkwaliteit an sich.

Ik geef je toch duidelijk het advies dat die offerte van je bouwpromotor gewoon ok is en qua prijs ook goed zit?
    Prijs/kwaliteit een véél véél betere oplossing hoor. Echter probeer ik hier op het forum niet veel over prijzen an sich te zeggen zonder de situatie effectief gezien te hebben.

Zonnepanelen bekijk je niet op 10 jaar. Ze eraf halen kost ook geld. Nieuwe plaatsen kost ook geld.

Succes trouwens als de VREG binnen 2 jaar gelijk krijgt en je toch distributietarief op de afname zal moeten betalen, wanneer je warmtepomp in de drie donkerste maanden van het jaar, liefst 's nachts, een gigantisch vermogen vraagt. Echter is dit wellicht ook iets wat je niet wilt horen? Dat je beter gewoon genoeg legt voor de E20, maar niet meer?

Maar goed, wat weet ik ervan. Stel je voor dat ik eerlijk advies zou geven omdat ik bij deze situatie helemaal niets te winnen of verliezen heb.
    Ik zal verder zwijgen, gezien je mijn posts niet nuttig vindt.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

Pagina 114 van 118 Eerste ... 1464104110111112113114115116117118 Laatste

Regels voor berichten