Discussie: Zonnepanelen

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Jinko is toch veruit de grootste producent van PV materiaal in China als ik me niet vergis?
    Longi maakt 50% van alle monokristallijne wafers ter wereld.
    Volgens mij is TrinaSolar nog altijd de grootste PV producent op dit moment. Dat wisselt wel nu en dan.

Sunpower is nog altijd het langst bestaande merk: 34 jaar...
    We horen al 10 jaar dat ze gaan failliet gaan, echter doen ze wel niet anders dan uitbreiden, fabrieken bijkopen, ... ja dat doe je vast als je in slechte papieren zit op rand van faillissement.
    Los daarvan is Sunpower onderdeel van Total. Alles valt echter apart te vinden, i.t.t. andere producenten.

Die offerte van Opteco is schijteduur. Dat kunnen wij vlot een héél stuk goedkoper aanbieden zelfs zonder officieel partner te zijn.
    Dat inzake die hotspots is zever. Er is niets speciaals aan een Jinko paneel t.o.v. een Hanwha Qcells of een Trinasolar.
    Het is en blijft een klassieke celtechnologie op basis van een busbardesign die bij uitzetten en krimpen microcracks zal vertonen met hotspots als gevolg op termijn.

Als die microchip dan zo speciaal is, waarom vind je daar op Google NIETS over terug?
    Overlaatst in Muchen zelfs een internationale vertegenwoordiger van het merk gesproken die van niets wist. Vreemd toch?

Geloof vooral zelf wat je wilt en loop vooral in de truukjes van gladde verkopers die mooie marges nemen.

Wat niet afdoet dat Jinko gewoon een goed product is, maar absoluut niet in de prijscategorie van een Sunpower zit. Ook niet in die categorie qua kwaliteiten.

Los van al de rest heb ik het hier ook al meermaals verkondigd. Garanties zijn als puntje bij paaltje komt niets waard.
    - Ga jij een container huren om de panelen terug te sturen naar de fabrikant om ze daar onder normomstandigheden te laten testen?
    - Dan nog, als ze het rendement niet halen, gaan ze het op productgarantie steken. Het feit dat ze het rendement niet halen, is een productfout, dus productgarantie.
    - Wat valt effectief onder productgarantie? Zijn ze correct geplaatst, onder welke omstandigheden, ... Als ze al 5 jaar foutloos werken en dan defect gaan, is dat wel nog een fabricagefout...?
    - Hoe goed is je Chinees? Just sayin :-)

Veel factoren hoor.
    Laat er nu nét één merk zijn die het anders aanpakt maar die ook wel effectief de data heeft inzake slijtage en defecten en ook weet dat er nagenoeg géén defecten zijn op 25 jaar tijd.

Begrijp me niet verkeerd. Je gaat prima tevreden zijn van die Jinko's en die zijn zeer vergelijkbaar met een Trina/Hanwha.
    Echter moet je ze dan wel aan de correcte prijs kopen, vind ik. En dat is niet die prijs die je daar gaf. Voor die prijs heb je objectief gezien gewoon beter materiaal. Punt.
    Laatst gewijzigd door Caracalla; 18 oktober 2019 om 22:08
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Aha mooi en handig.
    Ergens een link naar een volledig artikel waar je dat haalde?
    Ook altijd handig om te weten op wat ze precies baseren, want dat verschilt nog eens van artikel tot artikel.

iTrader
    265 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Aha mooi en handig.
    Ergens een link naar een volledig artikel waar je dat haalde?
    Ook altijd handig om te weten op wat ze precies baseren, want dat verschilt nog eens van artikel tot artikel.
    https://www.pv-tech.org/editors-blog...pliers-in-2018

Ze hebben ook het wereldrecord in mono en poly cell efficiëntie. Ze zullen er wel iets van kennen daar zeker.
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Heb ik ooit ergens beweerd dat ze dat niet wisten? Heb ik ergens gezegd dat Jinko rommel is ofzo?
    Ik heb enkel gezegd dat die specifieke offerte die gepost werd te duur is en dat er een firma rond gaat die een mooi verhaaltje vertelt die helemaal niet klopt.
    Als het hebben van een microchip die anti-hotspot zou werken (srysly trouwens? Hotspots bevinden zich in de cel door microcracking die gevormd wordt door uitzetting en krimpen van het paneel, dewelke een puur fysisch proces is, wat zou een chip in de junctionbox hier dan aan kunnen veranderen?), waarom staat dit dan nergens in koeien van letters op de website, op geen enkele technische fiche, ...
    Dan zou je dat commercieel voordeel als merk toch uitwerken?

