Discussie: Zonnepanelen

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StarSeeker Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Hoe is het dan zo moeilijk om aan de normen te geraken, vraag ik me af?
    Ik vind EPB theoretische BS.
    Als ik nu mijn voorbeeld zou nemen, (ons bouwschil zit amper verschil op, tenslotte is dat een vrij standaard op de dag van vandaag), zou ik E31 zeker niet halen. Als ik nu bv nog 2 cm meer isolatie zou steken (origineel had ik meer isolatie, maar heb 2cm eraf genomen), had het gewoon geen invloed. Betere glaspartijen steken had geen invloed. Het is dan zot om daar meer te liggen investeren, dat het geen invloed heeft op EPB en al zeker geen invloed in de praktijk op u energie verbruik.
    Er zijn zoveel verschillende factoren dat invloed kan hebben, door de constructie van u huis kan het al een verschil geven.

Als ik kijk naar mijn achterburen, die zitten op E28. Hebben 12Cm PIR platen in de muur, 16cm pir plat dak en 22cm glaswol hellend dak. PVC ramen dubbel glas. Hebben L/w warmtepomp en 14 zonnepanelen .
    Ik weet niet hoeveel (e-peil) mijn buur langs mij heeft, maar die heeft 18 zonnepanelen en heeft geen warmtepomp (heeft een gasketel). Lijkt me ook teveel zonnepanelen voor zijn effectief gebruik. Denk dat die er ook extra heeft gelegd om onder de E30 te zitten.
    Zeer goede kameraad van me, heeft achter mij gebouwen, die heeft E18. Maar die heeft dan wel 27 zonnepanelen en een G/W warmtepomp. Hij heeft geen blowerdoortest gedaan (waarom zou hij ook, zijn huis gaat er niet op verbeteren en kost enkel maar geld in zijn geval.)

Nu wacht ik nog op mijn definitief EPB verslag, dus ben benieuwd (voor hetzelfde geld hebben ze bij het voorverslag heel soepel gedaan). Misschien gaat dat toch ook richting de E30 zonder iets extra te doen maar dat betwijfel ik zeer. De meeste die ik ken gaan onder de E30 komen, door extra panelen bij te leggen. Warmtepomp heb je niet nodig.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 14 november 2019 om 15:47

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Misschien is er een groot verschil qua Half-Open vs Open bebouwing, icm de vorm van het huis.

Een HOB die redelijk compact/vierkant is gebouwd (weinig rare uitsteeksels, lage muuroppervlak vs inhoud) zal waarschijnlijk een pak lager S-peil krijgen dan een OB, relatief plat, hoge ratio muren vs inhoud. Dit zal dan meespelen in het E-peil waarschijnlijk.

Langs onze kant maakt het niet veel uit. Ik heb een getekende offerte voor ~12 KWP aan zonnepanelen liggen, wegens jaarlijks stroomverbruik dat effectief zo hoog ligt (uitgebreid homelab). Dit pusht ons van e31 recht naar een negatief E-peil, denk ik
    Luck > Skill

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Hier zit er 16cm XPS op de gevel waar er crepi is, 14cm PIR waar er hout is, 16cm PIR in het plat dak.
    Daarnaast zeer veel glas, HR++ dubbel zonwerend, L/W Warmtepomp Daikin Altherma en 24 panelen van 275WP. Blowerdoortest gedaan met resultaat van 1.3 zonder gekke toeren voor luchtdichting.

Theoretisch komen wij uit op een E-Peil van 12 a 14, maar door beschaduwing van de panelen zalt kantje boordje zijn om onder de 20 te geraken.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Hier zit er 16cm XPS op de gevel waar er crepi is, 14cm PIR waar er hout is, 16cm PIR in het plat dak.
    Daarnaast zeer veel glas, HR++ dubbel zonwerend, L/W Warmtepomp Daikin Altherma en 24 panelen van 275WP. Blowerdoortest gedaan met resultaat van 1.3 zonder gekke toeren voor luchtdichting.

