Discussie: Zonnepanelen

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar hoe weet jij wanneer die panelen die dag afdoende productie gaan geven?
    Dat moet niet per se afdoende zijn maar je weet wel dat ze in ieder geval meer gaan opbrengen dan savonds als het donker is.

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    Dat moet niet per se afdoende zijn maar je weet wel dat ze in ieder geval meer gaan opbrengen dan savonds als het donker is.
    Maar kijk je moet eens de vorige pagina's lezen want heel de discussie draait daar net om.

In de toekomst is het volgende scenario geheel mogelijk. Je stelt je droger in op een timer gegokt dat die namiddag de zon schijnt. Je bent echter mis en je droger trekt toch behoorlijk wat stroom uit het net. De stroom staat op dat moment helaas hoog. Iemand zonder panelen zet diezelfde dag dezelfde droger aan maar om half twaalf 's nachts. Die droger trekt al z'n stroom uit het net maar op dat moment staat de stroom net zeer laag.

Nu heeft iemand zonder panelen toch minder betaald voor zijn droger als jij met panelen én jij hebt nog eens je best gedaan om aan autoconsumptie te doen.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cerv.Be Bekijk bericht
    Het is ook de bedoeling dat we in de (nabije) toekomst onze gegenereerde enerigie lokaal gaan opslaan, wat mij imo niet meer dan logisch is. Al blijft er dan altijd een probleem voor in de winter waar de pieken nog altijd hoog zullen zijn op het net.
    Kwam ik toevallig vandaag tegen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...ofwoning-voor/

Mij lijkt lokale opslag niet het beste. Mijn huis bv kan veel meer zonnepanelen aan, terwijl bij mijn broer en ouders daar veel moeilijker voor is. In huidige omstandigheden kunnen die geen zonnepanelen leggen.

Het Lijkt mij beter dat er een meerdere centrale opslagen zijn. Zodat het beter gedeeld kan worden en veel efficiënter wordt.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 20 september 2019 om 16:34

pijlman's schermafbeelding
    iTrader
    25 (90%)
    Ik heb zo een smappee.
    weliswaar geen solar maar met die solar kan je hun eigen switches gaan aansturen.

In die zin dat je bv. je jacuzzi kan aanleggen als de smappee merkt dat er meer stroom opgewerkt wordt.

Een andere oplossing met warmtepompen is het aansluiten van een buffervat.
    Dan verwarm je je buffervat op het moment dat er zon is.

Uiteraard zal je hierdoor niet de winter doorkomen maar alle beetjes helpen natuurlijk.

Daarnaast heb ik hier al eens neergeschreven, het mes van variabele tarieven snijdt aan 2 kanten.
    Je betaalt meer op piekmomenten, maar je krijgt ook meer op piekmomenten.
    Als je bv. een volle batterij (door zon), laat leeglopen op het net op het moment dat de prijzen duur zijn, dan verdien je eraan toch?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pijlman Bekijk bericht
    Als je bv. een volle batterij (door zon), laat leeglopen op het net op het moment dat de prijzen duur zijn, dan verdien je eraan toch?
    Er van uitgaande dat je geld gaat krijgen voor injectie. Dat is nog alles behalve zeker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Kwam ik toevallig vandaag tegen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...ofwoning-voor/

Mij lijkt lokale opslag niet het beste. Mijn huis bv kan veel meer zonnepanelen aan, terwijl bij mijn broer en ouders daar veel moeilijker voor is. In huidige omstandigheden kunnen die geen zonnepanelen leggen.

Het Lijkt mij beter dat er een meerdere centrale opslagen zijn. Zodat het beter gedeeld kan worden en veel efficiënter wordt.

Waterstof in het huis lijkt met maar een folietje. Moest het met een centraal distributiesysteem zijn dan zou ik het nog eens willen herbekijken. Waterstof opslag op het niveau van een particulier is gewoon niet efficiënt genoeg. Het is een klein atoom hoor.

zaj's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    weet iemand toevallig of je die slimme teller kan koppelen aan je solaredge om zo injectie/Afname te zien? ik weet dat je bij solaredge daar een appart toestel voor hebt maar 200 euro is het mij niet waard:P