Om de discussie inhoudelijk verder te zetten:
    Op hun website zie ik 20.17% staan als hoogste efficiëntie (Cheetah 60M)? Bij Sunpower heeft de X22-370 22,7%. Max3-400 zit op 22,6%.
    Sunpower zou algauw de kaap van 25% efficiëntie breken op een effectief commercieel mass-produced leverbaar paneel op de Amerikaanse markt. (oké goed, dit is er NU nog niet natuurlijk)

De reden waarom een Sunpowerpaneel geen hotspots krijgt is ook puur fysisch en niet elektronisch.
    De Maxeoncel is opgebouwd in lagen, waar een koperlaag voor een full front-to-back contact zorgt en alle warmte verdeelt. Zo kan nooit een plaatselijke warmteophoping (=hotspot zijn).
    Het design van de Maxeoncel heeft ook geen nood aan busbars. Waardoor je bij zetten en krimpen van de cel geen delaminatie van de busbaar aan de cel kunt krijgen.

Ook komt er na verloop van tijd sowieso vocht of water tussen de glasplaat en folie. Ook bij glas/glas panelen als de dichting verduurt tussen de twee, komt hier lichtjes vocht tussen.
    Dit vocht zorgt ervoor dat de metalen geleiders op de cel gaan corroderen/oxideren, waardoor het paneel defect geraakt.
    Bij een maxeoncel zit geen metaal aan de voorkant van de cel én is de koperfolie op de achterkant nogmaals gedicht met een extra laag, zodat het vocht ook niet aan het koper kan.

Vandaar dat de levensduur van een Maxeoncel op dik 40 jaar ligt en na 40 jaar nog minimaal 70% van het vermogen moet hebben.

Als je hiervan wat data wilt, stuur gerust een PM met je e-mail adres en ik stuur je even de grafieken van de testsites door.
    Deze liggen er immers al 30 jaar, dus er is wel effectief wat data voor handen.

Maxeon = de koning in zonnepanelenland.
    Echter ook het duurste in zonnepanelenland.
    Dus dan moet je niet afkomen met een Jinko voor dezelfde prijs. Die Jinko is goed, echter minder goed dan een Maxeon, maar vooral goedkoper.
    Als je die koopt, ga je daar zeer tevreden van zijn, maar koop die aub wel aan de juiste prijs.

Even een video
    https://www.youtube.com/watch?v=N-5l4fdwZ00

Nog ene
    https://www.youtube.com/watch?v=-_hyVM9LHSc

Paper over module life:
    https://us.sunpower.com/sites/defaul...seful-life.pdf

Paper over degradatie:
    https://energyhub.org/wp-content/upl...dation-PDF.pdf

En om dan even af te sluiten kiezen de meeste grote merken voor Sunpower. Dat zal ook zeker z'n reden hebben:
    - Intel
    - Apple
    - Elon Musk die eigenaar is van SolarCity, legt wel Sunpower op z'n kantoor
    - BMW, terwijl aandeelhouder i-afdeling ook aandeelhouder is in SolarWatt
    - ...

Foto'ke van Apple:
    Laatst gewijzigd door Caracalla; 19 oktober 2019 om 00:09
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    265 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er gaat hier niemand in discussie met u en er zegt hier niemand dat je ongelijk hebt. Maar wel hier wall of texts beginnen spuien. Zal mij trouwens een worst wezen wat Apple op zijn dak heeft liggen. Dat is voor mij ook maar verkoperspraat.

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Was dan ook niet specifiek naar u gericht.
    Los hiervan volgen wel heel wat mensen deze topic en dan mag die info wel eens effectief gepost worden.

één lid vond het vast al nuttig, dat is voor mij genoeg ;-)

NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    153 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Alle info is nuttig, aangezien ik als leek het bos door de bomen niet zie.

Heb gisteren de laatste verkoper over de vloer gehad, een exacte offerte volgt nog maar ik geloof 7200€ (incl 6% BTW) voor 14 Panasonic 320(325?) panelen met een Solar Edge 3000.

Bij hem heb ik het even overr de Maxeon gehad, hij ging ermee akkoord dat dit 1 van de beste panelen op de markt was maar beweerde dat Panasonic nog net iets beter is.
    Misschien omdat ze zelf Sunpower niet meer aanbieden...