Theoretisch komen wij uit op een E-Peil van 12 a 14, maar door beschaduwing van de panelen zalt kantje boordje zijn om onder de 20 te geraken.
    Ho, 12cm pur in façade, 20cm in dak, 6 cm in vloer tussenverdieping, 10cm pur in vloer kelder. Warmtepomp lucht water, systeem d, 6kwp zonnepanelen. HR 1.0 glas. Kpeil 32, epeil theoretisch 9 praktijk 11.

Had simulatie gedaan met verdubbelen van de isolatie effect was bedroevend. 2 kpuntjes minder. Upgrade naar 0.6 glas en trippel gaf 2 epeil punten verschil wanneer ik de zonnepanelen eruithaalde. Was triestig.. Ik heb in basis een voorkeur voor passieve technieken.. Zaken die niet stuk kunnen gaan.. Of waar ik gn elektriciteit in moet steken. Maar die epb tool is geoptimaliseerd om de economie aan te zwengelen..

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ahja, systeem D eveneens met perfecte balans (zelfs lichtjes overschot op de debieten) en 15cm Star Beads 40 zowel in gelijkvloers als verdiepingsvloer (is gelijk aan 10cm PUR).

Die zaken zijn idd absurd. Als we 3dubbel glas staken gingen we 2 e-punten en 2 k-punten er op vooruit, maar dan werd onze oververhittingsfactor 40% meer. Als we dubbel HR++ namen maar zonwerend dan ging het E-peil er 2 punten op vooruit, het k-peil 1 punt en zakte de oververhittingsfactor met 25%. Zowel 3dubbel als zonwerend was gelijkaardig qua kostprijs voor de upgrade.
    3dubbel glas steken zou ons ook verpicht hebben van overal screens te steken.

Die beschaduwing is ook echt je reinste onzin hoe ze dat berekenen. Van zodra 1 paneel het heeft passen ze dat toe op alle panelen. Ik laat weten dat wij oost/west hebben qua opstelling, dus dat 12 panelen NOOIT schaduw kunnen krijgen. "ja maar dat kunt ge in den tool niet ingeven".
    Hoe dat gaat niet, ge kunt toch 2 installaties ingeven waarvan 1 installatie 12 oost zonder beschaduwing en 12 west met beschaduwing.
    Nope, allemaal niet mogelijk. Oost/west was al zelfs de vraag hoe em dat ging berekenen want de EPB tool had enkel ZO, Z en ZW....

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Volgens mij kan mijn EPB man toch niet rekenen dan. Ik zit op alle vlakken hoger qua isolatie dan de waarden die hier genoemd worden.
    En toch haal ik amper S31 met 1.0 glas.

Met 0.6 zitten we op s28 en E34 met minimale zonnepanelen.

Hoe sommige dan aan 14 komen met 15cm starbeads is mij een raadsel
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Het S-peil is nog totaal iets anders.

Star Beads is geen minderwaardig systeem he, wij hadden 15cm nodig om alle leidingen op het verdiep weg te krijgen en dan is PUR buiten duur ook vrij instabiel. Op zo een diktes verzakt dat nogal makkelijk.
    SB40 low lambda is op die dikte evenwaardig aan 10cm PUR qua isolatie, sterk, drukvaster en properder. Daarnaast geeft het ook een veel groter akoestisch comfort (bij 10cm al -21db vermindering van geluidstransmissie). Daarnaast moet het niet geschuurd worden voor vloerverwarming.

E34 is wel gene vette in mijn ogen, had ge dan een slechte blowerdoortest? Warmtepomp + vvw heeft ook redelijk wat invloed.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Volgens mij kan mijn EPB man toch niet rekenen dan. Ik zit op alle vlakken hoger qua isolatie dan de waarden die hier genoemd worden.
    En toch haal ik amper S31 met 1.0 glas.

Met 0.6 zitten we op s28 en E34 met minimale zonnepanelen.