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Een toestel met startuitstel is niet relevant in het scenario dat de VREG voor ogen heeft. De bedoeling is om de prijs per kilowatt variabel te maken afhankelijk van de belasting van het net. Je zal deze prijs niet kunnen voorspellen en je kan dus onmogelijk toestellen met een eenvoudig startuitstel hiervoor gebruiken.
    Je zal moeten werken met een vorm van domotica wil je ook je eigen productie hiervoor optimaal verbruiken.
    Niet kunnen voorspellen? Ik gok dat dat vrij goed te voorspellen gaat zijn. Zelfs bijvoorbeeld de windenergie, wat op het eerste zicht moeilijk te voorspellen lijkt, wordt in de praktijk vrij goed ingeschat. Grafieken over het verbruik zien er ook al jaren hetzelfde uit, en dat verandert niet zomaar van de ene dag op de andere.

Ga er maar van uit dat de elektriciteit 's nachts niet al te duur zal zijn, dus die toestellen met startuitstel kan je gewoon blijven gebruiken. Roepen dat die niet relevant zijn is gewoon flauwekul.

Hoogstens ga je af en toe eens moeten nakijken of de ingestelde uren nog wel optimaal zijn, maar zolang je toestellen gaat instellen om 4 uur 's nachts zal het echt wel OK blijven.

Maar ik ga niet tegenspreken dat je met een koppeling met een controller die dan weer aan de slimme meter gekoppeld is je misschien nog 10 euro extra per jaar kan besparen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hit Hard Bekijk bericht
    Niet kunnen voorspellen? Ik gok dat dat vrij goed te voorspellen gaat zijn. Zelfs bijvoorbeeld de windenergie, wat op het eerste zicht moeilijk te voorspellen lijkt, wordt in de praktijk vrij goed ingeschat. Grafieken over het verbruik zien er ook al jaren hetzelfde uit, en dat verandert niet zomaar van de ene dag op de andere.

Ga er maar van uit dat de elektriciteit 's nachts niet al te duur zal zijn, dus die toestellen met startuitstel kan je gewoon blijven gebruiken. Roepen dat die niet relevant zijn is gewoon flauwekul.

Hoogstens ga je af en toe eens moeten nakijken of de ingestelde uren nog wel optimaal zijn, maar zolang je toestellen gaat instellen om 4 uur 's nachts zal het echt wel OK blijven.

Maar ik ga niet tegenspreken dat je met een koppeling met een controller die dan weer aan de slimme meter gekoppeld is je misschien nog 10 euro extra per jaar kan besparen.
    Aan jouw gokken heb ik geen boodschap. Afhankelijk van de resolutie waarmee de prijs zal variëren en de factoren die men in die formules gaat laten meetellen is een toestel met startuitstel potentieel zelfs duurder als een gewoon toestel. Zoals reeds geïllustreerd in deze thread.

Je kan bovendien geen historische verbruikscijfers aanhalen om een nieuw model te verdedigen wanneer dit nieuw model net drastische wijzigingen in het verbruiksmodel ten doele heeft.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Aan jouw gokken heb ik geen boodschap. Afhankelijk van de resolutie waarmee de prijs zal variëren en de factoren die men in die formules gaat laten meetellen is een toestel met startuitstel potentieel zelfs duurder als een gewoon toestel. Zoals reeds geïllustreerd in deze thread.

Je kan bovendien geen historische verbruikscijfers aanhalen om een nieuw model te verdedigen wanneer dit nieuw model net drastische wijzigingen in het verbruiksmodel ten doele heeft.
    ik denk nu niet dat het een gok is om te stellen dat het verbruik voorspelbaar zal zijn. Menselijk gedrag en dus ook het gedrag door deze tariefwijziging, zijn wel degelijk (over grote aantallen) goed voorspelbaar.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ik denk nu niet dat het een gok is om te stellen dat het verbruik voorspelbaar zal zijn. Menselijk gedrag en dus ook het gedrag door deze tariefwijziging, zijn wel degelijk (over grote aantallen) goed voorspelbaar.
    Men schaft juist het goedkope nachtelijke tarief af omdat aangedreven door de realiteit dit in ons huidige energieklimaat niet meer van toepassing is.
    Het goedkope nachttarief was tgv de generatie van kernenergie. Als na 2025 een deel van die energie wegvalt, is de drijvende kracht achter het goedkope karakter ervan minder. Koppel dit aan het feit dat je een deel van uw energie uit zonneenergie haalt, die in onze regio niet schijnt tijdens de nacht. Dan is het stellen en gokken dat als je uw verbruik voorziet snachts. Dat dit optimaal is, op dit moment voor mij een brug te ver.