Hij verdeelde de panelen in 3 categorieën:
    - Rolls Royce van de zonnepanelen = Panasonic, Sunpower Maxeon, LG
    - Middenmoot = Sunpower 320, Jinko, Longi
    - Dunne film zonnepanelen = hier heeft hij niet veel over verteld maar deze halen blijkbaar nog het hoogste rendement?
    Laatst gewijzigd door NotoriousP; 19 oktober 2019 om 21:49
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij zonnepanelen gaat het maar om 1 ding en dat is opbrengst per geïnvesteerde euro. De Rolls-Royce zou ik dus nooit willen hebben ;-)
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    153 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Maar is de opbrengst van eender welk 320 paneel, hetzelfde over 25 jaar? Want dat heeft natuurlijk impact op je €/kWh.
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Maar is de opbrengst van eender welk 320 paneel, hetzelfde over 25 jaar? Want dat heeft natuurlijk impact op je €/kWh.
    Neen, maar tegen dan (2044!!) zijn er alweer veel goedkopere panelen met hogere efficientie.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Dat is hetzelfde met alles, dan bekijk je het verkeerd. Je moet niet kijken naar opbrengst/levensduur. Je moet kijken naar (kosten-opbrengst)/vaste periode. Stel nu dat je goedkope panelen legt van de helft van de prijs van deftige, en je vervangt ze na 25j terug door panelen van de helft van de originele prijs van de duurdere (incl plaatsingskosten); dan zal je na 50j waarschijnlijk een hogere €/kWh hebben. Om nog maar te zwijgen van na 51j, wanneer je met de goedkope panelen 1.5x de aankoopprijs van de duurdere (originele plaatsing + 2x vervangen aan 1/2) betaalt hebt, en met de duurdere 2x (1x originele plaatsing + 1x vervanging)...
    En dan zal je ook al met het volgende zitten:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Neen, maar tegen dan (2044!!) zijn er alweer veel goedkopere panelen met hogere efficientie.

Kowlier's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik heb mijn (nog niet zo gedetailleerde) offerte gekregen via de groepsaankoop :
    8 Talesun TP660P 275W panelen, growatt omvormer en alles inc van werken aan 2.400€ .

kwa prijs klinkt dat allemaal mooi, maar als ik wat opzoek over de panelen de ze aanbieden via die aankoop ben ik toch al wat minder overtuigd. goedkopere chinese panelen van een bedrijf dat nog niet zoveel ervaring op de markt heeft.
    ik ga toch nog eens wat andere leverancier contacteren, om een wat beter beeld te krijgen.
    PS4 : sir_kowlier

yochi's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand ervaring met Bauer zonnepanelen? Ik heb van een firma onderstaande offerte gekregen, prijs BTW Inclusief:
    16 Bauer glas-glas 300 WP
    SMA 3.000 omvormer
    Montagesysteem van SCHLETTER

Totaalprijs 5.989,00 Btw inclusief

Hetgene dat mij aanspreekt bij de Bauer panelen is dat deze 30 jaar lang 87% productie garantie geven en 30 jaar lang product garantie geven.
    Dat is tegelijkertijd ook hetgene dat ik 'verdacht' vind. Kan een bedrijf dit wel garanderen? Voor hetzelfde geld is het binnen 10 jaar failliet.
    Dyselexics are teople poo

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kowlier Bekijk bericht
    ik heb mijn (nog niet zo gedetailleerde) offerte gekregen via de groepsaankoop :
    8 Talesun TP660P 275W panelen, growatt omvormer en alles inc van werken aan 2.400€ .

kwa prijs klinkt dat allemaal mooi, maar als ik wat opzoek over de panelen de ze aanbieden via die aankoop ben ik toch al wat minder overtuigd. goedkopere chinese panelen van een bedrijf dat nog niet zoveel ervaring op de markt heeft.
    ik ga toch nog eens wat andere leverancier contacteren, om een wat beter beeld te krijgen.
    Ik heb ook prijs gevraagd bij anderen en deze liggen toch aanzienlijk hoger.

Voor de prijs van de groepsaankoop leg ik met plezier binnen 20 of 25 jaar nieuwe panelen.

De vraag hoeveel panelen van de andere merken in China worden geproduceerd en nadien in Duitsland worden verpakt bij wijze van spreken.

Pagina 108 van 115 Eerste ... 85898104105106107108109110111112 ... Laatste

Regels voor berichten