Hoe sommige dan aan 14 komen met 15cm starbeads is mij een raadsel
    Zoals ik hierboven ook al heb gezegd, om den duur maakt u isolatie niet meer veel uit. Zowel niet voor u EPB en al helemaal niet in u energieverbruik in de praktijk. Ik kon ook nog beter isoleren, maar had totaal geen invloed, uiteindelijk heb ik nog 2 cm van mijn spouw isolatie afgehaald en mijn E peil bleef hetzelfde. Architect zei toen zelf ook dat meer gewoon geen zin had en gewoon enkel meerkost ging worden.

E14 halen in geval van desolation, lijkt me zeker niet moeilijk. Hij heeft 24 panelen op zijn dak he, dat trekt u E-peil gigantisch naar beneden, pakt dan nog een warmtepomp en een goede blowerdoortest.

Bij mij heeft de architect in begin bij startverklaring heel laks over gegaan, was eerder als richtlijn. Nu gaat ze een berekening doen (ben er nog op aan het wachten) hoeveel het nu gaat zijn, afhankelijk daarvan zullen de aantal panelen gekozen worden (tenzij ik er al onder zit, dan gaat het gewoon panelen zijn die het verbuik dekken). Het enige wat mij boeit is onder de e30, voor de rest is het toch theoretisch zever en zal ik zelf wel uitrekenen wat interessant is voor mijn portomonee. In begin was ik ook nog echt bezig met het E-peil, tot ik wat ervaring begon te krijgen en dan heb ik mijn conclusies getrokken.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 15 november 2019 om 03:13

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

Die beschaduwing is ook echt je reinste onzin hoe ze dat berekenen. Van zodra 1 paneel het heeft passen ze dat toe op alle panelen. Ik laat weten dat wij oost/west hebben qua opstelling, dus dat 12 panelen NOOIT schaduw kunnen krijgen. "ja maar dat kunt ge in den tool niet ingeven".
    Hoe dat gaat niet, ge kunt toch 2 installaties ingeven waarvan 1 installatie 12 oost zonder beschaduwing en 12 west met beschaduwing.
    Nope, allemaal niet mogelijk. Oost/west was al zelfs de vraag hoe em dat ging berekenen want de EPB tool had enkel ZO, Z en ZW....
    Hoe zit dat met u omvormer? Heb je dan nu ook gekozen voor een kleinere omvormer, omdat u panelen verspreid liggen? Ik wou dat ook eens bekijken, omdat ik alle kanten uitkan met mijn panelen en zo mijn prosumenten tarief kan doen zakken.

Mogelijkheid bij mij
    -Zuiden 10 panelen leggen (plat dak)
    -Oosten 24 panelen (hellend dak)
    -westen 24 panelen (hellend dak)
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 15 november 2019 om 02:34

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Zoals ik hierboven ook al heb gezegd, om den duur maakt u isolatie niet meer veel uit. Zowel niet voor u EPB en al helemaal niet in u energieverbruik in de praktijk. Ik kon ook nog beter isoleren, maar had totaal geen invloed, uiteindelijk heb ik nog 2 cm van mijn spouw isolatie afgehaald en mijn E peil bleef hetzelfde. Architect zei toen zelf ook dat meer gewoon geen zin had en gewoon enkel meerkost ging worden.

E14 halen in geval van desolation, lijkt me zeker niet moeilijk. Hij heeft 24 panelen op zijn dak he, dat trekt u E-peil gigantisch naar beneden, pakt dan nog een warmtepomp en een goede blowerdoortest.

Bij mij heeft de architect in begin bij startverklaring heel laks over gegaan, was eerder als richtlijn. Nu gaat ze een berekening doen (ben er nog op aan het wachten) hoeveel het nu gaat zijn, afhankelijk daarvan zullen de aantal panelen gekozen worden (tenzij ik er al onder zit, dan gaat het gewoon panelen zijn die het verbuik dekken). Het enige wat mij boeit is onder de e30, voor de rest is het toch theoretisch zever en zal ik zelf wel uitrekenen wat interessant is voor mijn portomonee. In begin was ik ook nog echt bezig met het E-peil, tot ik wat ervaring begon te krijgen en dan heb ik mijn conclusies getrokken.
    Daar geef ik u gelijk in.

