Pagina 2 van 344 Eerste 1234561252102 ... Laatste
    koebeest's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Katoom Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zoals beemer zei staan die brommers praktisch nooit fullpower. Mijne Superduke had ook minder op papier. Eens de homologatie gepasseerd gaat de kraan gewoon terug open, de dealer kan die gewoon flashen want die KTM ECU's zijn niet gelocked
    Ik neem wel aan dat ze dat niet standaard doen bij de dealer? Allé ben niet helemaal mee. Ik heb nog nooit een nieuwe moto/auto gekocht. Moeten ze die nog homologeren als je die koopt misschien?
    Laatst gewijzigd door koebeest; 28 oktober 2013 om 21:53

Katoom's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koebeest Bekijk bericht
    Ik neem wel aan dat ze dat niet standaard doen bij de dealer?
    Software krijgt normaal een update bij aflevering. En anders vraag je er maar gewoon achter als je zeker wil zijn. Maar ze zullen u niet met een geknepen blok op pad sturen hoor, 't zou nogal klachten regenen denk ik. Met veel tralala 150pk claimen en dan maar 100pk afleveren.

De importeur regelt dat allemaal, volgens de verkoper van mijn SDR moesten de papieren van Duitsland komen.
    Voor de rest weet ik ook niet hoe het in zijn werk gaat.
    Laatst gewijzigd door Katoom; 28 oktober 2013 om 22:20

Robust²'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tijd voor eens een leerrijke post van jullie favoriete moderator!

Ik weet niet op hoe veel het effectief van toepassing gaat zijn, maar sommigen van jullie zullen er wel ooit mee te maken hebben en er niets van afweten. Ik ben nl. op zoek naar een nieuwe set schroevendraaiers en wil natuurlijk iets degelijks, want iedereen weet dat een schroef kapot draaien door slecht gereedschap dikke miserie is
    Nu gezien ik hoofdzakelijk aan moto's werk, heb ik nogal uitzonderlijke eisen. Bij Japanse motoren (zeker bij oudere modellen, tegenwoordig mindert het sterk) heeft dat kapot draaien vaak niets te maken met de kwaliteit van de schroef zoals velen beweren. Degene die regelmatig eens sleutelen zullen wss ooit wel al kapot gedraaide kruiskoppen zijn tegengekomen aan de vlotterkamers van carburators of aan remvloeistof reservoirs. Dit komt niet door slechte kwaliteit schroef of gereedschap, maar gewoon door verkeerd gereedschap, er is namenlijk een verschil tussen een 'standaard' kruiskop (phillips) en een 'JIS' (Japanese Industrial Standard) kruiskop. Gezien beelden meer zeggen dan woorden, hier wat foto's:
    De 2 soorten naast elkaar, voor het ongetrainde oog wss zeer weinig verschil.

De reden dat ik ze direct uit mijn 'vijzenbak' vol met gepensioneerde bouten en schroeven kon vissen is omdat de hoek tussen de benen van de phillips nooit een 90° hoek is maar lichtjes afgerond en omdat de meeste JIS schroeven zo'n putje hebben naast het kruis.

Om te illustreren je hoe een standaard, maar goede Facom schroevendraaier in de twee past: in de phillips zie je dat deze mooi overal aansluit, terwijl er bij de JIS duidelijk nog ruimte is. Een van de bitjes uit mijn cheap-ass Aldi-set heeft mij in het verleden al geholpen om geen bouten kapot te draaien, hoewel deze op het eerste zicht in beiden (phillips vs jis) niet super lijkt te passen.
    Hier heb ik de twee naast elkaar gelegd, misschien kunnen sommige hier al direct wat verschillen zien (hoewel het gouden bitje niet super op de foto wou staan). De grote verschillen die je hier kan zien is dat de Facom een veel scherpere punt heeft, waardoor hij niet diep genoeg in een JIS schroef past. Daarnaast lopen de randen van de beentjes naar elkaar toe, terwijl ze bij het Aldi bitje zo goed als parallell lopen (en het bitje heeft dus ook een veel stompere top).