Ik zie geen voordeel voor de consument in de slimme meter. Allez ik moet eigenlijk de digitale domme meter zeggen. Want de voorgestelde meter is niet slim.

Anekdotische berichtgeving : The many dangers associated with smart utility meters for consumers
    een keer amusant om te lezen.

iTrader
    0
    Opgelet dat we over hetzelfde blijven spreken. De voorspelbaarheid van het gebruik en de voorspelbaarheid van de kostprijs van dat gebruik zijn in de toekomst niet langer aan elkaar gekoppeld.

De voorspelbaarheid van de kostprijs is waar het met dit nieuw systeem net rond draait. Ik blijf maar voorspellingen lezen dat het allemaal wel OK zal zijn als je maar 's nachts om 4 uur je wasmachine aanzet. Maar waarop wordt dat gebaseerd? Op de kennis dat dat vandaag klopt. Ik ontken niet dat er een zeker verband zal zijn tussen verbruik en kostprijs. Maar dat verband gaat een stuk complexer worden en bijgevolg wordt het moeilijk om hier systematisch en op lange termijn een voordeel bij te doen als particulier.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    ... Koppel dit aan het feit dat je een deel van uw energie uit zonneenergie haalt, die in onze regio niet schijnt tijdens de nacht...
    Da's een feit dat just is!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Men schaft juist het goedkope nachtelijke tarief af omdat aangedreven door de realiteit dit in ons huidige energieklimaat niet meer van toepassing is.
    Het goedkope nachttarief was tgv de generatie van kernenergie. Als na 2025 een deel van die energie wegvalt, is de drijvende kracht achter het goedkope karakter ervan minder. Koppel dit aan het feit dat je een deel van uw energie uit zonneenergie haalt, die in onze regio niet schijnt tijdens de nacht. Dan is het stellen en gokken dat als je uw verbruik voorziet snachts. Dat dit optimaal is, op dit moment voor mij een brug te ver.
    ik heb niet gezegd dat de nacht goedkoop zal blijven (ben ik niet mee eens), het zal net overdag zijn, tussen pakweg 10 en 15 uur, dat je goedkoop zal je batterij kunnen laden.

Ik zie trouwens ook weinig direct financieel voordeel voor de consument in de slimme meter. Maar dat wil niet zeggen dat je die niet moet uitrollen.

Opgelet dat we over hetzelfde blijven spreken. De voorspelbaarheid van het gebruik en de voorspelbaarheid van de kostprijs van dat gebruik zijn in de toekomst niet langer aan elkaar gekoppeld.

De voorspelbaarheid van de kostprijs is waar het met dit nieuw systeem net rond draait. Ik blijf maar voorspellingen lezen dat het allemaal wel OK zal zijn als je maar 's nachts om 4 uur je wasmachine aanzet.
    net niet, verwacht ik .
    Laatst gewijzigd door JPV; 24 september 2019 om 09:19
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    net niet, verwacht ik .
    Leg eens uit? Ik zie niet wat je bedoelt.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Leg eens uit? Ik zie niet wat je bedoelt.
    Denk dat op termijn de consumptie 's nachts groter zal zijn (in verhouding tot de productie) dan overdag, toch zeker vanaf de lente tot midden herfst.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Denk dat op termijn de consumptie 's nachts groter zal zijn (in verhouding tot de productie) dan overdag, toch zeker vanaf de lente tot midden herfst.
    Hangt af van wat de prijs op dat moment zal zijn. Dat is de kern. Vandaag weet je dat je was van 23h goedkoper zal zijn dan die van 13h. Daar valt enigszins eenvoudig rond te organiseren in een huishouden. Bij volledig variabele tarieven is dat niet eenvoudig. De discussie is enkele pagina's geleden ontsponnen uit het debat of dat nu praktisch te organiseren valt voor een particulier.

Ik ben niet overtuigd dat het optimale scenario verbruik/kostprijs haalbaar is zonder automatisering. Hier thuis zal het kunnen. Maar niet iedereen heeft die kennis en het is mijn inziens niet correct dat die mensen hierdoor uit de boot vallen.

Pagina 102 van 105 Eerste ... 252929899100101102103104105 Laatste

Regels voor berichten