Maar mijn punt is meer dat ik meer isoleer, en maar nipt de eisen haal. Terwijl desolation met minder vlot onder de norm blijft.

Terwijl wij ook HOB zijn. En ook gekeken hebben naar onze vorm en relatief beperkte raampartijen hebben.

Al die vereisten boeien mij ook weinig hoor. Ik wil alleen bij de definitieve indiening geen verassing krijgen. Zijnde een te hoog S-peil of danig hoog E-peil dat ik heel mijn dak moet volleggen met PV.

Want zeker dat laatste gaat een investering zijn die wat geld gaat kosten. En die ga ik nooit terugverdienen, sterker nog het gaat mij enkel maar geld kosten met geen terugdraaiende teller.

Het S-peil is nog totaal iets anders.

Star Beads is geen minderwaardig systeem he, wij hadden 15cm nodig om alle leidingen op het verdiep weg te krijgen en dan is PUR buiten duur ook vrij instabiel. Op zo een diktes verzakt dat nogal makkelijk.
    SB40 low lambda is op die dikte evenwaardig aan 10cm PUR qua isolatie, sterk, drukvaster en properder. Daarnaast geeft het ook een veel groter akoestisch comfort (bij 10cm al -21db vermindering van geluidstransmissie). Daarnaast moet het niet geschuurd worden voor vloerverwarming.

E34 is wel gene vette in mijn ogen, had ge dan een slechte blowerdoortest? Warmtepomp + vvw heeft ook redelijk wat invloed.
    Wij zitten met 12cm PUR. Wat equivalent is voor 17 of 18cm SB40. Persoonlijk geen fan van isolatiechape omdat dit uw vloeropbouw wel ineens verdikt.

En die E34 is de waarde uit de startverklaring. Maar dat is al rekening gehouden met 0.6 driedubbel glas enzo. Hebben ook VVW en geen warmtepomp. Maar goed het verschil is wel danig groot dat ik mij afvraag of mijn EPB gast wel goed gerekend heeft.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij HOB is er een belangrijk detail: zijn uw buren al aan het bouwen? Bij ons schol dat 15 e-peil punten

En met 24 zonnepanelen zak je al snel 20 punten dacht ik.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Daar geef ik u gelijk in.

Maar mijn punt is meer dat ik meer isoleer, en maar nipt de eisen haal. Terwijl desolation met minder vlot onder de norm blijft.

Terwijl wij ook HOB zijn. En ook gekeken hebben naar onze vorm en relatief beperkte raampartijen hebben.

Al die vereisten boeien mij ook weinig hoor. Ik wil alleen bij de definitieve indiening geen verassing krijgen. Zijnde een te hoog S-peil of danig hoog E-peil dat ik heel mijn dak moet volleggen met PV.

Want zeker dat laatste gaat een investering zijn die wat geld gaat kosten. En die ga ik nooit terugverdienen, sterker nog het gaat mij enkel maar geld kosten met geen terugdraaiende teller.

Wij zitten met 12cm PUR. Wat equivalent is voor 17 of 18cm SB40. Persoonlijk geen fan van isolatiechape omdat dit uw vloeropbouw wel ineens verdikt.

En die E34 is de waarde uit de startverklaring. Maar dat is al rekening gehouden met 0.6 driedubbel glas enzo. Hebben ook VVW en geen warmtepomp. Maar goed het verschil is wel danig groot dat ik mij afvraag of mijn EPB gast wel goed gerekend heeft.
    Warmtepomp was vlot 12 punten van epeil die ervanaf ging.

Er zijn niet echt maatregelen eens je een goed geïsoleerde woning hebt dat je met passieve maatregelen op e20 of zo gaat uitkomen. Je gaat quasi altijd een techniek moeten gebruiken.

Installeer dan gewoon 8 tal zonnepanelen om aan de reductie in ki te komen en gooi die er als de omvormer stuk is gewoon van uw dak af. Gaat interessanter zijn vanuit economisch perspectief.