Voor educatieve doeleinden (en om mijn punt te kunnen sterk maken voor anderen) heb ik eens een JIS vijs doorgezaagd en de binnenkant zwart gekleurd om te tonen hoe de 2 passen. Bij de Facom zie je duidelijk dat de schroevendraaier niet perfect past en dat er aan de randen nog zwart van de achtergrond doorkomt, hierdoor kan de schroevendraaier ook sterk 'wiebelen'. Bij het bitje is de schroef mooi helemaal opgevuld!
    Niet op de foto's zichtbaar is ook dat standaard schroevendraaiers ook vaak gemaakt zijn voor die afgeronde hoek tussen de beentjes, waardoor ze dus niet mooi passen als het een 90° hoek is en als gevolg de schroef kapot draaien.

Jammer genoeg zijn dit soort JIS schroevendraaiers niet zo evident om te vinden. Sommige 'normale' schroevendraaiers passen beter dan andere, het hangt er wat van af hoe strict het merk zich aan de verschillen ISO/DIN/ANSI/JIS standaarden houdt. Als gevolg ben ik veel merkverantwoordelijken en winkeliers ambetante vragen aan het stellen over hun schroevendraaiers, en zullen sommigen wss nog eens iets bijleren
    -Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
    -Practicality sucks, I'm in this for the fun.
    -Honestly, have you ever heard of somebody looking back on his life thinking: "Oh, I should have travelled less and mowed the lawn more often"?

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    mijn voertuigen hebben enkel correcte, europese boutkoppen. veel simpeler.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tjah, zoals ik zeg ga je op moderne dingen dat minder en minder tegenkomen, maar ongeveer elke oudere Japanse machine waar ik al aan heb gewerkt, had er wel een paar zitten. Ik heb nog met niet veel (of zelfs geen) eigenaars van Europese olditmers gesproken die konden zeggen dat het type kruiskop het ergste van hun zorgen was en ik weet wel wat te kiezen

Is niet alleen op moto's btw, Toyota auto's hebben ook vaak JIS schroeven zitten voor zover ik weet (en Toyota verkoopt OEM schroevendraaiers die JIS zijn).
    -Honestly, have you ever heard of somebody looking back on his life thinking: "Oh, I should have travelled less and mowed the lawn more often"?

EvilSwordfish's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mooie uitleg over de schroeven, heb daar eigenlijk nooit zelf bij stilgestaan waarom het bij sommige zo vervelend was om ze te draaien Nu weet ik het!

Net mijn geld van de belastingen getrokken se, nog een maandje of twee en ik koop me een nieuwe motor!
    --Because I can--

beemer036's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Katoom Bekijk bericht
    Software krijgt normaal een update bij aflevering. En anders vraag je er maar gewoon achter als je zeker wil zijn. Maar ze zullen u niet met een geknepen blok op pad sturen hoor, 't zou nogal klachten regenen denk ik. Met veel tralala 150pk claimen en dan maar 100pk afleveren.

De importeur regelt dat allemaal, volgens de verkoper van mijn SDR moesten de papieren van Duitsland komen.
    Voor de rest weet ik ook niet hoe het in zijn werk gaat.
    Bij auto's zie je dat wel eens, als ik mij niet vergis is Ford daar een mooi voorbeeld van.
    De Ford fiesta st als voorbeeld, op papier betaal je daar voor het volle vermogen maar in werkelijkheid hebben er maar weinig effectief dat vermogen = je betaald teveel.
    BMW M5 (E39) nog zo'n voorbeeld dat niet aan zijn daadwerkelijke vermogen komt.

Nu werken de meeste autofabrikanten wel met marge's om zo'n problemen te voorkomen hoor.
    Vele van de BMW diesels zijn bv in de fabriek afgesteld op een voordelig fiscaal tarief en idd, 1ste onderhoudje/software update word dat eraf gehaald en hupsa, terug volle vermogen.

Of wat je vroeger ook vaak zag, de BMW E36 6cilinders, die motorblokken zijn kwa uiterlijk allemaal hetzelfde (behalve de M3), dus men koopt een 2liter en daarna lepelt men daar een 2.5 in = van 150pk naar 192pk voor dezelfde wegentaks

Dus wees blij dat de meerderheid "te weinig" betaald voor zijn/haar motor.
    Nee, ik weet ook niet alles.

iTrader
    3 (80%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klopt het dat de suzuki gs500 heel veel last hebben van olieverbruik?
    Na even zoeken op internet kom ik het probleem heel dikwijls tegen, zeer groot olieverbruik soms bij nog maar weinig km'ers...

Iemand die dit kan bevestigen of ervaring mee heeft?
    /

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xasuntox Bekijk bericht
    Klopt het dat de suzuki gs500 heel veel last hebben van olieverbruik?
    Na even zoeken op internet kom ik het probleem heel dikwijls tegen, zeer groot olieverbruik soms bij nog maar weinig km'ers...

Iemand die dit kan bevestigen of ervaring mee heeft?
    Ik ga niet ontkennen dat er wel redelijk wat met olieverbruik, zeker bij hoge kilometer standen, maar heel veel last ook bij lage kilometerstand en een zeer groot verbruik is wel stérk overdreven. Ik heb de mijne voor een +-10.000km gehad van 7 tot 17k en die heeft nooit olie verbruikt. Maar zelfs al verbruiken ze wat olie, erg is dat niet perse.

Katoom's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat is "zeer hoog" olieverbruik?

iTrader
    3 (80%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand op een ander forum had er eentje gekocht met 19000 km. Na autostrade te hebben gedaan wilt hij de olie bijvullen merkt hij dat er niks meer inzit. Uiteindelijk had hij na 500 km al meer als een liter olie erdoor. Vooral na het doen van autostrades verbruikte deze veel.

En dan ben ik opzoek gegaan naar nog mensen met dit probleem, blijkbaar staat internet er vol van. En dikwijls hetzelfde scenario, na autostrade veel olie verbruikt. Ook de koeling zou soms niet voldoende zijn door de lucht?

Jammer, ziet er opzicht wel een interessante moto uit als eerste motor.
    /

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Merci voor de uitleg van de koppen Robust!

IK heb gelukkig zo'n setje om kapotte vijzen eruit te halen, dat heeft mij al een paar keer gered

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb nooit last gehad van koeling van mijn GS500 en heb ook nooit van problemen gehoord daarover. Meer dan een liter op 500km betekend tbh dat ofwel je blok zo goed als om zeep is (en dat moet je ook énorm zien aan de uitlaatwalmen) ofwel er gewoon een stevig lek zit ergens.
    Ik deed niet zo vaak autostrade met de mijne, maar als ik 1 of 2 keer heb moeten bijvullen tussen oliewissels zal het al veel geweest zijn. Als een blok met 19.000km zo zuipt, dan is dat blok gewoon verkracht door een vorige eigenaar en zou elke motor die op zo'n manier is behandeld problemen hebben.

Ik zeg niet dat GS500's perfect zijn, maar je hebt hier wel een serieus rampenscenario opgevist ergens hoor Af en toe eens 100ml olie bijgieten is ook alles behalve erg imo.

@Faun: Ik heb er ook zo een, maar tbh werkt dat vaak minder goed dan ik zou hopen ofwel is het niet zo'n denderende kwaliteit :/

Snaggit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xasuntox Bekijk bericht
    Iemand op een ander forum had er eentje gekocht met 19000 km. Na autostrade te hebben gedaan wilt hij de olie bijvullen merkt hij dat er niks meer inzit. Uiteindelijk had hij na 500 km al meer als een liter olie erdoor. Vooral na het doen van autostrades verbruikte deze veel.

En dan ben ik opzoek gegaan naar nog mensen met dit probleem, blijkbaar staat internet er vol van. En dikwijls hetzelfde scenario, na autostrade veel olie verbruikt. Ook de koeling zou soms niet voldoende zijn door de lucht?

Jammer, ziet er opzicht wel een interessante moto uit als eerste motor.
    Op de 5000 km die ik tot nu toe met de mijne gereden heb, misschien max. 2 keer wat olie bijgedaan maar zeker geen liter.
    Ik peil(de) wel elke week mijn olie, zeker als ik er veel mee reed.
    Zorgen dat er genoeg olie inzit is wel cruciaal bij de GS500 maar ik heb nog geen last gehad van overdreven olieverbruik...
    Ik deed af en toe wel autostrade maar nooit langer dan 1 of 2 uur aan één stuk.

Over dat koelen, daar heb ik deze zomer ook geen hinder van ondervonden. Zolang je blijft rijden, valt dat allemaal nog wel mee.
    Als je veel moet stilstaan en het is heel warm buiten, dan is het niet echt een geschikte motor. Wordt enorm warm tussen de benen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb al met dingen gereden die nog een pak warmer worden hoor Snaggit Maar luchtgekoeld is nooit echt geschikt voor in warm verkeer stilstaand verkeer te doen he, da's gewoon wat logisch verstand en niet de schuld van de motor.

Pagina 2 van 344 Eerste 1234561252102 ... Laatste

Regels voor berichten