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Isolatie heeft voornamelijk invloed op uw K-peil en niet op uw E-peil. E-peil is uw energiebehoefte. Van zodra uw isolatie optimaal is gaat uw huis amper minder energie nodig hebben als ge nog eens 10cm isolatie bij duwt. Daarom dat bv op een huis met veel glas er meer impact is van screens of zonwerend glas dan van te gaan naar 3-dubbel glas.

Waarom ge u zorgen maakt over het S-peil ben ik niet helemaal mee MrKend54l, als ik het zo hoor hebt ge toch een bouwaanvraag die "oud" genoeg is om nog het S-peil niet aan uwe rekker te hebben?
    Het makkelijkste om een goed S-peil te halen is zo compact mogelijk bouwen, eigenlijk een vierkant blokske.
    Om u een idee te geven: wij hadden eerst een dakterras van de slaapkamer boven de living, we hebben dat later verwijderd om onze slaapkamer uit te breiden dus de gevel is daar nu recht doorlopend ipv met een insprong. Resultaat: K-peil 2 punten omlaag en E-peil 1 punt omlaag. NIKS veranderd aan isolatie of materialen he, louter de vorm van de woning.
    De EPB man vertelde mij dat woning in traditionele vorm (de Keerbergse villa vol met dakkapellekes enzo) gewoon niet meer haalbaar zijn om nog te voldoen aan het S-peil, ongeacht de materialen die gebruikt worden. Hij had net een werf zo afgerond en die mensen hadden een budget van 10k klaar liggen om de boete te betalen voor het S-peil, terwijl dat huis 16cm isolatie in de spouw, 30cm in het dak en overal 3-dubbel glas met automatische screens had.

Mijn omvormer is een 3000WP. Initieel was dat een 5000WP met 18 panelen zuid-oost, maar door de prosumententaks was dat een complete no-go.
    Uw panelen volledig oostelijk leggen zou ik niet doen, eerder zuid-oost dan als het gaat. Puur oostelijk gaat ge een enorme piek hebben in de ochtend en dan valt het dood. Dat of ge moet ze leggen zoals hier. 12 panelen oost, 12 panelen west op uw hellende daken. Dat lijkt me in uw geval de ideale opstelling. Ge krijgt een zeer mooie gelijkmatige opwekking doorheen de dag.

12cm PUR waar is dat in godsnaam voor nodig? Ik vond die SB40 net ideaal voor bovengenoemde redenen. Die dikke opbouw zorgt voor een enorm akoestisch comfort én het zorgt ervoor dat we hebben kunnen afwerken met 5cm dikke vezelversterkte chape waardoor onze vloeropbouw ook nog eens een pak lichter is geworden.

Wilcao's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Misschien een domme vraag, maar weet iemand wat je moet doorgeven voor de groene certificaten als je een dag- en nachtmeter hebt? We kunnen maar 1 meterstand doorgeven.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Isolatie heeft voornamelijk invloed op uw K-peil en niet op uw E-peil. E-peil is uw energiebehoefte. Van zodra uw isolatie optimaal is gaat uw huis amper minder energie nodig hebben als ge nog eens 10cm isolatie bij duwt. Daarom dat bv op een huis met veel glas er meer impact is van screens of zonwerend glas dan van te gaan naar 3-dubbel glas.

Waarom ge u zorgen maakt over het S-peil ben ik niet helemaal mee MrKend54l, als ik het zo hoor hebt ge toch een bouwaanvraag die "oud" genoeg is om nog het S-peil niet aan uwe rekker te hebben?
    Het makkelijkste om een goed S-peil te halen is zo compact mogelijk bouwen, eigenlijk een vierkant blokske.
    Bouwaanvraag is van 2018 dus wel al met S-peil jammer genoeg. Ik maak mij in feite geen zorgen daarover.

Maar het is gewoon een kwestie dat ik niet onnodig veel geld wil investeren als mijn E en S-peil met minder ook al goed zijn.

Pagina 112 van 118 Eerste ... 1262102108109110111112113114115116 ... Laatste

Regels voor berichten